Hoe bereken ik of 3 x 32 A genoeg capacitieit is?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• granitk7
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 06-12-2024
Hallo,

Binnenkort wil ik een nieuwe meterkast groepenkast gaan monteren die er als volgt moet uit komen te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oJGOs4lM9boiODNPzMf2IgpTO74=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SQjd5oVzk0V3hjx6Z2cVac9h.png?f=fotoalbum_large

Dus 5 groepen gezekerd op 16 A en 2 krachtgroepen van 3 x 16 A en 3 x 25 A.

Nu vraag ik mij dus af of de inkomende kabel van 3 x 32 A genoeg is voor deze installatie? Is dit simpelweg een optelsom van het verbruik van alle apparaten bij elkaar?

P.S. ik had graag het vermogen van de zwembadinstallatie erbij gezet, maar het enigste wat ik kon vinden was dat er minimaal een 3x25 A moest worden gebruikt en een 30mA aardlekschakelaar

Ik heb hier meer informatie over proberen te vinden, maar tot nu toe nog niet echt een concreet antwoord over kunnen vinden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:09
granitk7 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:02:
Is dit simpelweg een optelsom van het verbruik van alle apparaten bij elkaar?
Ja, totdat je er rekening mee houdt dat niet alle apparaten tegelijk aan staan. Dan wordt het ingewikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• granitk7
jadjong schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:03:
[...]

Ja, totdat je er rekening mee houdt dat niet alle apparaten tegelijk aan staan. Dan wordt het ingewikkeld.
Ik las dus dat je hiervoor een bepaalde correctiefactor mag toepassen op basis van het aantal eindgroepen, maar hoe dit precies zit dat weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:11

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
beetje oftopic.. maar mag ik vragen wat jij verbruikt in een jaar?

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 11-02-2023 12:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:39
Bedoel je niet 3x25A ? Dat zou ik namelijk adviseren. Dat moet gewoon kunnen met de installatie die je nu tekent. Gelijktijdigheid is het magische woord.
3x32 leveren ze niet in NL dan wordt het 3x35A maar dan gaat je vastrecht zeker met €800,- per jaar omhoog.

[ Voor 26% gewijzigd door GeeMoney op 11-02-2023 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• granitk7
Het gaat over een installatie in België. Het betreft een bijgebouw, waaruit van het hoofdgebouw 3 X 32A komt
twain4me schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:42:
beetje oftopic.. maar mag ik vragen wat jij verbruikt in een jaar?
Het is een nieuwbouwwoning van een kennis dus ik zou het oprecht niet weten. 8)7

[ Voor 55% gewijzigd door granitk7 op 11-02-2023 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19-04 20:58
Nieuwe meterkast?
- Is die installatie gekeurd?
- Heb jij enige kennis van het AREI?
- Is dit een 3x230V of 3x400V+N net ?
- Waarom gebruik je afwijkende symbolen in dat eendraadsschema?
- B automaten worden in BE zelden gebruikt, enkel indien de afstand dit verreist
- Zoveel aardlekschakelaars is a-typisch in BE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19:29
- Ik zou de zwembadinstallatie en de sauna beiden een eigen aardlek geven, dat is altijd aan te bevelen bij grotere verbruikers die met vocht te maken hebben. Dus die 40A die voor die 2 groepen zit eruit en beide groepen i.p.v. een automaat een aardlekautomaat geven.

- Ja je kunt een correctiefactor toepassen, maar in dit geval wil je weten van je vriend welke dingen hij allemaal tegelijkertijd aan wil kunnen zetten want daar moet je voor gaan aanleggen en niet voor "als hij in de sauna zit staat de kachel vast uit" Dat is leuk voor woonhuizen, niet voor dit soort specifieke installaties.

- Je wilt ook weten wat de zwembadinstallatie doet, als je vriend zwembad en sauna tegelijkertijd wil gebruiken en het Zwembad zou 13kW doen dan is je 3x32A vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
Groningerkoek schreef op maandag 13 februari 2023 @ 00:23: Ik zou de zwembadinstallatie en de sauna beiden een eigen aardlek geven, dat is altijd aan te bevelen bij grotere verbruikers die met vocht te maken hebben. Dus die 40A die voor die 2 groepen zit eruit en beide groepen i.p.v. een automaat een aardlekautomaat geven.
Veiligheidstechnisch gezien maakt dat geen verschil, eerder onveiliger dan beide op dezelfde aardlekschakelaar. Enige voordeel is dat je nog een sauna kan nemen moest er iets fout zijn met dat zwembad of omgekeerd.

Waar je bij een zwembad mee moet rekening houden staat overigens in het AREI artikel 7.2 Bovendien moet je die zwembadinsttallatie apart laten keuren als dit een woning is die reeds over netaansluiting beschikt. Bij een nieuwe wordt dit samen met de rest gekeurd.

Nog een paar opmerkingen over dat schemaatje.
- 1P+N automaten mogen in BE niet. Ofwel 2P ofwel 2x1P. Dit laatste komt quasi enkel nog voor in oude installaties uit de jaren 80.
- Die kabel naar de hoofdschakelaar moet in de hoofdkast gepast op doorsnede afgezekerd worden, tenzij de zekeringautomaat in de tellerkast hier reeds voldoet.
- Die hoofdschakelaar mag maar is niet verplichtt.
- Die 3 aardlekschakelaars moeten achter de hoofdaardlekschakelaar in de hoofdkast.
- De doorsnedes van de geleiders waarop een stopcontact zit moet minstens 2,5mm2 zijn ook als je die lager afzekert.

[ Voor 25% gewijzigd door Merion op 13-02-2023 07:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:12

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dit mag verder in DEI :)

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Ik zou maar eerst eens beginnen om al je groepen over de drie fasen te verdelen.

De apparatuur met 3 fasen aansluiting belasten over het algemeen de drie fasen gelijkmatig, maar als je al je een fase apparatuur op maar een fase aansluit dan vliegt de hoofdzekering eruit omdat die ene fase overbelast wordt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• granitk7
Merion schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 21:15:
Nieuwe meterkast?
- Is die installatie gekeurd?
- Heb jij enige kennis van het AREI?
- Is dit een 3x230V of 3x400V+N net ?
- Waarom gebruik je afwijkende symbolen in dat eendraadsschema?
- B automaten worden in BE zelden gebruikt, enkel indien de afstand dit verreist
- Zoveel aardlekschakelaars is a-typisch in BE.
Ik merk toch dat er redelijk wat dingen anders zijn in België dus misschien dat er dan toch een elektricien naar moet gaan kijken.

Maar toch zou ik wel graag willen weten hoe moet :P

-groepen/zekeringkast klopt, soms hoor je dingen zo vaak dat je ze gaat overnemen :F
- De huidige situatie is zo dat het zwembad er staat. Wat er nu staat is dus al gekeurd. De bedoeling is eigenlijk om van de 'zwembad groep' het 'bijgebouw groep + zwembad te maken'. Oftewel de 3 x 32 A staat nu al aangesloten op het zwembad.
- Ik heb niet specifiek kennis van de regelgeving in België, maar ik ging er eigenlijk vanuit dat dit ongeveer hetzelfde zou zijn als in Nederland.
- 3 x 400 V + N

Mocht de 3 x 32 A niet genoeg zijn, dan kan er eventueel extra kabels worden getrokken, maar dit is wel meer werk dan de bestaande kabel te gebruiken.

Maar als ik het dus goed begrijp dan zou dus in België de krachgroep aardlekschakelaar getekend in het overzicht wegkunnen, omdat deze zich al bevind in de zekeringenkast van de woning. Enkel de radiator in de badkamer zou dan moeten worden aangesloten op een 30mA aardlekautomaat, omdat dat een vochtige ruimte betreft🤔. De groepen dienen dan verspreid over de verschillende fases te worden gezekerd met een 2P installatieautomaat.

Klopt dit?

[ Voor 8% gewijzigd door granitk7 op 13-02-2023 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Geen idee wat de regelgeving in België voorschrijft, maar enkel een centrale aardlek schakelaar is nooit verstandig.
Als er dan ergens aardlek is valt alles uit wat niet handig is.

Wat normaal gebruikelijk is, is een aardlek schakelaar per fase waar de groepen met enkel fase gebruikers op aangesloten zijn en een 3 fasen aardlek apart voor 3 fase verbruikers.

En aardlek schakelaars zijn overal verplicht en niet alleen in vochtige ruimten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:40

Blokker_1999

Full steam ahead

Ben(V) schreef op maandag 13 februari 2023 @ 20:12:
Geen idee wat de regelgeving in België voorschrijft, maar een centrale aardlek schakelaar is nooit verstandig.
Als er dan ergens aardlek is valt alles uit wat niet handig is.
Dit is verplicht in Belgie. Het allereerste wat er moet staan na je elektriciteitsmeter is een verliesstroomschakelaar van 300mA om heel je installatie te beschermen. Verderop in je installatie mag je selectiever zijn en met kleinere verliesstromen gaan afschermen.

Deze moet daarnaast ook gebruikt kunnen worden als scheidingsfunctie (beetje vreemd omdat je meestal al een automaat hebt voor je meter die hetzelfde kan alsook een automaat in je zekeringkast(en) die je daarvoor ook moet kunnen gebruiken. En je moet deze aan de kant van de elektriciteitsmeter kunnen verzegelen zodat na goedkeuring van de installatie je ontmoedigt wordt van ook maar enige aanpassing te maken achteraf tussen deze inrichting en de meter.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Tja vreemde regelgeving in België dus.
In Nederland is overal een 30mA aardlek verplicht en dan is een centrale 300mA natuurlijk volkomen onzin.

Ik vermoed dus dat overal aardlek nog niet verplicht is in België, maar persoonlijk zou ik het wel doen.
Geen aardlek is gewoon gevaarlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merion
granitk7 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:43:
- De huidige situatie is zo dat het zwembad er staat. Wat er nu staat is dus al gekeurd. De bedoeling is eigenlijk om van de 'zwembad groep' het 'bijgebouw groep + zwembad te maken'. Oftewel de 3 x 32 A staat nu al aangesloten op het zwembad.
Dat lijkt mij perfect OK, zolang je het AREI maar volgt. Keuring kan je zien aan het keuringsattest. Is dat aanwezig dan moet er ook ergens een eendraadsschema van bestaan. In BE heet groep een kring. Als je een kring of meer bijklust moet je dat deel laten keuren. Eendraadsschema moet je aanvullen (Met AREI symbolen). Nu moet ik er eerlijkheidshalve bijvertellen dat wij dat ook wel eens “vergeten”.
Ik heb niet specifiek kennis van de regelgeving in België, maar ik ging er eigenlijk vanuit dat dit ongeveer hetzelfde zou zijn als in Nederland.
In BE kan je nooit een installatie bouwen als je geen minimum aan kennis hebt over het AREI. Is trouwens onlangs in 2021 nog strenger geworden. AREI is bovendien een wettekst, NEN1010 enkel richtlijn. Een nieuwe woning sluit men zelfs niet eens aan zonder een keuringsattest.
Nog wat tips
- Enkel stopcontacten met penaarding, niet zonder en ook geen randaarde, kinderveiligheid verplicht
- Kringen met 1 of meer stopcontacten >= 2,5mm2 ook als je dat laag afzekert
- Kringen zonder stopcontact >= 1,5mm2
- Afzekering 1,5mm2 <= 16A, 2,5mm2 <= 20A, 4mm2 <= 25A, 6 mm2 <= 40A, C curve
- B curve overwegen bij afstanden > 50 meter of afzekering met een maat kleiner
- Alle automaten 2 polig, geen 1P+N, tenzij je Alamaten gebruikt
- Aarding van die uitbreiding MOET worden aangesloten op de hoofdaarding. Geen nieuwe aarding
- Bekabeling binnen halogeenvrij
- Kabel in de grond >=60cm EXVB of XVB + mantelbuis
- Elektrokasten tegen houtwand moeten een brandvertragende achterwand hebben. Geen open achterwand
Mocht de 3 x 32 A niet genoeg zijn, dan kan er eventueel extra kabels worden getrokken, maar dit is wel meer werk dan de bestaande kabel te gebruiken.
Begrijp dit niet echt. Het heeft nooit zin om meer kabelcapaciteit te leggen als de netaansluiting aankan, tenzij je een netverzwaring op het oog hebt. Als je aansluiting dus 40A zit je met een 5G6 al aan de een gepaste doorsnede. Je lan eventueel nog 5G10 leggen.

Het waarom van die 2 kabels ontgaat me dus, tenzij je gaat verzwaren. 3x400V+N/40A is al een zware klepper. Soms krijg je zelfs niet meer ook al vraag je dat. Denk er aan dat er in BE sinds januari met capaciteitstarief zitten. Je betaalt dus niet alleen volgens je verbruik maar louter het piekvermogen dat je ooit hebt ingeschakeld voor een kwartier. Nu lijkt me dat wel niet bepaald een woning van een armoezaaier te zijn.
Maar als ik het dus goed begrijp dan zou dus in België de krachgroep aardlekschakelaar getekend in het overzicht wegkunnen, omdat deze zich al bevind in de zekeringenkast van de woning.
Dat symbool op jouw schemaatje is een hoofdschakelaar, geen aardlekschakelaar. Ja die mag weg, maar hoeft niet weg.

Zoals Blokker al zei. Het volledige gebouw MOET achter een VERZEGELDE aardlekschakelaar van MAXIMIUM 300mA. Een hoofdschakelaar is ook verplicht MAAR die aardlekschakelaar mag die rol vervullen als deze hiervoor geschikt is. Een NL aardlekschakelaar is dus niet noodzakelijk identiek aan een BE aardlekschakelaar. Koop die dus in BE. Sinds 2021 laat men meerdere hoofdaardlekschakelaars toe vanwege EV’s die een type B vereisen. Die moeten wel naast elkaar staan en allen verzegelbaar zijn. Sommige keurders vragen zelfs om een waarschuwingsplaatje “Meerdere hoofdschakelaars”
Enkel de radiator in de badkamer zou dan moeten worden aangesloten op een 30mA aardlekautomaat, omdat dat een vochtige ruimte betreft🤔. De groepen dienen dan verspreid over de verschillende fases te worden gezekerd met een 2P installatieautomaat.
Een ruimte is een vochtige ruimte als er een of ander bad of douche in staat. Ook een bergruimte met douche is een vochtige ruimte. Buiten niet, tenzij je daar ook douches hebt staan. Er zijn meer regels van toepassing dan enkel die MAXIMUM 30mA, in sommige gevallen is dat zelfs MAXIMiUM 10mA, locatie en IP-graad elektrische toestellen. Dus idd die aardlekschakelaars MOGEN, maar moeten niet weg tenzij voor een “vochtige ruimte”, in zijn geheel trouwens. Idd enkel 2 polig en niet 1P+N

Voor zwembaden zijn er nog strengere regels van toepassing Is sowieso ZLVS (Zeer lage veiligheidsspanning) maar alles wat rond dat zwembad zit is ook aan bijkomende regelgeving onderworpen.

Over fases spreiden is een buzzword., krijg je zelden perfect voor elkaar, je weet immers zelden wat je gelijktijdig gaat gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door Merion op 14-02-2023 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
Ben(V) schreef op maandag 13 februari 2023 @ 20:12:
Geen idee wat de regelgeving in België voorschrijft, maar een centrale aardlek schakelaar is nooit verstandig.
Je hebt geen flauw idee maar je geeft wel advies, wat de TS een klein fortuin gaat kosten om nadien terug aan te passen. Proficiat.
Pagina: 1