Toon posts:

CPU (5800X3D) en GPU (Radeon 6750XT) upgrade;

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• WitteWas
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16-03 07:46
Hallo allemaal,

een tijd geleden heb ik om advies gevraagd om mijn CPU en GPU te upgraden, ik ben tot de volgende conclusie gekomen:

- CPU: AMD Ryzen 5 1600 naar AMD Ryzen 7 5800X3D
- GPU: Nvidia GeForce GTX 1060 6GB naar MSI Radeon RX 6750 XT MECH 2X 12G OC
- Power supply: Corsair CX450M naar Corsair RM750x (2018) (EU-model)

Zijn er nog andere mogelijke bottlenecks waar ik rekening mee moet houden? Zoals het maximale TDP van het moederbord (Asus Prime B350-Plus)? Of anders mijn H7 Cryorig cooler? Zal dit nieuwe systeem voldoende zijn om de meeste games op 1440p te draaien op ultra settings? Of raden jullie een andere upgrade aan?

Wat is je budget?
Budget is rond de 900 euro voor CPU, GPU en power supply

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X3D Boxed€ 309,-€ 309,-
1MoederbordenAsus Prime B350-Plus€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI Radeon RX 6750 XT MECH 2X 12G OC€ 459,-€ 459,-
1Interne harde schijvenSeagate Desktop HDD, 1TB€ 59,50€ 59,50
1BehuizingenNZXT S340 Elite Zwart/Rood€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingCryorig H7€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 49,90€ 49,90
1VoedingenCorsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart€ 109,90€ 109,90
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 250GB€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 987,30

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
De Cryorg is op het randje voor deze CPU, let goed op de temparaturen - als deze te hoog worden koop dan een wat zwaardere koeler als de Scythe Mugen 5 Rev.C.

De videokaart kan de meeste games goed aan op 1440p Ultra, als je geen 144Hz verwachtigen hebt.

En 550 Watt voeding voldoet al: be quiet! Pure Power 11 550W FM

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:42
De 5800X3D op een Tier E (75A draw) bord is eigenlijk over het randje. Bord is sowieso niet veel waard. Wellicht beter om een nieuw B660 DDR4 bord te kopen + 13600KF. Die is ook nog sneller dan de 5800X3D.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:42
Een 5700x is ook goed een goede optie. Nog steeds een enorme stap vooruit van een 1600, maar minder belastend voor de moederbord en koeling(let op of je bios wel update voor 5xxx serie heeft, en hoe je dat installeert)

Qua voeding: ik ben er een beetje uit, maar een 2018 model voeding lijkt mij niet de allerbeste keuze, want moderne voedingen hebben meer spikes (hopelijk kan iemand hier beter advies over geven)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:42
Wat voor weinig geld een giga upgrade is is de uitvoering: AMD Ryzen 5 5600 Tray. Momenteel maar 129 euro.

@Ardjee waarschijnlijk bedoel je dat moderne voedingen hogere spikes aankunnen. Dat zijn de ATX3.0 voedingen. De uitvoering: be quiet! Pure Power 12 M 750W is een prima keus.

• WitteWas
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16-03 07:46
Djarune schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:53:
De 5800X3D op een Tier E (75A draw) bord is eigenlijk over het randje. Bord is sowieso niet veel waard. Wellicht beter om een nieuw B660 DDR4 bord te kopen + 13600KF. Die is ook nog sneller dan de 5800X3D.
Als ik een nieuw moederbord moet aanschaffen denk ik dat het beter is om te sparen voor een geheel nieuw systeem die dan gelijk ook meer future-proof is!

Ik denk dat ik nu ga voor een quick win om de games die ik nu speel (Guild Wars 2 en Anno 1800) een boost te geven. Raad je in dit geval een Ryzen 5600 of een Ryzen 5700x aan? En kan ik voorlopig nog de 1060 hiervoor gebruiken? Zal dit ook nog werken op een 34 inch ultrawide die ik binnenkort aan wil schaffen?

[Voor 23% gewijzigd door WitteWas op 11-02-2023 10:30]

• CheshireCat
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 29-03 19:59
Vele B550 boardjes zijn rond de €100-150 ( heb de TUF uATX nét gekocht voor €150 ofzo ).
( ik heb m'n eigen redenen om specifiek dit boardje te kopen )
Als je gebrand staat op de 5800X3D lijkt het me beter om je board even een upgrade te geven.
Verkoop je oude spullen om de kosten wat te dekken, en misschien moet je maar €100 meer uitgeven.

Een ander argument is dat we nog maar net aan de AM5 boardjes beginnen, deze zijn nog steeds peperduur én gloed nieuw, dus misschien zijn de kinderziekten er nog niet 100% uit. Eigen filosofie is steeds te beginnen vanaf de 2e generatie van next gen.

Over Intel heb ik geen mening, te lang geleden, al was GamersNexus wel lovend over sommige Intel systemen.

Tenzij je upgrade naar 34" ultrawide écht nodig is, zou ik deze nog even uitstellen tot je GPU up-to-par is.

Met je huidig upgrade pad ga je een fantastische CPU hebben die ligt te niksen tot je GPU klaar is, met het risico dat je boardje het moeilijk heeft je CPU te voeden. Meer balans in je upgrades brengen :)
Dit trouwens enkel voor gaming he, als je professioneel zo'n rekenkracht nodig hebt, is dat een andere discussie.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee