-
[ Voor 105% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 18-11-2024 08:46 ]
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Misschien is het BIM-profiel dan wat saai, aan de andere kant zijn de meeste "studenten" in de voltijd volwassenen (dat scheelt wel met de reguliere studentAnoniem: 36835 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:52:
Hoewel ik geen baan als fulltime developer ambieer wil ik misschien toch de Software Engineering kant op. Waarom zal ik uitleggen. Ik vind de techniek nog altijd het leukst en wil eigenlijk niet teveel met politiek/business te maken hebben. Als ik de stof van het BIM traject een beetje google dan lijkt het me heel taaie en droge stof om doorheen te komen als zijnde iemand die het leuk vind om met techniek bezig te zijn.
Dat betekent in elk geval bij ons (han) dat je ook dingen leert over de architectuurkant, hoe je van requirement naar implementatie gaat. De verdeling tussen programmeren en analyseren/ontwerpen zit in de buurt van de 50/50 (onder "programmeren" schaar hier ook het semester dat op databases is toegespitst, al schrijf je daar niet zoveel code, maar wel database-scripts) maar dat is wel gebaseerd op het SD-profiel en niet op het SE-profiel.Ook een reden waarom ik denk dat Software engineering een betere keus is, is omdat ik altijd al affiniteit heb gehad met programmeren. Van jongs af aan al bezig geweest met QBasic, VB6, PHP, .NET, C# etc. Ik ken de basic programmeer dingetjes wel. In mijn werk maak ik regelmatig kleine scripts om mijn werk makkelijker te maken. Ook programmeer ik voor mijn werk veel in SQL. Kortom, ik denk dat het programmeren mij goed ligt. Alleen zou ik het wel eens op een professionele wijze aangeleerd willen krijgen.
[ Voor 14% gewijzigd door Cyphax op 11-02-2023 11:39 ]
Saved by the buoyancy of citrus
In het bedrijfsleven zou je ook moeten samen werken met anderen als je in een scrumteam zit.Anoniem: 36835 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 19:51:toon volledige bericht
Ik heb nog even verder het e.e.a. uitgezocht.
Bij HBO ICT deeltijd zit ook een groot samenwerkings-element in. Ik weet niet of ik dat zo leuk vind. De kans is dan aanwezig dat er mensen in je groepje die lopen te slacken o.i.d. waar ik me dan groen en geel aan erger. Het verschilt natuurlijk per jaar en je zal enigszins geluk moeten hebben met je lichting, maar toch. Ik werk liever alleen of met gelijkgestemden.
Wat dat betreft spreekt de Open Universiteit - Informatica studie me veel meer aan, veel meer zelfstandig. Máár daar doe je er 6! jaar over en het niveau (WO) is waarschijnlijk een stuk zwaarder. De stof is wel veel abstracter en dat maakt het interessant voor mij. Ik lees en leer graag over hoe zaken werken, en hoef het niet zo nodig zelf hele dagen te doen. Ik ben alleen bang (weet het eigenlijk wel zeker) dat er in deze studie veel wiskunde komt kijken. Nu ben ik niet vies van wiskunde maar ik heb zelf wiskunde op MAVO niveau en dan zal ik eerst wiskundig op een veel hoger niveau moeten komen. Een wiskunde-b cursus vooraf zou denk ik noodzakelijk zijn. De laatste keer wiskunde op de MAVO is ook al weer 17 jaar geleden.
Kan iemand daar nog iets over zeggen? Het samenwerken op een HBO en de wiskunde van een WO informatica bachelor?
In maart ga ik in ieder geval eerst maar eens naar een open dag van de HAN.
Samenwerken is op het HBO belangrijk, het is een kunde die je moet hebben. Studenten zijn gedurende hun projecten in contact met docenten (in verschillende rollen), en ze beoordelen elkaar ook tussentijds. Als er slackers tussenzitten weten docenten dat wel altijd.Anoniem: 36835 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 19:51:
Ik heb nog even verder het e.e.a. uitgezocht.
Bij HBO ICT deeltijd zit ook een groot samenwerkings-element in. Ik weet niet of ik dat zo leuk vind. De kans is dan aanwezig dat er mensen in je groepje die lopen te slacken o.i.d. waar ik me dan groen en geel aan erger.
Anoniem: 36835 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 19:51:
[ Voor 13% gewijzigd door Cyphax op 16-02-2023 20:35 ]
Saved by the buoyancy of citrus
Ik ben absoluut geen developer, OOP heb ik bijv. niet onder de knie. Ik wil ook geen developer worden(denk ik). Als ik zie wat developers met HBO en 10 jaar werkervaring verdienen in het opsom topic hier op GoT, verdien ik net iets meer met mijn 10 jaar technisch applicatiebeheerders functie. Ik zou als "junior" developer weer onderaan beginnen qua salaris vermoedelijkmannowlahn schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:56:
Als je het doet voor een diploma moet het je het doen.
Maar als je het doet voor extra banen kansen kan ik met zekerheid stellen dat als je 15 jaar ervaring hebt die diploma niks zal toevoegen. Ook zal je niks echt leren wat je niet als als mogelijkheid hebt bij bedrijven. Met jouw profiel nemen ze je al aan als software developer. Ik denk dat je echt tijd zal verspillen aan een deeltijd hbo informatica gezien je opgebouwde carrière. Solliciteer op die banen en de kans is groot dat men je nu al aanneemt.
Bron: mavo klant met een jaar deeltijd propedeuse hbo(niet gehaald). Ik leerde er helemaal niks nieuws. Ik vond het niveau laag en technieken bijzonder achterhaald. Ik heb altijd zelf mijn carrière bepaald en zodoende nieuwe kennis opgedaan danwel certificaten gehaald. Inmiddels een zeer goed betaalde freelancer op gebied van cloud hiervoor .net dev/ mobile dev etc.
Cyphax schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:34:
[...]
offtopic:
In Arnhem of Nijmegen? Op 1 april ben ik er wel bij in Nijmegen.
De eerste vakken heb je geen wiskunde nodig. Ik heb zelf de premaster software engineering gevolgd aan de open universiteit. De eerste vakken waren bijv. java en databases, vervolgens domein modelleren, sequence diagrams, etc.Anoniem: 36835 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 19:51:
Kan iemand daar nog iets over zeggen? Het samenwerken op een HBO en de wiskunde van een WO informatica bachelor?
[ Voor 12% gewijzigd door perform93 op 16-02-2023 23:11 ]
Welke bedrijven refereer jij aan? Want ik zit nu bij een groot accountant bureau waar men dat in wel in de vacature staat. Maar zodra je gewoon dik tien jaar ervaring hebt malen ze echt niet om een hbo papiertje hoor. WO is een ander verhaal maar dat ligt aan de functie natuurlijk.Anoniem: 36835 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 22:38:toon volledige bericht
[...]
Ik ben absoluut geen developer, OOP heb ik bijv. niet onder de knie. Ik wil ook geen developer worden(denk ik). Als ik zie wat developers met HBO en 10 jaar werkervaring verdienen in het opsom topic hier op GoT, verdien ik net iets meer met mijn 10 jaar technisch applicatiebeheerders functie. Ik zou als "junior" developer weer onderaan beginnen qua salaris vermoedelijk
Ik wil puur HBO of WO op mijn CV, want het opent vooral deuren naar wat grotere bedrijven die me interesseren waar een afgeronde HBO opleiding een must is. En informatica / programmeren vind ik interessant en uitdagend genoeg dat het me blijft boeien om te studeren.
Plus ik heb tijd zat, m'n vriendin en ik zijn en blijven kindvrij en ik moet nog zo'n kleine 20 jaar werken. Het lijkt me ook wel een leuke prikkel en uitdaging tegenover gewoon door werken. Ik kan ook certificaten in iets specifieks halen, bijv een rits aan Azure certificaten. Maar dan blijf ik MBO op m'n CV houden en zal ik blijven hangen in soortgelijke beheerdersfuncties bij soortgelijke bedrijven
[...]
offtopic:
8 maart, open avond in Arnhem
BIM is een opleiding die erg zwaar leunt op procesanalyse: wat gebeurt er in een bedrijf, en hoe wordt dat ondersteund door informatievoorziening? Daarom is de helft van BIM bedrijfskunde en gaat de andere helft over toepassing van IT. Echter het is geen technische opleiding, er zitten geen programmeeropdrachten in. Het is een vrij abstracte opleiding.Anoniem: 36835 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:52:
Waarom zal ik uitleggen. Ik vind de techniek nog altijd het leukst en wil eigenlijk niet teveel met politiek/business te maken hebben. Als ik de stof van het BIM traject een beetje google dan lijkt het me heel taaie en droge stof om doorheen te komen als zijnde iemand die het leuk vind om met techniek bezig te zijn.
Ik besef dat met 15 jaar werkervaring het BIM traject een logischere keus is voor een deeltijdstudie om wat meer het operationele werk in te ruilen voor meer business en adviserende werkzaamheden en zo dus verder te groeien als bijvoorbeeld een manager o.i.d.
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Ik weet dat het meest logische is om BIM te doen. Ik ga dan nieuwe dingen leren welke ook echt andere baankansen openen, als in wat hogere functies dan uitvoerend IT'er. Het is op zich wel een beetje merkwaardig om HBO ICT software engineering te studeren als ik geen ontwikkelaar wil wordenWidow schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:42:
[...]
BIM is een opleiding die erg zwaar leunt op procesanalyse: wat gebeurt er in een bedrijf, en hoe wordt dat ondersteund door informatievoorziening? Daarom is de helft van BIM bedrijfskunde en gaat de andere helft over toepassing van IT. Echter het is geen technische opleiding, er zitten geen programmeeropdrachten in. Het is een vrij abstracte opleiding.
Ik werk inmiddels iets van 15 jaar in de IT, vroeger zat ik vol in de techniek. Ik heb juist BIM gedaan omdat ik die operationele werkzaamheden wel ken, en wat meer met de business op wil trekken. Dat bevalt goed, waar je in de operatie soms een beetje geleid wordt door de waan van de dag, ben ik nu meer bezig om vooruit te werken op wat de organisatie gaat doen, welke verandering er komt.
Als ik je zo hoor denk ik dat je hart uitgaat naar software engineering. Ik vraag me alleen wel af of het ook voldoende interessant is om gemotiveerd te blijven. Stel dat je de basics van OOP krijgt op school, dat ken je waarschijnlijk al (ruim) 15 jaar dus zou dat niet gaan tegenstaan? Deeltijd HBO is namelijk echt een aanslag op je vrije tijd, sociale leven en mentale gezondheid. Het kan allemaal wel, maar je moet het echt heel graag willen.
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 17-02-2023 13:20 ]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq