• tomh_93
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12-02 19:30
Onlangs heb ik een PC samengesteld op basis van de Best Buy Guide December (Next-genready 4k-gamesysteem, met minder SSD en een goedkopere GPU voor nu).
Alles is geinstalleerd, drivers zijn geupdatet etc. en bijna alles werkt naar behoren.

Echter ondervind ik problemen met mijn moederbord en/of geheugen:
ASRock Z790 Steel Legend WiFi (UEFI Version: Z790 Steel Legend WiFi 6.02)
Corsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36 2x16GB

Wanneer ik het RAM in het A.2 en B.2 slot doe, start de pc niet op. Er brand een rood lampje op het moederbord voor DRAM (voor Dual Channel moeten deze slots worden gebruikt)
Wanneer ik het RAM in alleen het B.2 slot of het B.1 en B.2 slot doe, werkt de pc wel (zonder Dual Channel, beide sticks zijn beschikbaar)
Wanneer ik het RAM in de A.1, A.2 of A.1 & A.2 slot doe, start de pc niet op.

Verder valt nog op in het moederbord dat wanneer alle LEDs op Rood staan, 1 LED groen is, wanneer alle LEDs op groen staan, is er eentje rood. Hier lijkt dus iets niet goed te zitten in het moederbord.

Aangezien de RAM sticks wel werken in B.1 en B.2 lijkt dit niet het probleem. Dit geheugen is ondersteund door het moederbord (vanaf de ASRock site:)

https://tweakers.net/i/LnTmx5raUKHneNT9wz5Y3ofefqI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9lU7SquUIXZ1QXJKZ7sMwOZQ.png?f=fotoalbum_large

Echter vraag ik mij af of het ligt aan het feit dat er maar DIMM Socket Support voor 2 sticks is (ten opzichte van 2/4 met een vergelijkbaar geheugen).

Wat betekent dit precies?
Is het zo dat, wanneer ik 4 sticks geheugen wil gebruiken, het type wat ik nu gebruik sowieso niet zal werken?

In dat geval zou ik een ander type geheugen willen bestellen en deze terugsturen, dan kan ik nu checken of dit het probleem is, zonder dat ik mijn moederbord terug hoef te sturen.
Wanneer ik in de toekomst mijn geheugen wil uitbreiden kan ik dan 2 sticks bij kopen, in plaats van 4 sticks vervangen.

Als dit er niets mee te maken heeft en het geheugen ondersteund zou moeten zijn, ook in Dual Channel, ben ik bang dat ik toch mijn moederbord terug moet gaan sturen. (en dat natuurlijk moet zien te overleven voor een aantal dagen zonder mijn nieuwe pc :P )

Alvast bedankt!

[Voor 5% gewijzigd door tomh_93 op 11-02-2023 16:06. Reden: Opmerking over MDB vergeten]

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@tomh_93 Welke BIOS versie heb je nu?

Ophouden met stoken? Uitstekend plan! 23% van fijnstof is afkomstig van houtstook en er gaan veel mensen vroegtijdig dood. Het Luchtfonds zegt dit.

• tomh_93
UEFI Version: Z790 Steel Legend WiFi 6.02

• mrmrmr
  • Niet online
Heb je screenshots van CPU-Z, tab memory en tab SPD? Daaruit kan misschien meer worden afgeleid.

Profiel/timing informatie is soms ook te zien via de BIOS of met een andere tool zoals HWiNFO. De laatste tool geeft nog meer details.

Heb je JEDEC timings geprobeerd in plaats van XMP? Dat kun je misschien in de BIOS selecteren. 2 sticks in A2 en B2.

Zijn de sticks hetzelfde? Zelfde codes op de chips?

CPU-Z screenshot van derden: https://c1.neweggimages.c...527f2b2aaeee099690497.jpg

[Voor 17% gewijzigd door mrmrmr op 11-02-2023 16:13]

Ophouden met stoken? Uitstekend plan! 23% van fijnstof is afkomstig van houtstook en er gaan veel mensen vroegtijdig dood. Het Luchtfonds zegt dit.

• tomh_93

• tomh_93
Hier zie ik nu overigens wel Dual Channel staan, echter gebruik ik nu B.1 en B.2 slot

Daarnaast kwam het geheugen er relatief slecht uit op de benchmarks die ik heb gedaan, dus het lijkt me niet dat het goed werkt op het moment.

Ik zal de kast even open maken om te kijken of dezelfde codes op de sticks staan. Ik heb via Tweakers Megekko gevonden, de sticks zaten samen in een doos. Ik neem dus aan dat dit wel dezelfde chips zijn.

[Voor 13% gewijzigd door tomh_93 op 11-02-2023 16:17]

• tomh_93
Hierbij voor de volledigheid nog een screenshot van HWiNFO

• mrmrmr
  • Niet online
@tomh_93

Dit zijn recent geproduceerde DIMMs (week 4, 2023).

2000 MHz, CAS 34, dat zal wel de JEDEC/SPD instelling zijn als het op 1,1V draait. SPD werkt dan met 2 slots? Ook in slots A2 en B2?

Is het JEDEC/SPD profiel selecteerbaar in de BIOS, bv. 2400 MHz?

Ik zie dat CPU-Z andere profielen toont dan HWiNFO. Hmm...

Als ze tegelijk kwamen in originele verpakking van de fabrikant zal het meestal wel hetzelfde zijn. Soms worden wel eens kits verkocht die samengesteld zijn uit trays (bulk).

Intel schrijft een bepaalde configuratie en snelheid voor, zie bijvoorbeeld de tabel op Anandtech.

Zie ook hier voor soortgelijke problemen met dit bord.

• tomh_93
Weer even in de BIOS gekeken. Ik zie geen JEDEC/SPD profiel staan, maar eerlijk gezegd weet ik ook niet precies wat dit is, dus ben nog even de pagina van Anandtech aan het lezen haha.

Hierbij alvast mijn foto's, het valt me wel op dat het RAM nu op DDR5-4000 staat, terwijl het op 5600 zou moeten draaien lijkt me.

Het XMP profiel staat op Auto.

Verder zie ik alleen een XMP 3.0 profiel staan.

Onderaan staan nog wat opties voor ASRock frequency optimization, wellicht dat deze problemen veroorzaken?

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:46
Heb je de CPU socket ook gecontroleerd op verbogen pinnen in de socket? Als ik je verhaal zo lees, dan gaat mijn eerste gedachte daar naar uit namelijk.

• tomh_93
Ja dit heb ik gecontroleerd voor het installeren van de cpu, met een zaklamp erbij was er niets te zien en leek alles in orde.

• mrmrmr
  • Niet online
XMP staat hogere snelheden toe. Hoe en wat precies hangt af van de DIMMs, de hoeveelheid DIMMs, de configuratie en het moederbord.

Om dual channel te kunnen testen onder JEDEC kun je XMP van auto afhalen en op disabled zetten.

SPC = slots per channel
DPC = DIMMs per channel

Je hebt 2 slots per channel en 2 DIMM's per channel, dat betekent dat de maximum snelheid 4000 MHz zou zijn (ofwel 2000 MHz per slot). En de JEDEC spanning is 1,1V.

JEDEC is de organisatie die DIMM standaarden maakt. XMP (eXtreme Memory Profile) gaat daar overheen met met spanning en hogere frequenties. Het is niet zeker dat je ook de maximum snelheid zal halen met 2 slots en dual channel.

SPD is serial presence detect, dat is in feite een wat vreemde term, maar het wordt nog steeds gebruikt voor JEDEC profielen.

De link die ik gaf geeft aan dat anderen dezelfde problemen ervaren. De genoemde oplossing is een ander merk moederbord kopen (Asus).

• tomh_93
Ik heb zojuist het XMP Profiel van Auto afgehaald en Profiel 1 gekozen (Disable was niet mogelijk?)
Daarnaast heb ik de ASRock DRAM Frequency optimization uitgezet.

Vervolgens de sticks in A.2 en B.2 gedaan en... de pc start op :-D

Nu 4 x 32-bit ipv 2 x 32 bit

Ook de benchmark is veel beter (was eerst ergens rond de 60-65%)

Ik snap niet precies waarom het nu wel werkt om eerlijk te zijn, maar ik ben vooral heel blij dat het toch geen defect product blijkt te zijn. Heel veel dank voor de hulp en beschrijvingen!

Ik duik nog even in de informatie die je hebt gestuurd om te kijken of er nog verbetering mogelijk is in de instellingen.

De post op het ASRock forum had ik gezien inderdaad, ik zal mijn oplossing daar nog even plaatsen.

[Voor 4% gewijzigd door tomh_93 op 11-02-2023 18:10]

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:46
Mooi, naar alle waarschijnlijkheid werkt XMP profile 1 wel omday XMP profiel 2 te strakke timings hebt en je pc niet wil posten (ook uit eigen ervaring). Je gaat namelijk met een XMP profile over de standaard waarden van je geheugen, moederbord en processor. Het is dus geen garantie dat het werkt.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee