Toon posts:

waterleiding diameters voor in B&B

Pagina: 1
Acties:

• JvdA
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 30-03 08:11
Hallo allemaal,

Ik ben een dubbele B&B aan het bouwen, maar had graag wat advies mbt de diameters voor de waterleidingen.

het gaat dus om een dubbele B&B. Er komt 1x 25mm Tyleen binnen.

Beide kanten worden voorzien van badkamer (douche, wastafel, toilet) en een keukentje. Warm water komt uit een warmtepompboiler. Elke kant krijgt zijn eigen boiler.

Ik wil dan de tyleen splitsen in 22mm uponor, en dan naar 16 gaan voor douche en keuken, de rest naar 12mm gaan, Ik heb even een slechte paint tekening gemaakt. Zijn er mensen die hier wat zinnigs over kunnen zeggen?

Bruine lijn is de scheiding tussen linkerkant en rechterkant.
Zwart is tyleen die binnenkomt en via T-stuk splits in de blauwe 22mm uponor.

Alvast bedankt

.

[Voor 3% gewijzigd door JvdA op 10-02-2023 16:26]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:12
uponor is er niet in 22 (en niet blauw)

Hep2O is wel 22 mm

in het geval van uponor zou ik 26 (25) pakken de eerste stukken en na de wpb 16 (of eventueel 20) 12 zou ik helemaal niet aan beginnen. gewoon 16 of 20 daar zijn tenminste muurplaten voor verkrijgbaar.

[Voor 3% gewijzigd door twain4me op 10-02-2023 17:58]

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
16 uponor is behoorlijk gangbaar, en daar zijn alle eindpunten ook op ingesteld zoals hierboven beschreven.
Uponor 20 lijkt me mooi zat als als hoofdleiding. Een maat groter is ook een stuk duurder, en imho gaat dat geen merkbare verbetering opleveren.

26 is overigens ook geen uponor maat. Je komt dan uit bij 25.

• Cas85
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 16-02 15:31
Hoe dichter je onder de boiler de splitsing maakt voor een aparte leiding van keuken en van de douche, hoe minder je merkt dat als er iemand staat te douche en iemand anders pakt in de keuken ww. Verder ziet je tekening er goed uit.

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 30-03 06:48

Consigliere

Engineer

JvdA schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 16:25:
Hallo allemaal,

Ik ben een dubbele B&B aan het bouwen, maar had graag wat advies mbt de diameters voor de waterleidingen.

het gaat dus om een dubbele B&B. Er komt 1x 25mm Tyleen binnen.

Beide kanten worden voorzien van badkamer (douche, wastafel, toilet) en een keukentje. Warm water komt uit een warmtepompboiler. Elke kant krijgt zijn eigen boiler.

Ik wil dan de tyleen splitsen in 22mm uponor, en dan naar 16 gaan voor douche en keuken, de rest naar 12mm gaan, Ik heb even een slechte paint tekening gemaakt. Zijn er mensen die hier wat zinnigs over kunnen zeggen?

Bruine lijn is de scheiding tussen linkerkant en rechterkant.
Zwart is tyleen die binnenkomt en via T-stuk splits in de blauwe 22mm uponor.

Alvast bedankt

.[Afbeelding]
Als ik het even vluchtig berekend zou het kunnen. Al zou ik zelf de 12 niet gebruiken alleen 16 en hoger

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

• JvdA
Bedankt voor de reacties.
Dan ga ik na de 25mm tyleen naar 20 voor de hoofdleiding en met 16 aftakken.

Ga ik de warmtepompboiler in met 20 en uit met 16 of in en uit met 16? De splitsing voor keuken en badkamer maak ik dan zo dicht mogelijk bij de boiler.

Kan ik gewoon een T-stuk achter de tyleen zetten en dan naar links en rechts gaan? Of is dat niet handig?

• jvd-nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Vanuit 25mm tyleen zou ik vertakken naar 2x20mm Uponor richting de beide appartementen. Mocht je niet direct kunnen vertakken, dan zou je nog kunnen overwegen om eerst nog naar 25mm Uponor te gaan, totdat je wel kunt vertakken.

De 20mm Uponor gebruik je als "hoofdleiding" binnen elk appartement. Alle aftakkingen kun je 16mm Uponor maken. 20mm kan ook als je een dubbele muurplaat gebruikt. Voor warmwater kun je de aanvoer van de WPB gelijk stellen aan de uitvoer. Dus beide 16 of beide 20.

Het kan zinvol zijn om warmwater op 20mm als "hoofdleiding" uit te voeren. Voordeel is dat de warmtepompboiler op lagere temperatuur kan werken, rond de 45/50 graden. Daardoor is bijmengen van koud water niet/nauwelijks aan de orde, dus is 20mm handig bij gelijktijdig gebruik van douche/wastafel. Nadeel is dat het iets langer duurt voordat je warmwater hebt, maar dat lijkt gezien de afstanden geen probleem. Ook heb je minder liters warmwater (want minder bijmengen). Let er wel op dat je de warmtepompboiler 1x per week opstookt ivm legionella.

[Voor 6% gewijzigd door jvd-nl op 14-02-2023 11:28]

• JvdA
jvd-nl schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:24:
Vanuit 25mm tyleen zou ik vertakken naar 2x20mm Uponor richting de beide appartementen.
Je bedoeld dan 1x20mm voor links en 1 voor rechts neem ik aan. niet 2x 20mm naar beide kanten hoop ik?
De 20mm Uponor gebruik je als "hoofdleiding" binnen elk appartement. Alle aftakkingen kun je 16mm Uponor maken. 20mm kan ook als je een dubbele muurplaat gebruikt.
Hoe bedoel je dit? dubbele muurplaat? In mijn woning is alles op 16 en daar kan ik ook de wastafel gebruiken tijdens het douchen zonder iets te merken. Maar er zit dan wel een CW6 ketel achter te drukken.
Het kan zinvol zijn om warmwater op 20mm als "hoofdleiding" uit te voeren. Voordeel is dat de warmtepompboiler op lagere temperatuur kan werken, rond de 45/50 graden. Daardoor is bijmengen van koud water niet/nauwelijks aan de orde, dus is 20mm handig bij gelijktijdig gebruik van douche/wastafel. Nadeel is dat het iets langer duurt voordat je warmwater hebt, maar dat lijkt gezien de afstanden geen probleem. Ook heb je minder liters warmwater (want minder bijmengen). Let er wel op dat je de warmtepompboiler 1x per week opstookt ivm legionella.
Dat is misschien wel handig om de leiding voor warmwater ook op 20 uit te voeren en dan alle aftakkingen op 16. Of een 20 uit de boiler, en met 16 naar de badkamer en 16 naar t keukenblokje. Is dat ook een optie? Miss is de kans groter op gelijktijdig warmwater in de keuken en douche dan wastafel en douche.

• jvd-nl
  • Nu online
JvdA schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:29:
Je bedoeld dan 1x20mm voor links en 1 voor rechts neem ik aan. niet 2x 20mm naar beide kanten hoop ik?
Inderdaad
Hoe bedoel je dit? dubbele muurplaat? In mijn woning is alles op 16 en daar kan ik ook de wastafel gebruiken tijdens het douchen zonder iets te merken. Maar er zit dan wel een CW6 ketel achter te drukken.
Een muurplaat waarbij je doorlust. Wordt ook wel een U-muurplaat genoemd. Bijvoorbeeld een Uponor met EAN 6414905219469. Dit zorgt voor maximale doorstroming en dus minimale kans op legionella.

Het verschil is dat je met een gasketel een veel hogere temperatuur stookt, en dus veel meer bijmengt. Daardoor heb je de capaciteit van 2x16mm leiding (1x koud, 1x warm). Wellicht is 16mm genoeg, maar met een regendouche is die afweging bijvoorbeeld anders dan bij een normale douche. Gezien de beperkte meerprijs, en dat je er daarna niet meer bij kan, zou ik altijd voor zekerheid gaan.

Een ketel "duwt" overigens niet, dat doet de pomp bij het waterleidingbedrijf.
Dat is misschien wel handig om de leiding voor warmwater ook op 20 uit te voeren en dan alle aftakkingen op 16. Of een 20 uit de boiler, en met 16 naar de badkamer en 16 naar t keukenblokje. Is dat ook een optie? Miss is de kans groter op gelijktijdig warmwater in de keuken en douche dan wastafel en douche.
2x 16mm is ook een optie inderdaad, dat is een afweging. Algemeen is het handig om doorstroming te bevorderen, dus zoveel mogelijk doorlossen ipv vertakken. Maar ook is het handig om warmwaterleidingen zo kort mogelijk te maken vanaf de wpb/ketel. En maakbaarheid speelt natuurlijk ook een rol. Die belangen moet je dus situationeel wegen.

• JvdA
jvd-nl schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 14:11:

Een muurplaat waarbij je doorlust. Wordt ook wel een U-muurplaat genoemd. Bijvoorbeeld een Uponor met EAN 6414905219469. Dit zorgt voor maximale doorstroming en dus minimale kans op legionella.
Ah kijk, das een mooie optie inderdaad. Bedankt voor de suggestie.

Als ik met 20 aankom bij de douche, en met 20 vertrek naar de wastafel (of andersom), loop ik dan niet het risico dat bij gebruik van wastafel de douche ineens minder water krijgt? Het keukentje kan ik dan met 16 aftakken van de 20mm die uit de warmtepomp komt? Doorlussen gaat wel erg veel extra meters zijn.

• jvd-nl
  • Nu online
JvdA schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 15:03:
[...]

Ah kijk, das een mooie optie inderdaad. Bedankt voor de suggestie.

Als ik met 20 aankom bij de douche, en met 20 vertrek naar de wastafel (of andersom), loop ik dan niet het risico dat bij gebruik van wastafel de douche ineens minder water krijgt? Het keukentje kan ik dan met 16 aftakken van de 20mm die uit de warmtepomp komt? Doorlussen gaat wel erg veel extra meters zijn.
Verschil in flow of druk is nihil; vergelijkbaar met aftakken van een hoofdleiding. Bij het keukentje kun je inderdaad ook aftakken, je moet (met de eerdere argumenten) bekijken wat per situatie handig is.

• JvdA
jvd-nl schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 15:20:
[...]

Verschil in flow of druk is nihil; vergelijkbaar met aftakken van een hoofdleiding. Bij het keukentje kun je inderdaad ook aftakken, je moet (met de eerdere argumenten) bekijken wat per situatie handig is.
Bedankt voor je hulp in ieder geval. Met alle opmerkingen moet ik een eind komen.

Er bestaan ook U muurplaten met een 20 en 16 aansluiting zie ik. (zoals EAN: 06414905219483)
Mooi spul allemaal.

• JvdA
wel nog 1 vraag met het doorlussen: Waarom komt (rode lijn) hij weer terug?

• jvd-nl
  • Nu online
Zo garandeer je doorstroming in het hele systeem, als er bij 1 willekeurig punt getapt wordt, en dus praktisch 0 kans op legionella. De luxe variant, zeg maar :) Maar imho vaak overkill. Zeker als je bijvoorbeeld een toilet (die meestal toch frequent wordt gebruikt) op het eind van de lijn zet. En als je dit toepast voor warmwater moet je ook rekening houden met de impact op de tijd voordat je warmwater hebt.

[Voor 38% gewijzigd door jvd-nl op 14-02-2023 15:49]

• JvdA
jvd-nl schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 15:45:
Zo garandeer je doorstroming in het hele systeem, als er bij 1 willekeurig punt getapt wordt, en dus praktisch 0 kans op legionella. De luxe variant, zeg maar :) Maar imho vaak overkill. Zeker als je bijvoorbeeld een toilet (die meestal toch frequent wordt gebruikt) op het eind van de lijn zet. En als je dit toepast voor warmwater moet je ook rekening houden met de impact op de tijd voordat je warmwater hebt.
Ja, ik begrijp het. Bedankt
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee