Verandert Youtube in een platform voor scammers?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-07 13:54
Natuurlijk zijn advertenties voor scams en 'get rich quick schemes' al jarenlang gemeengoed op Youtube, maar de laatste tijd lijkt het aandeel hiervan steeds groter te worden. Bijvoorbeeld vanavond heb ik geen enkele advertentie langs zien komen voor een doel dat het daglicht kan verdragen. Ik heb advertentie na advertentie langs zien komen met illegale beleggingsadviezen (vereist vergunning van de AFM), cursussen die me leren de beurs te verslaan, of cursussen waarmee ik op andere manieren zonder noemenswaardige inspanningen duizenden euro's per week - of soms zelfs per dag - kan verdienen. Ben ik de enige die zoveel van deze reclames te zien krijgt, misschien omdat ik er doorgaans relatief lang naar blijf kijken uit nieuwsgierigheid naar naar de inhoud van de scam?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• SamSid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-06 10:59
Zie jij nog reclame dan? Ik zie ze niet. Al de hele avond niet gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crim
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:19
Google heeft alleen een paar matige automatische checks op advertenties, is al tijden zo. Jort Kelder heeft vorig jaar geprobeerd er werk van te maken zonder resultaat (https://nos.nl/artikel/24...k-tegen-google-en-twitter)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:50

nelizmastr

Goed wies kapot

Installeer Brave voor alleen youtube, geen ads meer.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik zie eigenlijk nooit reclameBS.

Dankzij uBlock/Ghostery/etc. Heerlijk die digitale rust. :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Crim schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 00:29:
Google heeft alleen een paar matige automatische checks op advertenties, is al tijden zo. Jort Kelder heeft vorig jaar geprobeerd er werk van te maken zonder resultaat (https://nos.nl/artikel/24...k-tegen-google-en-twitter)
Die vooral ja. De rechter heeft besloten dat het allemaal prima is als de tech giganten handel vol gooien met advertenties voor oplichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT
  • Laatst online: 09-07 13:54
Ik denk inderdaad dat er niet meer aan addblockers valt te ontkomen. Jammer, want dat is het verdienmodel van een groot deel van het internet.
Sissors schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 10:21:
[...]

Die vooral ja. De rechter heeft besloten dat het allemaal prima is als de tech giganten handel vol gooien met advertenties voor oplichting.
Inderdaad. De uitspraak van de rechter is fout, want het klopt gewoonweg niet dat dit soort reclames technisch niet te vermijden zijn. Ik neem vrijwel altijd de tijd om advertenties te melden als scam (en doe dat al jaren), maar er wordt duidelijk niet op geacteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
ehtweak schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 10:21:
Ik zie eigenlijk nooit reclameBS.

Dankzij uBlock/Ghostery/etc. Heerlijk die digitale rust. :)
Helaas krijg je ze wel in de YouTube app, dus je zult een mod-versie moeten gebruiken.

Heb alles geprobeerd, zoals een DNS blokker, maar ze komen er gewoon doorheen.
Ook met de Chromecast, maar die werkt om je eigen DNS-server heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@HollowGamer Ik gebruik jijbuis eigenlijk alleen op m'n deskop PC (met een browser die redelijk clean is).
M.a.w. ik zie echt geen reclame uitingen.

Is iets als Pi-hole wellicht een remedie?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Voor 7 euro per maand ben je van alle advertenties op YouTube af. Als je er veel content kijkt een no-brainer.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
SPT schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 23:31:
Natuurlijk zijn advertenties voor scams en 'get rich quick schemes' al jarenlang gemeengoed op Youtube, maar de laatste tijd lijkt het aandeel hiervan steeds groter te worden. Bijvoorbeeld vanavond heb ik geen enkele advertentie langs zien komen voor een doel dat het daglicht kan verdragen. Ik heb advertentie na advertentie langs zien komen met illegale beleggingsadviezen (vereist vergunning van de AFM), cursussen die me leren de beurs te verslaan, of cursussen waarmee ik op andere manieren zonder noemenswaardige inspanningen duizenden euro's per week - of soms zelfs per dag - kan verdienen. Ben ik de enige die zoveel van deze reclames te zien krijgt, misschien omdat ik er doorgaans relatief lang naar blijf kijken uit nieuwsgierigheid naar naar de inhoud van de scam?
Geen last van, ik krijg zo ongeveer hetzelfde als ik ook op NPO zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-07 19:07
Een reden is de noodzaak bij tech bedrijven om meer winstgevend te worden dankzij de stijgende rente. De druk is hoger, zelfs bij Tweakers denk ik.

Ik vraag me ook af welke advertentie wel zin heeft. Mensen hebben al zoveel zooi?

[ Voor 50% gewijzigd door Harm_H op 11-02-2023 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
  • Nu online
De paar keer dat ik reclame heb gezien op YT zag ik dat soort reclames niet.

Voor Android TV is er STN Tube; dan ben je ook gelijk van sponsored content af..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERMAWG
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 04-07 13:29
ehtweak schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 10:28:
@HollowGamer Ik gebruik jijbuis eigenlijk alleen op m'n deskop PC (met een browser die redelijk clean is).

Nope, een pi-hole kan (zover ik weet) ook niets met ads in de YouTube app helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:20
ehtweak schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 10:28:

nee. Pihole kan hier niets mee. De advertenties worden mee gecodeerd in de video stream. Wat je wel kan doen is een premium abonnement nemen..

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Webgnome schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 16:53:
[...]

nee. Pihole kan hier niets mee. De advertenties worden mee gecodeerd in de video stream. Wat je wel kan doen is een premium abonnement nemen..
Idd en beetje zoeken kan het goedkoop.. 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• shejaidon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-09-2023
Je kan in tegenstelling tot mensen die het hele verdienmodel kapot maken van alle sites via adblockers ook kunnen overwegen een abbo te nemen op youtube premium. Kost iets maar kan je ook meteen Spotify eruit gooien en de content creators die je kijkt verdienen een smak meer aan je.

Gebruik zelf nergens adblock en accepteer gewoon het feit dat ik sommige sites niet meer bezoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t mac
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-07 20:02
Het heeft ook met je zoekgeschiedenis te maken. Laatst zat ik wat te googlen over hypotheken en toen kreeg ik ook al die “financiele” scams. En als je dan weer iets voor school zoekt krijg je die irritante snel-lezen-man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-07 19:04
Hoop gemompel over algoritmes... server side/client side...
Hoe meer je iets blijft kijken, hoe meer gerelateerd de reclame word.

Ik zou hier verder ook niet over wakker liggen...
Of inderdaad, even adblockertje erop en klaar.

Die mensen die reclame maken, geven er hoop geld aan uit... tbh...

[ Voor 13% gewijzigd door Xanquezer op 11-02-2023 22:27 ]

DPC Chef-kok :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adpop
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09-03-2023
Ironisch is dat de vele reclames, die overduidelijke scams zijn (vooral uit de categorie "get rich quick schemes"), dat diezelfde reclame uitingen als YT video niet geoorloofd zouden zijn omdat ze overduidelijk de gebruikersvoorwaarden schenden.

Blijft toch vreemd.
Pagina: 1