Vraag

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:11
Ik heb momenteel een R7 3700X, samen met een B550 moederbord, een RTX 3060 en een 75 hz. 1440P monitor.
Mijn gebruik bestaat uit een mix van gamen, muziek maken (Ableton) en video editing.
Ik heb nu de kans om voor 140 euro een zo goed als nieuwe R7 5700X te kopen.

Is dat een goede deal?
En is het de upgrade waard tov mijn 3700X?

Alle reacties

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Nieuw kost ie € 200 en dan heb je er ook nog eens garantie bij. Dan is € 140 geen bijzondere prijs.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
De upgrade is het waard als je ergens een CPU bottleneck hebt. Heb je dat niet dan is het nutteloos. Dus je zal moeten kijken of je iets doet waarbij de CPU op de max loopt.

• ruftman
@PilatuS Ik ervaar geen bottleneck, ik denk dat ik het geld dan maar in mijn zak hou

@TBTL Toch vreemd dat ik hem dan (ook hier op V&A) niet onder de 140 euro aantref.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:58
ruftman schreef op zondag 12 februari 2023 @ 02:03:
@PilatuS Ik ervaar geen bottleneck, ik denk dat ik het geld dan maar in mijn zak hou

@TBTL Toch vreemd dat ik hem dan (ook hier op V&A) niet onder de 140 euro aantref.
Het is 30% goedkoper, dus prima. CPU’s gaan nauwelijks stuk, dus garantie is bijzonder weinig waard, want je maakt er nagenoeg geen gebruik van.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-03 21:00
ruftman schreef op zondag 12 februari 2023 @ 02:03:

Hij zegt niet dat het een slechte prijs is, alleen voor een tweedehands CPU is ~70% van de nieuwprijs ook geen geweldige deal ;)

The devil is in the details.

• Boris1986
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:23
Bij 75fps en lager gaat een 3700X vs een 5700X niet bijzonder veel verschil maken. Voor gaming is het dus niet echt de moeite waard.

• ruftman
Het blijkt nu dat de 5700X in een nog gesealde doos zit, hij is dus splinternieuw.

• Hahn
ruftman schreef op zondag 12 februari 2023 @ 12:20:
Het blijkt nu dat de 5700X in een nog gesealde doos zit, hij is dus splinternieuw.
Ga ervoor d:)b

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
White Feather schreef op zondag 12 februari 2023 @ 11:08:
CPU’s gaan nauwelijks stuk, dus garantie is bijzonder weinig waard, want je maakt er nagenoeg geen gebruik van.
De garantie zelf is één aspect. Het andere waar ik aan dacht, is dat je met tweedehands spullen opgelicht kan worden of gezeik kan hebben met kleine beschadigingen / ontbrekende accessoires. Dat maakt dat een tweedehands artikel pakweg 30% goedkoper moet zijn voordat het interessant wordt. Maar dit is meer in het algemeen, bij een CPU maakt het wellicht minder uit.

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:16
ruftman schreef op zondag 12 februari 2023 @ 12:20:
De 5700X is zo'n 15% sneller in synthetische benchmarks. De vraag is of je dat het geld waard vind.

Ik kan niet in de doos kijken, maar ik heb al vaker aanbiedingen gezien van computerapparatuur die "nieuw in gesealde doos" zat waarvan bleek dat deze doos gewoon opnieuw geseald was.
Dus een gesealde doos is geen garantie voor een nieuwe CPU.

Dat terzijde neem je voor 30% korting gewoon een risico, het is een persoonlijke keuze of je dat risico wilt nemen. CPU's gaan eigenlijk nooit stuk, of iemand heeft er iets geks mee gedaan.

[Voor 14% gewijzigd door eltweako op 12-02-2023 14:24]

• ruftman
Mijn laatste 5 (dus ook mijn huidige), waren allemaal tweedehands en werkten zonder problemen. Dus day cpu's nauwelijks defect gaan is mij wel bekend.

• Hahn
ruftman schreef op zondag 12 februari 2023 @ 14:24:
Mijn laatste 5 (dus ook mijn huidige), waren allemaal tweedehands en werkten zonder problemen. Dus day cpu's nauwelijks defect gaan is mij wel bekend.
Voor mij is het allang duidelijk dat je die 5700X wilt gaan kopen, dus ik zou zeggen sla je slag, verkoop je 3700X en veel plezier ermee :)

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:27
@ruftman
Verschil zal niet of nauwelijks merkbaar zijn. Zoek een paar benchmarks op en je zal zien dat je weinig erop vooruit gaat.
Ik zou het enkel doen als je voor een goede prijs je 3700x kan verkopen. Als je daar nog 100 euro voor kan krijgen heb je voor 40 euro een leuke upgrade.

Maar wil je echt een boost krijgen, zou ik naar een 5900x gaan kijken. Is natuurlijk duurder maar dan ga je echt wel verschil merken.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:58

Croga

The Unreasonable Man

chrisborst schreef op zondag 12 februari 2023 @ 14:30:
@ruftman
Maar wil je echt een boost krijgen, zou ik naar een 5900x gaan kijken. Is natuurlijk duurder maar dan ga je echt wel verschil merken.
Tenzij TS een heel specifieke use case heeft: Nope.

Voor nagenoeg alles wat je met een 3060 fatsoenlijk kunt spelen én helemaal alles wat niets met spellen te maken heeft is er geen functioneel merkbaar verschil tussen de 3700X en willekeurig welke andere CPU.

Als Windows 0.5 seconde sneller laadt merk je daar in de praktijk niets van.
Als Outlook 0.3 seconde sneller opstart idem.
Als Excel 0.06 seconde sneller klaar is met de berekening.... afijn; you get the point.

€140 voor een upgrade naar een 5700X is €140 weg gegooid.

• Boris1986
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:23
Croga schreef op zondag 12 februari 2023 @ 15:18:
[...]
€140 voor een upgrade naar een 5700X is €140 weg gegooid.
Als hij z'n 3700X nog voor €90-100 kan verkopen is het niet een gigantische investering. Voornamelijk de tijdsinvestering lijkt me nauwelijks de moeite waard.

[Voor 14% gewijzigd door Boris1986 op 12-02-2023 15:26]

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:51
Ach ja als je het leuk vind is er toch niets aan de hand hier wat tijd in te stoppen ;)
Vroeger ook vaak genoeg van dit soort upgrades gedaan.

📈 Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen 💸

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
ik zou het gewoon doen!

je oude CPU kan je ook weer verkopen

• Bintzak
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:13
Je merkt het verschil op een wat lagere resolutie (Full HD) met deze processor, op hoge resoluties (2K en hoger) gaat het niet echt een verschil maken.

Heb dezelfde Upgrade gedaan en mijn oudere 3700X heeft een mooi plekje in mijn zoon zijn pc gekregen.

[Voor 4% gewijzigd door Bintzak op 16-02-2023 05:51]

• Intergalactic
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13:31

Intergalactic

Testlab Coördinator & Moderator Harde Waren

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

waardebepalingen zijn niet toegestaan

CKA beleid

[Voor 28% gewijzigd door Intergalactic op 16-02-2023 08:38]

𝙸𝚗 𝚜𝚙𝚊𝚌𝚎 𝚗𝚘 𝚘𝚗𝚎 𝚌𝚊𝚗 𝚑𝚎𝚊𝚛 𝚢𝚘𝚞 𝚜𝚌𝚛𝚎𝚊𝚖 | Tweakers Discord | Discogs |

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee