Ik woon inmiddels bijna 2 jaar in onze huidige nieuwbouwwoning. Direct na oplevering hebben we de 2 schaampanelen vanuit de bouw laten vervangen door een nieuwe installatie die onze huidige energiebehoefte ruim dekt.
Met de geplande aanschaf van een elektrische auto in de (zeer) nabije toekomst wil ik extra zonnepanelen plaatsen om de te verwachten energiebehoefte ook (zovel mogelijk) te kunnen blijven dekken.
De afgelopen dagen heb ik al verschillende topics doorgelezen waaruit ik al wat ideeën heb opgedaan, maar er blijven ook nog wat vragen over die hopelijk in dit topic beantwoord zullen worden. Zie hiervoor het laatste kopje van deze post.
- Uitbouw van 2.4m op zuidzijde van de woning
- Dak van de berging
- Dak van de overkapping
Zowel de uitbouw als de berging hebben een dak van kanaalplaten met een bitumen dakbedekking. Momenteel ligt er ook grof grind op.
De overkapping is gebouwd op palen van 20x20 cm en heeft een dakbedekking van EPDM. Ik heb hem vorig jaar samen met een hovenier gebouwd en we hebben zelf ook gelijktijding zonder problemen over het dak kunnen lopen.
Voor de airco is reeds een dakdoorvoer gemaakt in het dak van de berging en ook liggen er wat leidingen van de airco over het dak. Zie de foto's
Note: Situatieschets is niet helemaal correct aangezien de uitbouw hier niet op staat. Maar het geeft wel een goede indicatie over de woningen achter ons die deels de zon blokkeren.
Op de schets is Noord trouwens link en niet boven. Zie ook onderstaand plaatje met de beschikbare ruimte.
Van de overkapping niet bijgehouden, maar ook die zal tijdelijk een schaduw hebben overdag.
De huidige panelen op het westdak leverenden afgelopen jaar 4200 kWh op.
Dit zijn 16 340 Wp Qcell panelen met SolarEdge SE5K 3-fase omvormer en P401 optimizers ivm de schaduwval op het dak.
De meterkast heb ik recent uitgebreid en er is voorzien in ruimte voor meerdere nieuwe groepen. Heb momenteel 1 ongebruikte krachtgroep (3P+n) en meerdere 16A automaten waarvan enkelen een eigen aardlek hebben.
- We willen meer gaan verwarmen met de airco/L-L warmtepomp dan we nu doen. (Stadswarmte is *** duur geworden)
- Elektrische auto die onze huidige 11 jaar oude diesel moet gaan vervangen
- Een L-W warmtepomp + boiler ter vervanging van stadswarmte voor tapwater/douchen is nog een openstaande optie.
We hebben geen maximum budget voor deze extra installatie. We willen nog minimaal 10 jaar in dit huis wonen en zolang we de installatie in die tijd terug verdienen (en dat moet makkelijk lukken) dan is het de investering waard.
Ik vind het altijd leuk om die data te volgen, maar niet tegen elke prijs.
Afhankelijk van leverbare panelen in landscape of portrait in een schuine positie zo dicht mogelijk tegen de gevel om minimaal last te hebben van de opstaande rand van het dak.
Er ligt reeds een mantelbuis (50 mm) vanaf de overkapping naar de kruipruimte.
Ik lees online dat ik een no-go zone aan moet houden ten opzichte van de rand van het dak, maar dan blijft er maar heel weinig ruimte over naast de airco en eigenlijk geen op de uitbouw... Is extra ballast voldoende om de panelen (vrijwel) tegen de dakrand te plaatsen?
Is het zinvol om al rekening te houden met een toekomstige thuisaccu? De SolarEdge omvormer heeft bv de optie om er een accu aan te hangen.
Ben vooral op zoek naar wat richting zodat ik weer verder kan zoeken en puzzelen. Daarna volgt dan geheid een nieuwe vraag voor feedback op de bedachte oplossing.
Met de geplande aanschaf van een elektrische auto in de (zeer) nabije toekomst wil ik extra zonnepanelen plaatsen om de te verwachten energiebehoefte ook (zovel mogelijk) te kunnen blijven dekken.
De afgelopen dagen heb ik al verschillende topics doorgelezen waaruit ik al wat ideeën heb opgedaan, maar er blijven ook nog wat vragen over die hopelijk in dit topic beantwoord zullen worden. Zie hiervoor het laatste kopje van deze post.
Locaties
Ik heb 3 mogelijke locaties waar ruimte is voor zonnepanelen:- Uitbouw van 2.4m op zuidzijde van de woning
- Dak van de berging
- Dak van de overkapping
Zowel de uitbouw als de berging hebben een dak van kanaalplaten met een bitumen dakbedekking. Momenteel ligt er ook grof grind op.
De overkapping is gebouwd op palen van 20x20 cm en heeft een dakbedekking van EPDM. Ik heb hem vorig jaar samen met een hovenier gebouwd en we hebben zelf ook gelijktijding zonder problemen over het dak kunnen lopen.
Voor de airco is reeds een dakdoorvoer gemaakt in het dak van de berging en ook liggen er wat leidingen van de airco over het dak. Zie de foto's
Foto's
Note: Situatieschets is niet helemaal correct aangezien de uitbouw hier niet op staat. Maar het geeft wel een goede indicatie over de woningen achter ons die deels de zon blokkeren.
Op de schets is Noord trouwens link en niet boven. Zie ook onderstaand plaatje met de beschikbare ruimte.
Beschikbare (dak)ruimte
Schaduw
Alleen van het huis achter onze tuin. Ervaring tot nu toe is dat die woning alleen in de wintermaanden rond het middaguur tijdelijk een schaduw over onze uitbouw geeft.Van de overkapping niet bijgehouden, maar ook die zal tijdelijk een schaduw hebben overdag.
Wind
Het lijkt hier 80+% van de tijd (flink) te waaien en dus moet ik daar serieus rekening mee houden. De wind komt vrijwel altijd, maar helaas niet uitsluitend, uit het zuiden.Jaarverbruik
Momenteel zo'n 3500 kWh.De huidige panelen op het westdak leverenden afgelopen jaar 4200 kWh op.
Dit zijn 16 340 Wp Qcell panelen met SolarEdge SE5K 3-fase omvormer en P401 optimizers ivm de schaduwval op het dak.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x 25ADe meterkast heb ik recent uitgebreid en er is voorzien in ruimte voor meerdere nieuwe groepen. Heb momenteel 1 ongebruikte krachtgroep (3P+n) en meerdere 16A automaten waarvan enkelen een eigen aardlek hebben.
Budget en doel
Investeren in extra eigen opwekking t.b.v.- We willen meer gaan verwarmen met de airco/L-L warmtepomp dan we nu doen. (Stadswarmte is *** duur geworden)
- Elektrische auto die onze huidige 11 jaar oude diesel moet gaan vervangen
- Een L-W warmtepomp + boiler ter vervanging van stadswarmte voor tapwater/douchen is nog een openstaande optie.
We hebben geen maximum budget voor deze extra installatie. We willen nog minimaal 10 jaar in dit huis wonen en zolang we de installatie in die tijd terug verdienen (en dat moet makkelijk lukken) dan is het de investering waard.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik zelf (met basis elektro kennis) en een familielid die elektricien is.Bijhouden van data
De huidige set panelen is een SolarEdge systeem met optimizers (P401) onder elk paneel i.v.m. de schaduwval van de opstaande rand van het dak en de pijpjes.Ik vind het altijd leuk om die data te volgen, maar niet tegen elke prijs.
Reeds verkregen offertes
Geen, want we willen alles zelf (online) aanschaffen bij groothandel en/of online winkels.Opties
Uitbouw
Ik neig er momenteel naar om hier enkele betonnen voeten van de Groot beton te plaatsen.Afhankelijk van leverbare panelen in landscape of portrait in een schuine positie zo dicht mogelijk tegen de gevel om minimaal last te hebben van de opstaande rand van het dak.
Berging
Hier moet in ieder geval ruimte vrij blijven om bij de buitenunit van de airco te kunnen (voor onderhoud). Ook hier neig ik ernaar om de panelen op betonvoeten te leggen. Een volledige zuidopstelling lijkt het meest zinvol. De hellingshoek en daarmee de onderlinge afstand van de panelen ben ik nog niet over uit.Overkapping
Hier neig ik naar een (vrijwel) platte opstelling om het oppervlakte maximaal te benutten, zowel oost, zuid als west mee te pakken en, voor mijn vrouw erg belangrijk, de panelen uit het zicht te houden.Er ligt reeds een mantelbuis (50 mm) vanaf de overkapping naar de kruipruimte.
Vragen
Grote gat in mijn kennis zit hem met name in de omvormer(s). Hoe kan ik dit het beste gaan aansluiten? 1 omvormer (in de berging) met meerdere trackers? Micro-omvormers? Is de afstand van overkapping naar de berging een probleem icm omvormer? (Zal +/- 10m kabel zijn)Ik lees online dat ik een no-go zone aan moet houden ten opzichte van de rand van het dak, maar dan blijft er maar heel weinig ruimte over naast de airco en eigenlijk geen op de uitbouw... Is extra ballast voldoende om de panelen (vrijwel) tegen de dakrand te plaatsen?
Is het zinvol om al rekening te houden met een toekomstige thuisaccu? De SolarEdge omvormer heeft bv de optie om er een accu aan te hangen.
Ben vooral op zoek naar wat richting zodat ik weer verder kan zoeken en puzzelen. Daarna volgt dan geheid een nieuwe vraag voor feedback op de bedachte oplossing.