Nieuwe voeding maakt een coilwhine/buzzing/squeaking geluid.
Het geluid doet zich voornamelijk voor als er wat veranderd op het beeldscherm. Bijvoorbeeld een nieuw venster dat opent of bij het afspelen van video’s of games. Er is zelfs lichte coilwhine aanwezig als ik alleen mijn muis beweeg.
De voeding ruikt niet verbrand. Als ik de Displayport kabel van de videokaart verwissel naar de poort op het moederbord wordt de coilwhine tijdens de bewegende beelden heel iets minder.
Ik heb alle kabels al nagelopen en alles zit correct en goed aangesloten. Er gaat 1x 8 pin en 1x 4 pin naar de CPU en 3x 8 pin naar de videokaart. Het geluid komt aan de achterkant (waar de stroomkabel in gaat) vandaan. Niet aan de kant van de modulaire kabels. Er zijn geen vonkjes zichtbaar of iets dergelijks.
Setup:
CPU: Ryzen 7 7700X
Opslag 1: Samsung 980 PRO 2TB M.2 SSD
Moederbord: Asrock B650M PG Riptide
PSU: Gigabyte GP-P1000GM 1000W PSU / PC voeding
Opslag 2: Lexar NM620 1TB PCI Express 3.0 3D TLC NAND NVMe M.2 SSD
Koeler: be quiet! Dark Rock 4
RAM: Kingston DDR5 FURY Beast 2x16GB 6000
GPU: Asrock RX7900 XTX Phantom Gaming 24GB
Mijn vraag:
Is de PSU niet lekker of kan het wel eens voorkomen dat PSU’s coilwhines hebben?
En als de PSU faalt, heeft dit gevolgen voor andere componenten?
Het geluid doet zich voornamelijk voor als er wat veranderd op het beeldscherm. Bijvoorbeeld een nieuw venster dat opent of bij het afspelen van video’s of games. Er is zelfs lichte coilwhine aanwezig als ik alleen mijn muis beweeg.
De voeding ruikt niet verbrand. Als ik de Displayport kabel van de videokaart verwissel naar de poort op het moederbord wordt de coilwhine tijdens de bewegende beelden heel iets minder.
Ik heb alle kabels al nagelopen en alles zit correct en goed aangesloten. Er gaat 1x 8 pin en 1x 4 pin naar de CPU en 3x 8 pin naar de videokaart. Het geluid komt aan de achterkant (waar de stroomkabel in gaat) vandaan. Niet aan de kant van de modulaire kabels. Er zijn geen vonkjes zichtbaar of iets dergelijks.
Setup:
CPU: Ryzen 7 7700X
Opslag 1: Samsung 980 PRO 2TB M.2 SSD
Moederbord: Asrock B650M PG Riptide
PSU: Gigabyte GP-P1000GM 1000W PSU / PC voeding
Opslag 2: Lexar NM620 1TB PCI Express 3.0 3D TLC NAND NVMe M.2 SSD
Koeler: be quiet! Dark Rock 4
RAM: Kingston DDR5 FURY Beast 2x16GB 6000
GPU: Asrock RX7900 XTX Phantom Gaming 24GB
Mijn vraag:
Is de PSU niet lekker of kan het wel eens voorkomen dat PSU’s coilwhines hebben?
En als de PSU faalt, heeft dit gevolgen voor andere componenten?