Toon posts:

Spanning op neutrale terminal van een aardlekschakelaar

Pagina: 1
Acties:

• EVOwner
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16-03 09:51
Ik heb bezig een Type B 3 fasen aardlekschakelaar te installeren (zo ééntje die DC lekstromen detecteert, ten behoeve van een laadpaal). Op dit moment zijn de drie fasen wel aangesloten op de hoofdschakelaar maar de 0 nog niet (ik mis nog even een blauw draadje). Er hangt ook nog niets achter de aardlekschakelaar.

Tot mijn verbazing constateerde ik min of meer toevallig met mijn spanningszoeker dat er nu spanning op de 0 terminal van de aardlekschakelaar staat. In getripte toestand staat die spanning alleen op de 0 terminal die op de hoofdschakelaar aangesloten moet worden. In niet getripte toestand staat die spanning op beide 0 terminals.

Ik heb dit nog nooit gezien, maar ik heb er ook nog nooit speciaal op gelet. Ik schrik er toch wel een beetje van en durf de 0 nu niet zo goed aan te sluiten, uit angst dat ik een vette kortsluiting veroorzaak achter mijn groepen en gelijk één of meerdere hoofdzekeringen opblaas.

Ik moet wel zeggen dat het lampje van de spanningszoeker veel en veel zwakker brandt dan wanneer ik rechtsreeks één van de fasen test. Maar het is niet te missen.

Ik heb hetzelfde geprobeerd met een gewone 1 fase aardlekschakelaar. Dus eentje die geen DC lekstromen detecteert. Bij die schakelaar zie ik geen spanning op de 0 terminals, als ik de nul terminal los maak van de hoofdschakelaar (en als er geen actieve groepen achter zitten).

De 3 fase aardlekschakelaar in kwestie heeft eerder vanavond nog gewoon gewerkt. Ik wilde hem alleen verhuizen naar een andere pek in mijn groepenkast. Ik kan me niet voorstellen dat hij ineens kapot is. Maar het is, zoals gezegd, dus wel een type B. Zou dat kunnen verklaren waarom ik spanning zie op de 0 terminal?

Wat me ook opvalt is dat ik de 3 fasen schakelaar kan laten trippen met het test knopje, zonder dat de nul is aangesloten. De 1 fase aardlekschakelaar kan ik niet laten trippen als de nul niet aangesloten is.

Alvast bedankt voor de reacties.

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:57

Ligone

Moeha!

In een aardlek zit een spoel dus ik kan me best voorstellen dat er wat inductiespanning gecreëerd kan worden intern.

De testknop van de 3 fase zal via 1 van de fases gaan en zodoende wel een verschil kunnen creëren terwijl bij de 1 fase geen stroom kan vloeien omdat de nul niet is aangesloten.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Welke paal is dat, dat je daar zelf nog een type B aan moet toevoegen? Meeste hebben dat geintegreerd.

• EVOwner
bbbrumbrum schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 09:59:
Welke paal is dat, dat je daar zelf nog een type B aan moet toevoegen? Meeste hebben dat geintegreerd.
Zelfbouw en ik weet 100% zeker dat hij er niet in zit.
Lijkt me een wat gevaarlijke uitspraak ....

• EVOwner
Inmiddels na overleg met een zwager (die er voor gestudeerd heeft) het spul gewoon aangesloten en geen problemen gehad.

Ik heb nog wel even met een volt meter e.e.a. doorgemeten.

Tussen de fasen en de echte 0 zag ik de verwachtte 230 volt.
Tussen de fasen en de aarde zag ik dat ook.

Tussen de 0 terminal van de aardlek en de echte 0 zag ik niets (terwijl het lampje van mijn spanningzoeker wel nog steeds aan gaat)
Tussen de 0 terminal van de aardlek en de aarde zag ik ook niets

Tussen de 0 terminal van mijn aardlek en elk van de fasen zag ik 618 volt. Dat laatste kan ik helemaal niet plaatsen, maar goed. Alles werkt week.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:37
Een type B aardlekschakelaar heeft actieve componenten (er zit waarschijnlijk zelfs een LED op enzo), deze componenten zullen tussen fase en nul zijn aangesloten.

Het is niet raar dat je spanning meet op een zwevend nulcontact, je meet eigenlijk gewoon de fase, met nog wat actieve componenten in serie met je meter.

Sluit eens een gloeilamp aan op alleen fase en meet eens op het andere contact, wat doet dat? En teken het eens schematisch uit als je niet begrijpt waarom daar spanning op staat. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• EVOwner
Xander schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 13:41:
Een type B aardlekschakelaar heeft actieve componenten (er zit waarschijnlijk zelfs een LED op enzo), deze componenten zullen tussen fase en nul zijn aangesloten.

Het is niet raar dat je spanning meet op een zwevend nulcontact, je meet eigenlijk gewoon de fase, met nog wat actieve componenten in serie met je meter.

Sluit eens een gloeilamp aan op alleen fase en meet eens op het andere contact, wat doet dat? En teken het eens schematisch uit als je niet begrijpt waarom daar spanning op staat. ;)
Zo bekeken klinkt het idd wel heel logisch. Had idd niet aan de actieve componenten gedacht. Thanks!

Gloeilamp verhaal snap ik inderdaad ;-)

• bbbrumbrum
  • Niet online
EVOwner schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 13:33:
[...]
Zelfbouw en ik weet 100% zeker dat hij er niet in zit.

[...]

Lijkt me een wat gevaarlijke uitspraak ....
SmartEVSE? Of waarom zelfbouw dan, want met losse B-type aardlek is al het financiële voordeel weg.

• EVOwner
bbbrumbrum schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 19:44:
[...]

SmartEVSE? Of waarom zelfbouw dan, want met losse B-type aardlek is al het financiële voordeel weg.
Waarom zou zelfbouw met een type B aardlek duurder zijn dan een kant en klaar product met een type B aardlek? Die logica ontgaat mij volledig. Beide hebben een type B aardlek nodig. Als ik jouw zo beluister lijkt het alsof je gewoon niet in zelfbouw gelooft.

Los van het feit dat het mij niet om het financiële voordeel te doen is / was maar om de mogelijkheden die zelfbouw mij geeft.

• bbbrumbrum
  • Niet online
EVOwner schreef op zondag 12 februari 2023 @ 14:38:
[...]

Waarom zou zelfbouw met een type B aardlek duurder zijn dan een kant en klaar product met een type B aardlek? Die logica ontgaat mij volledig. Beide hebben een type B aardlek nodig. Als ik jouw zo beluister lijkt het alsof je gewoon niet in zelfbouw gelooft.

Los van het feit dat het mij niet om het financiële voordeel te doen is / was maar om de mogelijkheden die zelfbouw mij geeft.
Omdat de aardlek veel duurder is dan de losse DC lekstroommodule die je bij de SmartEVSE koopt. Heb ik zelf ook hangen.

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:57

Ligone

Moeha!

En wat is die losse DC lekstroommodule dan?

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:12

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dit mag verder in DEI :)

Tweakers Discord

• Xander
EVOwner schreef op zondag 12 februari 2023 @ 14:38:
[...]

Waarom zou zelfbouw met een type B aardlek duurder zijn dan een kant en klaar product met een type B aardlek?
Dat wordt niet beweerd. Maar een DC lekstroombeveiliging welke beveiligt tegen een DC lekstroom >6mA kan goedkoper zijn dan een type B aardlekschakelaar, zowel bij zelfbouw als bij een kant en klaar product.
Ligone schreef op zondag 12 februari 2023 @ 15:07:
En wat is die losse DC lekstroommodule dan?
Iets anders dan een type B aardlekschakelaar?

DC lekstroombeveiliging zorgt dat er geen DC lekstromen groter dan 6mA kunnen lopen, in dat geval mag je gewoon type A aardlekbeveiliging toepassen.

Zonder deze DC lekstroomdetectie heb je een type B aardlekschakelaar nodig. Een type B aardlekschakelaar blijft functioneren bij DC lekstromen >6mA. Deze zal overigens niet uitschakelen bij 6mA DC lekstroom, maar (uit mijn hoofd) pas bij 1 tot 2x IΔN, dus mogelijk pas bij 60mA. Je zou kunnen beargumenteren dat >6mA DC lekstroombeveiliging dus ook nog veiliger is. ;)

• Xander
Om de verwarring groter te maken, zijn er ook type A aardlekschakelaars op de markt met een ingebouwde beveiliging tegen een DC lekstroom >6mA.

Zie: https://www.doepke.de/en/...lectromobility/09134818HD

Niet te verwarren met een type B aardlekschakelaar: https://www.doepke.de/en/...b/basic-design/09134848HD

• EVOwner
Xander schreef op zondag 12 februari 2023 @ 15:39:
[...]
Dat wordt niet beweerd. Maar een DC lekstroombeveiliging welke beveiligt tegen een DC lekstroom >6mA kan goedkoper zijn dan een type B aardlekschakelaar, zowel bij zelfbouw als bij een kant en klaar product.
Volgens mij toch wel. Hij zegt namelijk dat AL het financiële voordeel WEG is, niet dat het KLEINER is ;)

• EVOwner
bbbrumbrum schreef op zondag 12 februari 2023 @ 14:49:
[...]

Omdat de aardlek veel duurder is dan de losse DC lekstroommodule die je bij de SmartEVSE koopt. Heb ik zelf ook hangen.
Ik heb mijn spul al bijna 6 jaar aan de muur hangen. Ik ber vrij zeker van dat Michael dat toen nog niet aanbood.

Het verschil tussen een type B en een Type A + 60,- is overigens ook nog wel te overzien. Gaat om 10tjes.

• bbbrumbrum
  • Niet online
EVOwner schreef op maandag 13 februari 2023 @ 08:38:
[...]
Het verschil tussen een type B en een Type A + 60,- is overigens ook nog wel te overzien. Gaat om 10tjes.
Niet als je fatsoenlijk spul wilt hebben... >:)

[Voor 17% gewijzigd door bbbrumbrum op 13-02-2023 09:13]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee