sluiten

Uitnodiging online gebruikerstest

We zijn op zoek naar deelnemers voor een leuke online gebruikerstest. Voor de test zoeken we gebruikers die veel gebruik maken van Pricewatch en het forum. Het interview duurt ongeveer 45 minuten en voor je deelname krijg je €40,- vergoeding.

Heb je op vrijdag 14 april tijd om mee te doen (tussen 9:00 en 17:00)? Meld je dan aan en wellicht zien we je snel!

Aanmelden

Toon posts:

Meterkast naar 3 fasen + kookplaat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:47
septillion schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 20:33:

Daarnaast, mooi moment om ook gewoon een 3-fase naar de kookplaat te doen, kan je eventueel ook naar een 11kW model. Voor de huidige, weet je zeker dat het een plaat is met 2x een nulaansluiting? En dus niet 2x nul onder dezelfde klem zoals bij veel AEG moet? Anders heb je met je plan namelijk een probleem.

Over die kookplaat. Hieroven mijn inductie snijplank. Ik had gister 1 fase in huis. Ik heb een kookgroep en had hier dus 2 bruin, 2 blauw. Via perilex naar de keuken, 5 aderige kabel tussen perilex en kookplaat.
2 bruin en de 2 blauwe (2 blauw zit samen onder contact 4.

Vandaag heb ik 3 fasen gekregen, volgens jou heb ik nu een probleem of niet :+ (ik heb een 4p HS besteld, dus alles loopt nog even op 1 fase max 25A) :P

|| Phono Solar 18x415wp + Deye 12K-SG04LP3-EU + 16x120Ah LiFePo4 + DalyBMS ||

Alle reacties

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:53
Je kan een 2-polige kookgroep zekering niet verdelen over twee aardlekschakelaars. De juiste oplossing is om een krachtgroep te nemen (meestal een kracht automaat met een aardlek intern) en hiervan dus 2 fases aan te sluiten op je kookplaat.

• Liamski30
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-03 15:26
frennek schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 07:59:
Je kan een 2-polige kookgroep zekering niet verdelen over twee aardlekschakelaars. De juiste oplossing is om een krachtgroep te nemen (meestal een kracht automaat met een aardlek intern) en hiervan dus 2 fases aan te sluiten op je kookplaat.
Hoi Frennek!
Check je pb eens, youve got mail!

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
PCJR schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 21:33:
2 blauw zit samen onder contact 4.
Dan was je huidige installatie dus al niet correct want dat mag dus alleen als je een 4 polige automaat had. Losse nul blijft anders volledig onopgemerkt.
Vandaag heb ik 3 fasen gekregen, volgens jou heb ik nu een probleem of niet :+ (ik heb een 4p HS besteld, dus alles loopt nog even op 1 fase max 25A) :P
Nu heb je nog de situatie dat 2x N onder zelfde klem niet mag en dat alleen je kookplaat al meer dan 25A kunt trekken. Laatste is tijdelijk nog wel even aan te zien maar let op met koken dan nu :)

Op zich mag het wel om een kookplaat vanaf twee aardlekschakelaars te voeden maar moet dit wel volledig als 2L + 2N uitgevoerd zijn. Anders gaat je aardlek gewoon afslaan. Enige correcte oplossing hier is dus gewoon het plaatsen van een 3-fase groep (alamat of automaat + aardlek).

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:28
Ik zou helemaal niet aan verandering beginnen.
Gewoon de 3 fasen over de de verbruikers verdelen is prima.
Die inductieplaat zit nu via een kookgroep automaat op twee groepen, wat is toegestaan en dat werk prima.

Als je over gaat naar drie fasen voor je inductie kookplaat moet je ook een driefasen automaat en een driefasen aardlek gaan plaatsen en kun je de huidig kookgroep automaat weggooien.
Zie persoonlijk ook het nut van zo'n verandering niet.

Waar je wel over moet nadenken is dat als je een 3 fasen laadpaal gebruikt terwijl je PV installatie maar een fase is, dan kan de PV installatie maar op een van de drie fasen bijdragen aan het laden.

Dat is zolang de saldering regeling er nog is geen probleem, maar als die wegvalt wil je maximaal de zonnestroom in je auto krijgen en niet terug leveren op de ene fase en weer afnemen op de andere fasen.

[Voor 6% gewijzigd door Ben(V) op 10-02-2023 14:57]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• PCJR
septillion schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:21:
[...]

Dan was je huidige installatie dus al niet correct want dat mag dus alleen als je een 4 polige automaat had. Losse nul blijft anders volledig onopgemerkt.

[...]

Nu heb je nog de situatie dat 2x N onder zelfde klem niet mag en dat alleen je kookplaat al meer dan 25A kunt trekken. Laatste is tijdelijk nog wel even aan te zien maar let op met koken dan nu :)

Op zich mag het wel om een kookplaat vanaf twee aardlekschakelaars te voeden maar moet dit wel volledig als 2L + 2N uitgevoerd zijn. Anders gaat je aardlek gewoon afslaan. Enige correcte oplossing hier is dus gewoon het plaatsen van een 3-fase groep (alamat of automaat + aardlek).
Let ff niet op de kroonsteentjes en HW spul, gaat eruit...

- hoezo niet correct? ik de meterkast had ik een aardlek en hierop een fornuisgroep( 2x 2P+2N) rechtsboven naast de beltrafo. Hieruit gingen dus 2 setjes van bruin+blauw naar de perilex in de keuken. De kabel is aarde+ 2 bruin + 2 blauw. In de kookplaat dan de 2 blauwe onder contactje 4. Zo is het toch wel correct?

- kookplaat kan 7.2kw trekken dus dan zet ik neit alle pitten aan ja anders gaat de 25A HZ eruit. Ik kan voor de kookplaat als ik3fase nu eens wil aansluiten:
1. 1P+1N aardlek erbij zetten en klaar
2. de huidige aardlek en fornuisgroep eruit trekken en het geheel vervangen door een "3f kookgroep". Maar ik heb maar 2 van de 3 fases nodig, maakt dat wat uit? + ik heb 1x blauw dan teveel liggen tussen MK-perilex-kookplaat, kan dat blijven zitten?

Besides moet ik hele mk gaan herstructureren, groepen verdelen over 3 fases, de aardleks, omvormer, etc etc... wanneer heb ik tijd :+

[Voor 11% gewijzigd door PCJR op 10-02-2023 15:00]

• septillion
  • Nu online

septillion

PCJR schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:58:
In de kookplaat dan de 2 blauwe onder contactje 4. Zo is het toch wel correct?
Nee, want dat deel mag dus niet. Kookplaat hoort twee losse N aansluitingen te hebben, anders dien je een 4 polige automaat (die dus ook de N beveiligd) te gebruiken. Ja, ze zijn veel verkocht in NL en ja, veel keukenboeren sluiten ze zo aan want "dat werkt toch". Maar het is niet veilig omdat je een onderbroken N niet door kunt hebben en dan trek je terwijl "het werkt" toch mooi 32A over een enkele 2,5qmm.
1. 1P+1N aardlek erbij zetten en klaar
Hoe dacht je dat te doen als de N daarna op een enkele klem komt?
2. de huidige aardlek en fornuisgroep eruit trekken en het geheel vervangen door een "3f kookgroep". Maar ik heb maar 2 van de 3 fases nodig, maakt dat wat uit?
Nee
+ ik heb 1x blauw dan teveel liggen tussen MK-perilex-kookplaat, kan dat blijven zitten?
Prima, wel netjes loskoppelen aan beide kanten. En als het een pijpje is zou je er dan ooit een 3e fasedraad in kunnen stoppen ter vervanging van die 2e N en kan je een 11kW plaat aan (of een Bora die de 3e voor de afzuiging gebruikt).

Zou nog wel even checken of huidige aansluiting van de kookplaat al klopt maar waarschijnlijk wel. Meestal moet er voor 3 fase juist een brugje tussen N1 en N2 in de kookplaat komen omdat het dan over een enkele N mag. Maar gezien je plaat al geen gesplitste N heeft zal er waarschijnlijk geen aanpassing nodig zijn.

• PCJR
septillion schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:13:
[...]

Nee, want dat deel mag dus niet. Kookplaat hoort twee losse N aansluitingen te hebben, anders dien je een 4 polige automaat (die dus ook de N beveiligd) te gebruiken. Ja, ze zijn veel verkocht in NL en ja, veel keukenboeren sluiten ze zo aan want "dat werkt toch". Maar het is niet veilig omdat je een onderbroken N niet door kunt hebben en dan trek je terwijl "het werkt" toch mooi 32A over een enkele 2,5qmm.

[...]

Hoe dacht je dat te doen als de N daarna op een enkele klem komt?

[...]

Nee

[...]

Prima, wel netjes loskoppelen aan beide kanten. En als het een pijpje is zou je er dan ooit een 3e fasedraad in kunnen stoppen ter vervanging van die 2e N en kan je een 11kW plaat aan (of een Bora die de 3e voor de afzuiging gebruikt).

Zou nog wel even checken of huidige aansluiting van de kookplaat al klopt maar waarschijnlijk wel. Meestal moet er voor 3 fase juist een brugje tussen N1 en N2 in de kookplaat komen omdat het dan over een enkele N mag. Maar gezien je plaat al geen gesplitste N heeft zal er waarschijnlijk geen aanpassing nodig zijn.
Ik trof de keuken met kookplaat aan zoals het nu is maar dan met maar 1 blauwe draad in de kabel tussen kookplaat en perilex in de muur...zelf een 5aderige kabel gehaald :/

Dit is m.

Fornuisgroep eruit, 3 fase aardlekautomaat erin, fase 1 en fase 2 aansluiten (of 1 en 3 of 2 en 3), en dan blijft 1 draad ongebruikt in de pvc buis, dit dop ik dan ff af in de mk. Moet ik dan nog wel wat aanpassen aan de kookplaat of perilex vraag ik me ff af... Ik probeer t wel ff door te meten... voor je t weet hebben ze die perilex ram fout aangesloten, hoeveel de 2 bruin en 2 blauw anyhow meot kloppen nu. Thx

• septillion
  • Nu online

septillion

@PCJR Via enkele adres naar de plaat is al helemaal slordig...

Maar inderdaad gewoon 3f alamat in de meterkast, inkomend zou ik gewoon ook al alle drie de fases aansluiten. En dan sluit je er maar 2 aan naar de keuken. Wel even in de perilex daar dan ook de tweede (ongebruikte) N loskoppelen.

Eigenlijk kan je aan de gegeven schema's al zien dat hij niet voor een kookgroep bedoelt is. Bij schema met 2x L en 1x N staat niet voor niets 400V bij.

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Ben(V) schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:53:
Waar je wel over moet nadenken is dat als je een 3 fasen laadpaal gebruikt terwijl je PV installatie maar een fase is, dan kan de PV installatie maar op een van de drie fasen bijdragen aan het laden.

Dat is zolang de saldering regeling er nog is geen probleem, maar als die wegvalt wil je maximaal de zonnestroom in je auto krijgen en niet terug leveren op de ene fase en weer afnemen op de andere fasen.
Beetje off-topic, maar toch even een correctie:

In je meter worden de fasen bij elkaar opgeteld. Als je dus op bijvoorbeeld fase1 1 kW terugleverd en op fase 2 2 kW verbruikt dan verrekend je meter dat en verbruik je administratief dus 1 kW. Je hoeft je als het om salderen gaat daar dus niet druk over te maken.
Gaat het je puur om je steentje bij willen dragen aan het ontlasten van het net dan is een 3-fase omvormer natuurlijk wel mooier.

• PCJR
septillion schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:30:
@PCJR Via enkele adres naar de plaat is al helemaal slordig...

Maar inderdaad gewoon 3f alamat in de meterkast, inkomend zou ik gewoon ook al alle drie de fases aansluiten. En dan sluit je er maar 2 aan naar de keuken. Wel even in de perilex daar dan ook de tweede (ongebruikte) N loskoppelen.

Eigenlijk kan je aan de gegeven schema's al zien dat hij niet voor een kookgroep bedoelt is. Bij schema met 2x L en 1x N staat niet voor niets 400V bij.
Je bedoelt een enkele blauwe ader naar de kookplaat? Ja precies, 2 bruin en 1 blauw zat daar. na 1 dag aangepast.

Die kookplaat is dus eigenlijk niet voor NL? Met 1 blauw en 1 bruin trek je met 7.2kw dan wel de 16A stop eruit, dus t is niet op een juiste manier in NL te maken met een 1fase huis? :+

Iemans een stappenplan voor mk ombouwen/verdelen naar 3fase etc.?

• septillion
  • Nu online

septillion

@PCJR Alleen dus als je ipv een Nederlandse kookgroep een 4 polige beveiliging plaatst. Of dus op 3 fase. Rechter schema is voor bijvoorbeeld België waar ze dan gewoon een 1x32A groep plaatsen.

En zie in je meterkast al 3+ aardlek zitten, dus momet op zich niet heel lastig zijn. Vooral eens bekijken wat waar zit en of dat dan ook een mooie verdeling zou zijn op 3 fase.

Zie overigens nu pas dat het een topic kaap was dus ik splits hem af

[Voor 9% gewijzigd door septillion op 10-02-2023 16:57]

• PCJR
Helder.

Besides kookplaat moet ik nu een verdeling maken, wat op welke fase en wat per welke aardlek.
Ook komt er een woonlaag bij, hierkomt een wp en was ik ook van plan 3 fases te verdelen over de kamers.

In de nieuwe technische ruimte op die nieuwe woonlaag wilde ik een meterkastje hangen, vandaar alles bedraden. Hoe koppel ik die met de main mk aldus op de foto?

Cheers

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:53
Een tweede meterkast aansluiten op een primaire is een lastige bij 25A hoofdzekeringen. Je kan namelijk niet splitsen op het niveau van je hoofdzekering, dus je moet splitsen na je primaire meterkast. Doordat je al begint met een 25A hoofdzekering, moet je opvolgende zekering eigenlijk wel 16A zijn om de specificiteit te waarborgen (ongeveer 10 A per stap). De zekeringen in je tweede meterkast moeten ook weer een stap lager zijn, waar je uitkomt bij zo'n 8 A groepen in je secundaire kast. Niet wat je wil hebben vermoed ik.

Dus de 'hoofdzekering' van je tweede kast is slechts 16A, een normale groep in je primaire kast.

• septillion
  • Nu online

septillion

Selectiviteit in huis is inderdaad met een onderverdeler niet haalbaar. Veel besproken item hier.

Maar is ook niet erg om niet te hebben,het levert dan eigenlijk ook geen voor of nadeel op. Zolang je eindgroepen maar selectief zijn ten overstaan van je hoofdzekering kan een overbelasting op je eindgroep niet je hoofdzekering doen springen. En dat is wat ik na alle discussies heb begrepen dat telt.

• PCJR
frennek schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 07:59:
https://www.elektramat.nl...ig-nul-16a-b-kar-1742420/

Dit is m lijkt me. 50 euro. 4 posities kwijt.
Als er een alternatief is is dat een 3fase aarlek + 2 losse 16A -B kar groepen:
https://www.elektramat.nl...-40a-30ma-type-a-1742427/
+ 2x
https://www.elektramat.nl...16a-b-kar-263164/#details

Dat is duurder :) en 4+2+2 posities kwijt.

Klopt dit?

Edit:
https://www.elektramat.nl...-30ma-b-kar-flex-1742431/
Sorry, dit is de krachtroep met aardlek erin...105 euro :o

Dan is een losse 4pol aardlek + 2x 16A B kar automaat wel degelijk goedkoper alleen kost het meer ruimte in de kast right?

• PCJR
septillion schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 10:37:
Selectiviteit in huis is inderdaad met een onderverdeler niet haalbaar. Veel besproken item hier.

Maar is ook niet erg om niet te hebben,het levert dan eigenlijk ook geen voor of nadeel op. Zolang je eindgroepen maar selectief zijn ten overstaan van je hoofdzekering kan een overbelasting op je eindgroep niet je hoofdzekering doen springen. En dat is wat ik na alle discussies heb begrepen dat telt.
Mag het niet selectief zijn met de karakteristiek?
C25 is de Enexis automaat onderin. Dan zou ik toch Bkar-25A kunnen pakken in de 2e meterkast op de 3e woonlaag?
Dan dan inderdaad met 16A B-kar verder verdelen in de losse groepen.

Maar er moet ook een aarlek+automaat iets komen in de main-meterkast waarvandaan de 4 draden naar boven gaan...Al is het om de kabels te beveiligen natuurlijk. Ik kan neit meteen achter de HS vertrekken richting meterkast2.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:53
C is niet selectief tov B bij gelijke waarde. Enige verschil is dat C heel kort een iets hogere overbelasting kan hebben. Bij lange overbelasting zijn ze identiek.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• PCJR
Ronald schreef op zondag 12 februari 2023 @ 10:36:
C is niet selectief tov B bij gelijke waarde. Enige verschil is dat C heel kort een iets hogere overbelasting kan hebben. Bij lange overbelasting zijn ze identiek.
Helder.
Dan zou het een Bkar 20A kunnen worden naar boven.

Btw; nog tips/tricks om de meterkast 1. ter verdelen wat betreft groepen en fases? 2. wat betreft praktische indeling? (dus onder aardleks, rij erboven automaten of; aardlek met 4 automaten ernaast (met een kamrail).

Ik dacht eraan 2x ophoger te plaatsen https://www.elektrototaal...teem-55-lege-kast-4173634 heeft dat extra nut, buiten dat je 2 din rails extra hebt natuurlijk. En hoe is het dan het fijnste in te delen? Voor ik uren spendeer aan een schema te maken wellicht nog zaken om rekening mee te houden.

Logisch is vaatwasser, magnetron, wasdroger etc niet alles op 1 fase maar verdelen. De wasmachine en droger niet samen op dezelfde fase. De magnetron en kookplaat niet op dezelfde fase...

Thx

[Voor 9% gewijzigd door PCJR op 12-02-2023 13:19]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee