Toon posts:

Thermostaat kapot - wat 's nachts te doen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• xSmooth-
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 26-03 23:14
Goedemiddag,

Mijn thermostaat (Honeywell Modulation) geeft geen reactie op het wijzigen van de temperatuur.
Deze had al een poos het probleem dat die bij het wijzigen van de temperatuur ineens naar 15 of 24 sprong. (En alles er tussen)
Alleen wanneer je hem heel rustig draaide versprong die met een halve graad.

Gisteravond wilde ik de kachel van 20 graden naar 17 zetten echter gebeurde er niks.
De thermostaat begint na het draaien wel even te knipperen dat die op 20 graden is gezet, maar springt dus niet naar een andere temperatuur.

De ketel heb ik vanochtend uitgezet zodat alles weer herstartte, dit had echter geen effect.
Vervolgens heb ik de thermostaat van de muur gehaald en opnieuw bevestigd.
Hierdoor sprong de Honeywell aan op 19 graden maar wederom met draaien alleen wat geknipper dat die op die temperatuur is ingesteld.
Het lijkt mij dus dat het draaimechanisme gaar is.

Omdat dit een huurwoning betreft heb ik de storingsdienst gebeld van de woningbouw.
Deze gaf aan dat 19 graden een acceptabele temperatuur was en ik het maandag maar opnieuw moest proberen. 8)7
Nou is er inderdaad niets mis met 19 graden echter vind ik het nogal zonde om hem 's nachts ook op die temperatuur te hebben.
Afgelopen nacht heb ik 1 radiator in de woonkamer open gelaten en de rest gesloten.

Wat kan ik de komende 2 nachten doen om onnodig gasverbruik tegen te gaan?
Ik lees bijv. dat je de ketel 'snachts kunt uitzetten maar dat dit niet altijd wenselijk is.

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via xSmooth- op 11-02-2023 18:16)

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14:30
Heb je een vrijstaand huis dat in de nacht heel rap afkoelt? Of heb je een rijtjeshuis/Appartement wat in de nacht redelijk op temperatuur blijft? In het 1e geval zou ik de ketel lekker op 19 laten, in het 2e geval gewoon in de nacht de stekker eruit trekken.

Alles dichtdraaien en maar 1 radiator open laten zou ik niet doen, je hebt kans dat 1 radiotor niet genoeg verwarmt en dan stook/pomp je de hele nacht door.

Alle reacties

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:38

Dogooder

dus...

Ketel uitzetten is niet altijd wenselijk, maar lijkt mij nu voor 2 dagen wel wenselijk.

• MarcoHoorn
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-03 21:42
Kijk eens op marktplaats?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Groningerkoek
Heb je een vrijstaand huis dat in de nacht heel rap afkoelt? Of heb je een rijtjeshuis/Appartement wat in de nacht redelijk op temperatuur blijft? In het 1e geval zou ik de ketel lekker op 19 laten, in het 2e geval gewoon in de nacht de stekker eruit trekken.

Alles dichtdraaien en maar 1 radiator open laten zou ik niet doen, je hebt kans dat 1 radiotor niet genoeg verwarmt en dan stook/pomp je de hele nacht door.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:28
nieuwe thermostaat kopen en plaatsen.
en wanneer je uit de woning gaat de oude terug plaatsen.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:35
Je kunt ook 's nachts de stekker er uit trekken dan gaat ie ook niet aan.

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:16
Feitelijk is je thermostaat gewoon een afstandsbediening van de CV-ketel. Stel dat de afstandsbediening van je tv het niet meer doet, dan trek je toch ook gewoon de stekker uit de TV? Dat zou ik hier ook gewoon doen, mogelijk wel eerst even douchen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• xSmooth-
Groningerkoek schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 16:43:

Het betreft in dit geval een tussenwoning uit 2011 met hr++ glas.
Het koelt met de huidige temperaturen 's nachts af naar 17 graden.

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:52
Schroef die thermostaat er af, als je de contacten kort sluit dan gaat waarschijnlijk de cv aan of uit. Gefeliciteerd je heb nu een hand bediende CV en je kan nog steeds douchen.

• DutchWing
  • Niet online
Lollercopter schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 16:55:
Schroef die thermostaat er af, als je de contacten kort sluit dan gaat waarschijnlijk de cv aan of uit. Gefeliciteerd je heb nu een hand bediende CV en je kan nog steeds douchen.
Dat gaat niet op met een modulerende thermostaat.
Dan moet je de bedrading in de ketel van OT naar aan/uit verplaatsen.

De aanvoertemperatuur in de avond verlagen of de stekker eruit trekken is voor 2 dagen makkelijker.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:55
@DutchWing OT heeft standaard aan/uit ingebouwd. Kortsluiten hiervan werkt prima.

• DutchWing
  • Niet online
heggico schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 17:02:
@DutchWing OT heeft standaard aan/uit ingebouwd. Kortsluiten hiervan werkt prima.
Dat is afhankelijk van het merk ketel of deze hetzelfde contact gebruikt of een apart aan/uit contact heeft.

[Voor 23% gewijzigd door DutchWing op 11-02-2023 17:22]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Sinds wanneer is het SWW van een ketel afhankelijk van een thermostaat? Heb hier 2 ketels hangen die geen verwarming meer doen i.v.m. een warmtepomp en de thermostaten zijn afgekoppeld. Produceren nog steeds heerlijk SWW.

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Overigens is de encoder ( die de input van je draaischijf levert) kapot. Gevalletje Kliko.

• Groningerkoek
xSmooth- schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 16:46:
[...]

Het betreft in dit geval een tussenwoning uit 2011 met hr++ glas.
Het koelt met de huidige temperaturen 's nachts af naar 17 graden.
Lekker uitzetten in de nacht.

• xSmooth-
Dank voor jullie snelle input!
Ik trek vannacht de stekker eruit. :)

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
jack zomer schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 16:44:
nieuwe thermostaat kopen en plaatsen.
en wanneer je uit de woning gaat de oude terug plaatsen.
Dat. Doe ik al 3 huurhuizen lang. Slimme thermostaat (nu heb ik tado) en gaan met die banaan.
Simpel honeywell dingetje in de meterkast leggen en terughangen bij verhuizing.

Idem trouwens voor een fatsoenlijke thermostaatkraan, deurbel, en andere zaken die je wellicht wilt vervangen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee