Vraag

• Seth4Chaos
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Heb inmiddels uitgezocht welke zonnepanelen ik wil maar ik twijfel nog over wat de beste omvormer is en of ik 1 of 2 strings moet gebruiken voor mijn setup aangezien ik 8 panelen in portrait ga leggen en 5 in landscape.
Ik had begrepen dat het ivm. verschil in legrichting en verschil in hoek (10 graden voor portrait en 13 graden voor landscape) het beter is om deze panelen op aparte strings te koppelen.

Ik zal beginnen met de informatie die in het template staat en wat extra.
Foto's
PDOK (Top=Noord)

Twee drone foto's

De panelen wil ik gaan plaatsen op het platte dak waar de drie lichtkoepels zitten.
Beschikbare (dak)ruimte

• 980 x 165 => 8 * Portrait
• 675 x 140 => 4 * landscape
• 188 x 120 => 1 * landscape
• 160 x 120 => te klein
• 165 x 140 => te klein
Schaduw
Eigenlijk geen behalve dat de zon achter het huis gaat om uurtje of 18 (afhankelijk van seizoen natuurlijk)
Jaarverbruik
• Totaal: 4552 kWh
• Teruglevering: 722 kWh
• Verbruik: 3830 kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 * 25A
Budget en doel
Budget heb ik niet. Doel is zo veel mogelijk opbrengst / korte terugverdientijd. :+
Wie gaat het project uitvoeren
Ikzelf.
Bijhouden van data
Zou erg leuk zijn om alles in Home Assistent te krijgen maar geen doel op zich.
Reeds verkregen offertes
Geen offertes. Ben momenteel aan het kijken bij Solar Outlet maar sta open voor alternatieven (zolang het enigszins snel leverbaar is bij 1 leverancier)
Regio
Zuid-Holland
Keuzes
• Ik wil voor 13 * JINKO 420 WP gaan. Dit ivm het formaat icm Wp
• Wil voor SOLARSTELL CONNECT montageset gaan.

Keuzes zijn nog niet definitief maar gebruik ik wel voor mijn berekeningen momenteel.
Berekeningen
Sunny Design
5 x landscape8 x portraitAlles op 1 string*
PV typical voltage153V245V398V
Max. PV voltage207V331V538V

* Aangezien de hoeken verschillend zijn heb ik 11 graden als gemiddeld gebruikt.
Opties
Ik twijfel tussen de volgende twee omvormers:
GROWATT MIN 3000 TL-X OMVORMER
GROWATT MIN 3600 TL-X OMVORMER
Datasheet:

Ik raak de weg alleen een beetje kwijt met onder- en overdimensioneren, start voltage, max voltage, etc.
Vragen
  1. Welke omvormer zouden jullie in mijn geval kiezen en waarom
  2. Moet ik de "twee sets" zonnepanelen in 1 of 2 strings aansluiten en waarom
  3. Mocht iemand nog goede zonnepanelen boeren kunnen aanbevelen, hoor ik dit graag.
  4. Verder sta ik open voor al het ongevraagd advies.

Mistakes are proof that you are trying...

Alle reacties

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:12
Ik zou beginnen om het in te voeren in Sunny design. Je hebt geen account nodig en wanneer je kiest voor handmatige ipv visuele dakplanning kun je direct beginnen met invoeren van oriëntatie, hellingshoek, type en aantal panelen.
Vervolgens kun je automatisch een advies laten geven voor SMA omvormers. Wanneer je de min/max
waarden (voltage, stroom) met jouw datasheet vergelijkt is dit ook goed bruikbaar voor andere merken.
Daarna kun je nog handmatig grotere of kleinere omvormer(s) kiezen om te kijken wat het effect op de opbrengst is. En daarmee een afweging maken of de hogere investering van een duurder type opweegt tegen de extra opbrengst.
Zoiets als uitkomst: orf in "Eén of twee strings op omvormer?"

Ik kan uit je post niet helemaal opmaken wat je legplan wordt. Maar belangrijk is dat de lichtkoepels geen schaduw werpen op de panelen (hooguit in de winter).

Mijn antwoorden op jouw vragen
1. afhankelijk van het verschil in opbrengst uit de simulatie en de meerprijs
2. 2 strings , omdat je verschillende hellingshoeken hebt. Ik kan niet uit ervaring spreken of 10 en 13 graden helling samen in 1 string veel verlies oplevert. Maar je hebt voldoende panelen in beide strings om 2 strings te laten starten.
3. zie Speedy-Andre in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11" en Ronald in "Welke aanbieder DHZ zonnepanelen"

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-03 10:55
13*420 WP = 5460 WP, als ik het goed begrijp komt het allemaal in dezelfde richting (ZO, maar bijna vlak) te liggen, dan is het tussen deze omvormers een makkelijke keus, 3600 Watt. Deze gaat namelijk al aardig wat aftoppen, dus met een maat kleiner ga je nog meer aftoppen, kortom die 6 tientjes voor de omvormer verdien je echt zonder probleem terug.

• Seth4Chaos
  • Niet online
schumacher schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 19:43:
Ik kan uit je post niet helemaal opmaken wat je legplan wordt. Maar belangrijk is dat de lichtkoepels geen schaduw werpen op de panelen (hooguit in de winter).
Hierbij een plaatje met het legplan.

De koepels zijn niet schokkend hoog, gok max 30cm. De montageset is op zijn laagste punt 7cm en hoogste punt 30cm. Dus het zonnetje moet goed laag staan om hier schaduw van te krijgen, en dan doen de panelen toch al weinig meer gok ik.
Desalniettemin ga ik even kijken naar de ophoogblokjes, komen ze toch net iets hoger te liggen en voor die 6 euro pers stuk hoef je het ook niet te laten.
schumacher schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 19:43:
Mijn antwoorden op jouw vragen
1. afhankelijk van het verschil in opbrengst uit de simulatie en de meerprijs
2. 2 strings , omdat je verschillende hellingshoeken hebt. Ik kan niet uit ervaring spreken of 10 en 13 graden helling samen in 1 string veel verlies oplevert. Maar je hebt voldoende panelen in beide strings om 2 strings te laten starten.
3. zie Speedy-Andre in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11" en Ronald in "Welke aanbieder DHZ zonnepanelen"
Duidelijk, ik ga voor 2 strings. En ga even kijken naar de andere aanbieders.
Oilman schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 22:41:
13*420 WP = 5460 WP, als ik het goed begrijp komt het allemaal in dezelfde richting (ZO, maar bijna vlak) te liggen, dan is het tussen deze omvormers een makkelijke keus, 3600 Watt. Deze gaat namelijk al aardig wat aftoppen, dus met een maat kleiner ga je nog meer aftoppen, kortom die 6 tientjes voor de omvormer verdien je echt zonder probleem terug.
Zeer duidelijk, ik ga voor de 3600.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:19
Ik kan uit de tekening niet knap opmaken hoeveel tussenruimte er ook gepland is tussen de rijen.

Zonder tussenruimte gaat het knudde werken omdat er grof schaduw geworpen gaat worden door de voorste rij op de volgende

[Voor 21% gewijzigd door Ronald op 11-02-2023 07:05]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Seth4Chaos
  • Niet online
Ronald schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 07:04:
Ik kan uit de tekening niet knap opmaken hoeveel tussenruimte er ook gepland is tussen de rijen.

Zonder tussenruimte gaat het knudde werken omdat er grof schaduw geworpen gaat worden door de voorste rij op de volgende
Mmm, had ik te weinig rekening mee gehouden. Ruimte die ik dan tussen de rijen zou hebben zou maximaal 35cm zijn, te weinig dus.
Denk dat ik het middelste paneel moet laten vallen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:19
35 op een portrait liggend half cell paneel is niet handig.

Hyundai parallel shingled zijn door hun andere bouw juist veel beter geschikt in portrait. Dus wellicht voor alle portrait panelen die gebruiken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Seth4Chaos
  • Niet online
Ronald schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 10:47:
35 op een portrait liggend half cell paneel is niet handig.

Hyundai parallel shingled zijn door hun andere bouw juist veel beter geschikt in portrait. Dus wellicht voor alle portrait panelen die gebruiken.
Sorry, ik snap niet helemaal wat je bedoelt hiermee maar misschien was mijn uitleg van het legplan en de tussenruimtes niet helemaal duidelijk.

Onder het mom, een plaatje zegt meer dan 100 woorden hier even een schetje:

De 8 portrait panelen liggen dus vooraan (vanaf de zon gezien) en zullen dus nooit schaduw van de andere panelen krijgen.
De twee (in het originele plan) rijen met landscape panelen zouden 35 cm hierachter komen te liggen en dan wel dergelijk schaduw van de rij ervoor krijgen.

Aangezien de middelste "rij" maar 1 paneel is heb ik die geschrapt zodat er maar 2 rijen overblijven met een tussenruimte van minimaal 1.2 meter.
De achterste rij (landscape) ga ik dan op ophoogblokjes zetten zodat ik zeker weet dat ze geen last hebben van evt. schaduw van de lichtkoepels.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee