Gas van aansteker

Pagina: 1
Acties:
  • 1.041 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarMor
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10-02-2023
Hoi!

Ik weet niet of ik het hier kan vragen, maar ik vraag me af of een aansteker lange tijd (ong 5 min) aansteken gevaarlijk kan zijn voor de gezondheid vanwege de gassen. Ik weet dat de gas op zich gevaarlijk is, maar eens de aansteker aan is, is het geen gas meer, of heb ik het mis?
Ik heb deze gebruikt om kaarswax te smelten in een potje. Ben nu constant aan het piekeren of ik geen schadelijke stoffen heb binnengekregen en misschien zelfs een vergiftiging 🤦🏻‍♀️

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:47

FreakNL

Well do ya punk?

Niks aan de hand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:18
Ontspan... Al het gas verbrand en ook al bleef er wat over in de ruimte, dan nog niets aan de hand! 5 minuten in het drukke verkeer is schadelijker voor je.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
goede aansteker, 5 min en niet smelten

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

MarMor schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:05:
Ben nu constant aan het piekeren of ik geen schadelijke stoffen heb binnengekregen
Zeer waarschijnlijk wel, maar zoals bij alles: The dose makes the poison.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:19

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Aanstekergas - mix van propaan en butaan, levert bij verbranding water(damp) en kooldioxide op.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:06

thijsco19

KTM 990 SMT

Zolang je een vlam hebt verbrand al het gas. Als bijproduct van de verbranding kunnen er wel schadelijke gassen vanaf komen. Maar dit zal zo weinig zijn dat het geen gevaar vormt.

Bij geen vlam komt er puur gas uit. Dit mengt zich met de aanwezige lucht en hierdoor is het volumeprocent zo laag dat dit ook geen gevaar vormt.

Dus met andere woorden, alles wat vrij kan komen is dermate weinig in relatie tot de hoeveelheid lucht om je heen dat dit geen gevaar vormt voor jouw gezondheid.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:47

FreakNL

Well do ya punk?

Het lijkt mij pas schadelijk als je het NIET affakkelt en zo direct inademt. Daar zijn weleens mensen van overleden. Maar dat gebeurt dan vrijwel direct. Je wordt dan onwel in eerste instantie.

[ Voor 13% gewijzigd door FreakNL op 10-02-2023 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:05
Ben met degene hierboven, maar mocht je je echt zorgen maken, laat je dan geruststellen door de huisarts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

MarMor schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:05:
Hoi!

Ik weet niet of ik het hier kan vragen, maar ik vraag me af of een aansteker lange tijd (ong 5 min) aansteken gevaarlijk kan zijn voor de gezondheid vanwege de gassen. Ik weet dat de gas op zich gevaarlijk is, maar eens de aansteker aan is, is het geen gas meer, of heb ik het mis?
Ik heb deze gebruikt om kaarswax te smelten in een potje. Ben nu constant aan het piekeren of ik geen schadelijke stoffen heb binnengekregen en misschien zelfs een vergiftiging 🤦🏻‍♀️
Waarom stak je niet een waxinelichtje aan om daarmee de kaarswax te smelten? :9

Zou me overigens geen zorgen maken, zoals meerdere malen aangegeven.

[ Voor 5% gewijzigd door souljah1h op 10-02-2023 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:56
Bartske schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:17:
Ben met degene hierboven, maar mocht je je echt zorgen maken, laat je dan geruststellen door de huisarts.
Zullen we voor dit soort dingen niet meteen de huisarts bellen? Die hebben het al druk zat.
Ik denk dat TS er prima aan doet om dit te vragen in een dergelijk topic. Met uitleg van @DeBolle lijkt het mij vrij duidelijk dat er niets aan de hand is.

De vraag is waarom @MarMor zo aan het piekeren is geslagen.. heb je ergens direct last van? Want wellicht speelt er, toevallig, iets heel anders. En dan zou een doktersbezoek natuurlijk geen kwaad kunnen.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarMor
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10-02-2023
@DonJunior

Ik ben al maanden duizilig door een conbinatie van chronische hyperventilatie en angststoornis. Ik maak me nogal snel zorgen dus vroeg ik me meteen af of het een CO vergiftiging is, ook omdat ik zoveel nieuws zie passeren over mensen die sterven daaraan helpt natuurlijk niet. Ik veronderstel dat dit niet zo snel gebeurt en zeker niet van een aansteker, maar vroeg het me gewoon af.
Bedankt voor de reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:56
Dan zou ik sowieso beginnen met een CO detector ophangen in huis. Stook je nog met gas icm CV ketel?

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
MarMor schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:32:
@DonJunior

Ik ben al maanden duizilig door een conbinatie van chronische hyperventilatie en angststoornis. Ik maak me nogal snel zorgen dus vroeg ik me meteen af of het een CO vergiftiging is, ook omdat ik zoveel nieuws zie passeren over mensen die sterven daaraan helpt natuurlijk niet. Ik veronderstel dat dit niet zo snel gebeurt en zeker niet van een aansteker, maar vroeg het me gewoon af.
Bedankt voor de reactie!
Waarom verwacht je hier CO uit te krijgen? Dat zou ik persoonlijk erg knap vinden...

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Hoe doe je dat met koken? Dan brand er wel langer dan 5 minuten gas af ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:08
@DonJunior

Bedankt voor de reactie!
Oftewel je grootste probleem is dat je die angststoornis hebt en niet die aansteker. En we kunnen je hier wel geruststellen over die aansteker, maar je zult je bij het volgende dat je doet weer daar bang om maken. En daar gaan we je via een forum helaas niet heel veel mee kunnen helpen, oftewel (ondanks wat hierboven wordt gezegd) is dit iets dat je wel degelijk op moet nemen met je huisarts met waarschijnlijk een doorverwijzing naar iemand die je kan helpen om beter met dit soort angsten om te gaan.

En voor de reakties hierboven, het helpt echt niet om allerlei andere dingen te benoemen waar iemand zich bang over kan/zal maken....

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:12
Als je duizelig bent/voelt zal ik eerst daar naar kijken
Kijk idd of er iets is met een evt CV installatie (CO melder)
Zorg dat je voldoende ventileerd in je huis.
Ga verder op onderzoek naar je angstoornis en hyperventilatie.

Het branden van een gasaansteker is in principe niet echt gevaarlijk (gewoon butaan/propaan) al zal ik er persoonlijk geen gewoonte van gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

@DonJunior

Ik veronderstel dat dit niet zo snel gebeurt en zeker niet van een aansteker, maar vroeg het me gewoon af.
Bedankt voor de reactie!
Dit dus, geen zorgen maken en gewoon verder gaan met ademhalen ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.