Toon posts:

Zonnepanelen droppen in voltage en gaat daarna pendelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dakana
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-03 01:36
Geachte tweakers,

Sinds 20 januari heb ik 4x Trina vertex-s 415wp panelen op een growatt mic-1500tlx,
de installatie ging goed maar ik vond de fluctuatie in opbrengst vrij opvallend, het lijkt alsof de omvormer steeds bij schakelt; iets wat niet heel ongebruikelijk is daar ook filmpjes op youtube vergelijkbaar hebben (per seconde bij stellen). Maar waar er daar +/- 1% per seconde bij gesteld word heb ik te maken met +/- 50% uitschieters.

Door dat de Shinewifi-x van growatt wat te wensen overlaat heeft heb ik een Eastron SDM230-wifi geplaatst en met Homewizard een beter 'live' inzicht.
En nu ben ik mij toch wel zorgen gaan maken;

YouTube: Growatt voltage
Ik heb dit filmpje gemaakt en daar is op te zien dat het voltage schommelt,
dit is ook zichtbaar in de homewizard 'now' registratie in totale opbrengst;

Als ik de zonnepanelen string meet levert deze keurig 191.6volt continue
maar
als ik de zonnepanelen aansluit op de omvormer en die aanzet, begint hij Zonder schommelen, en gaat dan langzaam in voltage zakken tot een punt dat de omvormer 'ingrijpt' en begint met schommelen, zichtbaar hier onder;

overgins heb ik wel hogere waardes gehaald al, 500+ watt maar gezien het schommelen is dit zeer kort stondig. Ook in de instellingen heb ik verder niks gewijzigd en wel gecontroleerd dat hij niet een maximum output insteling heeft waar hij op "throttled"

Mijn vraag aan u is; waar moet ik dit probleem zoeken?
de panelen geven een heel strak voltage af zowel in string als individueel, maar zou het kunnen zijn dat als er amperage gaat lopen er iets anders mis gaat?
of is dit puur de omvormer?

Alvast heel erg bedankt,
alle tips en aanwijzigingen worden gewaardeerd.

mvg,
Stefan

[Voor 6% gewijzigd door Dakana op 11-02-2023 14:05]

Alle reacties

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:23
MPTT tracker die z'n werk niet lekker doet wellicht?

Is er sprake van schaduw, met name zachte schaduw van bomen of struiken?

Je omvormer zou vanaf 50V al moeten starten, nominaal voltage is 250V en dat haal je met 4 panelen sowieso nooit, ik zie 160V (4x40) bij maximale opbrengst (Vmpp), en max 200 V open klemspanning. Een paneel erbij zou kunnen helpen als er geen schaduw is, de omvormer kan het hebben.

Maar goed, je zou zeggen dat als hij werkt vanaf 50V, je misschien niet de maximale efficiëntie haalt, maar het in theorie toch wel gewoon fatsoenlijk zou moeten werken.

Een micro-omvormer systeem was met zo weinig panelen wellicht beter geweest, bv Hoymiles heeft er die 4 panelen met 1 micro kan (waarbij per paneel geregeld wordt), idem APS.

Ik ben geen expert overigens, hopelijk komt er iemand langs die wat meer over de technische combinatie van deze componenten kan zeggen.

• Dakana
ik twijfel tussen de MPPT en eventuele andere oorzaken, ik hou de optie open dat dit inderdaad als probleem bij de omvormer zelf ligt

schaduw, zachte schaduw en onbelemmerd heb ik als eerste uitgezonderd door middel van meerdere moment opnames met verschillende situaties. Het fenomeen vind ook plaats bij volledig onbelemmerde zon inval.

bedankt voor je inzicht over de omvormer, goed om even over na te denken.
toch denk ik wel dat de omvormer beter zou moeten kunnen werken dan dat hij nu doet, met de huidige setup.
eventuele wijzigingen zal ik zeker overwegen als er echt geen andere oplossing is.

wat ik maar niet in mijn hoofd rond krijg en moeite heb met informatie vinden;
waaorm meet ik keurig 191.6volt op de panelen, en als ze aangesloten zitten zakt dit langzaam aan totdat hij gaat pendelen.. wat veroorzaakt het zakken?

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:11

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Spanning meting van je panelen zegt niet alles. Dat is nullast. Er kan nog steeds een paneel tussen zitten dat niet voldoende kan leveren (ten opzichte van anderen in de string). 4 panelen betekent overigens 12 secties. Check als je de string spanning bekijkt hoeveel de spanning zakt (8%, 17%, 25% & etc.). De MPPT kan bij een slecht paneel dus 1 of meerdere van die 12 secties gaan bypassen.
Als je makkelijk bij je panelen kunt kun je eens een dag testen met drie panelen door steeds 1 van de 4 te bypassen (doorlussen). Kun je er niet makkelijk bij, dan kun je 1 voor 1 een paneel volledig in de schaduw zetten (voldoende groot stuk karton erover). In dit geval moet de bypass diode gebruikt gaan worden en zie je de spanning met 1 paneel/ 3 secties of 25% zakken.

Theo

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Overigens kun je de panelen ook belast meten met een DC stroomtang. Je sluit dan een enkel paneel kort en meet dan de stroom. Dat vergt wel wat handigheid omdat je kans hebt op een boogvlam als je dit onder load weer loshaalt. Dat loshalen doe je dan weer met een stuk karton eerst over het paneel (of 's avonds ;) )

Theo

• Dakana
xah5kiDe schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 14:41:
Spanning meting van je panelen zegt niet alles. Dat is nullast. Er kan nog steeds een paneel tussen zitten dat niet voldoende kan leveren (ten opzichte van anderen in de string). 4 panelen betekent overigens 12 secties. Check als je de string spanning bekijkt hoeveel de spanning zakt (8%, 17%, 25% & etc.). De MPPT kan bij een slecht paneel dus 1 of meerdere van die 12 secties gaan bypassen.
Als je makkelijk bij je panelen kunt kun je eens een dag testen met drie panelen door steeds 1 van de 4 te bypassen (doorlussen). Kun je er niet makkelijk bij, dan kun je 1 voor 1 een paneel volledig in de schaduw zetten (voldoende groot stuk karton erover). In dit geval moet de bypass diode gebruikt gaan worden en zie je de spanning met 1 paneel/ 3 secties of 25% zakken.
bedankt voor de tip, het is redelijk bereikbaar dus ik ben meteen tot uitvoering over gegaan;
van de 4 panelen steeds 1 afgedekt.
het schommelen blijft, uiteraard met minder opbrengst maar de frequentie van het schommelen blijft exact het zelfde. Ik zag ook geen verschil per paneel; ze gaven alle 4 een zelfde reactie bij het afdekken en invloed op het gemeten resultaat.

ik heb gekeken om er per paneel een af te koppelen en de andere 3 in string te testen, en dan allemaal stuk voor stuk proberen. Maar dit word moeilijker, niet onmogelijk maar dat gaat wel tijd roven om veilig te doen.

met de afdek test nu gedaan begin ik eigenlijk nog meer aan de omvormer te twijfelen, is dat een redelijke aanname?

ik heb met het moment op het dak ook nogmaals de stekkers, bekabeling en andere details gecontroleerd. Alles zit keurig vast, juist op zijn plek (niet in de regen of plas water) etc.
Zou ik de panelen verder nog willen testen dan ben ik bang dat het bijna slimmer is ze gewoon los te halen en naar beneden te halen, om ze dan individueel nog te kunnen testen. Al zou ik even niet weten wat ik dan hoop te vinden maja het is een gedachte gang

edit, dit was tijdens de afdek test, het moment dat ik het doek er met 1 ruk af trok en het verschil in opbrengst weer toenam is goed te zien. de grafiek is voor 1 paneel maar alle 4 reageerde exact het zelfde.

[Voor 11% gewijzigd door Dakana op 11-02-2023 15:45]

• Dakana
even een "wow..." momentje delen;

volgens mij hoort rood plus te zijn en zwart min :-/

en alvast ter bevestiging; nee ik heb de stekkers niet zelf gezet. dit is zo geleverd.
ik moet nog even verwerken in mijn hoofd hoe/wat/waar/wtf..

mijn eerste gedachte is alvast; dit kan toch helemala niet? dan zouden ze niks moeten doen.

update; ik denk dat ik weet wat er fout is, kabel verkeerd begonnen dan einde je ook verkeerd. alleen levert dat alleen verkeerde kleuren op, dat zou het schommelen niet moeten veroorzaken. Niet netjes en niet blij dat ik dat fout heb gedaan maar dit is niet de oorzaak van het probleem ben ik bang.

[Voor 75% gewijzigd door Dakana op 11-02-2023 17:16]

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:55
Elke kabel heeft een mannetje en een vrouwtjesstekker ongeacht of die kabel rood of zwart is.
Normaal gesproken kun je straffeloos de rode en zwarte kabels omwisselen, dat je toevallig de verkeerde kleur kabel gebruikt betekent nog niet dat je dan de verkeerde polariteit krijgt.

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:23
Wat lees je exact uit is dat de netbeheerder meter.
Bij een polarisatie fout levert een growatt niks. En blijft je voltage hangen op ong 5 volt.

PVoutput Panasonic5kw (WH-MDC05H3E5) + PV output 5.130kW Array Tilt 3.0° /// SWW Atlantic Explorer v4 270L \\\4.020 kWP West

• Dakana
ASW1 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 16:51:
Elke kabel heeft een mannetje en een vrouwtjesstekker ongeacht of die kabel rood of zwart is.
Normaal gesproken kun je straffeloos de rode en zwarte kabels omwisselen, dat je toevallig de verkeerde kleur kabel gebruikt betekent nog niet dat je dan de verkeerde polariteit krijgt.
ja, dat is waar ook. dus dan is de kleur verkeerd maar dat maakt technisch geen verschil alleen niet netjes

[Voor 25% gewijzigd door Dakana op 11-02-2023 17:09]

• Dakana
redbullwaning schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 16:55:
Wat lees je exact uit is dat de netbeheerder meter.
Bij een polarisatie fout levert een growatt niks. En blijft je voltage hangen op ong 5 volt.
nee dat is een losse meter die na de omvormer zit

uitvoering: HomeWizard Wi-Fi kWh meter 1-fase MID

overgins lees ik dit uit omdat die de impact van de voltage schommeling ongeveer weer geeft.
de voltage schommeling zelf is alleen zichtbaar op de growatt omvormer maar die data kan ik niet real-time uitlezen alleen per 5 min interval. vandaar de opbrengst meting als referentie naar het schommel gedrag

[Voor 24% gewijzigd door Dakana op 11-02-2023 17:12]

• redbullwaning
Ik kan alleen niet helemaal plaatsen waarom die steeds dipt naar 0.

Hoe gaat het voltage verloop wanneer je de omvormer opnieuw opstart.(zal vandaag wel niet lukken meer)

Lijkt wel of die niet zijn mpp kan vinden.
Zijn alle stekker verbindingen wel goed.

PVoutput Panasonic5kw (WH-MDC05H3E5) + PV output 5.130kW Array Tilt 3.0° /// SWW Atlantic Explorer v4 270L \\\4.020 kWP West

• Dakana
naja naar 0 is bij weinig zon licht, als er veel zonlicht is dan schommelt die tussen 80 en 360 bijvoorbeeld, of bij heel veel zonlicht tussen 200 en 500. niet altijd naar nul in ieder geval maar wel altijd schommelen

Opnieuw opstarten dan blijft die een klein tijdje stabiel, ongeveer 30 seconden. Daarna begint het schommelen.
Eerder vandaag had ik wel een filmpje gemaakt van het opstarten dat hij dan stabiel blijft, dus die zojuist even geupload;
YouTube: Growatt voltage start up
als dit zo zou blijven; niks aan de hand!

maar 30 seconde daarna dit gebeurd en blijft gaan zo;
YouTube: Growatt voltage

stekker verbindingen en weerstand waren mijn eerste aan name, ik heb alle stekkers dubbel gecontroleerd en zelfs vandaag nog een keer, ik kan er niets bijzonders aan vinden.

wat ik niet goed kan plaatsen is waarom het 30 seconde goed gaat, wat veranderd er daarna dan? is dat de mpp die zijn best gaat doen om te "optimaliseren" en er iets fout gaat?

[Voor 21% gewijzigd door Dakana op 11-02-2023 20:23]

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Ik zou je garantie aanspreken. Lijkt wel of de omvormer intern warm wordt en dan gaat throttelen. Iets in de trant van niet goed bevestigd koelblok.
Even ventilator er op houden. Zou niets moeten uitmaken.
Het zou nog een slechte verbinding kunnen zijn. Check dit op een zonnige dag omdat dan de verbinding/connector ook warm wordt.

[Voor 9% gewijzigd door xah5kiDe op 11-02-2023 20:40]

Theo

• Dakana
zojuist 2 panelen los gekoppelt, en de andere 2 als string op de omvormer;
zelfde probleem.

daarna de andere 2 en;
zelfde probleem.

alle stekkers los/vast gehad inverband hiermee en nog ins goed door gekeken maar als er 1 fout zou zijn zou door bovenstaande test opgevallen zijn.

ik neig nu wel heel erg naar de omvormer, zeker omdat de achterste rij panelen (2), voorste rij panelen (2) en alle panelen (4) het zelfde probleem maken van het schommelen in voltage na 30 seconden.

ik ga contact opnemen met de leverancier, advies vragen wat hun nog gemeten willen zien en dan mijn vermoede delen dat de omvormer een probleem heeft :'(

• Dakana
Misschien wel zo netjes te delen, hierbij de resultaten;

Achterste rij (2 panelen);
YouTube: Growatt voltage achterste rij

Voorste rij (2 panelen);
YouTube: Growatt voltage voorste rij

• redbullwaning
Dakana schreef op zondag 12 februari 2023 @ 11:15:
Misschien wel zo netjes te delen, hierbij de resultaten;

Achterste rij (2 panelen);
YouTube: Growatt voltage achterste rij

Voorste rij (2 panelen);
YouTube: Growatt voltage voorste rij
Hoelaat is dat gefilmt want ik vindt 6 watt voor 2 panelen niet echt veel. Ik zit nu met bewolkt weer op 40 watt per paneel (335wp)

• Dakana
10:02 tot 10:15 uur ben ik bezig geweest met die filmpjes
je vermoede is wel correct hoor, het is mij opgevallen dat als de omvormer net aan gaat dat de opbrengst hoger/prima is, pas als het schommelen begint word het een zooitje en valt de opbrengst heel laag uit

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dakana
sommige mensen zullen de zoek functie gebruiken en dit topic tegen komen

daaorm even vermelden hoe het is opgelost;
1) factory reset (menu op de omvormer; Set parameter - Advance - password 123 - Reset factory - yes)
2) country code niet op Netherlands (piekt af op 1044watt) maar VDE0126 (piekt niet af)
3) eerste keer aanzetten met volle zon op de panelen voor een paar uur

wat niet te bewijzen is maar waar het sterk op lijkt;
de growatt neemt in de eerste uren, dagen, een gemiddelde waarde, "inleren waar die mee te maken heeft".
Deze waardes worden gebruikt in de MPPT om te sturen, als je panelen in januari legt en de dagen erna ijs/sneeuw er op hebben dan komt die niet goed in zijn bereik.

Kan ik dit bewijzen? nee. Misschien volgend jaar een keer voor de lol resetten als er ijs op ligt en kijken of ik het probleem na kan bootsen maar ik denk dat ik daar voor pas.

Het is wel opgelost met bovenstaande 3 stappen dus kabels/panelen/aansluitingen/de omvormer zelf als probleem/etc kunnen we uitsluiten. De omvormer reageert nu uitstekend, maximum opbrengst is keurig en met wissel vallige weers omstandigheden of schaduw gaat hij keurig om.

Dik tevreden nu.

Bedankt voor alle input en geboden hulp! _/-\o_

ps. Als je de omvormer de eerste keer aanzet, dan vermeld die "0,6 kwh opgewekt" ondanks dat je hem voor het eerst aanzet. Ik heb nog een zij-vermoeden dat hij getest word in de fabriek, met een totaal andere set up dan dat je thuis hebt. Als die die ingeleerde waardes hanteert om jouw thuis systeem te sturen...... tja. dat zal een verschil op leveren wat misschien niet goed gaat. Misschien zou in de instructie manual zowiezo een factory reset adviseerdbaar zijn bij eerste gebruik en/of in de fabriek gerest moeten worden voordat die ingepakt word.

[Voor 19% gewijzigd door Dakana op 14-03-2023 09:59]

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:36
1 en 2 kan ik volgen, 3 niet… maar fijn dat het is opgelost!

OhSunnyDay

• Wilke
Aha! Punt 3 zou verrassend zijn idd, maar zou het kunnen dat de spanning bij jou in de wijk redelijk hoog is? Of lange/dunne kabel naar je omvormer? Kun je de voltages ergens aflezen?

Misschien zat het probleem aan de AC kant en regelde de omvormer terug (weet niet of dit model dat kan) vanwege te hoge spanning?
De factory reset en daarna instellen van het profiel kan dat natuurlijk beïnvloeden.

Niet het eerste waar je begin februari aan denkt.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04:50
@Growatt kan wellicht helpen?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Dakana
Wilke schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:13:
Aha! Punt 3 zou verrassend zijn idd, maar zou het kunnen dat de spanning bij jou in de wijk redelijk hoog is? Of lange/dunne kabel naar je omvormer? Kun je de voltages ergens aflezen?

Misschien zat het probleem aan de AC kant en regelde de omvormer terug (weet niet of dit model dat kan) vanwege te hoge spanning?
De factory reset en daarna instellen van het profiel kan dat natuurlijk beïnvloeden.

Niet het eerste waar je begin februari aan denkt.
tja dat zou ook nog zeker kunnen, AC spanning 245.8 volt op dit moment maar ik weet niet de waardes van de keren dat de omvormer zo schommelde.

Kabel lengte; 14 meter totaal
3x 2.5mm (1500watt omvormer) YMVK

Edit; dat weet ik wel, want ik heb filmpjes gemaakt :X even terug gekeken en 236volt is zichtbaar, daarna gaat die schommelen. dus eerste aan name is dat dat niet het probleem was :)

[Voor 10% gewijzigd door Dakana op 14-03-2023 10:37]

• Wilke
Nee, dat was dan idd zeker niet het probleem. En 1500W is ook niet veel natuurlijk,dan is 2,5 mm2 zat.

Het blijft kortom vreemd, maar goed, het werkt tenminste momenteel :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee