Toon posts:

software matig cpu coolen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een proggie gedownload en geinstaleerd voor de cpu(amd1,2ghz).
dit proggie moet de boel koelen en dat doet hij.
hij was 52 graden en nu 40 graden (hij zakt nu nog!).
maar hoe kan ik dit controleren.

Verwijderd

Wat voor progje was dat dan?

• Chilly_Willy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-08 16:26
Op vrijdag 31 augustus 2001 12:41 schreef pentium het volgende:
ik heb een proggie gedownload en geinstaleerd voor de cpu(amd1,2ghz).
dit proggie moet de boel koelen en dat doet hij.
hij was 52 graden en nu 40 graden (hij zakt nu nog!).
maar hoe kan ik dit controleren.
uhmm.. "hij was 52 en nu 40.." "maar hoe kan ik dit controleren"?

Coïtus ergo sum

Verwijderd

? Wat vraag je nu precies ?

De tempo gaat van 52 naar 40 graden en je wilt het nog controleren :? Wat wil je dan controleren :?

Enne, welk progje, welk OS, etc etc

btw sommige OSsen laten je cpu al idle cycles draaien hoor, daar heb je geen appart prgje voor nodig hoor. (nee ik laat me niet uit over welke OSsen dat zijn)

• Chilly_Willy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-08 16:26
Wat dit soort proggies doen is het Halt commando in de processor gebruiken waardoor hij delen niet gebruikt (idle draait dus). Bij intel en win2k gaat dat al vanzelf.

Coïtus ergo sum

Verwijderd

Topicstarter
het werkt !!!
gecontroleerd met sisoft sandra.
link van het proggie:
http://www.naggelgames.de/vcool/VCool_16.zip
hij is nu 37 graden tewijl hij normaal ongeveer 50 graden was :Y)

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

En wat wil je er mee? Software koelen werkt alleen als je PC niets staat te doen, maar dan heb je het niet nodig. Dan kan je hem uitzetten ook, dan is hij nog kouder. Op het moment dat je CPU vol aan het werk is, werkt de software koeling niet. Als hij dan vastloopt door oververhitting, dan doet hij dat altijd zodra je hem gebruikt. Je stelt het hooguit 10 seconden uit omdat hij iets koeler begint.

Het verhaal dat je processor langer mee gaat als hij kouder blijft klopt helemaal. Zo van als hij 365 dagen per jaar 24 uur per dag 50 graden is gaat hij 20 jaar mee. Als je hem op 45 graden houdt gaat hij 30 jaar mee.

Wil er iemand nog een oude 1 MHz 6502 processor van me kopen? Hij is maar 20 jaar oud en de laatste 15 jaar staat hij op kamer temperatuur, hij kan best nog 100 jaar mee.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:20
/net te laat/

topic nr. 54654365

dat soort proggies zorgen er dus voor dat je idle temp daalt, en je stressed temp blijft het zelfde, je hebt er dus geen ene KLOOT aan.

just my 2 cents.

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:03
Op vrijdag 31 augustus 2001 12:58 schreef salvador4 het volgende:
/net te laat/

topic nr. 54654365

dat soort proggies zorgen er dus voor dat je idle temp daalt, en je stressed temp blijft het zelfde, je hebt er dus geen ene KLOOT aan.
just my 2 cents.
Nou, je verbruikt minder stroom en je cpu blijft koeler, zodat deze langer meegaat. Misschien niet zo relevant voor 1 pc, maar als je bijv. 500 pc's beheert, kan het toch aardig wat op de stroomrekening schelen op jaarbasis.
Ben 47/7 bezig met }:O dan heeft het uiteraard geen nut VCool te installeren.

Nadeel is wel dat m'n SBLive gaat kraken :(.

_██_
(ಠ_ృ)

• sharky_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-04-2021

sharky_

[AbC]

Op vrijdag 31 augustus 2001 14:18 schreef Atomsk het volgende:

[..]

Nou, je verbruikt minder stroom en je cpu blijft koeler, zodat deze langer meegaat. Misschien niet zo relevant voor 1 pc, maar als je bijv. 500 pc's beheert, kan het toch aardig wat op de stroomrekening schelen op jaarbasis.
Ben 47/7 bezig met }:O dan heeft het uiteraard geen nut VCool te installeren.

Nadeel is wel dat m'n SBLive gaat kraken :(.
47/7, kun je mij ook uitleggen hoe je dat doet? Dat zou me wel eens heel veel genes op kunnen leveren >:)

[AbC]

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Just my two pennies bedoel je

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Verwijderd

Trouwens,
als je met je auto voor het stoplicht stil staat, doe je dat toch ook niet met plankgas ?????

(Okee, zat van die brommer gassies wel. Maar dat ontgroei je echt, geloof me. Op z'n laatst als je een vriendin hebt..)
:P

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op vrijdag 31 augustus 2001 14:18 schreef Atomsk het volgende:
Nou, je verbruikt minder stroom en je cpu blijft koeler, zodat deze langer meegaat.
Ja hoor, je hebt gelijk 55 jaar ip van 50 jaar.

Verwijderd

Op vrijdag 31 augustus 2001 16:01 schreef Ortep het volgende:

[..]

Ja hoor, je hebt gelijk 55 jaar ip van 50 jaar.
Nou,
dat is toch weer mooi mee genomen, vijf jaar winst.. B-)

Maar ook minder stroom uit het stroom net, en we gebruiken natuurlijk allemaal, milieubewust als we zijn **EHUM**, groene stroom. Elk wattje minder help niet..

*D

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op vrijdag 31 augustus 2001 16:22 schreef Hooi het volgende:
Maar ook minder stroom uit het stroom net, en we gebruiken natuurlijk allemaal, milieubewust als we zijn **EHUM**, groene stroom. Elk wattje minder help niet..
Daar kan je een hele leuke discussie over opzetten. Zeker in de winter is iedere watt die uit je PC komt aan warmte een watt die niet uit je CV hoeft te komen. En dan kan je wel zeggen: Ja een watt uit de CV maakt niets uit..maar in dat geval maakt het ook niet uit als hij uit je PC komt.

Ik ben het met je eens dat electra duurder is dan gas. Maar het verschil is niet zo groot als dat het lijkt.

Voor bv 'spaarlampen' geldt botweg dat ze financieel gezien onrendabel zijn in verwarmde ruimtes als je de hele berekening maak inclusief warmtewinst. In onverwarmde ruimtes en dus ook buiten zijn ze wel nuttig.

Verwijderd

Dat ding gaf aan dat mijn proc 145 graden C was.

Hij crashte trouwens daarna ook nog jah... |:(

maar 145 graden... nee, dat geloof ik niet.

Verwijderd

Op vrijdag 31 augustus 2001 16:29 schreef Ortep het volgende:

[..]

Daar kan je een hele leuke discussie over opzetten. Zeker in de winter is iedere watt die uit je PC komt aan warmte een watt die niet uit je CV hoeft te komen. En dan kan je wel zeggen: Ja een watt uit de CV maakt niets uit..maar in dat geval maakt het ook niet uit als hij uit je PC komt.

Ik ben het met je eens dat electra duurder is dan gas. Maar het verschil is niet zo groot als dat het lijkt.

Voor bv 'spaarlampen' geldt botweg dat ze financieel gezien onrendabel zijn in verwarmde ruimtes als je de hele berekening maak inclusief warmtewinst. In onverwarmde ruimtes en dus ook buiten zijn ze wel nuttig.
Voor in de winter ben ik het zeker met je eens. In de zomer echter gaat het niet op, en zeker al niet als je een airco ergens hebt. Maareh.. zeg 50 watt 10 uur per dag een half kilowatt uur / dag
175 KW uur x mhh 50 cent of zo.. 80 tientjes per jaar. Dan heb ik door VCool te gebruiken binnen twee jaar de meerprijs van m'n dure koeler eruit ...
;)

• KNETTER2000
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-01-2024

KNETTER2000

*zucht*

Op vrijdag 31 augustus 2001 14:27 schreef Dinictus het volgende:
Just my two pennies bedoel je
just my 2 euro's natuulijk

Real programmers program by whistling down the "MIC IN" port of a ZX80

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op vrijdag 31 augustus 2001 16:54 schreef Hooi het volgende:

ergens hebt. Maareh.. zeg 50 watt 10 uur per dag een half kilowatt uur / dag
175 KW uur x mhh 50 cent of zo.. 80 tientjes per jaar. Dan heb ik door VCool te gebruiken binnen twee jaar de meerprijs van m'n dure koeler eruit ...
Dat valt tegen, hij gaat nl niet van 50 naar 0 watt. Maar naar ongeveer 40 watt. En dat alleen op de momenten dat hij niets doet. Staat hij te rekenen, dan daalt hij niet eens. Laten we zeggen dat hij van die 10 uur er twee echt bezig is en dat je 20% bespaart als hij idle draait. Dan bespaar je dus 8*10 W/h per dag. Dan kom je op jaarbasis op 0.08 KW/h*365 is 30 KW/h. Een KW/h is ongeveer 30 cent. Dus je praat over iets van een tientje op jaarbasis. Nu heb ik nog niet eens meegerekend dat er goedkoop tarief in de weekends is en dat je ook nog winst maakt op het uitsparen van gas in de 5 wintermaanden.

Verwijderd

Penny wise but pound foolish.

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

als ik me }:O uitzet dan blijft hij helemaal idle en dat met winME

26C idle vind ik wel koud op dat moment.

specs

Verwijderd

Op vrijdag 31 augustus 2001 17:20 schreef Ortep het volgende:

[..]

Dat valt tegen, hij gaat nl niet van 50 naar 0 watt. Maar naar ongeveer 40 watt. En dat alleen op de momenten dat hij niets doet. Staat hij te rekenen, dan daalt hij niet eens. Laten we zeggen dat hij van die 10 uur er twee echt bezig is en dat je 20% bespaart als hij idle draait. Dan bespaar je dus 8*10 W/h per dag. Dan kom je op jaarbasis op 0.08 KW/h*365 is 30 KW/h. Een KW/h is ongeveer 30 cent. Dus je praat over iets van een tientje op jaarbasis. Nu heb ik nog niet eens meegerekend dat er goedkoop tarief in de weekends is en dat je ook nog winst maakt op het uitsparen van gas in de 5 wintermaanden.
Mhh o, ik ga er van uit dat we van 80 naar 30 watt terug gaan. Dikke TBird dus. En de brandstof prijzen gaan steeds maar omhoog. Vooral de komende jaren.

Het gaat ook niet zo om het precieze rekensommetje, meer om het idee.

Trouwens, 25 cent / KWuur was denk ik wel ERRUG lang geleden. Ik denk niet dat incl. eventuele heffingen we nog steeds op 30 cent / KWUur zitten?? Te gek wel als dat nog zo is.. :Y)

Verwijderd

Op vrijdag 31 augustus 2001 17:20 schreef Ortep het volgende:

[..]
Nu heb ik nog niet eens meegerekend dat er goedkoop tarief in de weekends is en dat je ook nog winst maakt op het uitsparen van gas in de 5 wintermaanden.
Er is geen weekend en of avond tarief meer. Niet in de omgeving van de NUON. Dat is alleen nog maar voor groot verbruikers met een contract met minimum afname.

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:03
Op vrijdag 31 augustus 2001 14:23 schreef sharky_ het volgende:

[..]

47/7, kun je mij ook uitleggen hoe je dat doet? Dat zou me wel eens heel veel genes op kunnen leveren >:)
Zitten er bij jouw nog 24 uur in een dag dan? :P

_██_
(ಠ_ృ)

Pagina: 1