Probleem in electra-bedrading bij monteren armatuur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emieldebruijn
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 30-12-2023
Goedemiddag,

Ik ben een bestaande TL-armatuur (die niet meer werkte dacht ik) aan het vervangen door een LED-armatuur.

Ik krijg het alleen niet aan de praat.
- Ik heb de armatuur al getest door er even een stekker aan te zetten en in het stopcontact te doen: Dat werkt.
- Ik heb de fase en nul-draad al eens omgewisseld aan de armatuur, werkt ook niet.
- De fase-draad heeft wel spanning als de lichtknop is ingeschakeld: klinkt goed.

Echter, als ik de fase-draad tegen de nul-draad houd, krijg ik toch geen kortsluiting. Met mijn gezond boerenverstand zou ik dus zeggen dat het probleem in de bedrading zit, maar hoe vind ik het exacte probleem? De bekabeling is nog niet heel eenvouding maar allemaal te vervangen.

Alvast bedankt voor het meedenken,
Emiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Is de fase draad uit het plafond zwart of bruin? Indien zwart de bijbehorende schakelaar opzoeken en kijken of die goed is aangesloten en stroom heeft. Als die 3 zwarte draden binnen krijgt, is er nog ergens een andere schakelaar (hotelschakeling) en dan moet je die schakelaar vinden en checken :)

Check ook ff de groepsschakelaar en de aardlekschakelaar die erbij zou moeten horen, of die ingeschakeld staan.

edit: hmm, je 3e bevinding niet goed gelezen. Hoe meet je dat er spanning op staat, en hoeveel spanning meet je?

[ Voor 11% gewijzigd door spone op 11-02-2023 17:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

emieldebruijn schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 16:59:

Echter, als ik de fase-draad tegen de nul-draad houd, krijg ik toch geen kortsluiting.
Wut? Dat is niet echt een veilige manier van trouble shooting 8)7

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emieldebruijn
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 30-12-2023
Dat ging ook niet per se expres natuurlijk en als ik een professional geweest was, had ik hier geen vraag gesteld;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:48
emieldebruijn schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 17:21:
Dat ging ook niet per se expres natuurlijk en als ik een professional geweest was, had ik hier geen vraag gesteld;)
Ik neem aan dat je de stroom uitschakelt voordat je met die draden aan de gang gaat? Dan krijg je inderdaad geen kortsluiting ;) Als je de stroom aan hebt laat staan: laat het dan maar aan een professional over.

Maar goed. Wellicht is de nul ergens losgekomen. Dan heb je wel spanning op je fase, geen kortsluiting bij fase op nul, en geen werkende lamp.

[ Voor 16% gewijzigd door cryptapix op 11-02-2023 18:20 ]