Toon posts:

Coilwhine vanuit PSU tijdens bewegende beelden op scherm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HartigeKaas
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 16-03 15:38
Nieuwe voeding maakt een coilwhine/buzzing/squeaking geluid.

Het geluid doet zich voornamelijk voor als er wat veranderd op het beeldscherm. Bijvoorbeeld een nieuw venster dat opent of bij het afspelen van video’s of games. Er is zelfs lichte coilwhine aanwezig als ik alleen mijn muis beweeg.

De voeding ruikt niet verbrand. Als ik de Displayport kabel van de videokaart verwissel naar de poort op het moederbord wordt de coilwhine tijdens de bewegende beelden heel iets minder.

Ik heb alle kabels al nagelopen en alles zit correct en goed aangesloten. Er gaat 1x 8 pin en 1x 4 pin naar de CPU en 3x 8 pin naar de videokaart. Het geluid komt aan de achterkant (waar de stroomkabel in gaat) vandaan. Niet aan de kant van de modulaire kabels. Er zijn geen vonkjes zichtbaar of iets dergelijks.

Setup:
CPU: Ryzen 7 7700X
Opslag 1: Samsung 980 PRO 2TB M.2 SSD
Moederbord: Asrock B650M PG Riptide
PSU: Gigabyte GP-P1000GM 1000W PSU / PC voeding
Opslag 2: Lexar NM620 1TB PCI Express 3.0 3D TLC NAND NVMe M.2 SSD
Koeler: be quiet! Dark Rock 4
RAM: Kingston DDR5 FURY Beast 2x16GB 6000
GPU: Asrock RX7900 XTX Phantom Gaming 24GB

Mijn vraag:
Is de PSU niet lekker of kan het wel eens voorkomen dat PSU’s coilwhines hebben?

En als de PSU faalt, heeft dit gevolgen voor andere componenten?

Beste antwoord (via HartigeKaas op 13-02-2023 15:02)

• huubhuub
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-03 21:35
HartigeKaas schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 16:59:

Het geluid doet zich voornamelijk voor als er wat veranderd op het beeldscherm. Bijvoorbeeld een nieuw venster dat opent of bij het afspelen van video’s of games. Er is zelfs lichte coilwhine aanwezig als ik alleen mijn muis beweeg.

De voeding ruikt niet verbrand. Als ik de Displayport kabel van de videokaart verwissel naar de poort op het moederbord wordt de coilwhine tijdens de bewegende beelden heel iets minder.

Ik heb alle kabels al nagelopen en alles zit correct en goed aangesloten. Er gaat 1x 8 pin en 1x 4 pin naar de CPU en 3x 8 pin naar de videokaart. Het geluid komt aan de achterkant (waar de stroomkabel in gaat) vandaan. Niet aan de kant van de modulaire kabels. Er zijn geen vonkjes zichtbaar of iets dergelijks.

Setup:

Mijn vraag:
Is de PSU niet lekker of kan het wel eens voorkomen dat PSU’s coilwhines hebben?

Naast bovenstaande posts van Uszka (waar ik het helemaal mee eens ben, de voeding staat niet bijster goed bekend). Ja als de voeding kapot gaat dan heb je altijd kans dat deze een ander component "mee" neemt. Ikzelf ben ooit al eens een moederbord verloren aan een kortsluitende voeding en 1 van mijn vrienden een videokaart.

Quote van reddit :

PSU's worden vaak onderschat en als sluitpost gebruikt in een PC, mijn tip bezuinig NOOIT op je PSU (en nee een hoger wattage betekend niet dat de PSU beter is).

[Voor 13% gewijzigd door huubhuub op 12-02-2023 10:15]

Always bet on Huub

Alle reacties

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-03 22:12
Weet je zeker dat het niet de gpu is?
Of weet je wel zeker dat daar het geluid vandaan komt.]

Zowel gpu,psu maar ook bv het moederbord kan coil whine hebben

[Voor 62% gewijzigd door freaky35 op 11-02-2023 17:47]

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:00
De onboard gebruikt veel minder stroom dus dan wordt de voeding ook minder belast, logisch dat het dan minder is.

• HartigeKaas
freaky35 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 17:46:
Weet je zeker dat het niet de gpu is?
Of weet je wel zeker dat daar het geluid vandaan komt.]

Zowel gpu,psu maar ook bv het moederbord kan coil whine hebben
100% de PSU. Coilwhine is hoorbaar bij de achterkant van de PC waar de voedingskabel in gaat. De videokaart, moederbord en CPU geven geen geluid zonder load.

• HartigeKaas
meljor schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 17:59:
De onboard gebruikt veel minder stroom dus dan wordt de voeding ook minder belast, logisch dat het dan minder is.
Eens. Maar toch is het hoorbaar bij beide gevallen. Dacht eerst dat het zou komen door de power draw van de videokaart.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Zou sws de voeding vervangen. Gigabyte P-GM is een van de slechtste zoniet de slechtste high end voeding van de laatste jaren.

YouTube: Speedrun Gigabyte Power Supply Explosion: Biggest Failure Yet (GP-P7...

• HartigeKaas
Uszka schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 22:43:
Zou sws de voeding vervangen. Gigabyte P-GM is een van de slechtste zoniet de slechtste high end voeding van de laatste jaren.

YouTube: Speedrun Gigabyte Power Supply Explosion: Biggest Failure Yet (GP-P7...
Lijkt me sterk dat ze een voeding van €100 verkopen wat binnen de kortste keren kapot gaat toch? Je zou zeggen dat ze deze issues in die lijn direct oplossen.

• emphy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:38
HartigeKaas schreef op zondag 12 februari 2023 @ 00:09:
[...]

Lijkt me sterk dat ze een voeding van €100 verkopen wat binnen de kortste keren kapot gaat toch? Je zou zeggen dat ze deze issues in die lijn direct oplossen.
Het specifieke gebrek is, als ik het mij goed herinner, onder druk van de amerikaance ftc opgelost. Resteert echter het onderliggende probleem van gebrekkige kwaliteit; die voeding werd namelijk al voordat het defect geconstateerd was niet als bijster goed beoordeeld.

[Voor 1% gewijzigd door emphy op 12-02-2023 09:40. Reden: typos]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
[...]

€100 is veel te laag voor een fatsoenlijke 1000w voeding. Dat zegt al genoeg. Gigabyte P-GM is niet voor niets zo goedkoop. Er is veel voorraad en ze raken ze aan de straatstenen niet kwijt.
En wat het probleemoplossen betreft is Gigabyte daar nogal laks in geweest en de onervarenheid van de OEM MEIC speelt daar ook in mee. Veel verder dan het lager instellen van wat beveiligingen zijn ze niet gekomen. Zo wordt het probleem voorkomen maar niet opgelost.
Daarnaast zijn ze tegen willens en wetens in doorgegaan met de verkoop van de defective exemplaren en zijn de voedingen zelfs aangeboden in een bundel om maar van die foute meuk af te komen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• huubhuub
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-03 21:35
HartigeKaas schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 16:59:

Setup:

Mijn vraag:

Naast bovenstaande posts van Uszka (waar ik het helemaal mee eens ben, de voeding staat niet bijster goed bekend). Ja als de voeding kapot gaat dan heb je altijd kans dat deze een ander component "mee" neemt. Ikzelf ben ooit al eens een moederbord verloren aan een kortsluitende voeding en 1 van mijn vrienden een videokaart.

Quote van reddit :

PSU's worden vaak onderschat en als sluitpost gebruikt in een PC, mijn tip bezuinig NOOIT op je PSU (en nee een hoger wattage betekend niet dat de PSU beter is).

[Voor 13% gewijzigd door huubhuub op 12-02-2023 10:15]

Always bet on Huub

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-03 22:12
[...]

ahh ik had niet gezien dat je die voeding hebt.
Ik kan alleen maar zeggen ruil die om voor een ander.
Dat ding is dramatisch slecht en zelfs gevaarlijk :X .

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:44

Thomg

Aww yiss

Het probleem is dat je al begon met het kopen van een 1000W voeding met dat budget. Een 7700X + 7900XTX heeft geen 1000W voeding nodig, not even close.
Een kwaliteit 700W voeding en up is meer dan ruim voldoende voor deze combinatie.
Voor hetzelfde budget had je een premium voeding kunnen kopen die, well, dit niet heeft.
Wel beetje napissen dit.

• HartigeKaas
Thomg schreef op zondag 12 februari 2023 @ 11:05:
Het probleem is dat je al begon met het kopen van een 1000W voeding met dat budget. Een 7700X + 7900XTX heeft geen 1000W voeding nodig, not even close.
Een kwaliteit 700W voeding en up is meer dan ruim voldoende voor deze combinatie.
Voor hetzelfde budget had je een premium voeding kunnen kopen die, well, dit niet heeft.
Wel beetje napissen dit.
Waar baseer je die 700w op? Bequiet raadt bijvoorbeeld aan om minimaal een 1000w voeding te nemen met deze samenstelling.

Wanneer is een voeding in jouw ogen van kwaliteit? Merk?

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:44

Thomg

Aww yiss

HartigeKaas schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:52:
[...]

Waar baseer je die 700w op? Bequiet raadt bijvoorbeeld aan om minimaal een 1000w voeding te nemen met deze samenstelling.

Wanneer is een voeding in jouw ogen van kwaliteit? Merk?
Het is onmogelijk om een voeding aan te raden zonder te weten wat de rest van de PC heeft, of word de voeding alleen gebruikt voor een GPU? Dat fabrikanten dit nog steeds aanraden vind ik nog steeds een blamage omdat dit veel misverstanden de wereld inbrengt. PSU calculators komen iets dichterbij, maar in de meeste gevallen nemen ze het zo ruim dat het advies die ze geven weer aardig waardeloos is. Begrijpelijk, want een 80+ certificeringsloze voeding van je lokale computerboer waar 700W op staat (wat eigenlijk 700W peak is en continuous 372W op de 12V rail is) word vervolgens gekocht omdat de calculator 700W zei.

Ik neem het je niet kwalijk hoor, dit soort dingen moet je maar net weten en een echt duidelijke guide is er niet. Misschien iets voor tweakers om eens over te schrijven.

Als je wilt weten over kwaliteit kan je het beste kijken @ een PSU tierlist zoals deze.
https://cultists.network/140/psu-tier-list/

De beste manier is om een review erbij te pakken die dit correct meet. TPU doet dit vaak netjes, dus:
https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-7700x/24.html
https://www.techpowerup.c...adeon-rx-7900-xtx/37.html
135W + 360W = ~495W
Voor extra zekerheid saus ik er altijd nog een 10% bij, dus met 600W was je meer dan safe.

En als je het wilt weten, ik doe een 7950X + 7900XTX op een 750W voeding zonder problemen.

• Boris1986
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:03
Een compleet systeem met een 7900XTX icm de 7700X gebruikt zo'n 600-625W bij volle belasting (wat eigenlijk nooit/nauwelijks voorkomt buiten benchmarking) bron: OuterVision® Power Supply Calculator.
Met 750W zit je dus al ruim en 850W zou je kunnen overwegen als je serieus zou willen overclocken (maar aangezien je een luchtkoeling hebt zal dit niet het geval zijn). 1000W is gewoon 7(8)7

En gezien de reviews op verschillende plekken is de luide coil-whine een bekend fenomeen bij de Gigabyte GP-P1000GM. Mogelijk kun je contact opnemen met de verkoper om te kijken of je samen tot een oplossing kan komen maar daar zullen ze niet toe verplicht zijn als de bedenktijd verstreken is en de voeding verder wel z'n werk doet.

En een falende PSU kan zeer zeker kwaad. In het ergste geval kan deze je andere componenten mee het graf in nemen waardoor je alles zal moeten vervangen.

[Voor 50% gewijzigd door Boris1986 op 13-02-2023 14:56]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee