Brother laserprinter 'toner-save' altijd aan?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-04 09:58
Mijn vraag
Als ik met mijn Brother HL5340D laserprinter print vanuit mijn Xubuntu 22.04 (maar ook eerdere versies), zien alle afdrukken eruit alsof er voortdurend een 'toner save'-optie aanstaat: zwart is nooit echt zwart, maar altijd grijs. De 'toner save' staat echter uit.

Wel heel economisch, en het is me ook jarenlang niet echt opgevallen. Maar soms wil ik gewoon dat iets zwart is (qr-codes, grafische vormgeving etc.)

Relevante software en hardware die ik gebruik
xubuntu 22.04, Brother HL5340D

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb via system-config-printer de optie 'Toner-save' uitgezet (en aan en weer uit), 'density' zo hoog mogelijk, 'brightness' en 'gamma' op 1, en 'saturation' op 100.
Al die opties doen wel iets, want ik kan de afdrukken wel nòg lichter maken en ook iets donkerder, maar niet zó donker dat zwart ook echt dekkend zwart is.
Toner cartridge zou voldoende vol moeten zijn.
...

Mis ik ergens nog een verstopte instelling in een config-bestand?

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-05 09:48
Heb je de Linux drivers van Brother zelf geïnstalleerd?

https://support.brother.c...&lang=en&prod=hl5340d_all

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
Ik heb nu de LPR printer driver (van Brother) geïnstalleerd (denk ik). Dat was de eerste optie op de pagina.

code:
1
2
3
4
dpkg -l | grep Brother
ii  brgenml1lpr:i386                              3.1.0-1                                      i386         Brother BrGenML1 LPR driver
ii  hl5340dlpr:i386                               2.0.3-1                                      i386         Brother HL-5340D LPR driver
ii  printer-driver-brlaser                        6-3                                          amd64        printer driver for (some) Brother laser printers

Ik kan ook nog kiezen voor de CUPSwrapper printer driver, zie ik. Is dat een betere optie?

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:54

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De grafische tool system-config-printer zou hetzelfde moeten tonen als de cups webinterface, maar controleer toch eens wat je op http://localhost:631 ziet via een browser. Daarnaast kan je nog met root rechten kijken naar /etc/cups/printers.conf (zeg ik even uit m'n hoofd, het bestand kan je als normale gebruiker zien staan, maar inhoud is alleen voor root leesbaar).

Zo heb ik op m'n werk voor de Kyocera printer in dat bestand moeten krassen om kleur te laten werken, want het maakte niet uit wat ik als instelling in de GUI, webinterface of de taak zelf opgaf, het bleef in grijstinten printen. Dat is/was een of andere bug in Cups zelf. Mogelijk dat er bij jou iets vergelijkbaars aan de hand is.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
in /etc/cups/printers.conf staat:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
# Printer configuration file for CUPS v2.4.1
# Written by cupsd
# DO NOT EDIT THIS FILE WHEN CUPSD IS RUNNING
NextPrinterId 3
<DefaultPrinter Brother-HL-5340D-series>
PrinterId 2
UUID urn:uuid:dbad209d-beec-3fff-634d-cbf6c6eacdc8
Info Brother HL-5340D series
Location rudolf
MakeModel Brother HL-5350DN BR-Script3
DeviceURI usb://Brother/HL-5340D%20series?serial=E9J271649
State Idle
StateTime 1676044482
ConfigTime 1676044457
Type 8433748
Accepting Yes
Shared Yes
JobSheets none none
QuotaPeriod 0
PageLimit 0
KLimit 0
OpPolicy default
ErrorPolicy retry-job
Option brightness 1
Option copies 0
Option gamma 1
Option page-bottom 1
Option prettyprint False
Option print-quality 3
Option sides two-sided-long-edge
</DefaultPrinter>

Het lijkt alsof de 'toner save' er helemaal niet in staat?

in http://localhost:631 zie ik vanalles. Ik heb geprobeerd of ik bij 'modify printer' iets kan doen, maar dan wil 'ie een username en wachtwoord, en ik heb geen idee welke credentials hij daar van me wil weten :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Om de webinterface te kunnen gebruiken, moet je een gebruiker hebben die in de lpadmin groep zit. Of root, maar die staat standaard uitgeschakeld. Je zal jezelf dus even aan de juiste groep moeten toevoegen en opnieuw inloggen.

Ik zie 'Option print quality 3', wellicht dat die aanpassen een verschil maakt. Toner saving is 1 ding, maar printen op 'draft' niveau geeft een vergelijkbaar resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
de optie 'print-quality' in de GUI staat op 'normal'. En dat is ook het enige waar ik uit kan kiezen.
Als ik kies voor 'reset' (de knop erachter), dan staat er achter 'print-quality' helemaal niets meer.

Als ik dan de printers.conf vergelijk, dan verdwijnt na 'reset' ook de hele optie 'print-quality' uit het bestand.

Wanneer ik de printers.conf aanpas naar 'print-quality 1' (of desnoods 10) (eerst cups gestopt, daarna herstart), verandert er in de kwaliteit van de print eigenlijk niets zichtbaars. Ook niet als ik in de GUI op reset klik, en daarna print.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-05 09:48
Ik heb zelf een Brother HL-L2375DW. Deze wordt automatisch gevonden in diverse Linux distributies via het netwerk middels driverless printing. De prints zien er dan redelijk uit.

Echter, pas wanneer ik de driver gedownload van de Brother website installeer, krijg ik het mooiste printresultaat.

[ Voor 4% gewijzigd door pporrio op 10-02-2023 20:38 ]

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
pporrio schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 20:37:
Ik heb zelf een Brother HL-L2375DW. Deze wordt automatisch gevonden in diverse Linux distributies via het netwerk middels driverless printing. De prints zien er dan redelijk uit.

Echter, pas wanneer ik de driver gedownload van de Brother website installeer, krijg ik het mooiste printresultaat.
Ik heb nu de drivers van Brother, voor zover ik weet. Ik zou bijna overwegen die te deïnstalleren en te kijken of ik met iets generieks beter effect krijg. Al moet ik dan weer uitzoeken hoe ik een generieke printerdriver installeer.

Ik vind printers in Linux maar lastig. Ik was al die jaren al blij dat ik überhaupt iets kon printen, vandaar dat ik me over dat toner-save effect maar nooit drukgemaakt heb O-)
Maar uiteindelijk wil ik nu toch dat het werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je hoeft niets te verwijderen. Je kan zelfs gewoon een printer toevoegen en wijzen naar een andere ppd, oftewel, printer driver, en testen. Het maakt niet uit of het naar hetzelfde apparaat wijst, al maak je dezelfde printer 10x aan met elk een andere config, ga je gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
Daar ga ik morgenvroeg eens mee stoeien.
Voor nu: dank voor het meedenken. Morgen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
Ik heb nu de Gutenprint-driver geïnstalleerd voor de printer, en daarmee krijg ik al wel betere resultaten. Maar nog steeds geen dekkend zwart. Zie het zwart uit de Ubuntu 'Printer test page' hieronder.

Als ik de printer zelf (via de bedieningsknoppen) de hardware 'printer settings' pagina's laat printen, zegt 'ie dat 'toner save' uit staat. Maar ook die prints zijn niet dekkend. Het lijkt dus geen software-issue te zijn, en ook helemaal geen probleem rond 'toner save'? Zie ik nou iets heel simpels over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x8tfDzGCmWmxRGBa74VlA3ytMOw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/moZOSkmvj1rOsKaZfjkSJ3Qe.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hoe lang heb je de printer al en welke consumables zoals toner, fuser, e.d., heb je vervangen in de loop der tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
Ik heb de printer zo'n 12 jaar, schat ik in. Destijds nieuw gekocht. Hij heeft, volgens de stats, 5981 pagina's geprint. Heel bescheiden, dus. Hij is nu bezig met de 3e toner-unit, en die zit op ca. 50%. De rest is nog origineel. De drum zou (ook weer volgens de stats) nog zo'n 75% remaining life hebben. Alle overige zaken, waaronder fuser en laser, zitten rond de 90%.

[ Voor 3% gewijzigd door niek_nijmegen op 11-02-2023 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hmm, het zou natuurlijk altijd nog kunnen dat de fuser (dat is het onderdeel dat heet wordt en zorgt dat de inkt op het papier blijft zitten) na al die tijd, ondanks de 90%, toch minder goed werkt.

Ik ben geen expert als het om printers gaat. Dus je zal zelf verder moeten onderzoeken wat de mogelijke reden/oorzaak is van dit gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
Ik heb wel iets ervaring met de hardware-kant van printers.
Ooit heb ik bij mijn toenmalgie HP Laserjet 2 zelf de fuser vervangen, en dat bleek gewoon een verwarmings-gloei-element te zijn. Dus iets dat het doet òf niet. Of dat in de loop der jaren door gebruik ietsje minder krachtig verwarmt.

Bij een slecht werkende fuser zou ik bovendien eerder verwachten dat je de toner achteraf van het papier zou kunnen vegen. En dan zou de print dus aanvankelijk goed uit de printer komen.

In de instellingen heb ik ook een tijdje de optie 'improve toner fixing' aangehad, en dat maakte in de grijsheid van mijn zwarttinten niets uit.

Ik denk dat ik mijn probleem dan maar eens bij Brother neerleg. Misschien dat die met één oogopslag kunnen zien wat er mis is.

UPDATE 13/2:
Brother vroeg om een maintenance-pagina en een foto van de toner- en drumunit. Per omgaande kwam het verzoek, een originele Brother toner te plaatsen of het probleem neer te leggen bij mijn 'inktleverancier'. De toner kwam inderdaad van 123inkt. En ik had er nog geen moment aan gedacht dat het een toner-probleem zou kunnen zijn, omdat ik er stellig van overtuigd was, dat het een driverprobleem was...
De vraag over de kwaliteit van de afdrukken ligt nu dus bij 123inkt.nl. Later meer.

(@Gropah het is geen 'softe goederen'-vraag meer, lijkt het. Moet het verplaatst?)

[ Voor 28% gewijzigd door niek_nijmegen op 13-02-2023 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glamdring
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:01
Gebruik je LibreOffice voor het afdrukken? Daarin zit een optie 'Zwart afdrukken van tekst'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Nou, als je er van die 123inkt-meuk in hebt zitten kom je waarschijnlijk niet weg met alleen een nieuwe toner, maar kun je waarschijnlijk ook meteen je drum vervangen als je weer goede resultaten wilt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ah, als je in het begin had gemeld dat je rommel van 123inkt in gebruik had, was het antwoord snel gevonden. :P

Je hoeft trouwens niet m'n admin te taggen voor iets wat gewoon door mij of m'n collega hier in LNX gedaan kan worden. ;) Ik denk trouwens niet dat het nodig is om dit topic alsnog te verplaatsen. Je hebt de oorzaak gevonden en mocht iemand met eenzelfde euvel hier gaan zoeken en denken dat het een software probleem is, komt 'ie het eerder tegen dan bij Overige Hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
Hero of Time schreef op maandag 13 februari 2023 @ 19:48:
Je hoeft trouwens niet m'n admin te taggen voor iets wat gewoon door mij of m'n collega hier in LNX gedaan kan worden. ;)
Ja, nu zie ik het ook :o
Hopelijk heb ik niemand wakker getagd
eLScha schreef op maandag 13 februari 2023 @ 15:10:
Nou, als je er van die 123inkt-meuk in hebt zitten kom je waarschijnlijk niet weg met alleen een nieuwe toner, maar kun je waarschijnlijk ook meteen je drum vervangen als je weer goede resultaten wilt.
Ik herinner me dat geld toen wel een issue was, en dat ik ervan uitging, dat toner gewoon toner zou zijn. Een les voor de volgende keer dus.

UPDATE:
123inkt reageerde wel snel op de support-vraag, en vragen me een huismerk-testpagina toe te sturen èn een statuspagina van de printer. Ben benieuwd wat ze er verder van vinden.

[ Voor 51% gewijzigd door niek_nijmegen op 13-02-2023 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

niek_nijmegen schreef op maandag 13 februari 2023 @ 23:28:
[...]

Ja, nu zie ik het ook :o
Hopelijk heb ik niemand wakker getagd

[...]
Admins slapen niet, die zijn altijd online om jullie te helpen ;)

Admins modereren vaak niet actief mee als het om inhoud gaat, maar dit soort dingen pak ik nog wel eens op. Je kunt bij dit soort dingen het beste een topic report aanmaken. Dan kan iedere mod van het forumonderdeel het oppakken.

• niek_nijmegen
Een laatste update:
123inkt.nl heeft de boel netjes opgepakt en de tonercartridge onder garantie vervangen. Het issue met de te lichte prints is daarmee opgelost.

@eLScha opperde nog, dat de drum ook beschadigd zou kunnen zijn door een slechte toner, maar daar zie ik vooralsnog gelukkig geen duidelijke signalen van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
niek_nijmegen schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 18:27:
Een laatste update:
123inkt.nl heeft de boel netjes opgepakt en de tonercartridge onder garantie vervangen. Het issue met de te lichte prints is daarmee opgelost.

@eLScha opperde nog, dat de drum ook beschadigd zou kunnen zijn door een slechte toner, maar daar zie ik vooralsnog gelukkig geen duidelijke signalen van.
Door weer een 123-inkt toner?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niek_nijmegen
Ja, ze hebben niet vervangen door een Brother-cartridge. Dat vind ik voor nu ook reëel, dat ze op die manier proberen het probleem op te lossen. Toch? Ik koos destijds immers zèlf voor hun huismerk.

Die toner deed niet (of niet meer) wat ervan verwacht werd, en dus krijgen ze de kans dat te corrigeren. En dat is vooralsnog gelukt. Als dit na een tijd weer vergelijkbare problemen geeft, kunnen we het altijd nog hebben over geld terug of ruilen voor een merkproduct. Voor nu ben ik tevreden met het resultaat en de afhandeling. Ik gebruik de printer ook niet voor professionele doeleinden, want dan zou ik vermoedelijk andere keuzes gemaakt hebben, ook in het verleden.

Ik neem de waarschuwing over goedkope huismerken wel mee in mijn volgende aanschaffen, natuurlijk.

Pagina: 1