Commodore 64 en tune van Microcomputer Club Nederland (MCN)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• binbash2014
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-05 21:27
Net als sommige anderen hier ik heb ik goede herinneringen aan die eerste computer in huis, de Commodore 64, één en al nostalgie. Oude spelletjes van toen kun je voldoende terugvinden, maar ik ben op zoek naar iets specifieks.

In de tijd dat ik de C64 kreeg, ging dit samen met de Microcomputer Club Nederland, een initiatief van V&D, Dixons en Maurice de Hond. Als je die software ging laden (duurde even) speelde er een bepaalde tune, en die probeer ik te vinden. Maar omdat het zo specifiek Nederlands is en misschien ook maar een bepaalde periode, kan ik daar niets van terugvinden.

Daarom mijn vraag, heeft iemand dat muziekje van de MCN nog ergens?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:39
Misschien kan @WHiZZi je helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:39

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Bedoel je dat de Commodore 64 een tune zou spelen? Ik heb hier in het museum diverse MCN-games op tape dus ik kan het proberen, maar ik heb nog nooit gehoord dat een C64 in staat is om muziek af te spelen én een spel te laden..

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:34
offtopic:
Dit is nou precies zo'n top reactie waarvoor ik op Tweakers zit. Mensen die weer andere mensen op het forum kennen en die dan taggen om de TS te helpen. Ik vind het gaaf.

Ben benieuwd of @WHiZZi dit kan vinden, en zo ja.. dan willen we natuurlijk wel een Youtube opname .. gewoon omdat het cool is O-)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• binbash2014
WHiZZi schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 09:51:
Bedoel je dat de Commodore 64 een tune zou spelen? Ik heb hier in het museum diverse MCN-games op tape dus ik kan het proberen, maar ik heb nog nooit gehoord dat een C64 in staat is om muziek af te spelen én een spel te laden..
Volgens mij was het tijdens het laden van die MCN omgeving, daarin werd je een beetje wegwijs gemaakt in die nieuwe wereld van de C64. Het was dus niet een game, maar een speciaal bijgevoegd programma van die Microcomputer Club Nederland.

In mijn tijd ging dat nog met een cassettebandje, paar jaar later werd dat overal eigenlijk al vervangen door een floppy. En die MCN was denk ik ook al ter ziele.

[ Voor 12% gewijzigd door binbash2014 op 12-02-2023 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• binbash2014
DonJunior schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 09:56:
[...]

offtopic:
Dit is nou precies zo'n top reactie waarvoor ik op Tweakers zit. Mensen die weer andere mensen op het forum kennen en die dan taggen om de TS te helpen. Ik vind het gaaf.

Ben benieuwd of @WHiZZi dit kan vinden, en zo ja.. dan willen we natuurlijk wel een Youtube opname .. gewoon omdat het cool is O-)
Daar hoop ik ook op, hoeft geen lame insane setting te zijn ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nice Guy Eddie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:19
WHiZZi schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 09:51:
?? Er zijn zelfs games op de C64 waar je tijdens het laden een spel kan spelen ;)

Heb zelf ook even gezocht op de MCN vraag, maar niets nog kunnen vinden (niet op csdb.dk of bijvoorbeeld commodoregames.net)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gooly
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14-05 17:46

Gooly

Wie? Ik?

Ik kwam hier afgelopen week terecht met dezelfde vraag en nu even terug voor het archief (voor eventuele latere zoekers die hier ook terecht komen.)
Het muziekje van de C64 zelf heb ik (nog) niet gevonden, maar ik ben er inmiddels al wel achter dat het gaat om "Bourrée in E minor" van Johann Sebastian Bach. Door velen gecovered en volop te vinden op Spotify en Youtube.

See that's the trouble with reality, it's taken far too seriously.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• binbash2014
Gooly schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:01:
Ik kwam hier afgelopen week terecht met dezelfde vraag en nu even terug voor het archief (voor eventuele latere zoekers die hier ook terecht komen.)
Het muziekje van de C64 zelf heb ik (nog) niet gevonden, maar ik ben er inmiddels al wel achter dat het gaat om "Bourrée in E minor" van Johann Sebastian Bach. Door velen gecovered en volop te vinden op Spotify en Youtube.
Grappig dat er meerdere 'nostalgie zoekers' zijn ;-) Maar dit melodietje herken ik eigenlijk niet. Kan best zijn dat ergens in de C64 wereld werd gebruikt. Hier vond ik em in het zo kenmerkende C64 geluid :)

YouTube: Bouree by John C. Mackey (Sidplayer)

Het zou zo maar kunnen dat dat deuntje van Microcomputer Club Nederland iets zelfgemaakt was, en omdat het maar kort heeft bestaan nergens in openbare archieven is beland.

[ Voor 9% gewijzigd door binbash2014 op 02-06-2023 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• binbash2014
Na nog wat zoekacties denk ik dat gaat om het cassettebandje (later disk) welke werd bijgeleverd door V&D/Dixons met de titel 'Wegwijs op uw Commodore 64".

Hier en daar worden deze nog aangeboden, maar wie kan dat nog afspelen/draaien? :/

Zoals deze:

https://www.rfgeneration....nfo.pl?ID=E-018-S-38830-A

https://www.commodore-inf...wijs_commodore/nl/desktop
Pagina: 1