Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JUST_me
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-04 08:00
Beste tweakers,

Voor een nieuwe woning overweeg ik de aanschaf van een (bodem) warmtepomp. Ik wil van het gas af.

De reden voor een bodem warmtepomp is de hogere efficiëntie dan een lucht/water warmtepomp en het idee dat in de zomer koelen beter (zou) gaat met een w/w pomp dan l/w.

Uiteraard zijn de kosten hoger dan een l/w pomp.

In de zoekfunctie heb ik wat oudere topics met offertes gevonden. Deze zijn echter al (ruim) een jaar oud.

Ik zou daarom willen verzoeken om meer recente prijsopgaven van bodemwarmtepompen. Zodat ik (en andere tweakers) een beter vergelijk kunnen maken in de huidige gekte.

Hartelijk dank!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

W/W is doorgaans niet efficientier dan een L/W dus daar hoef je het niet voor te doen. de verschillen die er zijn in het voordeel van de W/W worden volledig teniet gedaan door de simpelweg idioot hoge prijzen van zo'n systeem. het door het kleine efficientieverschil ga je dat prijsverschil nooit terugwinnen ten opzichte van een simpele L/W opstelling die je voor een fractie kan kopen.

de prijzen zijn afgelopen jaar alleen maar erger geworden.

[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 11-02-2023 14:06 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JUST_me
Bedankt voor je reactie @flippy!

Afgelopen week is er een installateur langsgekomen en die gaf aan op ongeveer 40K te komen voor een 11KW pomp met 2 grondboringen (eerste ruwe estimate). Dit is voor teruggave van subsidie.

Ik schrok daar wel van. Ik had (op basis van vergelijk op internet) meer gerekend op rond de 25K.

Ik twijfel dan ook sterk om misschien toch voor L/W te gaan, als de prijs zoveel verschilt. Bij mijn nieuwe woning zitten twee kelders (een voorraad kelder en een kelder waar nu de cv-ketels staan). Ik zou dan zelfs (als dat gaat) de warmtepomp in de kelder kunnen zetten waar nu de ketels staan. Er zijn daar meerdere ramen die ik open kan zetten voor een verbinding naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

als je zelf een radiator aan kan sluiten en een gaatje kan boren kan je zelf een L/W warmtepomp installeren.
dan ben je zelfs zonder subsidie nog voor minder dan 10k klaar.

hoe is men op 11kW gekomen?

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 11-02-2023 14:34 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
JUST_me schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 13:59:
De reden voor een bodem warmtepomp is de hogere efficiëntie dan een lucht/water warmtepomp en het idee dat in de zomer koelen beter (zou) gaat met een w/w pomp dan l/w.
Hogere efficiëntie is alleen van toepassing bij een goed gedimensioneerde bron. Is de bron te klein, dan gaat alle (theoretische) winst binnen de kortste keren het raam uit.
Zelfs maakt het uit in welk seizoen je bouwt/start en hoeveel vocht er in je huis zit. Er zijn genoeg verhalen van W/W warmtepompen die flink meer verbruiken in het eerste jaar.

O ja, met W/W en een krappe bron *moet* je zomers koelen! Anders regenereert je bron niet en heb je de winter erna een belabberde COP.

Begrijp me niet verkeerd. Een W/W warmtepomp is superieur aan een L/W, totdat de prijs erbij komt.
En dan gaan ze bezuinigen op de bron (uit mijn hoofd zo'n €100/m). Boor je 10-20% extra diep heb je ineens geen ellende meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JUST_me
flippy schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 14:33:
als je zelf een radiator aan kan sluiten en een gaatje kan boren kan je zelf een L/W warmtepomp installeren.
dan ben je zelfs zonder subsidie nog voor minder dan 10k klaar.

hoe is men op 11kW gekomen?
Ik heb al iemand die de warmtepomp voor me gaat installeren. Een gepensioneerde die dat jaren heeft gedaan.

De 11KW was een ruwe eerste schatting op basis van het oppervlak van het huis en de isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JUST_me
TheGhostInc schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 14:35:
[...]

Hogere efficiëntie is alleen van toepassing bij een goed gedimensioneerde bron. Is de bron te klein, dan gaat alle (theoretische) winst binnen de kortste keren het raam uit.
Zelfs maakt het uit in welk seizoen je bouwt/start en hoeveel vocht er in je huis zit. Er zijn genoeg verhalen van W/W warmtepompen die flink meer verbruiken in het eerste jaar.

O ja, met W/W en een krappe bron *moet* je zomers koelen! Anders regenereert je bron niet en heb je de winter erna een belabberde COP.

Begrijp me niet verkeerd. Een W/W warmtepomp is superieur aan een L/W, totdat de prijs erbij komt.
En dan gaan ze bezuinigen op de bron (uit mijn hoofd zo'n €100/m). Boor je 10-20% extra diep heb je ineens geen ellende meer.
Op zich ben ik bereid te betalen wat er voor nodig is. Als een perfect systeem 40k moet kosten en het heel veel voordelen heeft tov een ander (L/W) systeem, dan betaal ik dat. Wat voor mij belangrijk is, is dat de meerkosten opwegen tegen het voordeel wat een W/W systeem biedt tov een L/W systeem.

Als een L/W systeem veel goedkoper is en de voordelen van een W/W systeem beperkt zijn (maar wel 3x zo duur door de grondboringen), dan zou ik knettergek zijn om voor een W/W systeem te kiezen.

Ik hoor daarom graag van jullie wat jullie gedachten en aanbevelingen zijn. Een installateur zal (vermoed) ik eerder kiezen voor een systeem dat hem meer oplevert, zonder een installateur zwart te willen maken! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

JUST_me schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 14:49:
[...]
Ik heb al iemand die de warmtepomp voor me gaat installeren. Een gepensioneerde die dat jaren heeft gedaan.
De 11KW was een ruwe eerste schatting op basis van het oppervlak van het huis en de isolatie.
begin eerst maar eens te kijken naar het gasverbruik. dat zegt iets over hoeveel enerige je verbruikt, dat is namelijk iets wat oppervlak of isolatie je niet kan vertellen.

een W/W koop je niet omdat het goedkoper is, een W/W systeem installeer je alleen als je absoluut niet anders kan.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 11-02-2023 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
@JUST_me tja, een keuken van de Ikea is prima, maar in een huis van meer dan een miljoen verwacht je iets meer.

Een W/W warmtepomp heeft geen buitenunit. Dat is iets 'luxer'. Voor de rest zijn het heel vergelijkbare systemen.
Heb je een mooie opstelplaats voor een buitendeel, dan zou ik die €30k ergens in steken wat waarde toevoegt. Als je een technische ruimte hebt die ruim genoeg is voor een W/W en je legt een mantelbuis naar buiten. Dan is het een kwestie van de bron boren, warmtepomp aansluiten en gaan.
Dat kun dus ook over een paar jaar nog als je de L/W warmtepomp zat bent om een reden. Het is geen keuze die niet meer te veranderen is.
(Bijvoorbeeld: Stel je twijfelt over vloerverwarming boven, dat kun je niet zomaar meer aanpassen. Nu niet doen, betekent nooit doen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JUST_me
flippy schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 15:12:
[...]

begin eerst maar eens te kijken naar het gasverbruik. dat zegt iets over hoeveel enerige je verbruikt, dat is namelijk iets wat oppervlak of isolatie je niet kan vertellen.

een W/W koop je niet omdat het goedkoper is, een W/W systeem installeer je alleen als je absoluut niet anders kan.
Het gasverbruik is 1700 kuub. Dat is niet weinig, maar het is ook geen kleine woning (349 m2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

JUST_me schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 19:51:
[...]

Het gasverbruik is 1700 kuub. Dat is niet weinig, maar het is ook geen kleine woning (349 m2)
Dus 8.2kW. ff afronden naar 9kW en dan ben je er. 11 of groter is dus gewoon teveel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:15
veel te kort door de bocht, je kent het stookgedrag niet. Indien je nachtverlaging toepast en indien je stoom boven de 45 graden kom je mogelijk op een heel andere waarde uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JUST_me
TheGhostInc schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 15:34:
@JUST_me tja, een keuken van de Ikea is prima, maar in een huis van meer dan een miljoen verwacht je iets meer.

Een W/W warmtepomp heeft geen buitenunit. Dat is iets 'luxer'. Voor de rest zijn het heel vergelijkbare systemen.
Heb je een mooie opstelplaats voor een buitendeel, dan zou ik die €30k ergens in steken wat waarde toevoegt. Als je een technische ruimte hebt die ruim genoeg is voor een W/W en je legt een mantelbuis naar buiten. Dan is het een kwestie van de bron boren, warmtepomp aansluiten en gaan.
Dat kun dus ook over een paar jaar nog als je de L/W warmtepomp zat bent om een reden. Het is geen keuze die niet meer te veranderen is.
(Bijvoorbeeld: Stel je twijfelt over vloerverwarming boven, dat kun je niet zomaar meer aanpassen. Nu niet doen, betekent nooit doen )
Bedankt voor je antwoord. Opstelplaats is geen probleem Het perceel is 1300m2 met meerdere hagen.

Ik heb een ruime kelder met meerdere ramen die eigenlijk altijd open staan (het huis is niet te bereiken vanuit de kelder, de kelder heeft een eigen buiteningang. Is het niet mogelijk het buitendeel van een L/W pomp in de kelder te zetten? Er is voldoende ruimte, plus een open verbinding naar buiten. De huidige cv-ketels (de woning heeft er 2) staan er nu al.

Of MOET een buitendeel ook echt buiten staan? Het lijkt me beter, omdat het apparaat dan geen weersinvloeden heeft, dat hij in de kelder staat.

Vloerverwarming ligt al deels boven, en in de keuken/eetkamer. In de woonkamer nog niet, maar daar wordt het uiteraard wel gelelgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MijnCommentaar schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 19:58:
veel te kort door de bocht, je kent het stookgedrag niet. Indien je nachtverlaging toepast en indien je stoom boven de 45 graden kom je mogelijk op een heel andere waarde uit.
het huidige stookgedrag is niet van toepassing, die verandert toch naar 24/7. je stookt ook niet op 45 graden op vloerverwarming. doorgaans blijft die tussen de 25~30 graden.

warmtepomp is geen gasketel.
JUST_me schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 19:58:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Opstelplaats is geen probleem Het perceel is 1300m2 met meerdere hagen.

Ik heb een ruime kelder met meerdere ramen die eigenlijk altijd open staan (het huis is niet te bereiken vanuit de kelder, de kelder heeft een eigen buiteningang. Is het niet mogelijk het buitendeel van een L/W pomp in de kelder te zetten? Er is voldoende ruimte, plus een open verbinding naar buiten. De huidige cv-ketels (de woning heeft er 2) staan er nu al.

Of MOET een buitendeel ook echt buiten staan? Het lijkt me beter, omdat het apparaat dan geen weersinvloeden heeft, dat hij in de kelder staat.

Vloerverwarming ligt al deels boven, en in de keuken/eetkamer. In de woonkamer nog niet, maar daar wordt het uiteraard wel gelelgd.
de unit moet buiten staan, daar ontkom je niet aan. maar geluk is dat je met een monoblok en 2 leidingen terrendis 32x110 je rustig de unit 30+ meter van het huis kan zetten. al moet je dan wel een losse warmtepompboiler in huis zetten voor je warm water. die kan wel in de kelder als je 2 160mm luchtkanalen naar buiten aanlegt en warm water aansluiting daar hebt of kan maken.

een warmtepomp werkt door de warmte te ontrekken uit de omgeving. in de kelder zit geen warmte om je huis mee warm te stoken. dat ding wil je dus juist in de weersomstandigheden hebben omdat je de warmte uit die weersomstandigheden moet trekken. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 11-02-2023 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:15
Kan het niet met je eens zijn, in sommige huizen is nachtverlaging veel beter voor je eindafrekening maar daar hoeven we het niet over eens te zijn, ervaring telt meer dan mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MijnCommentaar schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 20:48:
Kan het niet met je eens zijn, in sommige huizen is nachtverlaging veel beter voor je eindafrekening maar daar hoeven we het niet over eens te zijn, ervaring telt meer dan mening.
dan ben je de zeer hoge uitzondering, niet de regel. of je hebt dan geen isolatie/doorwaaiwoning en enkelglas of er is iets mis met je installatie of je gebruikt alleen aircos. en dat is ervaring die spreekt.

en 1 graadje nachtverlaging is normaal en hoort bij 24/7 stoken. maar thermostaat op 16 graden zetten is geen nachtverlaging maar gewoon de verwarming uitzetten. definities zijn erg belangrijk.

[ Voor 22% gewijzigd door flippy op 11-02-2023 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JUST_me
Bedankt voor jullie reacties @flippy en @MijnCommentaar !

Zijn er nog tweakers die dit topic lezen en toch voor W/W zijn gegaan ipv L/W? Zo ja, kan je de overwegingen met mij (en de rest van de lezers hier) delen?

Dank!
Pagina: 1