Toon posts:

Externe monitor vast op 640x480 resolutie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:19
Dacht dat ik met mijn redelijke kennis en mbv internet/DDG de oplossing wel zou kunnen vinden, maar naar een uur van alles geprobeerd te hebben krijg het ik volgende probleem niet opgelost.

Laptop: Dell Latitude 3520 met I3-1125G4 CPU met Intel UDH Graphics (beschikt over USB-C met DP Alt mode)
Externe monitor: uitvoering: Iiyama G-Master Red Eagle GB3466WQSU-B1 Zwart
Switch: uitvoering: Aten 3-poorts USB-C DisplayPort Hybrid KVMP-switch

Laptop zit aangesloten via (de juiste / vereiste DP-alt mode ondersteunende) USB-C kabel op de Aten switch, welke ook de Iiyama monitor op aangesloten heeft. Externe muis en toetsenbord werken op de laptop via de switch. Krijg ook beeld op de Iiyama, maar blijft vast zitten op 640x480 resolutie, grayed-out in de beeldscherminstellingen bij de Dell laptop dus niet aan te passen.

Inmiddels een hoop geprobeerd:
1) Via apparaatbeheer de installatie van de Generic Monitor ongedaan gemaakt, en opnieuw geïnstalleerd.
2) Via de website van Dell de laatste / meest recente video en chipset drivers gedownload en geïnstalleerd.
3) Handmatig via apparaatbeheer uit de lijst met drivers op de PC opnieuw en ook andere driver proberen te installeren. 'Algemeen PnP-beelscherm' drivers opnieuw geïnstalleerd.
4) Terwijl alles aan staat, en het Iiyama scherm op 640x480 staat, de power kabel van dit scherm eruit getrokken, 10 seconden gewacht en weer opnieuw aangesloten (las ik ook als mogelijke oplossing)

Wat is ook probeer, de resolutie van het externe scherm blijft op 640x480 hangen.
Als ik het scherm via Hdmi rechtstreeks aansluit op de Dell, werkt het wel.

PS: Ik heb een andere laptop hier (uitvoering: Lenovo Yoga Slim 7 14ARE05 (82A2005KMH)), die werkt zonder problemen! USB-C inpluggen en gelijk volledige resolutie via de switch. Het ligt dus aan de Dell laptop. Alsof deze niet overweg kan het ATEN switch. Terwijl ik dus wel beeld heb, en ook tobo en muis via de switch gewoon werken op de Dell, alleen de juiste resolutie krijg ik dus niet.

PS 2: is laptop van de zaak. Wel volledige admin rechten dus kan in Windows alles doen. Bios is wel geblokkeerd. Kan daar wel alles zien, maar niets aanpassen. Al kwam ik daar ook niet echt wat tegen wat het evt zou kunnen zijn.

Iemand nog ideeën?

8080Wp op oost / west (Barneveld) • PVOutput
Het grote Enphase topicHaal meer uit je Envoy!

Alle reacties

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:43
En wat als je het scherm direct op de laptop aansluit?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Pazo
Staat in mijn post. Rechtstreeks op hdmi werkt wel.

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-03 17:52
Pazo schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 15:09:
3) Handmatig via apparaatbeheer uit de lijst met drivers op de PC opnieuw en ook andere driver proberen te installeren. 'Algemeen PnP-beelscherm' drivers opnieuw geïnstalleerd.

Iemand nog ideeën?
Beter zou het natuurlijk zijn om de drivers voor je monitor te installeren. Hier staan WHQL drivers voor jouw beeldscherm: https://iiyama.com/nl_nl/...-gb3466wqsu-b1/#downloads

Misschien ziet de PC de hardware niet goed door de switch, en lost het installeren van de juiste driver het herkenningsprobleem op?

Verder zie ik dat de switch een fysiek knopje heeft voor 4K@60hz of 4k@30hz.
Staat Freesync aan op je monitor? Want in dat geval geld: FreeSync min. refresh rate: 48Hz, dus verwacht ik dat je het knopje fysiek naar 60hz moet zetten?

Verder zag ik dit nog in de handleiding staan:
- For DisplayPort compliant display device, make sure to configure the device setting to be compatible with DisplayPort 1.2 to avoid compatibility issue.
- If you are using DisplayPort cables that are only DP 1.1 compliant, make sure the DisplayPort EQ setting of the monitor is set to auto or DP 1.1.

Ik zou dus zeker even kijken in de settings van je beelscherm, en eventueel de driver.

• Pazo
@ramonlambal bedankt voor je suggesties, ga ik morgen proberen en laat ik weten!

• Pazo
ramonlambal schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 21:47:
Beter zou het natuurlijk zijn om de drivers voor je monitor te installeren. Hier staan WHQL drivers voor jouw beeldscherm: https://iiyama.com/nl_nl/...-gb3466wqsu-b1/#downloads

Misschien ziet de PC de hardware niet goed door de switch, en lost het installeren van de juiste driver het herkenningsprobleem op?
Gedownload en geïnstalleerd, komt onder apparaatbeheer ook te staan ipv Generic Monitor, maar helpt helaas niets.
Verder zie ik dat de switch een fysiek knopje heeft voor 4K@60hz of 4k@30hz.
Staat Freesync aan op je monitor? Want in dat geval geld: FreeSync min. refresh rate: 48Hz, dus verwacht ik dat je het knopje fysiek naar 60hz moet zetten?
Beide standen geprobeerd, ook met Freesync aan of uit, mag allemaal niet baten.
Verder zag ik dit nog in de handleiding staan:
- For DisplayPort compliant display device, make sure to configure the device setting to be compatible with DisplayPort 1.2 to avoid compatibility issue.
- If you are using DisplayPort cables that are only DP 1.1 compliant, make sure the DisplayPort EQ setting of the monitor is set to auto or DP 1.1.
Het vreemde is dat ik in instellingen op het beeldscherm de DP modus niet kan veranderen, is greyed-out. Zowel op Auto als op Manual kan ik die setting niet aanpassen, terwijl daar wel DP1.1 en DP 1.2 zie staan.

Het zit 'm ergens in de connectie van het videosignaal via USB-C en de switch. Als ik namelijk ook de HDMI kabel aansluit, zie ik in de beeldscherminstellingen en onder apparaatbeheer 3 schermen. 1x van de laptop, 2x van de Iiyama (1x via HDMI en 1x via DP). Het scherm op de HDMI kan ik de resolutie gewoon aanpassen. Als ik de input van het scherm dan ook op HDMI zet klopt het gewoon. Dan loopt het signaal van de tobo en de muis via USB-C / switch en het beeld via HDMI. Maar goed dat is natuurlijk niet wat ik eigenlijk wil, alles moet via de switch/USB.

Ik ben van mening dat het toch ergens in de Dell zit. Want ik plug mijn eigen Lenovo laptop erin en het werkt gewoon allemaal zoals het zou moeten. En de vorige werklaptop (was overigens ook een Dell) werkte ook gewoon (deze Dell is nu een week in huis als vervanger van de vorige).

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:43
Pazo schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 17:30:
Staat in mijn post. Rechtstreeks op hdmi werkt wel.
Ja maar niet via DP want je hebt geen fysieke DP.

Wat gebeurd er als je het scherm via HDMI via de Aten switch aansluit, heb je dan wel beeld?

Dell zal wel iets anders doen of niet doen, waardoor je scherm via DP niet goed gedetecteerd word.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee