Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xendius
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14-02-2023
Informatie:
Appartement 130m2
Glasvezel verbinding tot 1gb snelheid tmobile
Modem :zyxel VMG8825-T50
4 kamers die aangesloten zijn op het modem door middel van Cat6a kabels
In de 2 verste kamers (slaapkamer en woonkamer) staat een Netgear Nighthawk Ax4 router.

Probleem:
Mijn huis is deels smart. Tijdens het installeren van een luxaflex kwamen erachter dat het wifi die toendertijd vanuit de 2 routers kwam tegenstrijdig waren ondanks dat ik hetzelfde ssid en wachtwoord had aangemaakt met wat additionele instellingen die een vriend had ingesteld.
Sindsdien heb ik de router in de slaapkamer als accespoint ingesteld die nu het internet van het modem uitzendt. Overigens werkt een directe utp aansluiting van mijn playstation hier ook nog op.
Dit heb ik ook geprobeerd te doen in de woonkamer echter verbindt de router na de setup niet meer internet (lampje blijft oranje).
Na een reset te hebben uitgevoerd werk alles weer (behalve wifi die tegenstrijd is). Ik heb nu maar de wifi van die nighthawk uitgezet. Ik wil de wifi verbinding optimaliseren in de woonkamer omdat ik merk dat niet altijd even soepel gaat en het van groot belang is bij mij thuis.

Ik heb erover nagedacht om een andere router te nemen of zelfs een mesh extender maar is dat echt nodig?
Daarnaast vraag ik mij af of het klopt als ik het modem in bridge kan zetten (geen idee!) mijn wifi snelheid ook hier kan toenemen?
Graag jullie hulp bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
xendius schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 18:09:
zyxel VMG8825-T5
...
In de 2 verste kamers (slaapkamer en woonkamer) staat een Netgear Nighthawk Ax4 router.
Wie is router en wie zijn de access points?

Waarschijnlijk heb je 3 afzonderlijke wifi netwerken met de zelfde naam.

[ Voor 4% gewijzigd door DJMaze op 11-02-2023 18:16 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xendius
Update:
Zyxel is de hoofdzender van Wifi op dit moment (in de oude situatie stond deze uit)
De router in de slaapkamer is nu acess en de woonkamer is nu een bridge als het ware.
In de oude situatie beide wifi aan het uitzenden met zelfde ssid en ww heb je daar wat aan?
Mijn hulpvraag is dus hoe kan ik het beste 1 groot netwerk creëren in mijn huis? het liefst doe ik dit bekabeld aangezien de kabels er al zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door xendius op 11-02-2023 18:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Het modem zou ook je router moeten zijn. Het wifi zou ik hier op uitschakelen. De twee netgears zet je in access point modus. Met een cat6 kabel sluit je ze aan op het zyxel modem. De twee netgears geef je dezelfde wifi instellingen. Dan zou het soepel moeten werken. Als je ergens geen goed wifi bereik hebt zou je in die kamer nog een Netgear kunnen zetten van hetzelfde type, of meerdere nieuwe access points kopen. Maar laten we er voor nu eerst maar van uit gaan dat je voldoende bereik hebt met de twee netgears.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:17
je moet eens starten met een goed WiFi-analyse van je huidige situatie ...
en dat start met de app WiFi analyser te downloaden en eens rondlopen

- welke wifi's hangen er in de lucht, en welke heeft waar hoeveel ontvangst
- heb ik voldoende 5ghz bereik om 2.4ghz volledig af te zetten
- hoeveel overlap hebben mijn eigen WiFi zenders
- dien ik nog ergens verbetering aan te brengen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:07

bonzz.netninja

Niente baffi

ijske schreef op zondag 12 februari 2023 @ 18:09:

- heb ik voldoende 5ghz bereik om 2.4ghz volledig af te zetten
En kijk of je smart huis wel op 5ghz kan :) Best veel 'slimme thermosstaten bijv. hangen nog lekker op 2.4. Zit je dan ...met je oude zooi.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-05 17:22

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Waarom meerdere routers in een netwerk? Dat zorgt alleen maar voor onduidelijkheid en chaos. Basisconfig zou in principe zo moeten zijn:

Modem/router combi -> kabel naar eventuele switches -> kabel naar accesspoints.

Zaken als een bridge is niet iets wat nodig is in een thuisnetwerk. Daar kan je net zo goed een simpele switch tussen hangen. Met 130m2 zou je met 2 accespoints (of misschien 3) meer dan voldoende moeten hebben. En voor netwerken geldt nog altijd: aansluiten doen we het liefst bekabeld, want dat levert altijd de beste snelheid.

HENG HENG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:17
bonzz.netninja schreef op zondag 12 februari 2023 @ 18:13:
[...]

En kijk of je smart huis wel op 5ghz kan :) Best veel 'slimme thermosstaten bijv. hangen nog lekker op 2.4. Zit je dan ...met je oude zooi.
ik heb 4 wifi zenders, slechts 1tje ervan zend nog een 2.4ghz signaal uit voor een oude printer online te houden.

dat ganse 2.4Ghz spectrum is op veel plekken zo verziekt dat je er afscheid van moet nemen ... ganse huizen aan slimme WiFi schakelaars hangen is gewoon dom imho...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:07

bonzz.netninja

Niente baffi

ijske schreef op zondag 12 februari 2023 @ 18:23:
[...]

ik heb 4 wifi zenders, slechts 1tje ervan zend nog een 2.4ghz signaal uit voor een oude printer online te houden.

dat ganse 2.4Ghz spectrum is op veel plekken zo verziekt dat je er afscheid van moet nemen ... ganse huizen aan slimme WiFi schakelaars hangen is gewoon dom imho...
n=1

Zowel mijn thermosstaat, mijn printer en wat arduino meuk wil perse op 2.4 hier.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:53

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@xendius ik heb je titel even aangepast, zodat het wat duidelijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:31
ijske schreef op zondag 12 februari 2023 @ 18:23:
[...]
Dat valt ook wel mee, als je denkt daar een veel hoger bereik mee te hebben is dat inderdaad niet meer zo vanwege de interferentie in met name steden en compacte woonwijken.

Aan de andere kant als je kleine cellen gebruik is het ook vandaag de dag nog prima bruikbaar voor met name toepassingen die wat minder bandbreedte nodig hebben.

Vergeet ook niet dat de 2,4Ghz in tegenstelling tot wifi 5 wel weer wat ontwikkeling gehad heeft in wifi 6.

Zelfs in 2023 hebben we nog nieuwe appraten die ook moeten kunnen streamen in 4k over 2,4Ghz.

https://www.lg.com/in/sup...CT20150037-20151515092649

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xendius
SVMartin schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 19:35:
Het modem zou ook je router moeten zijn. Het wifi zou ik hier op uitschakelen. De twee netgears zet je in access point modus. Met een cat6 kabel sluit je ze aan op het zyxel modem. De twee netgears geef je dezelfde wifi instellingen. Dan zou het soepel moeten werken. Als je ergens geen goed wifi bereik hebt zou je in die kamer nog een Netgear kunnen zetten van hetzelfde type, of meerdere nieuwe access points kopen. Maar laten we er voor nu eerst maar van uit gaan dat je voldoende bereik hebt met de twee netgears.
Misschien een stomme vraag maar ik ben ook maar een leek. als ik dit zo uitvoer kan ik dan mijn bekabelde aparatuur die dus nu aangesloten zijn op mijn routers blijven gebruiken of moet ik dan een switch er tussen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Wanneer je een netgear als access point configureert dan is het vrijwel zeker dat je hierop ook nog gewoon bekabelde apparatuur kunt aansluiten. Met 'vrijwel zeker' bedoel ik: ik ken geen wifi routers die je in access point modus zet en die dit dan niet mogelijk maken.
Pagina: 1