Toon posts:

Hoe slimmer dimmer aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Hi Tweakers,

Ik heb in de badkamer een setje LED spots zitten achter een draaidimmer op dit moment. Ik wil deze graag vervangen door een "slimme" dimmer die ik vanuit Home-Assistant ook kan bedienen.
Ik heb dus deze dimmer gevonden : https://www.ecobright.nl/...CY3YQAvD_BwE#installation

Maar ik ben geen held in elektra, dus vandaar de vraag. De dimmer heeft een bruine en zwarte draad, geen blauwe draad. Maar het stopcontact er naast heeft wel blauwe draad die ik evt kan gebruiken.
Het aansluit schema ziet er zo uit :

Hoe sluit ik dit nou aan? Alleen zwart en bruin (waarvan 1 dus naar de lamp gaat)? Of heb ik blauw ook nodig?

Alle reacties

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-03 21:40
Ik zie geen blauwe draad naar de dimmer gaan.

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:32
Volgens mij is de website vrij duidelijk:
Installatie met bestaande 2 draden (geen nuldraad nodig)
De installatie van de WiFi dimmer is zowel voor nieuwe als vooral ook voor bestaande installaties een peulenschil. Dit kan namelijk met de 2 bestaande draden (schakel/zwart en fase/bruin) gedaan worden. Je hoeft dus geen nuldraad te trekken om deze smart dimmer aan te sluiten. Ook heb je geen extra bypass nodig.
Als je in de pdf bij plaatje 1 kijkt. Dan is het rechts de bruine draad en links de zwarte draad. Klaar

• Intergalactic
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 29-03 13:22

Intergalactic

Testlab CoΓΆrdinator & Moderator Harde Waren

π™Έπš—πšŸπšŠπšπšŽπš›πšœ π™Όπšžπšœπš π™³πš’πšŽ

schopje naar SH

π™Έπš— πšœπš™πšŠπšŒπšŽ πš—πš˜ πš˜πš—πšŽ πšŒπšŠπš— πš‘πšŽπšŠπš› 𝚒𝚘𝚞 πšœπšŒπš›πšŽπšŠπš– | Tweakers Discord | Discogs |

• Intergalactic

Intergalactic

DennusB schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 11:18:
Hi Tweakers,

Ik heb in de badkamer een setje LED spots zitten achter een draaidimmer op dit moment. Ik wil deze graag vervangen door een "slimme" dimmer die ik vanuit Home-Assistant ook kan bedienen.
Ik heb dus deze dimmer gevonden : https://www.ecobright.nl/...CY3YQAvD_BwE#installation

Maar ik ben geen held in elektra, dus vandaar de vraag. De dimmer heeft een bruine en zwarte draad, geen blauwe draad. Maar het stopcontact er naast heeft wel blauwe draad die ik evt kan gebruiken.
Het aansluit schema ziet er zo uit :

[Afbeelding]

Hoe sluit ik dit nou aan? Alleen zwart en bruin (waarvan 1 dus naar de lamp gaat)? Of heb ik blauw ook nodig?
Heb je bezwaar tegen een shelley + pulse schakelaar? kom je iets goedkoper aan en dat werkt heel goed in HASS.
kom je op zo iets uit:
https://www.home2link.nl/shelly-dimmer-2.html + https://www.elektroshop.n...ct-enkelpolig-015100.html (nog opbouwtje bij) 1x drukken is dan aan, en lang is feller of minder fel.

ligt offtopic, maar dit is denk ik een mooie 2e keuze optie

π™Έπš— πšœπš™πšŠπšŒπšŽ πš—πš˜ πš˜πš—πšŽ πšŒπšŠπš— πš‘πšŽπšŠπš› 𝚒𝚘𝚞 πšœπšŒπš›πšŽπšŠπš– | Tweakers Discord | Discogs |

Intergalactic schreef op maandag 13 februari 2023 @ 15:09:
[...]

Heb je bezwaar tegen een shelley + pulse schakelaar? kom je iets goedkoper aan en dat werkt heel goed in HASS.
kom je op zo iets uit:
https://www.home2link.nl/shelly-dimmer-2.html + https://www.elektroshop.n...ct-enkelpolig-015100.html (nog opbouwtje bij) 1x drukken is dan aan, en lang is feller of minder fel.

Dat klinkt idd ook als een goede oplossing, en dat kan dus ook zonder blauwe draad?

• Intergalactic

Intergalactic

DennusB schreef op maandag 13 februari 2023 @ 15:10:
[...]

Dat klinkt idd ook als een goede oplossing, en dat kan dus ook zonder blauwe draad?
jep, wel is het slim om deze er dan bij te kopen https://www.robbshop.nl/shelly-bypass, al zie ik dat deze nu slecht verkrijgbaar is. zelf draai ik 2 van mijn dimmers zonder blauw draad en zonder bypass en dat werkt prima omdat het de zelfde lampen zijn.
Op 1 plek was het wel echt nodig omdat daar 3 verschillende "design" led lampen aanhangen.

Intergalactic schreef op maandag 13 februari 2023 @ 15:19:
[...]

jep, wel is het slim om deze er dan bij te kopen https://www.robbshop.nl/shelly-bypass, al zie ik dat deze nu slecht verkrijgbaar is. zelf draai ik 2 van mijn dimmers zonder blauw draad en zonder bypass en dat werkt prima omdat het de zelfde lampen zijn.
Op 1 plek was het wel echt nodig omdat daar 3 verschillende "design" led lampen aanhangen.
Ja het zijn 6 dezelfde lampen in het plafond (spotjes). Maar hoe kan het dan zonder blauwe draad werken? Werkt die Shelly via lekstroom dan of zo?

• Intergalactic

Intergalactic

hij blijft inderdaad altijd "aan" maar met zo'n kleine hoeveelheid dat je lamp niet gaat branden, netter is om toch die blauwe draad door te trekken, maar het is dus niet persee nodig, tenzij je totale last lager dan 10w is. Dan heb je dus die bypass of blauwe draad nodig.

Intergalactic schreef op maandag 13 februari 2023 @ 15:25:
hij blijft inderdaad altijd "aan" maar met zo'n kleine hoeveelheid dat je lamp niet gaat branden, netter is om toch die blauwe draad door te trekken, maar het is dus niet persee nodig, tenzij je totale last lager dan 10w is. Dan heb je dus die bypass of blauwe draad nodig.
Oke, helder verhaal. En als ik een blauwe draad in een naastgelegen stopcontact wel heb zitten, kan ik die dan ook gebruiken voor die schakelaar?

• Intergalactic

Intergalactic

DennusB schreef op maandag 13 februari 2023 @ 15:26:
[...]

Oke, helder verhaal. En als ik een blauwe draad in een naastgelegen stopcontact wel heb zitten, kan ik die dan ook gebruiken voor die schakelaar?
als dat uit de zelfde groep komt kan je die met een wago door lussen ja, zo heb ik mijn shelley in mijn plafond lamp iig aangesloten.

• max3D
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Intergalactic schreef op maandag 13 februari 2023 @ 15:09:
[...]

kom je op zo iets uit:

Zijn er alternatieve schakelaars? Deze is slecht verkrijgbaar waar ik woon.

• max3D
  • Niet online
Intergalactic schreef op maandag 13 februari 2023 @ 15:19:
[...]

Bij de Shelly Dimmer 2 is het kennelijk bij <20W nodig. Ik heb 18W aangesloten zonder blauwe draad en krijg het licht niet uit en kan niet dimmen <80% zonder flikkeren.

Moet die bypass in het lampmontuur of kan je die ook over de shelley plaatsen in de wandcontactdoos, en zo ja over welke aansluitingen?

• Intergalactic

Intergalactic

max3D schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 23:11:
[...]

Bij de Shelly Dimmer 2 is het kennelijk bij <20W nodig. Ik heb 18W aangesloten zonder blauwe draad en krijg het licht niet uit en kan niet dimmen <80% zonder flikkeren.

Moet die bypass in het lampmontuur of kan je die ook over de shelley plaatsen in de wandcontactdoos, en zo ja over welke aansluitingen?
die kan je gewoon bij de shelley plaatsen :)

• Intergalactic

Intergalactic

max3D schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 23:08:
[...]

Zijn er alternatieve schakelaars? Deze is slecht verkrijgbaar waar ik woon.
elke willekeurige 1 polige pulse schakelaar zou moeten werken, had die van mij bij de hornbach vandaan.

• max3D
  • Niet online
Ik kan niet eens een willekeurige pulse schakelaar vinden hier in Spanje... Mogelijk als ik een merk weet

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-03 11:14
max3D schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:36:
Ik kan niet eens een willekeurige pulse schakelaar vinden hier in Spanje... Mogelijk als ik een merk weet
GIRA is het merk van de gelinkte schakelaar. Als ik die zoek kan ik hem gewoon vinden:
- https://www.amazon.es/GIR...nterruptor/dp/B000ONQAWU/
- https://girashop.es/tecno...anismo-4010337151005.html

• Intergalactic

Intergalactic

max3D schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:36:
excuses, had deze gemist, comment boven mij moet helpen denk ik

• max3D
  • Niet online
Dank heren, geen idee hoe ik zo verdwaalde in mijn zoektocht. Ik dacht dat ik een dubbele pulse schakelaar nodig had na het lezen van wat info op Reddit en dat specifieke model kon ik die niet bij Amazon spanje krijgen.
Ik begrijp nu hoe het werkt met een schakelaar; is besteld.

• Telesto
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19:29
DennusB schreef op maandag 13 februari 2023 @ 15:10:
[...]

Ik heb zelf zowel Shellies als de dimmer die jij linkt. Persoonlijk vind ik voor dimmen de Ecobright oplossing wat intuitiever. Mijn ouders snappen prima hoe een dimmer werkt, maar hebben wat meer moeite met een pulsdrukker. Ook persoonlijk vind ik een draaiknop net even wat simpeler.

Dus als een tientje extra je niet zoveel uit maakt, zou ik zeker voor de Ecobright gaan. Ze bieden zowel wifi als zigbee dimmers aan, dus afhankelijk van je voorkeur zou je daar nog tussen kunnen kiezen.

Aansluiten is zeer simpel en werkt precies zoals bij een normale dimmer. Je hebt alleen een bruin en een zwart draad nodig. Bruin in de L, zwart in de P.

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:49
Telesto schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 12:26:
[...]

Ik heb zelf zowel Shellies als de dimmer die jij linkt. Persoonlijk vind ik voor dimmen de Ecobright oplossing wat intuitiever. Mijn ouders snappen prima hoe een dimmer werkt, maar hebben wat meer moeite met een pulsdrukker. Ook persoonlijk vind ik een draaiknop net even wat simpeler.

Dus als een tientje extra je niet zoveel uit maakt, zou ik zeker voor de Ecobright gaan. Ze bieden zowel wifi als zigbee dimmers aan, dus afhankelijk van je voorkeur zou je daar nog tussen kunnen kiezen.

Aansluiten is zeer simpel en werkt precies zoals bij een normale dimmer. Je hebt alleen een bruin en een zwart draad nodig. Bruin in de L, zwart in de P.
Niet relevant voor TS maar wellicht voor iemand anders: ik gebruik persoonlijk alleen Shelly voor 'inbouw achter schakelaar' omdat je er firmware op kan zetten die Homekit compatible is.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee