Ik heb sinds 2018 een Acer Predator Z35P monitor die ik gebruik voor werk en om te gamen. Deze 21:9 monitor ondersteunt 120Hz als ik hem in de overclock mode zet.
In combinatie met een topre Type Heaven keyboard heb ik hier jarenlang probleemloos mee kunnen gamen.
Ik heb de Type Heaven inmiddels vervangen met een RealForce PFU Limited edition die als feature APC (Actuation Point Changer) heeft waarmee ik de gevoeligheid per toets kan instellen.
Sinds ik de RealForce gebruik, heb ik soms onregelmatig last van input lag. Dit met meerdere spellen. Als ik een toets indruk om naar voren te lopen en loslaat, blijft mijn karakter soms 1 a 2 seconden doorlopen. Eerst dacht ik dat het te maken had met te veel input of een input buffer, maar meerdere testen met veel toetsen tegelijkertijd indrukken gaven met geen inzicht.
Ik ben er inmiddels achter gekomen dat het probleem zich voordoet op het moment dat mijn spel van > 60 fps daalt naar < 60 fps. Dus als ik in een spel naar de grond kijk haal ik bv 70 fps, kijk ik omhoog dan daalt deze naar 56 fps. Als ik tijdens deze fps transitie ook ga lopendan wordt mijn input langer doorgegeven en blijft mijn karakter even doorlopen.
Als ik mijn toetsenbord direct in mijn PC aansluit kan ik dit probleem niet forceren. Het komt alleen voor als ik de USB3 hub van mijn monitor gebruik.
Het maakt verder ook niet uit of ik APC aan of uit zet of keyboard buffer instellingen in Windows verander.
Als ik de Type Heaven via de Hub aansluit heb ik ook geen probleem.
Keyboard fabrikant zegt: Ons keyboard is hier niet de boosdoener, want je hebt alleen het probleem als je een specifieke hub gebruikt.
Acer zegt:
Uiteraard kan ik mijn toetsenbord direct aansluiten en game dan lekker verder. Ik gebruik de HUB echter om makkelijk van werk Mac naar Game PC te kunnen wisselen.
Is er iemand die een zelfde soort probleem heeft ervaren? Is het terecht van Acer om hier niks mee te doen en heb ik gewoon pech?
In combinatie met een topre Type Heaven keyboard heb ik hier jarenlang probleemloos mee kunnen gamen.
Ik heb de Type Heaven inmiddels vervangen met een RealForce PFU Limited edition die als feature APC (Actuation Point Changer) heeft waarmee ik de gevoeligheid per toets kan instellen.
Sinds ik de RealForce gebruik, heb ik soms onregelmatig last van input lag. Dit met meerdere spellen. Als ik een toets indruk om naar voren te lopen en loslaat, blijft mijn karakter soms 1 a 2 seconden doorlopen. Eerst dacht ik dat het te maken had met te veel input of een input buffer, maar meerdere testen met veel toetsen tegelijkertijd indrukken gaven met geen inzicht.
Ik ben er inmiddels achter gekomen dat het probleem zich voordoet op het moment dat mijn spel van > 60 fps daalt naar < 60 fps. Dus als ik in een spel naar de grond kijk haal ik bv 70 fps, kijk ik omhoog dan daalt deze naar 56 fps. Als ik tijdens deze fps transitie ook ga lopendan wordt mijn input langer doorgegeven en blijft mijn karakter even doorlopen.
Als ik mijn toetsenbord direct in mijn PC aansluit kan ik dit probleem niet forceren. Het komt alleen voor als ik de USB3 hub van mijn monitor gebruik.
Het maakt verder ook niet uit of ik APC aan of uit zet of keyboard buffer instellingen in Windows verander.
Als ik de Type Heaven via de Hub aansluit heb ik ook geen probleem.
Keyboard fabrikant zegt: Ons keyboard is hier niet de boosdoener, want je hebt alleen het probleem als je een specifieke hub gebruikt.
Acer zegt:
Ik vind dit een vreemde houding. Er wordt een USB3 HUB verkocht als onderdeel van de monitor. Deze zou toch geen storing op mogen leveren en ik zou toch mogen verwachten dat de HUB voldoet aan de specs en geen storing mag veroorzaken als de monitor bezig is om van veel naar weinig FPS te schakelen?Dit is helaas niet een probleem waar wij iets mee kunnen aangezien het zich enkel voordoet met 1 specifiek toetsenbord welke niet door ons zelf is gemaakt. Wij kunnen dit daarom niet onderzoeken en er zijn ook geen andere meldingen geweest van andere klanten hierover. Het is ook niet mogelijk om een product van een andere fabrikant naar ons op te sturen voor onderzoek samen met deze monitor.
We willen wel aanraden om het toetsenbord dan gewoon rechtstreeks op de PC aan te sluiten. Zeker als er games mee gespeeld worden dan zal dit altijd de minste latency opleveren.
De USB poorten op de monitor kunnen beter gebruikt worden voor bijv. USB sticks of voor het opladen van je mobiele telefoon. Een toetsenbord moet ook wel kunnen, maar het signaal gaat dan van het USB board van de monitor naar de USB controller van de PC en bij de vertaling hiervan kan bij toetsenborden (of muizen) wel input lag onstaan op willekeurige momenten, maar hier valt weinig aan te doen door ons.
U kunt hiervoor het beste contact opnemen met Real Force zelf of zij nog een idee hebben.
Uiteraard kan ik mijn toetsenbord direct aansluiten en game dan lekker verder. Ik gebruik de HUB echter om makkelijk van werk Mac naar Game PC te kunnen wisselen.
Is er iemand die een zelfde soort probleem heeft ervaren? Is het terecht van Acer om hier niks mee te doen en heb ik gewoon pech?