Heb inmiddels uitgezocht welke zonnepanelen ik wil maar ik twijfel nog over wat de beste omvormer is en of ik 1 of 2 strings moet gebruiken voor mijn setup aangezien ik 8 panelen in portrait ga leggen en 5 in landscape.
Ik had begrepen dat het ivm. verschil in legrichting en verschil in hoek (10 graden voor portrait en 13 graden voor landscape) het beter is om deze panelen op aparte strings te koppelen.
Ik zal beginnen met de informatie die in het template staat en wat extra.
Twee drone foto's
De panelen wil ik gaan plaatsen op het platte dak waar de drie lichtkoepels zitten.
• 980 x 165 => 8 * Portrait
• 675 x 140 => 4 * landscape
• 188 x 120 => 1 * landscape
• 160 x 120 => te klein
• 165 x 140 => te klein
• Teruglevering: 722 kWh
• Verbruik: 3830 kWh
• Wil voor SOLARSTELL CONNECT montageset gaan.
Keuzes zijn nog niet definitief maar gebruik ik wel voor mijn berekeningen momenteel.
* Aangezien de hoeken verschillend zijn heb ik 11 graden als gemiddeld gebruikt.
• GROWATT MIN 3000 TL-X OMVORMER
• GROWATT MIN 3600 TL-X OMVORMER
Datasheet:
Ik raak de weg alleen een beetje kwijt met onder- en overdimensioneren, start voltage, max voltage, etc.
Ik had begrepen dat het ivm. verschil in legrichting en verschil in hoek (10 graden voor portrait en 13 graden voor landscape) het beter is om deze panelen op aparte strings te koppelen.
Ik zal beginnen met de informatie die in het template staat en wat extra.
Foto's
PDOK (Top=Noord)Twee drone foto's
De panelen wil ik gaan plaatsen op het platte dak waar de drie lichtkoepels zitten.
Beschikbare (dak)ruimte
• 980 x 165 => 8 * Portrait
• 675 x 140 => 4 * landscape
• 188 x 120 => 1 * landscape
• 160 x 120 => te klein
• 165 x 140 => te klein
Schaduw
Eigenlijk geen behalve dat de zon achter het huis gaat om uurtje of 18 (afhankelijk van seizoen natuurlijk)Jaarverbruik
• Totaal: 4552 kWh• Teruglevering: 722 kWh
• Verbruik: 3830 kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 * 25ABudget en doel
Budget heb ik niet. Doel is zo veel mogelijk opbrengst / korte terugverdientijd.
Wie gaat het project uitvoeren
Ikzelf.Bijhouden van data
Zou erg leuk zijn om alles in Home Assistent te krijgen maar geen doel op zich.Reeds verkregen offertes
Geen offertes. Ben momenteel aan het kijken bij Solar Outlet maar sta open voor alternatieven (zolang het enigszins snel leverbaar is bij 1 leverancier)Regio
Zuid-HollandKeuzes
• Ik wil voor 13 * JINKO 420 WP gaan. Dit ivm het formaat icm Wp• Wil voor SOLARSTELL CONNECT montageset gaan.
Keuzes zijn nog niet definitief maar gebruik ik wel voor mijn berekeningen momenteel.
Berekeningen
Sunny Design
5 x landscape | 8 x portrait | Alles op 1 string* | |
PV typical voltage | 153V | 245V | 398V |
Max. PV voltage | 207V | 331V | 538V |
* Aangezien de hoeken verschillend zijn heb ik 11 graden als gemiddeld gebruikt.
Opties
Ik twijfel tussen de volgende twee omvormers:• GROWATT MIN 3000 TL-X OMVORMER
• GROWATT MIN 3600 TL-X OMVORMER
Datasheet:
Ik raak de weg alleen een beetje kwijt met onder- en overdimensioneren, start voltage, max voltage, etc.
Vragen
- Welke omvormer zouden jullie in mijn geval kiezen en waarom
- Moet ik de "twee sets" zonnepanelen in 1 of 2 strings aansluiten en waarom
- Mocht iemand nog goede zonnepanelen boeren kunnen aanbevelen, hoor ik dit graag.
- Verder sta ik open voor al het ongevraagd advies.
Mistakes are proof that you are trying...