Toon posts:

Stereo setup 2.0 of 2.1 1200-1500 eur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Outl@w
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:09
Goedendag,

Graag advies en suggesties voor de aanschaf van fatsoenlijk geluid in de woonkamer.

Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Versterker of receiver en speakers. Ik zoek naar goed geluid voor een goede prijs (bang for Buck), uiteraard moet het er wel netjes uitzien i.v.m de vrouw des huizes. Ik heb toestemming voor witte of zwarte speakers.
Ik heb persoonlijk geen enkel probleem met tweedehands.

Wat mee kan spelen is mijn zoontje van 3,5. We zullen hem leren van de apparatuur af te blijven, maar als er goede producten zijn die hier al rekening mee houden..

budget?
1200 tot Max 1500 eur als er een meerwaarde in zit.?

Ik wil het apparaat gaan gebruiken voor..

80% muziek, 20% film. Muziek smaak is heel breed, van Muse, the killers, tot Agnes Obel tot hardstyle.

Ik maak graag gebruik van spotify (premium) en daarnaast moet het geluid van de tv (YouTube, Netflix, npo) over de geluidsinstallatie kunnen lopen.

De tv is op dit moment een uitvoering: Sony Bravia KD-49XD8099 Zwart tv doet het nog goed. Upgrade naar oled in toekomst zou natuurlijk wel leuk zijn (laat ik nu buiten beschouwing).
Ik heb een hekel aan het niet sync lopen van beeld en geluid.

Ik ben in het bezit van een AirPort express en een optische kabel, dit zou ik kunnen inzetten voor AirPlay wat ik een jaar of 5 geleden op een oude set wel eens gebruikt heb en wat goed bevallen is.

De woonkamer is ongeveer 30m2 met daaraanvast de eettafel en keuken (u vorm, 30m2 is alleen woonkamer).

De tv hangt boven een meubel (1,6m breed) waarop de versterker geplaatst kan worden.

Heb je zelf al een idee welk apparaat je overweegt? Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Ik overweeg een Yamaha stereo versterker met digitale ingangen of een marantz pm6005? Moet 2x optisch hebben om tv en AirPort aan te sluiten. Heb geen idee of een av-receiver een optie zou kunnen zijn.

In verleden ( voor samenwonen en kind) heb ik de monitor audio silver 10 gehad. Prachtige speaker om te zien en goed geluid, wellicht nu een maatje kleiner? Monitor audio silver 6/8 de oudere serie of de nieuwere 200/300 silver? Geen ervaring met andere merken, maar dali of Wharfedale lijkt er ook goed uit te zien?

Dan nog kwestie boekenplank met stand versus vloedstaander. Voors en tegens? Ik hoef de buren niet gek te maken, ik wil wel fijn muziek luisteren.. wat ik me nog afvraag: zou ik met AirPlay en spotify premium het maximale uit de set halen?

Kortom veel opties en veel vragen 🧐 alvast dank voor de input!

Specs Tactical-Ops

Alle reacties

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je vloerstaanders kwijt kunt zou ik dat doen. Bookshelves wil je meestal toch op stands hebben, en dan heb je alsnog een vergelijkbare fysieke footprint. Maar een vloerstaander kan van zichzelf wat lager. En waait met jonge kinderen ook wat minder makkelijk om ;)

Qua versterking: ik zou alsnog voor een home cinema receiver gaan. Aansluitingen zat en evt uitbreidbaar met rears, center en sub ook mocht je dat willen.

Hamvraag is denk ik of je in een keer klaar wilt zijn en het er dan mee doet (of moet doen :P), danwel dat je op termijn kunt upgraden.

In het laatste geval zou je een mooie receiver kunnen kopen en een paar tweedehands goede maar niet te dure vloerstaanders (denk Jamo, Klipsch maar ook oude high end van Kef, B&W of bijvoorbeeld Driade) en dan verder.

Dus wat wil je zelf?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Outl@w
W.b.t. Functionaliteit met cast en spotify apps zou ik ja zeggen, maar surround sound zit ik niet op te wachten. Kabel gedoe en hele ruimte vol speakers gaat nooit gebeuren voor die paar films/series.

Als kwaliteit stereo geluid net zo goed is uit uitgebreide receiver dan is dat natuurlijk wel optie..

Edit: voor 1500 eur wil ik wel klaar zijn voor langere tijd.

[Voor 9% gewijzigd door Outl@w op 11-02-2023 20:59]

Specs Tactical-Ops

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 00:00
Outl@w schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 20:14:
wat ik me nog afvraag: zou ik met AirPlay en spotify premium het maximale uit de set halen?
Nee. Was dat maar zo, dat je met een dingetje van iets meer dan 100 euro het maximale uit een set kon halen.
Outl@w schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 20:57:
W.b.t. Functionaliteit met cast en spotify apps zou ik ja zeggen, maar surround sound zit ik niet op te wachten. Kabel gedoe en hele ruimte vol speakers gaat nooit gebeuren voor die paar films/series.

Als kwaliteit stereo geluid net zo goed is uit uitgebreide receiver dan is dat natuurlijk wel optie..
Je kan gewoon een receiver nemen en daar 2 luidsprekers en of een subwoofer aanhangen.

• Outl@w
[quote]aljooge schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 21:00:
[...]

Nee. Was dat maar zo, dat je met een dingetje van iets meer dan 100 euro het maximale uit een set kon halen.
[...]

Ik bedoel het eigenlijk andersom. Doe ik mijzelf tekort door op die manier muziek af te spelen, terwijl de set meer in zich heeft. Zo ja, wat is het alternatief?

Specs Tactical-Ops

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 00:00
Outl@w schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 21:18:
[quote]aljooge schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 21:00:
[...]

[...]

Ik bedoel het eigenlijk andersom. Doe ik mijzelf tekort door op die manier muziek af te spelen, terwijl de set meer in zich heeft. Zo ja, wat is het alternatief?
Ok. bij deze een idee:

https://www.hobo.nl/blues...ml#tab_productdescription
qua speakers zag ik deze buitenkans op marktplaats. Alleen, weet niet of naast wit of zwart het vrouwtje ook zilver mooi vindt. Maar ze hebben al pootjes en heb zelf jaren q acoustics gehad, goed merk.
https://www.marktplaats.n...40458173-q-acoustics-3050

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Outl@w schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 20:57:

Edit: voor 1500 eur wil ik wel klaar zijn voor langere tijd.
In jouw prijsklasse maken de receivers of stereo versterkers elkaar eigenlijk weinig. Receiver meer aansluitmogelijkheden. Dat je die extra speakers niet gebruikt: prima. Dat het kan wil niet zeggen dat het moet :)

Gezien je budget zou ik naar een receiver van 500 euro kijken en vloerstaande speakers van rond de 500 per stuk. De speakers zijn het belangrijkste voor je geluid. Dat moet je echter met je eigen oren en muziek horen, geluidssmaak is persoonlijk :)

Qua high quality streaming: dat kan op zich wel met een ding van 100 euro (en een goede receiver plus speakers). Denk aan een pi met dac en dan iets van Roon en/of tidal abo. Maar dat terzijde :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• mikkip
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-03 10:05
Om de sync goed te laten zijn zou ik toch voor iets met HDMI kiezen. Ik heb zelf al jaren een Yamaha stereo versterker (Yamaha r-N803) en deze met een optische kabel aangesloten op de TV. Bijna helemaal tevreden mee, maar de sync tussen beeld en geluid vind ik net aan ok (heb pure direct aan staan, want anders is het sowieso niet goed).

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-03 21:42
Zoals reeds gezegd: ga voor een receiver. De geluidskwaliteit maakt nul komma nul verschil met een versterker en je kunt er al je bronnen op aansluiten en gewoon in stereo of 2.1 luisteren. Sluit dus een 5.1, 7.1 (etc) receiver niet uit, want die kunnen allemaal perfect stereo weergeven. Zie ook Jorgen in "Keuze tussen receivers"

Als je een receiver met Airplay kiest heb je de kabel of de Airport Express niet eens nodig

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Beetje receiver ondersteunt inderdaad airplay en Spotify. Wel even opletten qua airplay 1 of 2 ondersteuning indien relevant :)

De ingebouwde DACs zijn meestal ook van prima kwaliteit dus das ook geen issue.

Blijft over: de speakers. Zie mijn vorige opmerking :)

• Outl@w
Dank voor info allemaal.
Denon DRA-800H lijkt me goede versterker dan. @The Eagle ik zal me in jouw suggesties verdiepen.

Specs Tactical-Ops

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Eh, met receiver wordt een home cinema receiver bedoeld, niet een stereo receiver. Das gewoon een versterker en radio in 1. Dan mis je alsnog een hoop aansluitingen en mogelijkheden ;)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:29

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

The Eagle schreef op maandag 13 februari 2023 @ 19:30:
Eh, met receiver wordt een home cinema receiver bedoeld, niet een stereo receiver. Das gewoon een versterker en radio in 1. Dan mis je alsnog een hoop aansluitingen en mogelijkheden ;)
Check de achterzijde van genoemde Denon. Dat is qua aansluitingen net zo compleet als een surround receiver binnen dit budget, echter in stereo uitgevoerd. Als @Outl@w bij 2.1 wil blijven mijns inziens een complete keuze. Je verliest inderdaad wel direct de optie om ooit naar surround te gaan. Ouderdom van het apparaat (HDMI versie) is het enige waar nog even naar gekeken moet worden. Nu maak ik uit TS niet op dat er gegamed gaat worden dus volgens mij loopt het ontbreken van HDMI 2.1 wel los, ook als er ter zijner tijd een nieuwe TV komt. Het niet hebben van eARC maakt met een stereo setup niets.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Suggs
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Outl@w schreef op zondag 12 februari 2023 @ 16:15:
Dank voor info allemaal.
Denon DRA-800H lijkt me goede versterker dan. @The Eagle ik zal me in jouw suggesties verdiepen.
Ik heb hier zelf de DRA-800H in combinatie met de B&W 606. Dit is op zich wel een prettige combi. Je zou qua speakers ook kunnen kijken naar ELAC Uni-Fi Reference UBR62 monitorluidspreker. Boekenplank 3-wegspeakers die uit diverse reviews goed naar voren komen (in ieder geval qua prijs/kwaliteitsverhouding).
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee