• Synstress
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-02 15:53
Hi,

Ik heb mijn pc geupgrade naar een 4090, i9-13900K, asus rog strix Z790-e moederbord en G.Skill 32 GB DDR5-6800 ((F5-6800J3445G16GX2-TZ5RK).

Echter zodra ik in het Bios menu XMP aanzet boot mijn pc niet meer, Ik heb lagere frequenties geprobeerd lagere/hogere voltage maar niks werkt tot ik het XMP profiel uit zet dan boot windows normaal maar op 4000Mhz.

Is hier een oplossing voor of heb ik een miskoop gedaan?

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:58

Dark

who tweaked the light?

1. Staat dit geheugen op de QVL van dit moederbord?
2. Zit het in de juiste slots? In de manual staat meestal wel welke je eerst zou moeten gebruiken.
3. Het blijft overclocken, dus het hangt ook af van het moederbord en de cpu, het geheugen is getest op die snelheid, maar er is geen garantie dat het bij ook zo zal werken.
4. Probeer het eens met 1, om te zien of het dan wel gaat.

• Synstress
Dark schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 20:15:
1. Staat dit geheugen op de QVL van dit moederbord?
2. Zit het in de juiste slots? In de manual staat meestal wel welke je eerst zou moeten gebruiken.
3. Het blijft overclocken, dus het hangt ook af van het moederbord en de cpu, het geheugen is getest op die snelheid, maar er is geen garantie dat het bij ook zo zal werken.
4. Probeer het eens met 1, om te zien of het dan wel gaat.
Hi,

Het geheugen staat op de QVL lijst van dit moederbord, ik heb de RAM sticks in A1/B1 en A2/B2 geprobeerd beide werkte niet.

Volgens de QVL lijst is deze RAM getest op de 6800 snelheid.

Ik heb ook al geprobeerd met 1 stick en ook dan boot de pc niet zodra het XMP profiel aangezet wordt.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:16
het bord is getest met dat geheugen 6800mhz.

Maar de limiterende factor is de geheugencontroller van de 13900k.
Probeer het eens met xmp enabled,maar dan met de geheugen clock bv op 6000mhz

[Voor 7% gewijzigd door freaky35 op 12-02-2023 16:02]

• Synstress
freaky35 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 15:52:
het bord is getest met dat geheugen 6800mhz.

Maar de limiterende factor is de geheugencontroller van de 13900k.
Probeer het eens met xmp enabled,maar dan met de geheugen clock bv op 6000mhz
Ik heb het nu geprobeerd met 6000mhz en 5600 en beide werken niet.

De pc boot alleen als heel xmp uit staat en dan gelocked wordt op 4000mhz.

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:58

Dark

who tweaked the light?

Selecteer je dan xmp1(alleen de basis timings) of xmp3(alle gesuggereerde timings) ?

edit: Dat was een beetje kortaf, sorry. Ik snap dat het teleurstellend is maar heb het vermoeden dat er iets anders aan de hand moet zijn, want het is wel vreemd dat je helemaal niets kunt verhogen vanaf 4000ddr.

Weet je of je op de laatste bios zit qua update? dat kan ook nogal eens verschil maken.

[Voor 64% gewijzigd door Dark op 13-02-2023 20:20]

• Synstress
Dark schreef op maandag 13 februari 2023 @ 19:52:
Selecteer je dan xmp1(alleen de basis timings) of xmp3(alle gesuggereerde timings) ?

edit: Dat was een beetje kortaf, sorry. Ik snap dat het teleurstellend is maar heb het vermoeden dat er iets anders aan de hand moet zijn, want het is wel vreemd dat je helemaal niets kunt verhogen vanaf 4000ddr.

Weet je of je op de laatste bios zit qua update? dat kan ook nogal eens verschil maken.
Ik heb het voor elkaar gekregen door de RAM sticks in slot A2/B2 te doen en XMP profiel tweaked te gebruiken.

Thanks voor de hulp!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee