Vraag

• G5-2021
  • Registratie: Juli 2021
  • Niet online
Ik heb een SD card geïnstalleerd met Home Assistant en daarna de Raspberry Pi ermee opgestart. Draait meteen en alle sensoren die gevonden worden, staan er meteen in.
Nu kon ik voorheen (ben begonnen met Domoticz) eenvoudig naar de OS prompt (Debian Linux). Ik deed dat met MobaXterm, een mooie Windows Xserver en SSH Client. Maakt natuurlijk niet uit hoe je naar de prompt gaat, als je er maar komt.
Nu Home Assistant is geïnstalleerd, kom ik niet meer op de prompt. Op geen enkele manier. In MobaXterm wordt eenvoudig gemeld: "Network error: Connection refused".
Ik gebruik hetzelfde IP-adres als wat ik met Domoticz gebruikte. Dit is nog steeds het juiste IP-adres voor de Raspberry.
Ik wil aan de slag met projectjes en de bijbehorende scripts, maar ik kan nu niks installeren op de Raspberry. Ik kan nu zelfs geen 'shutdown' of 'poweroff' commando geven. Ik ben absoluut niet zo knap als jullie, dus ik moet vooral lezen en uitproberen. Maar dan moet ik wel zeker zijn dat ik altijd terug kan naar mijn uitgangspositie en nu kan ik helemaal niks.

Wat doe ik niet goed of wat zie ik over het hoofd? En ik ben niet beledigd als je mij als een dombo toespreekt: vaktermen zijn moeilijk voor mij en we kunnen niet allemaal even knap zijn, maar ik wil het wel leren!

Beste antwoord (via G5-2021 op 23-02-2023 12:26)

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:39

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

G5-2021 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:28:
Ik heb een SD card geïnstalleerd met Home Assistant en daarna de Raspberry Pi ermee opgestart.
Dit betekent dat je Home Assistant Operating System hebt geïnstalleerd. Als je dat niet wilt moet je Raspbian installeren en daar los HA opzetten in een container. Zie hier de verschillende mogelijkheden om HA te installeren.
Ik kan nu zelfs geen 'shutdown' of 'poweroff' commando geven.
Dat kan wel, dat gaat in Home Assistant Operating System alleen net even anders. Hier kun je alle commando's zien.

Overigens heb je wat mij betreft in de console weinig te zoeken. Je kunt alles via de GUI doen.

[Voor 26% gewijzigd door Gizz op 11-02-2023 17:58]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Alle reacties

• JW1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-03 07:57
Ik ben ook geen expert, maar ik denk dat SSH uit staat.
Stop de SD-kaart in je computer en maak een leeg bestand aan genaamd ssh op de root van de kaart. Dan zou bij de volgende boot van je Pi SSH moeten werken.
Moba is inderdaad een fijne tool.

edit: zie bijvoorbeeld https://phoenixnap.com/kb/enable-ssh-raspberry-pi

[Voor 13% gewijzigd door JW1 op 11-02-2023 12:44]

• G5-2021
  • Niet online
Bedankt JW1, ik kom nu inderdaad op een prompt. Maar, ik zie links geen file-tree en ik kan ook niet inloggen met 'pi' en 'raspberry'. De prompt is /home/mobaxterm. Ik ben dus niet op de raspberry. Denk ik...
Ik weet dus niet wat er gebeurt als HA geïnstalleerd wordt. Het lijkt erop dat HA de hele SD 'overneemt' en er geen ruimte meer is voor Linux commando's en raspbian. Kortom: ik kan nog steeds geen scripts laden en runnen. Wat nu?

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:14
Wellicht niet gerelateerd, maar het wordt afgeraden om Home Assistant (of welke applicatie dan ook die veel schrijft) op een SD kaart te zetten.

De kans dat je SD-kaart corrupt raakt is te groot, en het is vrijwel zeker dat dat gebeurd.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

G5-2021 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:28:
Ik heb een SD card geïnstalleerd met Home Assistant en daarna de Raspberry Pi ermee opgestart.
Dit betekent dat je Home Assistant Operating System hebt geïnstalleerd. Als je dat niet wilt moet je Raspbian installeren en daar los HA opzetten in een container. Zie hier de verschillende mogelijkheden om HA te installeren.
Ik kan nu zelfs geen 'shutdown' of 'poweroff' commando geven.
Dat kan wel, dat gaat in Home Assistant Operating System alleen net even anders. Hier kun je alle commando's zien.

Overigens heb je wat mij betreft in de console weinig te zoeken. Je kunt alles via de GUI doen.

[Voor 26% gewijzigd door Gizz op 11-02-2023 17:58]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• G5-2021
  • Niet online
De kans dat je SD-kaart corrupt raakt is te groot, en het is vrijwel zeker dat dat gebeurd.
@Sito Inderdaad, daar heb ik al meer over gelezen. Ik wil dan ook wel naar een externe USB harddisk gaan (ligt klaar), maar ik wilde het systeem eerst aan de praat hebben. Of is dit niet slim?

@Gizz Bedankt. Dat gaat me een eind op weg helpen. Mijn groeiende vermoeden dat het nu om HA OS gaat wordt nu bevestigd. Vandaar dat ik er niks meer van snap. Ik ga je links volgen en bestuderen en dan ook meteen uitzoeken hoe ik een USB-disk aansluit dan kan ik het meteen daarop installeren.
Betekent waarschijnlijk wel ik dat alle tot nu verzamelde gegevens kwijt zal raken. Maar een draaiend systeem is beter dan een systeem dat draait zonder dat je erbij kan.
Bedankt allen, gaat even duren...!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@G5-2021 ik vraag me wel af of je echt Raspbian nodig hebt en niet gewoon alles wat je wilt doen in HA-OS kunt doen. Maar dat is een vraag die alleen jij kunt beantwoorden :)

Het nadeel van geen Home Assistant OS is dat je de ingebouwde add-on functionaliteit niet kunt gebruiken.

• G5-2021
  • Niet online
@Gizz Ik heb weer even tijd gevonden om verder onderzoek te doen en uit te proberen. Dit resulteerde in het een aantal keren opnieuw installeren van HA OS, eerst op een 32 GB SD en daarna op een 250 GB USB HDD. (Ik heb wel ergens een beschrijving gevonden om vanaf SD te booten en verder alles op de USB HDD te doen, maar uiteindelijk besloot ik de eenvoudigste en recht-toe recht-aan oplossing te kiezen.)

Eerst de BalenaEtcher gebruikt, maar die eindigt in de Windows-vraag of de schijf geformatteerd moest worden. Ik dacht dat het om een extra volume ging die door de BalenaEtcher was gemaakt en zei 'ja'. Zoals ik in mijn startpost al meldde: ik ben niet beledigd als je mij als een dombo toespreekt, maar ik heb nu wel geleerd dat ik mijn door Windows geconditioneerde hoofd uit moet schakelen. Bovendien ben ik nu overgegaan op het downloaden van de HAOS image en deze te installeren met de Raspberry Pi Imager. Gaat (ook) prima.

Kortom: het systeem draait nu vlekkeloos en ik ga nu beginnen aan de verdere ontdekking van HA. Te beginnen met de 'Common Tasks' zoals je die aanbood in je eerdere reply. Ik heb nu als eerste de CLI ontdekt.
Een nieuwe wereld wacht om ontdekt te worden. Wellicht heb ik in de toekomst toch nog weer vragen, maar tot zolang: nogmaals dank!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee