Toon posts:

Feb 2023, 2de hands auto, geen ruimte voor onderhandeling?

Pagina: 1
Acties:

• mr.hypocrite
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Goedenavond Tweakers,

We weten het allemaal, stadsauto's worden eigenlijk niet meer nieuw voor de Europese markt geproduceerd en nieuwe auto's beginnen bij de 20k. Zet druk op de tweedehands markt en is eigenlijk geen goed moment om te kopen.

Zo zag ik een Suzuki Celerio uit 2020 met 30k op de teller voor €12.000 online staat, nieuwprijs was die €12.500...

Toch heb ik nu een auto nodig voor werk waar alleen een motor niet meer aan voldoet.

Recentelijk heb ik een proefrit gemaakt met een B segment auto. 1'tje uit 2017 met bijna 100k op de teller. Nieuwprijs €15.000 en staat te koop voor €11.000.

Auto ziet er aardig uit, geen import, heeft wat extra's tov zelfde model auto's en rijdt best fijn. Alleen toen ik met de verkoper het over de prijs ging hebben, zei die dat dat een vaste prijs was. Geen ruimte voor onderhandelingen. Zelfs de vraag of er ook kon worden onderhandeld met spullen (ik dacht zelf aan extra set wielen) werd er geantwoord met een dikke nee. Ik woonde te ver dat ik niet terug zou komen voor onderhoud want daar is waar ze op verdienen en elke korting die wordt gegeven gaat af van hun miniwinst op de auto.

Nu lijkt het mij sterk dat ze de vraagprijs niet op hebben ingecalculeerd dat potentiele klanten mee gaan onderhandelen.

Is de huidige markt zo erg geworden dat onderhandelen geen optie meer is? Of was het gewoon een verkoper die niks wilde toegeven en max winst eruit wilde halen? Het ging om een officiele merk dealer.

Mede-tweakers, wat is jullie ervaring in de huidige markt? Konden jullie nog korting krijgen in vorm van prijsverlaging of extra spullen of services? Of was het voor jullie ook een vaste meeneemprijs en was er geen onderhandeling mogelijk?

Ben zeer benieuwd naar jullie ervaringen!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:38

Oekol

waka waka hey hey

Vorig jaar bij merkdealer gebeurd, verhaal van kennis die bij die merkdealer werkte: bedrijf koopt bedrijfsauto nieuw voor laten we zeggen 40k, wilde nog 1 bijbestellen en kwam een occasion vrij die tegelijk geleverd kon worden. Kop er af, zeker niet nieuw. Duurder dan die 40k.

Zelf bezig geweest met een occasion zakelijk kopen. Seat Ateca nieuwprijs was 52k, stond Inn de etalage voor 47k met 50.000km op de teller. Het is bizar, of het nu vandaag de dag nog steeds zo is weet ik niet. Maar de auto's worden nog steeds niet en masse geleverd / geproduceerd dus ik verwacht het eigenlijk wel.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Jans0090
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16:56
Vorige week een auto gekocht, bij de merkdealer was er geen enkele onderhandelingsruimte. Daarna een proefrit bij de lokale dorpsgarage en die ging zonder morren akkoord met 9000 i.p.v. 9450.

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:42
Ik zou overwegen om ook naar een auto te kijken bij een particulier, die willen meestal gewoon voor een acceptabele prijs zo snel mogelijk van de auto af. Voor de helft van je budget kun je ook wel iets vinden met minder dan een ton, dan zet je de rest opzij voor onvoorziene kosten, het moet wel heel raar lopen als je aan een A- of B-segmenter duizenden euros aan onderhoud krijgt.

[Voor 5% gewijzigd door HallonRubus op 11-02-2023 20:05]

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@mr.hypocrite, als je even gaat zoeken dan kom je al snel nieuwsartikelen tegen zoals deze;

Minder nieuwe auto's gemaakt
Prijs tweedehands auto nog nooit zo hoog: gem. 25.000 euro

De prijzen zijn (belachelijk) gestegen de laatste jaren, dus veel rek zal er niet inzitten bij onderhandelingen, of er moet simpelweg teveel voor worden gevraagd 😏

Testing, one, two ...

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-03 23:55
Ik denk niet dat je de auto perse ergens moet kopen waar je de meeste korting krijgt, maar je moet gewoon kijken of die de gevraagde prijs waard is. Had je die auto van 11K bijvoorbeeld wel voor dat bedrag gekocht als de vraagrprijs 12K was geweest maar je 1K korting had gekregen?

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 27-03 18:41
Ik voorspelde dit al, en ik zie hier een lokale dealer er al flink op inspelen. Massaal A klasse auto's uit landen waar ze minder populair zijn en dus lager geprijst zijn importeren.

De enige A klasse auto's die nieuw te verkrijgen zijn, komen van Kia/Hyundai en Toyota. De rest is ermee of is er mee bezig te gaan stoppen. En wie zegt dat Kia Picanto, of de Hyundai i10, of de Toyota Aygo X er nog zullen blijven? Die krengen beginnen vanaf 16.000 euro. En de huidige nieuwe varianten zijn ook een stuk zwaarder als de oudere. De oudere varianten zaten onder de 850 euro, en de nieuwere gaan richting de 1000kg. (En dan zeuren mensen over elektrische auto's zo zwaar zijn.)

Mijn voorspelling is net als die van die dealer. A klasse auto's zijn de goedkoopste manier van A naar B. En de vraag zal er dus meer en meer zijn. Ook zeker met de hoge benzine prijzen. Ik rijd elektrisch, maar ik ga er niet vanuit dat iedereen de initiele aanschafprijs kan betalen. Die A klasse auto's zijn essentieel.

Of het is de bedoeling om onderin auto rijden onbetaalbaar te maken zodat men allemaal in de onderste kant van de samenleving die mensen in het OV probeert te drukken en de rijken maar lekker de autoweg voor hun zelf hebben. (Dit is wel duidelijk het gevolg van deze gebeurtenissen.)

Ik denk dat betrouwbare A klasse auto's nooit, of heel lastig onder de 5000 euro zullen komen qua afschrijving.
Je ziet hier een soort afschrijvings grafiek als voorbeeld.

Bij A klasse auto's was de afschrijving al minimaal. Maar als je nu een A klasse auto koopt van tussen de 5000 en 7500 euro zal de afschrijving zeer, zeeeeeer minimaal zijn.

Je kunt als dealer dus ook zeer lastig de prijs omlaag doen van een A klasse auto als de tweedehands aanbod straks flink omlaag gaat. Als de rest van de auto's praktisch onbetaalbaar worden voor de kleine beurs.

Er is iets gaande met A klasse auto's wat er voor zorgt dat de nieuwe aanwas er praktisch niet meer is. Die paar Kia's en Hyundai's en Toyota's is het enige. Ik bedoel Suzuki heeft de goedkoopste nieuwe auto, en dat is de ignis die begint bij 20k !!!

Aanbod A klasse auto's gaat GIGANTISCH opdrogen. En dat zorgt ervoor dat ze dus op de tweedehandse markt hun waarde behouden en je er niks vanaf kan krijgen.
Daarnaast kan het zelfs voorkomen dat de prijs van deze tweedehands auto's straks OMHOOG GAAT!!!
Dat je een Volkswagen Up gekocht hebt van 5K dat je die straks kan verkopen voor 6K nadat je er 50.000km op hebt gezet.

Dat hangt helemaal er vanaf wanneer er Fomo komt, en dat men ineens ziet dat de markt van A klasse auto's begint op te drogen.

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
En nu vrijwel iedereen een auto zoekt via internet is die markt zo transparant geworden dat je eigenlijk van te voren al weet of je kan onderhandelen.

Kijk op gaspedaal en gebruik dat voor onderhandeling.

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 27-03 18:41
Jans0090 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 19:57:
Vorige week een auto gekocht, bij de merkdealer was er geen enkele onderhandelingsruimte. Daarna een proefrit bij de lokale dorpsgarage en die ging zonder morren akkoord met 9000 i.p.v. 9450.
Hangt sterk af van welke type auto, en wat de desbetreffende marge is van de dealer op deze auto. Als het een A klasse auto is, verkoopt die wel. Maar het is altijd goed om rond te kijken zoals jij hebt gedaan.

P.s. als het een relatief oudere auto is, loont het sterk om je onderhoud te doen bij je lokale dorpsgarage. Helemaal als je daar een goede relatie mee hebt opgebouwd. Moeders van mij brengt hem ook altijd naar zo'n dorpsgarage en altijd perfecte service, staan altijd klaar voor je. Super vriendelijk en de prijzen zijn absurd laag.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
mr.hypocrite schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 19:40:
Nu lijkt het mij sterk dat ze de vraagprijs niet op hebben ingecalculeerd dat potentiele klanten mee gaan onderhandelen.

Is de huidige markt zo erg geworden dat onderhandelen geen optie meer is? Of was het gewoon een verkoper die niks wilde toegeven en max winst eruit wilde halen? Het ging om een officiele merk dealer.
Dit is al jaren eerder begonnen.

Ik kocht 4 jaar geleden een 2de hands auto en die stond online €1000 goedkoper dan de prijs op de auto bij de garage. Voor iemand die 'rond komt kijken' kan er iets af, iemand die exact die auto zoekt is de prijs al direct goed/finaal.

Een scherp geprijsde auto gaat weg voor de vraagprijs. En dat is vaak niet gek, zo'n auto trekt landelijk aandacht. Er is vast iemand die exact die auto wil, al is het 100km rijden. Als de prijs aantrekkelijk/goed is, waarom dan nog onderhandelen? Het zorgt alleen maar voor onduidelijkheid/onzekerheid.
En auto's die een verkoper niet wil worden direct doorverkocht. Vroeger had je nog weleens inruilers, stond er tussen de Audi's & Volkswagens ineens een Renault oid. Dan wist je dat er wat meer mogelijk was, tegenwoordig zetten ze alles direct door. Inruilprijs = doorverkoop prijs (+evt wat marge inleveren).
Een auto die bij een dealer te koop staat, staat daar omdat ze hem verwachten goed kwijt te kunnen. Dat is meestal niet goed voor de onderhandelingspositie.

Dat nieuwe auto's slecht leverbaar waren en er nu krapte is op de markt. Dat komt hier bovenop. Maar staat hier eigenlijk los van.

• FuaZe
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Een Suzuki Swift uit ~2008 met <100.000 op de teller heb je al voor €4.000-5.000 en zijn oerdegelijke autos.

Van dat model staan d'r genoeg te koop en daardoor kun je vaak nog wel iets van de prijs af krijgen, gewoon laten weten dat je dezelfde dag nog naar een ander adres wou gaan kijken en: "ja, d'r staan d'r ook zo veel van te koop".

Meer geld in een auto stoppen is alleen de moeite waard als je dagelijks het hele land door rijdt naar verschillende klanten. Maar dan zou je werk d'r ook in moeten voorzien, wat mij betreft.

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:53

BazzH

Kei-goed...

Geen jonge gebruikte auto rijden. Dat was vroeger voordelig, nu door schaarste soms nog duurder dan een nieuwe.

Gewoon een wat oudere van een bewezen betrouwbaar model en dan het risico op een keer wat hogere kosten op de koop toe nemen.

Of importeren uit het buitenland. Voor een A segment kun je zelf het transport doen met een auto ambulance. Die markt is in NL helemaal kapot. Mensen die goedkoop rijden, rijden vaak geen heel kleine auto.

[Voor 7% gewijzigd door BazzH op 12-02-2023 09:21]

Think smart........ Act stupid........

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:02
TheGhostInc schreef op zondag 12 februari 2023 @ 09:00:
[...]

Dit is al jaren eerder begonnen.

Ik kocht 4 jaar geleden een 2de hands auto en die stond online €1000 goedkoper dan de prijs op de auto bij de garage. Voor iemand die 'rond komt kijken' kan er iets af, iemand die exact die auto zoekt is de prijs al direct goed/finaal.
Ik had dit 10 jaar geleden bij mijn eerste auto. Was niks op te onderhandelen, nu ben ik daar geen ster in, en mijn vader die toen mee was ook niet de grootste (al hadden ze uit zichzelf nog wel de distributieriem vervangen). Maar inderdaad, uit mijn hoofd had ik daar dus de €5000 waar hij online voor stond betaald, maar het prijskaartje op de auto zelf was €6000! Oftewel als je daar lokaal alleen langs was gegaan kon je heel trots op jezelf zijn dat je bijna 20% eraf hebt weten te halen.

Volgende auto was ik nog steeds niet goed in onderhandelen maar heb ik toch €100 eraf gekregen op de €10k+ :P . (Doel was een trekhaak erbij, ging net zoveel kosten als bij een andere garage)

Maar ja vreemd vind ik het niet, en heb het net zo lief op deze manier. Gewoon duidelijkheid, en het is toch logisch? Ook qua:
Waarom zouden ze hun prijs extra hoog zetten wanneer iedereen online vergelijkt? Mensen gaan naar de goedkope toe. En dus ja er is vast onderhandelingsruimte, als je naar de auto's gaat waarvan je op internet wel vindt dat ze erg duur zijn tov vergelijkbare tweedehands autos.

En bijvoorbeeld bij mijn lokale Toyota dealer rekende ze op tweedehands auto's bijna €1000 rijklaarmaakkosten, significant meer dan als je diezelfde auto via de Toyota website bekeek, dus dan zal er ook nog wel wat ruimte zijn. (Persoonlijk was mijn conclusie dat ik dan wel ergens anders een auto koop).

[Voor 8% gewijzigd door Sissors op 12-02-2023 09:56]

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Als ik dit zo lees wordt het tijd onze 4 jaar oude auto in te ruilen voor een nieuwe? Of werkt dat zo niet ?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:56

Blokker_1999

Full steam ahead

Sport_Life schreef op zondag 12 februari 2023 @ 09:59:
Als ik dit zo lees wordt het tijd onze 4 jaar oude auto in te ruilen voor een nieuwe? Of werkt dat zo niet ?
Ook daar werkt het zo, ik heb enkele weken terug de bestelbon voor een nieuwe wagen getekend en ruil mijn 4 jaar oude wagen in. De overnameprijs van mijn wagen was gewoon te goed om het niet te doen.

Tweedehandswagens worden aan hoge bedragen ingekocht en dus ook aan hoge bedragen weer verkocht. Zolang de vraag groter blijft dan het aanbod blijf je in die absurde situatie dat tweedehands wagens niet veel goedkoper zijn dan nieuwe wagens en in sommige segmenten zelfs duurder kunnen zijn dan nieuwe wagens.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Vergeet ook niet dat de wettelijke garantie ook de prijs verhoogd. Het is wel mooi dat je meer garantie hebt, maar dat kost ook geld.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:30
Klinkt misschien een beetje gek maar het is een kwestie van rekenen.
Wellicht is een goedkope diesel het overwegen waard. Die dingen verkopen alleen nog aan de export omdat het hier niet gewild is maar met de huidige brandstofprijzen kan je er wat mee.
Je koopt goedkoop en schrijft weinig af, het is stabiel en kan er veel kilometers mee maken.

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:20
De huidige automarkt is gewoon fucked. Uit principe zou ik ook niet bijna de nieuwprijs betalen voor een 2e hands, dan maar echt een oud barrel.

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:41
Je moet ook kijken naar verbruik, verwachte onderhoudskosten en andere vaste kosten van de auto.
Met name als je er veel kilometers mee maakt, dan is zo'n auto die jij op het oog hebt heel voordelig te noemen en zodoende haal je daarmee naar verwachting op termijn er nog wel winst uit t.o.v. andere opties en oud barrels.
Dát is wat dit soort auto's dan zo duur maakt, want voor de rest is het toch een - met alle respect - een koekblik van niets en die 12K inderdaad eigenlijk niet waard.

📈 Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen 💸

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:18
amiaima schreef op zondag 12 februari 2023 @ 10:13:
Klinkt misschien een beetje gek maar het is een kwestie van rekenen.
Wellicht is een goedkope diesel het overwegen waard. Die dingen verkopen alleen nog aan de export omdat het hier niet gewild is maar met de huidige brandstofprijzen kan je er wat mee.
Je koopt goedkoop en schrijft weinig af, het is stabiel en kan er veel kilometers mee maken.
Een diesel zou ik nu juist niet meer overwegen. Straks mag je niet meer elke stad in met een diesel uit 2010 of ouder en de dieselprijzen gaan stijgen als ik het nieuws zo lees..

Nu je auto inruilen is inderdaad geen slecht moment. Ik kreeg nog veel terug op een Prius 2008 (zelf in 2015 gekocht). Uiteindelijk heb ik er meer dan 7 jaar in kunnen rijden voor 2500 euro afschrijving.

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:26
Had een tweede auto nodig ivm werk van mijn vrouw, dus van het weekend een goedkope Avant TDi uit 2014 gekocht.

Als ik de keus heb tussen een benzine auto uit 2010 of ouder in model koekblik of een diesel van fatsoenlijk formaat, is de keuze snel gemaakt. Zat zelfs een set wintervelgen bij, en omdat ik niets inleverde korting op de vraagprijs en gratis apk & oplevering.

Diesel is nou net aan de pomp weer aan het zakken. In NL geen gedoe voorlopig omdat Diesel juist in ons land voor Europa wordt geïmporteerd. Eventueel inrijverbod grote steden heb ik hier in Limburg niks mee van doen. Bovendien ga ik daar wel met OV heen.

• mr.hypocrite
  • Niet online
HallonRubus schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 20:04:
Ik zou overwegen om ook naar een auto te kijken bij een particulier, die willen meestal gewoon voor een acceptabele prijs zo snel mogelijk van de auto af. Voor de helft van je budget kun je ook wel iets vinden met minder dan een ton, dan zet je de rest opzij voor onvoorziene kosten, het moet wel heel raar lopen als je aan een A- of B-segmenter duizenden euros aan onderhoud krijgt.
Ik zie een auto echt al een vervoersmiddel en prio 1 is dat die het doet. Bij een particulier heb ik het gevoel dat het een hit or miss is en kijk daarom express bij een dealer en autogarage (komt wel de nodige prijsverhoging bij helaas).
hardware-lover schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 20:18:
@mr.hypocrite, als je even gaat zoeken dan kom je al snel nieuwsartikelen tegen zoals deze;

Minder nieuwe auto's gemaakt
Prijs tweedehands auto nog nooit zo hoog: gem. 25.000 euro

De prijzen zijn (belachelijk) gestegen de laatste jaren, dus veel rek zal er niet inzitten bij onderhandelingen, of er moet simpelweg teveel voor worden gevraagd 😏
Ik zie het inderdaad voorbij komen, gewoon een slechte periode om nu te kopen.
Twardt schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 20:50:
Ik denk niet dat je de auto perse ergens moet kopen waar je de meeste korting krijgt, maar je moet gewoon kijken of die de gevraagde prijs waard is. Had je die auto van 11K bijvoorbeeld wel voor dat bedrag gekocht als de vraagrprijs 12K was geweest maar je 1K korting had gekregen?
Interessante vraagstelling. Puntje bij paaltje maakt het qua kosten niet uit maar psychologisch speelt het wel mee. Antwoord op je vraag: als er geen andere identieke auto was waarschijnlijk wel. Als 2 identieke voertuigen voor 11k en de ander voor 12k - 1k: dan had ik gekeken naar extra service en locatie.
Immutable schreef op zondag 12 februari 2023 @ 08:33:
De enige A klasse auto's die nieuw te verkrijgen zijn, komen van Kia/Hyundai en Toyota. De rest is ermee of is er mee bezig te gaan stoppen. En wie zegt dat Kia Picanto, of de Hyundai i10, of de Toyota Aygo X er nog zullen blijven?

...

Bij A klasse auto's was de afschrijving al minimaal. Maar als je nu een A klasse auto koopt van tussen de 5000 en 7500 euro zal de afschrijving zeer, zeeeeeer minimaal zijn.

Er is iets gaande met A klasse auto's wat er voor zorgt dat de nieuwe aanwas er praktisch niet meer is. Die paar Kia's en Hyundai's en Toyota's is het enige. Ik bedoel Suzuki heeft de goedkoopste nieuwe auto, en dat is de ignis die begint bij 20k !!!
Van wat ik heb gelezen en gezien is dat de veiligheidsnormen voor auto's in Europa steeds hoger worden en dat het niet meer loont voor autobedrijven om dat door te ontwikkelen voor de Europese sector. Aan de normen voldoen betekent duurdere auto's en prijs omhoog wat het dus niet meer aantrekkelijk maakt. Op A segment auto's was er al niet zoveel winst te behalen. De stadsautootjes worden nog wel verkocht in landen (Aziatische markt) waar veiligheidsnormen niet zo hoog zijn als in Europa bijvoorbeeld in India. Daar krijgen ze elk jaar nog een Celerio uitvoering terwijl dat in NL al in 2019/2020 was gestopt.
Immutable schreef op zondag 12 februari 2023 @ 08:40:
[...]

...

P.s. als het een relatief oudere auto is, loont het sterk om je onderhoud te doen bij je lokale dorpsgarage. Helemaal als je daar een goede relatie mee hebt opgebouwd. Moeders van mij brengt hem ook altijd naar zo'n dorpsgarage en altijd perfecte service, staan altijd klaar voor je. Super vriendelijk en de prijzen zijn absurd laag.
Helaas heb ik geen 1 garage gevonden waar ik me aan kon binden. Voelde me altijd afgewimpeld en was er geen om dingen snel te fixen. Hielp natuurlijk niet mee dat ik klein onderhoud aan auto's zoals olie en bougies vervangen dat zelf deed.
FuaZe schreef op zondag 12 februari 2023 @ 09:04:
Een Suzuki Swift uit ~2008 met <100.000 op de teller heb je al voor €4.000-5.000 en zijn oerdegelijke autos.

Van dat model staan d'r genoeg te koop en daardoor kun je vaak nog wel iets van de prijs af krijgen, gewoon laten weten dat je dezelfde dag nog naar een ander adres wou gaan kijken en: "ja, d'r staan d'r ook zo veel van te koop".

Meer geld in een auto stoppen is alleen de moeite waard als je dagelijks het hele land door rijdt naar verschillende klanten. Maar dan zou je werk d'r ook in moeten voorzien, wat mij betreft.
Een auto uit 2008 vind ik misschien al te oud. Auto die ik vorig jaar weg heb moeten doen was een Carisma ui 1998 met 350000 op de teller. Motorisch kon die echt nog wel mee, alleen begon alles erom heen af te vallen en weg te rotten. Dorpels fixen om door de APK te komen wat meer dan €1000 zou kosten was het niet meer waard. Doorom voor mij gevoel: een wat nieuwer auto kopen is meer voor carrosserie en slijtage wat dan langer mee gaat. Ik ben van plan om met de auto te rijden tot elektrisch rijden het norm is en het infrastructuur in Nederland erop is aangepast.
De_Bastaard schreef op zondag 12 februari 2023 @ 10:15:
De huidige automarkt is gewoon fucked. Uit principe zou ik ook niet bijna de nieuwprijs betalen voor een 2e hands, dan maar echt een oud barrel.
Mee eens, 2 jaar en 23k met een Celerio rijden met 500 euro afschrijving (ok, dealer heeft het natuurlijk voor minder ingekocht), voelt gewoon niet fijn. Maarja, zelf een nieuwe auto kopen is ook niet te doen.
JohanNL schreef op zondag 12 februari 2023 @ 10:27:
Je moet ook kijken naar verbruik, verwachte onderhoudskosten en andere vaste kosten van de auto.
Met name als je er veel kilometers mee maakt, dan is zo'n auto die jij op het oog hebt heel voordelig te noemen en zodoende haal je daarmee naar verwachting op termijn er nog wel winst uit t.o.v. andere opties en oud barrels.
Dát is wat dit soort auto's dan zo duur maakt, want voor de rest is het toch een - met alle respect - een koekblik van niets en die 12K inderdaad eigenlijk niet waard.
Specifiek op dit model gezocht gekeken naar betrouwbaarheid en verbuik, maar dat maakt ze ook wel wat duurder. Eind vorig jaar begon ik mijn zoektocht met dfe gedacht dat 7000 euro al veel was voor een auto. Had toen niet door dat de markt zo slecht was voor de kopende partij.

Goed voor mijn beeld om de ervaringen te horen, krijg de indruk dat de prijs van de auto inderdaad niet omlaag is te praten. Voor mij is het een goede keuze B. Nu nog even verder kijken naar soortgelijke modellen en proefritjes maken. Als ik niet een ander kan vinden waarvan ik denk: dit is echt een deal die ik niet kan laten gaan dan is het een goede keuze.

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-03 11:31
Vorig jaar auto gekocht uit 2020 met 100k op de teller voor 25.500 uiteindelijk deal rond gemaakt voor 5k in ruil en 20k bij leggen en dus 500 euro korting. Auto had in 2020 nieuwprijs van 37.000 euro.

Het lagere segment merk je gewoon dat dealers/handelaren altijd al gekke marges hadden. Nu de markt opdroogt zie je dat auto’s met hoge kmstanden gewoon absurd hoog zijn en afdwingen er gewoon helemaal niet meer bij is.

• amiaima
  • Laatst online: 19:30
Met de auto de stad in is tegenwoordig een no go. P+R is heel goed te doen. Voor een paar euro parkeren en een paar knaken een heledag OV voor 4 a 5 personen. Dat je met een diesel de stad niet in mag geld alleen nog voor de grote steden.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Goedenavond Tweakers,

We weten het allemaal, stadsauto's worden eigenlijk niet meer nieuw voor de Europese markt geproduceerd en nieuwe auto's beginnen bij de 20k. Zet druk op de tweedehands markt en is eigenlijk geen goed moment om te kopen.

Zo zag ik een Suzuki Celerio uit 2020 met 30k op de teller voor €12.000 online staat, nieuwprijs was die €12.500...

Toch heb ik nu een auto nodig voor werk waar alleen een motor niet meer aan voldoet.

Recentelijk heb ik een proefrit gemaakt met een B segment auto. 1'tje uit 2017 met bijna 100k op de teller. Nieuwprijs €15.000 en staat te koop voor €11.000.

Auto ziet er aardig uit, geen import, heeft wat extra's tov zelfde model auto's en rijdt best fijn. Alleen toen ik met de verkoper het over de prijs ging hebben, zei die dat dat een vaste prijs was. Geen ruimte voor onderhandelingen. Zelfs de vraag of er ook kon worden onderhandeld met spullen (ik dacht zelf aan extra set wielen) werd er geantwoord met een dikke nee. Ik woonde te ver dat ik niet terug zou komen voor onderhoud want daar is waar ze op verdienen en elke korting die wordt gegeven gaat af van hun miniwinst op de auto.

Mede-tweakers, wat is jullie ervaring in de huidige markt? Konden jullie nog korting krijgen in vorm van prijsverlaging of extra spullen of services? Of was het voor jullie ook een vaste meeneemprijs en was er geen onderhandeling mogelijk?

Ben zeer benieuwd naar jullie ervaringen!
Ik zie er hier al 3, waarvan 1 met nog geen 8000km onder de 12000,-

https://www.autotrack.nl/occasions/suzuki/celerio/2020
Als dat je budget ongeveer is, is dat toch dikke prima.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• JKen
  • Laatst online: 15:17
Misschien hele domme vraag. Maar als een nieuwe auto voordeliger is, waarom koop je dan geen nieuwe auto?
Ik hanteer zelf een afschrijving van 1000 euro per jaar. Of wel kan ik voor 1000 euro meer een 1 jaar jonger auto krijgen met bijhorende km stand dan zal ik daar altijd voor gaan. Zeker als het een nieuwe auto is met garantie.

Voor rest klopt het dat tegenwoordig bij de vraag prijzen geen ruimte meer is tot afdingen. Dit was trouwens 3 jaar geleden ook zo. Tijden veranderen eenmaal.

[Voor 19% gewijzigd door JKen op 12-02-2023 19:58]

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-03 00:04

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Het hangt volgens mij ook wel af wat voor type auto je zoekt. Ik heb 2 jaar geleden een Skoda Fabia uit volgens mij 2011 gekocht met ~140-150k op de teller. Diesel. Voor 3000 euro.
Ding is gewoon helemaal prima en perfect en om heel eerlijk te zijn, zou ik daar ook liever in rijden dan een Suzuki Celerio. Als ik het nu zo opzoek, dan zijn soort gelijke auto's nu wel ongeveer 4k.

Mijn punt is echter, ik zie dat meer als goedkoop/degelijk een tweedehands auto kopen. Iets wat je oftewel in 6-7 jaar op rijd of na 4 jaar nog voor 1-2k weg doet. Moet je alleen niet voor de 'populaire' auto's gaan.

Uiteindelijk na die 2 jaar is dit echt mijn beste aankoop ooit geweest. Niets mis mee, nog 12 maanden garantie erop gehad en al met al dus een hele voordelige auto.

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:52
Douweegbertje schreef op zondag 12 februari 2023 @ 20:06:
Het hangt volgens mij ook wel af wat voor type auto je zoekt. Ik heb 2 jaar geleden een Skoda Fabia uit volgens mij 2011 gekocht met ~140-150k op de teller. Diesel. Voor 3000 euro.
Ding is gewoon helemaal prima en perfect en om heel eerlijk te zijn, zou ik daar ook liever in rijden dan een Suzuki Celerio. Als ik het nu zo opzoek, dan zijn soort gelijke auto's nu wel ongeveer 4k.

Mijn punt is echter, ik zie dat meer als goedkoop/degelijk een tweedehands auto kopen. Iets wat je oftewel in 6-7 jaar op rijd of na 4 jaar nog voor 1-2k weg doet. Moet je alleen niet voor de 'populaire' auto's gaan.

Uiteindelijk na die 2 jaar is dit echt mijn beste aankoop ooit geweest. Niets mis mee, nog 12 maanden garantie erop gehad en al met al dus een hele voordelige auto.
Qua kosten: Aanschaf is 1,
Daarna volgen nog 2) belastingen, 3)brandstof, 4) verzekering & 5) onderhoud.

Diesel rijden terwijl je minder dan 25.000 km/jaar maakt is gewoon geld weggooien (en ook de literprijs van diesel heeft al een beste achtbaanrit achter de rug, waarvan er zelfs dagen geweest zijn dat diesel duurder was dan Euro95)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• mr.hypocrite
  • Niet online
JKen schreef op zondag 12 februari 2023 @ 19:53:
Misschien hele domme vraag. Maar als een nieuwe auto voordeliger is, waarom koop je dan geen nieuwe auto?
Ik hanteer zelf een afschrijving van 1000 euro per jaar. Of wel kan ik voor 1000 euro meer een 1 jaar jonger auto krijgen met bijhorende km stand dan zal ik daar altijd voor gaan. Zeker als het een nieuwe auto is met garantie.

Voor rest klopt het dat tegenwoordig bij de vraag prijzen geen ruimte meer is tot afdingen. Dit was trouwens 3 jaar geleden ook zo. Tijden veranderen eenmaal.
De Celerio die ik als voorbeeld aannam was huidig prijs €12.000, nieuwprijs in 2020 €12.500.
De prijzen van nu zijn ook meegestegen. De Celerio wordt niet meer in Nederland verkocht (zoals de meeste A segment auto's). Hier moet ik me even corrigerenn, ik dacht dat nieuwe auto's bij 20k begonnen maar ik zie dat je een basis uitvoering Mitsubishi spacestar kan krijgen vanaf 16k. Dus misschien wel mooi om hier naar te kijken.
Douweegbertje schreef op zondag 12 februari 2023 @ 20:06:

Ik was mijn zoektocht begonnen met de zoekterm: "zuinigste auto". Kwam al snel uit op een Celerio. Met de gedachte van: wat jongere auto, benzine en lagere km stand om het op te rijden tot we over gaan naar elektrisch.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:22
mr.hypocrite schreef op zondag 12 februari 2023 @ 21:26:
Ik was mijn zoektocht begonnen met de zoekterm: "zuinigste auto". Kwam al snel uit op een Celerio. Met de gedachte van: wat jongere auto, benzine en lagere km stand om het op te rijden tot we over gaan naar elektrisch.
Ik zou misschien toch wat ouder overwegen. Ik weet niet waarom je jong zoekt, ik denk ivm onderhoud? Maar voor 12k kan je ook 2x een auto van 5k kopen en bij beide een dure beurt van 1k moeten betalen... Als je echt weinig belang weegt aan het type auto, dan zou ik gewoon 10-15 jaar oud zoeken.

Waarom moet het zuinig? Ga je 5k meer uitgeven zodat je straks 2k op brandstof gaat besparen? :)

Een goed advies begint bij je daadwerkelijke gebruik. Hoe vaak ga je wat voor afstanden afleggen? Ga je met de auto op vakantie? Heb je eigen parkeergelegenheid?

Elektrisch rijden kan ook direct, kijk eens naar een Renault Zoë. Toegegeven, de accu moet je in sommige gevallen huren, maar je wegenbelasting valt weg.

Zuinig rijden doe je in alle a-segment gebakjes, niet alleen in een Celerio. En ook in een Prius of Honda met hybride aandrijflijn. Ruim onder je budget te vinden ;)

• van der Berg
  • Laatst online: 09:48
Mijn neef heeft 2 weken geleden een vrij nieuwe auto gekocht een Toyota CH-R HYBRIDE met bouwjaar uit 2021 met 14.000 kilometer op de teller bij de officiële Toyota dealer. Deze CH-R met veel opties erop voor €25.000,- en zijn Yaris (Bouwjaar 2011) inruil €4.000,-. Ze wilde hem nog rijklaar maken voor €500 en deze heeft hij geweigerd. Hij kocht de auto in een keer voor €21.000,- zonder in termijnen te betalen.

Mijn neef controleert alles zelf en zegt ook tegen mij dat ik geen rijklaar moet kiezen. Dat scheelt weer €500,-

Hij kreeg verder ook geen korting.

Ik had voor €25.000 een andere keuze gemaakt, een splinternieuwe Toyota Aygo X Premium uitvoering met één open dakje en 0 KM op de teller, maar mijn neef vind de Aygo X weer niets voor hem vooral de deuren aan de achterkant kan geen passagiers mee vind hij. Hij is helemaal alleen.

[Voor 5% gewijzigd door van der Berg op 13-02-2023 01:14]

Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - Seasonic Platinum 860w V2 - 32GB DDR4 3600MHz C16 (2x16) - MSI Ventus OC RTX 2080 - Samsung 980 Pro 1TB - M32U 4K/144Hz - 55 inch OLED - Watch 5 Pro - S22 Ultra 512GB - Tab S5e 128/6GB - Buds 2 Pro

• van der Berg
Richh schreef op maandag 13 februari 2023 @ 00:59:
[...]

Ik zou misschien toch wat ouder overwegen. Ik weet niet waarom je jong zoekt, ik denk ivm onderhoud? Maar voor 12k kan je ook 2x een auto van 5k kopen en bij beide een dure beurt van 1k moeten betalen... Als je echt weinig belang weegt aan het type auto, dan zou ik gewoon 10-15 jaar oud zoeken.

Waarom moet het zuinig? Ga je 5k meer uitgeven zodat je straks 2k op brandstof gaat besparen? :)

Een goed advies begint bij je daadwerkelijke gebruik. Hoe vaak ga je wat voor afstanden afleggen? Ga je met de auto op vakantie? Heb je eigen parkeergelegenheid?

Elektrisch rijden kan ook direct, kijk eens naar een Renault Zoë. Toegegeven, de accu moet je in sommige gevallen huren, maar je wegenbelasting valt weg.

Zuinig rijden doe je in alle a-segment gebakjes, niet alleen in een Celerio. En ook in een Prius of Honda met hybride aandrijflijn. Ruim onder je budget te vinden ;)
Ik sta versteld de nieuwe auto van mijn neef Toyota CH-R HYBRIDE. We ging naar Amsterdam via de snelweg met zijn nieuwe auto. 4.6 L per 100KM dat is erg netjes!

Mijn Aygo A segment uit bouwjaar 2010 gemiddeld 4.0L per 100KM en de nieuwe Aygo X zit op al gemiddeld op 4.9L per 100KM

Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - Seasonic Platinum 860w V2 - 32GB DDR4 3600MHz C16 (2x16) - MSI Ventus OC RTX 2080 - Samsung 980 Pro 1TB - M32U 4K/144Hz - 55 inch OLED - Watch 5 Pro - S22 Ultra 512GB - Tab S5e 128/6GB - Buds 2 Pro

• JKen
  • Laatst online: 15:17
Boordcomputer of echt gemeten?
Mijn ervaring is dat sommige Boordcomputers aardig afwijken om de bestuurder een goed gevoel te geven.

Voor rest is het geen rocket science dat een hoge suv wannabee meer verbruikt dan een lage auto. (Iets met luchtweerstand).

[Voor 34% gewijzigd door JKen op 13-02-2023 08:45]

• Richh
van der Berg schreef op maandag 13 februari 2023 @ 01:34:
[...]

Ik sta versteld de nieuwe auto van mijn neef Toyota CH-R HYBRIDE. We ging naar Amsterdam via de snelweg met zijn nieuwe auto. 4.6 L per 100KM dat is erg netjes!

Mijn Aygo A segment uit bouwjaar 2010 gemiddeld 4.0L per 100KM en de nieuwe Aygo X zit op al gemiddeld op 4.9L per 100KM
M'n pa heeft ook zo'n ding, als je harder dan 100 wil doet de accu niks en is die 1 op 20 niet haalbaar. Is ook niet gek met zo'n hoge koets...

Een Yaris Hybrid of een Corolla/Auris lijkt me dan verstandiger. Of overweeg een Hyundai Ioniq :)

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:33
van der Berg schreef op maandag 13 februari 2023 @ 01:04:
Mijn neef heeft 2 weken geleden een vrij nieuwe auto gekocht een Toyota CH-R HYBRIDE met bouwjaar uit 2021 met 14.000 kilometer op de teller bij de officiële Toyota dealer. Deze CH-R met veel opties erop voor €25.000,- en zijn Yaris (Bouwjaar 2011) inruil €4.000,-. Ze wilde hem nog rijklaar maken voor €500 en deze heeft hij geweigerd. Hij kocht de auto in een keer voor €21.000,- zonder in termijnen te betalen.

Mijn neef controleert alles zelf en zegt ook tegen mij dat ik geen rijklaar moet kiezen. Dat scheelt weer €500,-

Ik had voor €25.000 een andere keuze gemaakt, een splinternieuwe Toyota Aygo X Premium uitvoering met één open dakje en 0 KM op de teller, maar mijn neef vind de Aygo X weer niets voor hem vooral de deuren aan de achterkant kan geen passagiers mee vind hij. Hij is helemaal alleen.
wel een verschil een Aygo of een CH-R , een Aygo is en blijft een gebakje , zeker met die smalle wielen. net of je een blik sardientjes dicht gooit. En dat voor zon klap geld. dan heb je aan een CH-R veel meer auto.

maargoed ik had voor 25k gewoon een auto van een jaar of 4 of 5 oud gekocht met een dikke motor en uitvoering, zoveel mensen zoveel wensen ;)

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-03 00:04

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

D_Jeff schreef op zondag 12 februari 2023 @ 21:23:
[...]

Qua kosten: Aanschaf is 1,
Daarna volgen nog 2) belastingen, 3)brandstof, 4) verzekering & 5) onderhoud.

Diesel rijden terwijl je minder dan 25.000 km/jaar maakt is gewoon geld weggooien (en ook de literprijs van diesel heeft al een beste achtbaanrit achter de rug, waarvan er zelfs dagen geweest zijn dat diesel duurder was dan Euro95)
Uiteraard, wij maken echter genoeg KM's. Daarnaast rijd de auto in kwestie zo'n 1 op 22-23 als je netjes rijdt. Voor het verschil van een auto van ~11k of ~3k kun je overigens ook aardig wat jaar op Diesel rijden. Maar in ons geval was het een bewuste keuze. Er zijn ook Fabia's op benzine die wellicht ~1k duurder zijn.

• van der Berg
lord_fh schreef op maandag 13 februari 2023 @ 09:04:
[...]

wel een verschil een Aygo of een CH-R , een Aygo is en blijft een gebakje , zeker met die smalle wielen. net of je een blik sardientjes dicht gooit. En dat voor zon klap geld. dan heb je aan een CH-R veel meer auto.

maargoed ik had voor 25k gewoon een auto van een jaar of 4 of 5 oud gekocht met een dikke motor en uitvoering, zoveel mensen zoveel wensen ;)
De Toyota Aygo X Premium uitvoering heeft 18-inch wielen eronder

• van der Berg
Richh schreef op maandag 13 februari 2023 @ 08:50:
[...]

M'n pa heeft ook zo'n ding, als je harder dan 100 wil doet de accu niks en is die 1 op 20 niet haalbaar. Is ook niet gek met zo'n hoge koets...

Een Yaris Hybrid of een Corolla/Auris lijkt me dan verstandiger. Of overweeg een Hyundai Ioniq :)
Mijn neef reed steeds met 100KM per uur en op adaptive cruise control en hij houd zelf afstand. Als voorganger langzamer gaat rijden gaat zijn CH-R dit automatisch aanpassen en als die weer sneller gaat doet hij weer sneller.

Mijn neef heeft mij verteld dat met CH-R automatisch kan rijden en dat hij automatisch kan in parkeren. Wat ik ook leuk vind bij de CH-R is dat in de spiegels hij waarschuwing geeft als iemand naast je voorbij komt

[Voor 14% gewijzigd door van der Berg op 13-02-2023 12:33]

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:59
JKen schreef op zondag 12 februari 2023 @ 19:53:

Iets met levertijd. Dus dat gaat niet op.

Mijn schoonouders hadden een Dacia Duster besteld nieuw (voordat hij overleed) en deze kwam wel in dat jaar nog begin december. Uiteindelijk heeft mijn vrouw die genomen en mijn schoonmoeder zat daar en heeft een Sandero gekozen met oud embleem welke 5k scheelde op exact hetzelfde model met nieuwe logo.

Door de levertijden van nieuwe auto's zijn juist de prijzen van 2e hands omhoog gegaan. Mensen willen dus meer betalen om een auto sneller te hebben.

• Richh
van der Berg schreef op maandag 13 februari 2023 @ 12:19:
[...]

Mijn neef reed steeds met 100KM per uur en op adaptive cruise control en hij houd zelf afstand. Als voorganger langzamer gaat rijden gaat zijn CH-R dit automatisch aanpassen en als die weer sneller gaat doet hij weer sneller.

Mijn heeft mij verteld dat met CH-R automatisch kan rijden en dat hij automatisch kan in parkeren.
Dat doen tegenwoordig heel veel auto's :) ik zou daarom nog steeds de goedkopere Hyundai Ioniq prefereren; zelfde features (minus inparkeren), minstens zo zuinig.

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:50
Het is nu inderdaad de markt. Ik ga morgen m'n Lexus CT200h voor 2,5k meer online gooien dan ik ervoor zelf betaald heb, 60k km geleden. Geen woon-werkverkeer meer dus er kan iets leuks voor de emotie ervoor terugkomen. Iedereen wil nu klein en zuinig en als er niet genoeg aanbod is drijft dat de prijs op.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Gisteren ook even gekeken naar vervangende auto voor mijn 900 euro barrel die nu voor 600 in de boekhouding staat... lijkt erop dat ik 'm met winst kan verkopen :X.

Zelfs met 350K op de teller vragen mensen nog met droge ogen 2000 euro of meer voor een Peugeot 206 van 17 jaar oud.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Mijn neef heeft mij verteld dat met CH-R automatisch kan rijden en dat hij automatisch kan in parkeren. Wat ik ook leuk vind bij de CH-R is dat in de spiegels hij waarschuwing geeft als iemand naast je voorbij komt
Ah automatisch inparkeren heb ik ook op m'n Ford. 1x gebruikt om te testen daarna nooit meer, ik kan veel strakker inparkeren zonder hulp :P.

Nav dit topic een online inruilvloorstel gedaan van onze Ford '19 voor een Phev, we kregen er nog 16k voor (gekocht in 2020 voor 24k met 10k km).

Geven die online tools een goede indicatie?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:39
In 2019 een peugeot 208 gehaald van 2015 met iets meer dan 50k op de teller. Onderhandelen kon iets met de inruilprijs. Was bij een opel merkdealer. Maar toen was er al sprake van een “internet meeneemprijs”. Ze concurreren met mrt andere handelaren en garages dus veel meer kunnen ze niet meer vragen nu. Auto heeft trouwens nauwelijks afgeschreven (qua verkoopprijs) in de afgelopen 4 jaar en 40k km.

De wijzen komen uit het Oosten!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Zaken die steeds meer naar de lagere klasses komen, een mooi iets. Mijn huidige auto is nu bijna 10 jaar oud en heeft ook diezelfde mogelijkheden (en nog een stapel meer), maar die was nieuw ietsje duurder destijds.

M.b.t. de tweedehands automarkt hier in Nederland. @Sport_Life ik zou gewoon eens kijken naar de daadwerkelijke verkoopprijzen, niet naar een online tool, al is die van ANWB nog wel redelijk dacht ik.

Mijn vorige auto, Renault Modus met bj 2004, in 2014 voor €4500 gekocht met 41k op de teller, afgelopen september (met gemak) voor €2500,- particulier verkocht met ruim 90k op de teller, in de handel wordt er vaak nog zo'n €3500,- voor gevraagd.

De auto van mijn jongste dochter, Mazda 2 Bi-Fuel bj 2013 met 132k op de teller. In 2019 naar €5150,- kunnen praten bij garagebedrijf met 2 nieuwe voorbanden erop. Er werd laatst achterop gereden dus naar schadebedrijf. Economisch total loss verklaard (schade ~ €4500,- ) met behoud van auto. Restwaarde zonder schade ~€6000,- met +180k op de teller. Na 4 jaar rijden en zo'n 50k aan extra km's verder is de auto alleen maar meer waard geworden :?

Dus ja, het zijn rare tijden, ofwel, misschien voorlopig wel het nieuwe normaal, geen idee. Ik hoop voorlopig weer minimaal 8 jaar te kunnen doen met de huidige.

Testing, one, two ...

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

NoepZor schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:18:
In 2019 een peugeot 208 gehaald van 2015 met iets meer dan 50k op de teller. Onderhandelen kon iets met de inruilprijs. Was bij een opel merkdealer. Maar toen was er al sprake van een “internet meeneemprijs”. Ze concurreren met mrt andere handelaren en garages dus veel meer kunnen ze niet meer vragen nu. Auto heeft trouwens nauwelijks afgeschreven (qua verkoopprijs) in de afgelopen 4 jaar en 40k km.
Het moment waarop nog van alles mogelijk was met handelen, en zowat vanaf toen ging het mis ;)

Testing, one, two ...

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:39
hardware-lover schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:13:
[...]

Het moment waarop nog van alles mogelijk was met handelen, en zowat vanaf toen ging het mis ;)
Ja een jaar later was het ineens andere koek. Vraag naar tweedehands auto’s is vrij hoog en in combinatie met stijgende nieuwprijzen gaan de tweedehandsprijzen gewoon mee omhoog.

Verder algemeen qua onderhandelen is het de vraag hoeveel marge de garagist heeft (is de auto veel duurder dan een vergelijkbare bij de buurman) en in plaats van geld zou je nog een gratis afleverpakket (beurt, poetsen, volle tank) kunnen uitonderhandelen.

De wijzen komen uit het Oosten!

• Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14:32
van der Berg schreef op maandag 13 februari 2023 @ 01:04:

Haha dan hoor ik graag waar dat was, want wij kijken ook voor een CHR, maar zo goedkoop heb ik ze niet gevonden.

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:12
Wat als je voor een oudere Suzuki Celerio kijkt? Met 100k op de teller, dealer onderhouden etc? Die zouden dan rond de € 5000 moeten kosten: is dat geen optie? Precies dezelfde auto, want er is nooit een facelift geweest en van 2014 tot 2020 is dezelfde generatie. Enkel India heeft een facelift gekregen :+

Natuurlijk zijn autos niet meer goedkoop: leuk voor de afschrijving, maar als je gaat inruilen kom je alsnog veel bij te leggen. Dus dan kun je beter in je auto blijven doorrijden, tot deze gekke automarkt afkoelt. Zie het als de huizenmarkt: die bubbel is nu ook aan het barsten en prijzen zakken lichtjes weer.

Kijk maar naar de Dacia Spring, die zou rond de € 15.000 hebben moeten kosten, toen de media je er lekker mee maakte. Toen de auto eindelijk verkrijgbaar was, bleek het eerder € 20.000 te zijn exclusief subsidie.

[Voor 27% gewijzigd door Marco-Peters op 26-02-2023 12:23]

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:55
hardware-lover schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:10:
Zaken die steeds meer naar de lagere klasses komen, een mooi iets.
Vind je? Dat is precies de reden waarom steeds minder merken nog auto's in het A segment maken en dat dit segment zo langzaam aan gaat uitsterven. Een segment wat erg populair was in Nederland, betaalbaar en het minst vervuilend voor het milieu. Persoonlijk vind ik het een slecht ontwikkeling.

• van der Berg
Joris-Jansen schreef op zondag 26 februari 2023 @ 11:04:
[...]

Haha dan hoor ik graag waar dat was, want wij kijken ook voor een CHR, maar zo goedkoop heb ik ze niet gevonden.
Mijn neef was heel lange tijd opzoek. Met geluk via Toyota dealer gevonden. Hij is nog steeds erg tevreden met zijn nieuwe auto.

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

TheBrut3 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 13:04:
Vind je? Dat is precies de reden waarom steeds minder merken nog auto's in het A segment maken en dat dit segment zo langzaam aan gaat uitsterven. Een segment wat erg populair was in Nederland, betaalbaar en het minst vervuilend voor het milieu. Persoonlijk vind ik het een slecht ontwikkeling.
Nog steeds vaak tegen een meerprijs, je bent niet verplicht om zoiets ook te nemen voor je auto, maar de optie is er, dat is waar ik op doelde.

V.w.b. het milieu en de vervuiling, je rechtervoetje fatsoenlijk gebruiken, en niet als een dolle vol op het gas, ongeacht de klasse waar je in rijdt, dat vind ik een slechte ontwikkeling.

Testing, one, two ...

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:38
Hackus schreef op zondag 12 februari 2023 @ 10:06:
Vergeet ook niet dat de wettelijke garantie ook de prijs verhoogd. Het is wel mooi dat je meer garantie hebt, maar dat kost ook geld.
Dit, de markt is goed op dit moment. Garages rekenen hier ook extra geld voor.

https://www.ad.nl/auto/ko...n-jaar-garantie~a5024764/

• van der Berg

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:33
Of je nou een auto met 14k km koopt of 38, boeit niet echt wat lijkt me ? Nog gewoon garantie erop etc.

• mr.hypocrite
  • Niet online
Hoi allen,

Inmiddels is er een auto aangeschaft, misschien wel leuk te vermelden.
Het is toch wat anders geworden en dan bedoel ik voorla het budget.

Een Dacia Sandero Stepway Bi-Fuel uit 2022 met 25.000km op de teller voor €16.000 (nieuwprijs rond €18.500) met allemaal extra's zoals cruise control, begrenzer, parkeercamera's en sensoren.

Een auto die voor 2500 minder wordt verkocht deed toch minder pijn dan de Celerio met 500 euro eraf na 2 jaar.

Auto gekocht met het idee dat ik er nog lang mee ga rijden en dat LPG rijden nu nog goedkoper is (omslagpunt rond 6000km per jaar).

Mocht elektrisch rijden het nieuwe norm worden dan kan ik nog altijd proberen het in te ruilen. Ook hier was het: geen ruimte voor onderhandeling. Ook geen gedoe met BOVAG garantie want er zit nog 2 jaar fabrieksgarantie op.

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:05
Hm, de automarkt is altijd een autoMARKT geweest. Verkopers hebben heel goed door dat sommige kopers MOETEN kopen, en hoeven dan idd helemaal niet op de prijs toe te geven. De corona heeft enorme schokgolven op deze markt gegeven, oa vanwege het mindere autogebruik en de toevoer van onderdelen uit azië.

Iedere scheet dwars geeft de autoverkopers meteen een reden de prijs op te drijven. Gewoon niet kopen of anders uit het buitenland laten komen cq van een particulier kopen.

Wil je een auto kopen met "bovag garantie"(ja, ik zet dit tussen haakjes) bij een autobedrijf (lees: geen garage) dan betaal je de hoofdprijs.

Ik ben 3 weken op pad geweest voor een motor, en ook daar vragen de de meest bizarre prijzen tegenwoordig voor motoren waar je vroeger bijna moest betalen om hem naar de sloop te brengen. Rustig doorzoeken heeft echter een prima motor opgeleverd. Voor hobby's (motor recreatief) heb ik toch sterk de indruk dat er genoeg geld in de markt is momenteel?

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Joris-Jansen schreef op zondag 26 februari 2023 @ 17:41:
[...]

Had ik zelf ook al gevonden, maar is evengoed 1000 euro duurder en veel meer kilometers op de klok.
14dkm of 30dkm maakt niet veel uit. Je bracht je reactie als onzin en dat jij ze niet kon vinden, dat heb ik ontkracht !

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

mr.hypocrite schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:42:
Hoi allen,

Inmiddels is er een auto aangeschaft, misschien wel leuk te vermelden.
Het is toch wat anders geworden en dan bedoel ik voorla het budget.

Een Dacia Sandero Stepway Bi-Fuel uit 2022 met 25.000km op de teller voor €16.000 (nieuwprijs rond €18.500) met allemaal extra's zoals cruise control, begrenzer, parkeercamera's en sensoren.

Een auto die voor 2500 minder wordt verkocht deed toch minder pijn dan de Celerio met 500 euro eraf na 2 jaar.

Auto gekocht met het idee dat ik er nog lang mee ga rijden en dat LPG rijden nu nog goedkoper is (omslagpunt rond 6000km per jaar).

Mocht elektrisch rijden het nieuwe norm worden dan kan ik nog altijd proberen het in te ruilen. Ook hier was het: geen ruimte voor onderhandeling. Ook geen gedoe met BOVAG garantie want er zit nog 2 jaar fabrieksgarantie op.
Vanaf komende juli komt het omslagpunt mogelijk nog wat lager te liggen 😏

Een verstandige keuze gemaakt (vind ik), enkel is het aantal LPG stations de laatste jaren afgenomen, maar er zijn er nog voldoende op dit moment.

Testing, one, two ...

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee