Toon posts:

Game/Stream PC (1500 euro max)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• gandalf300
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-03 10:37
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben opzoek naar een PC voor gaming op 1440p, liefst met hoge framerate, en waar ik ook mee kan streamen en videobewerken. Ik heb nu een Ryzen 7 1800X met een GTX 1070 TI

Wat mag het systeem gaan kosten?
maximaal 1500, maar minder is beter. moet wel bij Azerty zijn incl. assemblage

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
nee, maar heb een Freesync scherm, dus AMD voor videokaart is waarschijnlijk beter.

Ga je overklokken?
nee

Wat verwacht je van ons?[i]
is dit een goede build? Is er bij de B760M series nog een moederbord update nodig voor 13de gen?
Kan ik iets verbeteren, wat het echt waard is in performance?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-13500 Boxed€ 264,97€ 264,97
1MoederbordenGigabyte B760M GAMING X AX DDR4€ 159,-€ 159,-
1VideokaartenASRock Radeon RX 6700 XT Challenger D 12GB€ 409,-€ 409,-
1BehuizingenFractal Design Pop Mini Air RGB Black TG Clear€ 99,90€ 99,90
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.5€ 29,90€ 29,90
1Geheugen internKingston Fury Beast RGB KF432C16BBAK2/32€ 89,99€ 89,99
1VoedingenCooler Master MWE Gold 650 - V2 - Full Modular€ 95,-€ 95,-
1Solid state drivesKingston NV2 2TB€ 107,90€ 107,90
Totaal€ 1.255,66

Alle reacties

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:14

Thomg

Aww yiss

Als je al een 1800X hebt kan je beter kijken naar een 5700X/5800X/5800X3D en iemand vragen die het voor je wilt bouwen als je dit zelf echt niet wilt doen.

Deel even wat je nu hebt.

[Voor 3% gewijzigd door Thomg op 11-02-2023 12:28]

• gandalf300
Thomg schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:27:
Als je al een 1800X hebt kan je beter kijken naar een 5700X/5800X/5800X3D en iemand vragen die het voor je wilt bouwen als je dit zelf echt niet wilt doen.

Deel even wat je nu hebt.
Ik ken niemand die dit kan doen, en zelf ga ik het niet proberen. de PC is ook alweer 5 jaar oud, dus ik vind het ook niet heel erg alles gewoon weer te vervangen.

Ik heb nu dus een Ryzen 7 1800X met een GTX 1070 TI, 16GB ram, MSI X370 SLI plus moederbord, Samsung 860 Evo SSD, en een Corsair TX550M

• Glamourt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-03 15:07
gandalf300 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:57:
[...]

Ik ken niemand die dit kan doen, en zelf ga ik het niet proberen. de PC is ook alweer 5 jaar oud, dus ik vind het ook niet heel erg alles gewoon weer te vervangen.

Ik heb nu dus een Ryzen 7 1800X met een GTX 1070 TI, 16GB ram, MSI X370 SLI plus moederbord, Samsung 860 Evo SSD, en een Corsair TX550M
Als je dan toch alles vervangt, kies dan voor DDR5 in plaats voor het verouderde platform DDR4.
Processor vervangen is niet zo moeilijk. Dat is de koeler eraf halen en een vierkant puzzel stukje (Processor) op het ijzeren/koperen plaatje plaatsen. Je moet alleen letten of de onderkant de pinnetjes allemaal erin passen zegmaar, dat je hem niet verkeerd om plaatst ;-)

Dan smeer je er een heel klein beetje pasta op en veeg je dat uit met desnoods een papiertje zodat het op het ijzeren vierkantje gelijkmatig verdeeld is. Let erop dat het niet te veel is, want dan pers het zich eronderuit als je de koeler erop plaats. Als dat spul op je moederbord komt ben je verder van huis. Maar op youtube zijn er zat filmpjes over.

Een videokaart plaatsen is hetzelfde als een lamp vervangen. Je draaid het er alleen niet uit maar klikt hem eruit. Ook kan je hem er zo weer in klikken.

De voeding is wel wat lastiger, het aansluiten van het moederbord en de videokart is zo gedaan. Alleen de bekabeling strak krijgen is best een priegelwerk soms. Eventueel kan je ook gewoon naar de lokale computerboer lopen en vragen wat het kost om je systeem te upgraden met:
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700X Boxed€ 201,95€ 201,95
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 3070 Ti GAMING OC 8G€ 729,-€ 729,-
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 750W€ 116,42€ 116,42
Totaal€ 1.047,37

Edit: Je kan een M2 3.0 x4 SSD kiezen. Moet je even kijken of je moederbord dat ondersteund.

• Bintzak
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-03 09:38
Freesync werkt ook met een Nvidia kaart je moet wel een display Port kabel gebruiken anders werkt het niet.

• gandalf300
Glamourt schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 13:15:
[...]

Als je dan toch alles vervangt, kies dan voor DDR5 in plaats voor het verouderde platform DDR4.
Processor vervangen is niet zo moeilijk. Dat is de koeler eraf halen en een vierkant puzzel stukje (Processor) op het ijzeren/koperen plaatje plaatsen. Je moet alleen letten of de onderkant de pinnetjes allemaal erin passen zegmaar, dat je hem niet verkeerd om plaatst ;-)

Dan smeer je er een heel klein beetje pasta op en veeg je dat uit met desnoods een papiertje zodat het op het ijzeren vierkantje gelijkmatig verdeeld is. Let erop dat het niet te veel is, want dan pers het zich eronderuit als je de koeler erop plaats. Als dat spul op je moederbord komt ben je verder van huis. Maar op youtube zijn er zat filmpjes over.

Een videokaart plaatsen is hetzelfde als een lamp vervangen. Je draaid het er alleen niet uit maar klikt hem eruit. Ook kan je hem er zo weer in klikken.

De voeding is wel wat lastiger, het aansluiten van het moederbord en de videokart is zo gedaan. Alleen de bekabeling strak krijgen is best een priegelwerk soms. Eventueel kan je ook gewoon naar de lokale computerboer lopen en vragen wat het kost om je systeem te upgraden met:
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700X Boxed€ 201,95€ 201,95
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 3070 Ti GAMING OC 8G€ 729,-€ 729,-
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 750W€ 116,42€ 116,42
Totaal€ 1.047,37

Edit: Je kan een M2 3.0 x4 SSD kiezen. Moet je even kijken of je moederbord dat ondersteund.
Ik zou mezelf ook niet vertrouwen met het vervangen van een lamp ;) , laat staan dure PC onderdelen.
Daarnaast vind ik kabel management ook fijn om te hebben.

Waarom zou je voor een 3070 TI gaan? die is dik 300 euro duurder, wat ik lees wel beter, maar niet enorm?

En waarom DDR5? dat kost ook 200~ euro meer, maar geeft wat ik begrijp niet heel veel betere prestaties. later kunnen upgraden vind ik niet zo belangrijk

• gandalf300
Bintzak schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 13:26:
Freesync werkt ook met een Nvidia kaart je moet wel een display Port kabel gebruiken anders werkt het niet.
Dit wist ik nog niet. Bedankt voor de tip, al lijkt AMD op het moment prijs/kwaliteit iets beter te zijn.

• Glamourt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-03 15:07
Haha nee dan zou ik het niet doen :D Zou ik toch maar even naar de lokale computerboer lopen. Zal je misschien 200 euro duurder uit zijn met de genoemde onderdelen en dat hij het erin plaats dan als je ze zelf zou bestellen en erin plaatsen. Maar nog steeds een enorme besparing ten opzichte van een heel nieuw systeem.

De GTX 3070TI omdat ik aan neem dat je tevreden bent over de de GTX 1070 TI. Dan zou ik gewoon lekker daar de opvolger van pakken. Al betaal je inderdaad wel meer voor het merkje. De uitvoering: Powercolor Red Dragon AMD Radeon RX 6800 XT 16GB GDDR6 scoort in de meeste gevallen wel beter.

Edit: Omdat DDR5 een dood platform is, voor nu heeft het nog niet veel meer meerwaarde. Omdat zowat alle software is gebouwd op DDR4 systemen en dus ook rekening is gehouden met de bandbreedte en snelheid van die geheugen standaarden ect. Maar daar gaat zeker later nog verandering in komen,

[Voor 18% gewijzigd door Glamourt op 11-02-2023 13:52]

• Bintzak
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-03 09:38
gandalf300 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 13:42:
[...]

Dit wist ik nog niet. Bedankt voor de tip, al lijkt AMD op het moment prijs/kwaliteit iets beter te zijn.
Vind persoonlijk de interface van adrenalin stukken fijner dan Nvidia control panel. En de kaarten van AMD zijn inderdaad goedkoper.

[Voor 6% gewijzigd door Bintzak op 11-02-2023 23:22]

• gandalf300
Ik weet niet wat met mijn vorige post gebeurt is, waar hier nogmaals:

Ik heb besloten voor deze build te gaan:

1ProcessorsIntel Core i5-13500 Boxed€ 264,97€ 264,97
1MoederbordenGigabyte B760M GAMING X AX DDR4€ 159,-€ 159,-
1VideokaartenASRock Radeon RX 6700 XT Challenger D 12GB€ 409,-€ 409,-
1BehuizingenFractal Design Pop Mini Air RGB Black TG Clear€ 99,90€ 99,90
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.5€ 29,90€ 29,90
1Geheugen internKingston Fury Beast RGB KF432C16BBAK2/32€ 89,99€ 89,99
1VoedingenCooler Master MWE Gold 650 - V2 - Full Modular€ 95,-€ 95,-
1Solid state drivesKingston NV2 2TB€ 107,90€ 107,90
Totaal€ 1.255,66

Bij SIcomputers was dit 1337 incl. assemblage. Vond ik toch een betere deal dan een gedeeltelijke upgrade, de lokale computerzaak vroeg 150,- voor assemblage als ik het zelf allemaal leverde, als zij het bestellen was er een nog grotere premie.
Nu kan ik mijn oude PC als volledig systeem verkopen, en valt daardoor de totaal prijs nog redelijk mee.

1 vraag nog: is er een BIOS update nodig voor dit systeem met B760M en i5 13500?

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Nee hoor, werkt out of the box.

Voeding is wel matig voor de prijs, maar verder prima build.

• gandalf300
Thomg schreef op zondag 12 februari 2023 @ 13:06:
Nee hoor, werkt out of the box.

Voeding is wel matig voor de prijs, maar verder prima build.
Oke, dat is mooi.

Dat van de voeding wist ik niet, deze was me juist door een andere tweaker aangeraden omdat hij Gold was. Ik kon niet veel andere gold voedingen vinden voor rond de 100 euro bij Azerty of Sicomputers. Maar goed het zal niet veel uitmaken denk ik

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Best te beschrijven als suboptimaal voor de prijs en niet-premium, maar een miskoop is weer too much.

Goedkoopste die ik zou halen bij sicomputers als het 650W moest zijn is deze.
uitvoering: NZXT C650 Gold v2
Hogere kwaliteit en iets goedkoper ;)

• Guus...
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
gandalf300 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:57:
[...]

Dat is best zonde want het nieuwe systeem dat je hebt samengesteld is qua cpu maar net sneller dan de 5700x. De 5800x3d is gelijk aan de snelste cpu's van dit moment. Ik zou als ik jou was echt op zoek gaan naar iemand die je kan helpen met met de cpu en gpu wisselen. Je kan gewoon een computerwinkel bellen en vragen of ze hiermee willen helpen voor een vergoeding. Je kan ook nog een computer reparatie bedrijf opzoeken die dit ook kan doen.

Je betaalt nu iets van 500€ voor een klusje wat zelfs voor 100€ duur zou zijn en eindigt met een minder goede pc.

Blijkbaar heb je al iemand gevonden die dit voor 150€ zou kunnen doen. De kast/nieuwe ssd/moederbord/nieuwe ram voegen nagenoeg niets toe aan de performance. Ik zou voor de 5800X3D gaan en dan de beste GPU die binnen je budget past.

[Voor 10% gewijzigd door Guus... op 13-02-2023 10:24]

• gandalf300
Guus... schreef op maandag 13 februari 2023 @ 07:55:
[...]

Dat is best zonde want het nieuwe systeem dat je hebt samengesteld is qua cpu maar net sneller dan de 5700x. De 5800x3d is gelijk aan de snelste cpu's van dit moment. Ik zou als ik jou was echt op zoek gaan naar iemand die je kan helpen met met de cpu en gpu wisselen. Je kan gewoon een computerwinkel bellen en vragen of ze hiermee willen helpen voor een vergoeding. Je kan ook nog een computer reparatie bedrijf opzoeken die dit ook kan doen.

Je betaalt nu iets van 500€ voor een klusje wat zelfs voor 100€ duur zou zijn en eindigt met een minder goede pc.

Blijkbaar heb je al iemand gevonden die dit voor 150€ zou kunnen doen. De kast/nieuwe ssd/moederbord/nieuwe ram voegen nagenoeg niets toe aan de performance. Ik zou voor de 5800X3D gaan en dan de beste GPU die binnen je budget past.
mijn kast werkt niet meer optimaal (poorten die niet meer goed werken bijv.) , 32GB ram gaat denk ik wel degelijk meer performance geven, zeker met streamen. Ik kom vaak met 16 te kort.
de SSD zal misschien niet heel veel uitmaken, maar op zijn minst is de opslag verdubbeld.
Moederbord is inderdaad niet beter, maar zorgt wel voor een betere CPU, zeker met multitasken.

Ja ik had ook 150 kunnen betalen bij de lokale zaak, maar als ik het even vergelijk:
150 assemblage
330 5800X3D
410 voor een 6700XT
dan krijg ik misschien 200 terug voor mijn oude GPU en CPU los, dus kost het me 690 euro

nu heb ik 1330 betaald, krijg ik misschien 500 terug voor het oude systeem, dus heb ik 830 betaald. de CPU in dit systeem is iets minder, maar de rest is wel nieuw/beter.
voor die 140 euro verschil kan ik niet echt een betere GPU kopen, de 6800XT bijv. kost minstens 250 meer.

Ja, als ik alles zelf zou kunnen of met een vriend of zo, dan had ik beter kunnen upgraden i.p.v. vervangen, maar ik ben blij met mijn keuze :)

• Guus...
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
Als er inderdaad meerdere redenen zijn om dingen te willen vervangen kan ik het wel begrijpen.
mijn kast werkt niet meer optimaal (poorten die niet meer goed werken bijv.)
Bedoel je de poorten aan de achterkant? Dan is het je moederbord en niet de kast, nog goede reden om alles te vervangen dan.

• gandalf300
Guus... schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:17:
Als er inderdaad meerdere redenen zijn om dingen te willen vervangen kan ik het wel begrijpen.

[...]

Bedoel je de poorten aan de achterkant? Dan is het je moederbord en niet de kast, nog goede reden om alles te vervangen dan.
Nee de poorten aan de voorkant, 1 USB en de headphone aansluiting.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee