Toon posts:

beginnende podcaster zoekt advies.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• TTooBie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 03-03 19:35
Hi Tweakers,

Ik en een vriend willen graag een podcast beginnen.
Nu hebben we al een onderwerp waar we graag over praten en aardig wat verstand van hebben.
Alleen rijst mij alleen de vraag. Waar begin ik met hardware te zoeken voor een degelijke prijs.
Ga ik opzoek naar een simpel (2dehands) opstelling. of een complete studio.

wat kunnen jullie voor mij als advies geven.
Wat mag het kosten (eigenlijk zo min mogelijk)
Het gaat om een opstelling voor 2 personen.
Laptop of PC is niet inbegrepen in de setup want deze heb ik al.

ik heb zelf bijvoorbeeld dit gevonden https://www.marktplaats.n...xLjE2NzYwMzM2NjAuMC4wLjA.

Graag verneem ik van jullie tips en adviezen

Don't cry

• tommerd_
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:51
Het is vooral afhankelijk van wat er in de podcast moet gebeuren. Moeten mensen ingebeld kunnen worden bijvoorbeeld (dus geluid van buitenaf erin mixen)? Ik zou namelijk eerst gewoon eens gaan proberen zonder veel te investeren. Neem het op met een microfoon (je hebt ook van die clip-on microfoons die in je telefoon gaan), ga hem eens bewerken en kijk hoe het klinkt en gaat. Eventueel achtergrond geluid kan je achteraf weg filteren met programma's zoals Audacity.

Zou zonde zijn als je nu veel investeert om vervolgens erachter te komen dat dit helemaal niet jullie ding is. Wel benieuwd wanneer de eerste aflevering op Spotify staat natuurlijk :)

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:11

Umbrah

The Incredible MapMan

Voordat je massaal investeert in productiewaarde, zal ik eerst eens afvragen of je vriend en jij met de middelen die je hebt (telefoon/laptop microfoons/een simpele condensator zoals een yeti) zonder te veel investering iets kunnen bouwen wat 'goed genoeg' is, en of je er bereik mee kan vinden. Een script/formaat uitschrijven zal in potentie ook een stuk kunnen helpen, inclusief een toonsetting/chemie.

Het is vrij eenvoudig en compleet te rechtvaardigen om een fortuin aan een ruimte met geluidsdemping en akoestiek uit te geven, eventueel een set met licht, en een lading XLR microfoons, amps, en een productie-omgeving (al dan niet met video), en voor een hobby geld natuurlijk een minder sterke financiële use-case verplichting als een meer bedrijfskundige positie.

De reden dat ik zeg: "probeer het eens", is gedeeltelijk ook bedoeld als een soort van bescherming. Niks pijnlijkers als 'zendamateur' dan voor de kat z'n ding passie en energie te vertonen!

Een script en wat simpele test-uitzendingen met goedkope/bestaande hardware kan je een hoop zaken besparen, en je een beter beeld geven van wát je wilt kopen, of dat je misschien het format zelfs wilt omgooien. Actualiteit (= vaak, veel, snel, en weinig herhaalbaarheid) tegenover "artikel-achtigen" zijn natuurlijk ook factoren. Je platformkeuze is natuurlijk ook belangrijk: een embedded LinkedIn podcast is wat anders dan "de grote platformen" proberen te overtuigen.

• TTooBie
Hoi Tommerd,

Er hoeft niet ingebeld te worden. We zullen beide op deze locatie aanwezig zijn!
Ik vond het opzich wel een schappelijke prijs als ik zo zie wat er in het pakket zit.
en ik dacht mocht ik het niets vinden kan ik het ook altijd weer op MP zetten

Don't cry

• TTooBie
Hoi Umbrah,

De chemie is natuurlijk lastig, daar zou ik denk ik inderdaad "even wat uitproberen".
het script zal het denk ik niet aan liggen . deze is door mijn compangion al aardig uitgedacht en al aardig wat brainstorm sessies over heen gegaan.

zou het ook gewoon mogelijk te zijn om 2 Yeti microfoons aan een Mac te hangen met garageband deze zelf in te mixen?

Don't cry

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:11

Umbrah

The Incredible MapMan

Geen flauw idee -- ik doe geen mac dingen. Persoonlijk zou ik eerder iets als OBS gebruiken, waar dit vrij eenvoudig in is, en indien 'live' een factor is, een hoop platformen vrij eenvoudig mee te koppelen zijn (en dingen als chat/comms) te combineren zijn. Ook live-productie werkt daar makkelijk in. Post-edit minder, maar nogmaals, hangt van het format van een podcast af.

• tommerd_
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:51
TTooBie schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:10:
Hoi Tommerd,

Er hoeft niet ingebeld te worden. We zullen beide op deze locatie aanwezig zijn!
Ik vond het opzich wel een schappelijke prijs als ik zo zie wat er in het pakket zit.
en ik dacht mocht ik het niets vinden kan ik het ook altijd weer op MP zetten
Heb even door die set heen gekeken wat voor spullen erbij zitten, mengpaneel staat prima aangeschreven. Ik zou dit alleen niet aanbevelen als je allebei in dezelfde ruimte zit en de mogelijkheid hebt om het na te bewerken. Koop 2 USB microfoons zoals deze: uitvoering: Samson C03

Heb er zelf al jarenlang 1 van dit merk en altijd tevreden geweest, volgens mij zou je met deze zelfs met 1 genoeg kunnen hebben als je hem in het midden zet (maar moeilijker te bewerken achteraf wat betreft volume van beide personen). Andere optie zou zijn (beetje afhankelijk waar je woont) om eens langs te gaan bij een winkel als Bax shop waar ze je kunnen adviseren wat je nodig hebt voor zoiets.

• TTooBie
Umbrah schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:18:
Geen flauw idee -- ik doe geen mac dingen. Persoonlijk zou ik eerder iets als OBS gebruiken, waar dit vrij eenvoudig in is, en indien 'live' een factor is, een hoop platformen vrij eenvoudig mee te koppelen zijn (en dingen als chat/comms) te combineren zijn. Ook live-productie werkt daar makkelijk in. Post-edit minder, maar nogmaals, hangt van het format van een podcast af.
De podcast zou voornamelijk bestaan uit onze gezamelijke interesses zoals Motorsporten zoals bijv F1.
met ik denk als hoofdonderwerp toch wel de F1, maar met zo nu en dan een zijstapje

Don't cry

• TTooBie
Is dit misschien een beter begin setje.

https://www.marktplaats.n...dfac1254e7aa85845826d5acd

Don't cry

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Sommige podcasters hoor ik over de yetti als goedkope goede microfoon. Verder zou ik gewoon gebruiken wat je hebt aan pc en beginnen met gratis software om het af te mixen.

Dat is met usb, dus dan heb je dat setje volgens mij niet nodig.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:56
Ik kan niet in je portemonnee kijken, is die € 500 op marktplaats peanuts voor jou of een grote investering?

Ik luister zelf podcasts en kan me enorm irriteren aan slecht geluid, dus investeren in goed geluid is wel een aanrader. Goed geluid betekent ook dat elke spreker op hetzelfde volume is te horen.

Waarom zou ik naar jouw podcast gaan luisteren? Ik luister al een F1 Podcast van de NOS, met mensen die op locatie zijn en Jan Lammers voor de expertise, wat ga jij toevoegen aan deze markt?

Dit is niet als afzeiken bedoeld, maar om jezelf inzicht te geven in wat je wil en hoeveel je daarvoor wil uitgeven.

Hattrick: Thorgal Eagles

• TTooBie
Marzman schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:55:
Sommige podcasters hoor ik over de yetti als goedkope goede microfoon. Verder zou ik gewoon gebruiken wat je hebt aan pc en beginnen met gratis software om het af te mixen.

Dat is met usb, dus dan heb je dat setje volgens mij niet nodig.
Ik heb een mac met ingebouwde microfoon, klinkt ok. maar niet als je met 2 mesen tegelijk gaat praten

Don't cry

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee