Toon posts:

Nieuwe build start niet. Onderdeel kapot?

Pagina: 1
Acties:

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Ik ben een nieuwe pc aan het bouwen met deze (nieuwe) onderdelen:Alles lijkt correct in elkaar te zitten, maar het systeem wil helaas niet goed starten: ik krijg geen beeld.
Alle fans gaan netjes aan en blijven ook draaien, maar verder gebeurt er niets.

Aanvankelijk leek de CPU de schuldige, het debug-LEDje bleef namelijk branden.
De CPU bleek pas vanaf bios-versie 1620 te worden ondersteund, dus deze heb ik volgens deze methode geüpdatet naar versie 2212. Dat leek allemaal goed te gaan en hierna verdween het debug-ledje.
Echter nog steeds geen beeld op de HDMI/DP van het moederbord (ik ga voor de geïntegreerde gpu, een losse is niet nodig voor deze pc).

Checks die ik in andere topics ben tegengekomen, om die maar meteen af te vangen 😉:
  • Het moederbord is aangesloten met de 24-pins connector én 8-pins connector bovenin. De 4-pins is niet aangesloten, maar deze lijkt optioneel te zijn voor zover ik heb kunnen vinden. Op deze pagina uit de handleiding heb ik dus B en C aangesloten, A niet.
  • Spacers voor het plaatsen van het moederbord in de behuizing zijn gebruikt.
  • RGB-gebeuren op het moederbord werkt: YouTube: Mobo RGB, maar verder kan ik (afgezien van de debug LEDs) geen LEDs vinden op het moederbord. De power-led op het frontpaneel werkt goed.
Verder heb ik nog geprobeerd:
  • Kabels: HDMI en Displayport geprobeerd, beide doen niets op twee verschillende monitoren. In dezelfde opstelling ook aan een andere pc en laptop getest, monitoren en kabels werken dan gewoon.
  • RAM: aanvankelijk de configuratie uit het boekje (slot A2 en B2) geprobeerd. Daarna met elk reepje elk slot getest, geen resultaat. Ik heb ook een reepje uit mijn eigen werkende pc getest in elk slot, maar dat maakte niet uit. Zonder RAM in de slots blijft het debug-ledje zoals verwacht branden.
  • Bekabelde muis met rode optische sensor en toetsenbord met verlichting: beide geven geen licht na het starten. Ik vermoed dat dit wel zou moeten
  • Stroomkabel en CMOS batterij er uit gehad. Daarna het CMOS geheugen gewist door de header te shorten op deze manier volgens de handleiding.
Een filmpje van de debug LEDs na het indrukken van de powerbutton. VGA lijkt geel in de video, maar deze gaat nooit aan, boot ook niet:

Ik heb zelf geen flauw idee meer. Ik denk haast dat er een component kapot geleverd is, maar ik heb geen idee hoe ik dit zou moeten controleren helaas. Mogelijk het moederbord? Kan ik daar achter komen?
Ik hoor graag jullie suggesties :)

Edit:
Nog enkele foto's, de SSD zit achter de bovenste heatsink, net onder de koeler:

[Voor 14% gewijzigd door Melkunie op 11-02-2023 17:38]

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:01
Het lijkt mis te gaan met post

IIk zou nog een reflash doen van het bios
.Misschien toch niet helemaal goed gegaan.
En dat komt vaker voor ,als je op deze maneir de bios flasht

Je hebt ook al een cpu resaet gedaan en het socket nagekeken of er geen verbogen pins zijn?

[Voor 41% gewijzigd door freaky35 op 11-02-2023 18:36]

• Melkunie
  • Nu online
@freaky35 Bedankt voor je reactie!
Het reflashen heb ik nu 3 keer gedaan, ook na elke keer dat ik het CMOS heb gewist. Elke keer leek het (in ieder geval qua knipperend lampje) goed te gaan.

De CPU heb ik er ook al een keer uit gehad inderdaad, pins zien er allemaal goed uit.

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Hoelang laat je hem booten? (en/of rebooten?)
Het kan enige tijd duren namelijk en een automatische herstart na de eerste BIOS initialisatie.

• Melkunie
  • Nu online
Op zijn langst heb ik de boel bijna een half uur laten draaien :)

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ja dat is lang genoeg.
Je F-panel connectoren ook juist aangesloten?

• Melkunie
  • Nu online
@bierschuit
Het eerste deel van het testwerk heb ik gedaan met alleen de power switch er op, die werkt goed (ook langer inhouden voor uit). Later ook de resetknop en powerleds aangesloten, werken ook prima. De HDD led is ook aangesloten maar doet niets, maar aangezien er verder geen activiteit lijkt te zijn doet ie het wellicht prima :)

Header aansluitingen handleiding: https://i.imgur.com/ozIn1pk.png

• a6amt
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:03

a6amt

Nostalgie

@Melkunie Heb je de mogelijkheid om een GPU te installeren en daarmee te checken of deze wel een display geeft?
Als ik op de ASUS website kijk dan zou ook een Intel ME Firmware update noodzakelijk zijn, mogelijk dat het "No Display" issue daarmee samen hangt. Of misschien eerst terug naar BIOS 1620 en een ander GPU?

Heb je de NVME SSD al eens verwijderd?

[Voor 6% gewijzigd door a6amt op 12-02-2023 20:26]

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:55
Het ledje op je moederbord geeft volgens mij aan: Geen display gevonden. (Alles Q-leds dienen uit te gaan. Q-Leds die blijven branden zijn een probleem.) CPU en DRAM branden, maar gaan uit. Dus daar ziet de bios/uefi geen problemen mee.

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:21

Santford

FP PowerMod
Wellicht maakt het nog verschil als je op de aangesloten monitor een vaste bron (Display Port of HDMI) selecteert in het geval dat nu op automatisch detecteren staat ingesteld.
En dan de PC aanzetten terwijl de monitor al aanstaat.

• Melkunie
  • Nu online
Bedankt allemaal! :)

@a6amt In mijn eigen pc heb ik een uitvoering: Palit GeForce GTX 1080 GameRock 8GB zitten, die kan ik wel even er in zetten denk ik. Ga ik vanavond proberen!
Is het terugflashen van een oudere BIOS versie mogelijk? Doe ik dan gewoon hetzelfde maar met een ouder versienummer?
De SSD heb ik niet verwijderd, ga ik ook proberen!

@Groentjuh Het ledje voor VGA brandt niet, maar is van zichzelf al fel geel. Deze gaat niet aan, die van boot ook niet. Dat deze ook niet even aan-uit knipperen, kan dat ook duiden op een probleem volgens de q-leds?

@Santford Had ik ook aan gedacht inderdaad, maar in elke stand (auto/HDMI1/HDMI2/DP) detecteert hij geen signaal helaas.

• Skyrah
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13-03 23:12
Als je een andere PC hebt kan je natuurlijk ook gaan troubleshooten mocht je een defect onderdeel verdenken.

Wat je kan gaan doen is alle onderdelen 1 op 1 uitwisselen van je werkende systeem om er zo achter te komen waar de defect zit.

In mijn geval (vorige week... Helaas) bleek mijn moederbord defect te zijn.

Anyway, vergeet niet de powerknop van je PSU uit te zetten en de kabel er uit te halen om vervolgens de stroom uit het systeem te laten lopen door de powerknop in te drukken elke keer voordat je iets uit het systeem haalt.. Succes!

• Melkunie
  • Nu online
Zo, vanavond weer tijd gehad om nog wat dingen te proberen.
  • Beide nieuwe RAM-modules overgeheveld naar mijn eigen pc: geen problemen, werken prima.
  • SSD verwijderd, geen verschil.
  • SSD getest in mijn eigen pc, deze werkt.
  • De videokaart uit mijn eigen pc overgezet: werkte niet. RGB-verlichting werkt, fans gaan netjes aan. Elke poort getest, maar geen resultaat.
Door nu wat zaken te hebben uitgesloten begin ik toch aan een defect onderdeel te denken. Ram, voeding en ssd lijken correct te werken. Blijven alleen nog de cpu en het moederbord over. Vrees toch dat ik dan maar beide terug ga moeten sturen :-(

• Melkunie
  • Nu online
Het heeft even geduurd en sorry voor de kick, maar wilde toch even laten weten dat het vandaag goed is gekomen :)

Moederbord en processor uiteindelijk beide omgeruild en de nieuwe werkte gewoon direct. Nogmaals bedankt voor alle hulp hier! :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee