Toon posts:

Ellende met cadeaubon

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 1915870

Topicstarter
Voor een jubileum heb ik een cadeaubon ontvangen van een bekende cadeaubon leverancier die aan te kopen is bij mening tabakspeciaalzaak en postkantoor in Nederland. Het betreft een bon van 600 euro.

Het betreffende platform adverteert met honderden aangesloten hotels in Europa. Mooi dachten wij, tijd voor een weekje weg naar een grote hoofdstad in Europa.

Op de website van de leverancier kun je een voucher aanschaffen voor een specifiek hotel die dan voor X nachten met of zonder ontbijt geldig zou moeten zijn.

Tot mijn grote verbazing lijkt dit misleidende reclame te zijn.
  • Hotels reageren niet op je mail als je aangeeft een voucher te hebben en graag zou willen reserveren.
  • Hotels stellen ongelofelijk eisen (alleen voor verblijven op maandag, alleen tijdens bepaalde maanden etc). Die eisen zijn niet gecommuniceerd bij het platform van de cadeaubonnen organisatie.
  • Hotels claimen dat ze geen plek hebben voor reserveringen van de betreffende leverancier, terwijl er voldoende kamers te boeken zijn via hun eigen website.
Al met al is het resultaat dat ik al zo'n 25 hotels in de betreffende hoofdstad benadert heb en mijn 600 euro nergens kwijt kan.

De klanten"service" van de bonnenleverancier blijft alleen maar herhalen dat ik dan maar een ander hotel moet proberen maar daar ben ik ondertussen wel klaar mee omdat dat tot niks leidt.

Volgens mij is het geleverde product non-conform. De claims op hun website zijn onwaar. Ze zijn hiervoor ook al eens eerder op hun vingers getikt door de ACM, maar dit heeft duidelijk niet tot verbetering geleidt.

Welke opties heb ik om de 600 euro alsnog nuttig in te zetten?

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:49

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

*knip*

Gewoon een klacht neerleggen bij de bonnenverkoper.

[Voor 172% gewijzigd door Orion84 op 10-02-2023 13:18. Reden: Onvriendelijke reactie weggehaald]

3850Wp WZW, 1155Wp ONO - Enphase IQ7+ - pvoutput.org

Topicstarter
Panzer_V schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:16:
*knip*

Gewoon een klacht neerleggen bij de bonnenverkoper.
Klacht kun je niet neerleggen, ze hebben geen mail address. Je kunt aan de telefoon klagen wat je wil maar ze herhalen alleen maar dat je een ander hotel moet proberen.

[Voor 24% gewijzigd door Orion84 op 10-02-2023 13:18]

• GOskMet
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16:25
Anoniem: 1915870 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:18:
[...]

Klacht kun je niet neerleggen, ze hebben geen mail address. Je kunt aan de telefoon klagen wat je wil maar ze herhalen alleen maar dat je een ander hotel moet proberen.
Is het niet zo dat de verstrekkende partij moet kunnen aantonen waar je deze kunt besteden?
En als dit niet kan heb je gelijk een punt(?)

Topicstarter
GOskMet schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:25:
[...]

Is het niet zo dat de verstrekkende partij moet kunnen aantonen waar je deze kunt besteden?
En als dit niet kan heb je gelijk een punt(?)
Ze hebben namens mij zelf nog geprobeerd te reserveren bij twee hotels waar ook niks is uitgekomen (genegeerd).

Dat ik een punt heb twijfel ik ondertussen nog weinig aan, alleen hoe kan ik mijn gelijk halen?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Kan je bij reserveren niet pas beginnen over de bon nadat de reservering grotendeels staat?
Anoniem: 1915870 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:18:
[...]
Klacht kun je niet neerleggen, ze hebben geen mail address.
Is er geen website? Zo wel is er vast ergens een adres te vinden - desnoods kan je een KVK-uittreksel opvragen (a 2,60eur).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Anoniem: 1915870 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:27:
Dat ik een punt heb twijfel ik ondertussen nog weinig aan, alleen hoe kan ik mijn gelijk halen?
De kantonrechter.

Of RADAR als ze deze bekende oneerlijke handelspraktijk weer eens onder de aandacht wil brengen.

* Rukapul dacht dat iedereen wel wist dat je hierom nooit ongebonden hotel-, restaurant-, musical-, bioscoop-, etc. bonnen moet geven

[Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 10-02-2023 13:37]

Topicstarter
F_J_K schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:31:
Kan je bij reserveren niet pas beginnen over de bon nadat de reservering grotendeels staat?

[...]

Is er geen website? Zo wel is er vast ergens een adres te vinden - desnoods kan je een KVK-uittreksel opvragen (a 2,60eur).
Heb ik gedaan. Ze zeggen we accepteren alleen cash of creditcard anders ga je maar naar huis.

Topicstarter
Rukapul schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:32:
[...]

De kantonrechter.

Of RADAR als ze deze bekende oneerlijke handelspraktijk weer eens onder de aandacht wil brengen.

* Rukapul dacht dat iedereen wel wist dat je hierom nooit hotel- of restaurantbonnen moet geven
Was ik al bang voor. Zou bijna uit principe inderdaad naar de kantonrechter stappen. Geen idee hoe groot mijn kansen zijn.

En ja, ik zou het nooit doen, maar vertel dat maar tegen bejaarden familieleden...

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:07
TS heeft er helemaal niks aan, maar dit is de reden dat ik als ik een hotelovernachting cadeau wil doen ik gewoon vraag wanneer ze willen gaan en dan zelf een reservering doe en betaal.

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:11
Vervelende gang van zaken. Alternatieve gedachtegang is de bon verkopen. Kijk eens op wissel.nl of ze de bon willen hebben tegen een gunstig tarief waar je wat mee kan.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:02
Tsjah... klinkt een beetje als de bekende vakantieveilingen vouchers. Heb je 'gewonnen', blijk je met je voucher alleen op de meest onmogelijke dagen te mogen boeken. (maandag op dinsdagnacht half november etc. etc.) Puur ontmoedigingsbeleid.... doe je weinig aan.

Topicstarter
consolefreak schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:36:
Vervelende gang van zaken. Alternatieve gedachtegang is de bon verkopen. Kijk eens op wissel.nl of ze de bon willen hebben tegen een gunstig tarief waar je wat mee kan.
Scherp, die site kende ik niet. Die bieden maar liefst 330 euro voor mijn 600 euro tegoed...

Laat maar weer zien hoe waardeloos het is.

Topicstarter
Heb overigens een mailadres van ze gevonden maar daar krijg je een foutmelding op:
550 5.4.1 Recipient address rejected: Access denied. AS(201806281)

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:11
Dat is wel een forse teruggang in prijs, maar dat is nog steeds beter dan elke keer afgewimpeld worden met een cadeaubon. Je kan ook proberen op marktplaats of iemand meer bied dan zij doen natuurlijk.

Ik weet overigens niet waarom je ze wil mailen, ze hebben juist een heel formulierensysteem gemaakt zodat de afhandeling snel kan verlopen. Zelf heb ik al enkele jaren goede ervaringen met verkopen en inkopen doen bij ze.

• .joepiedepoepie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:52
consolefreak schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:47:
Dat is wel een forse teruggang in prijs, maar dat is nog steeds beter dan elke keer afgewimpeld worden met een cadeaubon. Je kan ook proberen op marktplaats of iemand meer bied dan zij doen natuurlijk.

Ik weet overigens niet waarom je ze wil mailen, ze hebben juist een heel formulierensysteem gemaakt zodat de afhandeling snel kan verlopen. Zelf heb ik al enkele jaren goede ervaringen met verkopen en inkopen doen bij ze.
Schappelijk om dan een ander op te zadelen met het probleem waar TS nu tegenaan loopt 8)7

Topicstarter
consolefreak schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:47:

Refereerde naar de email van de bonleverancier om een klacht in te dienen. Die heb ik gevonden, maar accepteren ze geen email op.

Topicstarter
Heb @consolefreak zijn suggestie maar in acht genomen en de boel verpatst op wissel.com voor bol.com tegoed. 230+ kwijt maar af van het gezeik. ACM maar wat correspondentie doorgestuurd. Misschien dat die binnenkort nog een keer foei tegen ze kunnen zeggen.

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Anoniem: 1915870 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:14:
Volgens mij is het geleverde product non-conform.
Nee, die vlieger gaat niet op. Non-conformiteit (art. 7:17 BW) is van toepassing op koop (art. 7:1) en de definitie van koop is dus:
Koop is de overeenkomst waarbij de een zich verbindt een zaak te geven en de ander om daarvoor een prijs in geld te betalen.
De definitie van een zaak staat in art. 3:2 BW:
Zaken zijn de voor menselijke beheersing vatbare stoffelijke objecten.
Weliswaar is de kaart een 'stoffelijke object', maar de bon vertegenwoordigd feitelijk geen waarde. Het is slechts een simpel hulpmiddel. Je had de 'bon' ook per e-mail kunnen ontvangen (en misschien was dat ook zo).

Wat je koopt bij zo'n cadeaubon is een recht om ergens gebruik van te kunnen maken. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor een concertkaartje.

De vraag of de verkoper niet nakomt hangt dus vooral af van de vraag wat er werd overeengekomen. Welk recht is er verkocht voor €600 en wat mocht de koper (die jou de cadeaubon cadeau heeft gedaan verwachten?

Topicstarter
Real schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:14:
[...]

Nee, die vlieger gaat niet op. Non-conformiteit (art. 7:17 BW) is van toepassing op koop (art. 7:1) en de definitie van koop is dus:

[...]

De definitie van een zaak staat in art. 3:2 BW:

[...]

Weliswaar is de kaart een 'stoffelijke object', maar de bon vertegenwoordigd feitelijk geen waarde. Het is slechts een simpel hulpmiddel. Je had de 'bon' ook per e-mail kunnen ontvangen (en misschien was dat ook zo).

Wat je koopt bij zo'n cadeaubon is een recht om ergens gebruik van te kunnen maken. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor een concertkaartje.

De vraag of de verkoper niet nakomt hangt dus vooral af van de vraag wat er werd overeengekomen. Welk recht is er verkocht voor €600 en wat mocht de koper (die jou de cadeaubon cadeau heeft gedaan verwachten?
De koper had mogen verwachten dat de ontvanger van het tegoed een boeking bij een op hun website geadverteerde hotel had kunnen maken zonder verborgen extra voorwaarden.

ACM heeft ze hiervoor ook op hun vingers getikt. Niet dat dat enige juridische waarde heeft.

• Real
  • Niet online
Anoniem: 1915870 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:17:
[...]
De koper had mogen verwachten dat de ontvanger van het tegoed een boeking bij een op hun website geadverteerde hotel had kunnen maken zonder verborgen extra voorwaarden.
Ja en nee, want het moet inderdaad duidelijk zijn wat er verkocht werd. En jouw stelling is dat het onduidelijk was. Het gaat er echter vooral om wat de koper tijdens de koop aan informatie heeft gekregen, ook al heeft de koper de cadeaubon daarna aan jou geschonken.

Maar alleen de stelling dat het onduidelijk is wat er werd verkocht voldoet niet. Waar ik op doel is wat er onduidelijk was, wat er werd aangeboden, of dat aanbod een voorwaardelijk karakter had etc.

Maar ik begrijp dat je ondertussen de cadeaubon zelf weer hebt doorverkocht?

Topicstarter
Real schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:25:
[...]

Ja en nee, want het moet inderdaad duidelijk zijn wat er verkocht werd. En jouw stelling is dat het onduidelijk was. Het gaat er echter vooral om wat de koper tijdens de koop aan informatie heeft gekregen, ook al heeft de koper de cadeaubon daarna aan jou geschonken.

Maar alleen de stelling dat het onduidelijk is wat er werd verkocht voldoet niet. Waar ik op doel is wat er onduidelijk was, wat er werd aangeboden, of dat aanbod een voorwaardelijk karakter had etc.

Maar ik begrijp dat je ondertussen de cadeaubon zelf weer hebt doorverkocht?
Nogmaals, gezien de gigantische berg negatieve reviews en de berisping van ACM is dit geen gevalltje dat de koper maar beter had moeten lezen ofzo.

Op hun website staan 500 hotels ofzo die je voor X euro aan tegoed zou moeten kunnen boeken. Als je dat dan probeert te doen hebben de hotels allerlei voorwaarden bedacht die niet op de website staan. Als ze al de moeite doen je überhaupt te woord te staan.

Als ik jou een bon verkoop voor een gratis ijsje bij een van de 200 aangesloten ijssalons, en het blijkt dat je die alleen maar kan inwisselen op maandagochtend in december met bijbetaling van 5 euro en dat meestal de ijssalon je verzoek tot een ijsje negeert, dan is mijn aanbieding misleidend.

Ik heb hem inderdaad doorverkocht. Als mijn enige optie kantonrechter is houdt het snel op (en mag betreffende partij blijven oplichten).

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:58
Anoniem: 1915870 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:17:
[...]

ACM heeft ze hiervoor ook op hun vingers getikt. Niet dat dat enige juridische waarde heeft.
Dit werkt ook zo met de Fletcher Hotels vouchers die je kunt aanschaffen via Socialdeal bijv.
Je kunt puntje bij paaltje haast nergens terecht. Er is altijd wel een BS reden waarom het niet kan wat je wil
- nee niet in die stad
- nee maar dat is een donderdag
- nee dat is al volgende week
- nee dat is pas over 6 weken
- zaterdag kost 15 extra pp

• Real
  • Niet online
Om deze vraag te kunnen beantwoorden:
Anoniem: 1915870 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:14:
Welke opties heb ik om de 600 euro alsnog nuttig in te zetten?
... is er meer informatie nodig en daar vroeg ik om. Als iemand zulke vragen stelt op een forum zoals dit, dan betekent dat niet meteen dat iemand je niet gelooft.

• Real
  • Niet online
paQ schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:46:
[...]
Er is altijd wel een BS reden waarom het niet kan wat je wil
Maar de vraag of de verkoper niet nakomt hangt dus vooral af van het antwoord op de vraag of dat soort beperkingen vooraf voor de koper duidelijk waren, er geen sprake was van een oneerlijke handelspraktijk etc.

Topicstarter
Real schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:49:
[...]

Maar de vraag of de verkoper niet nakomt hangt dus vooral af van het antwoord op de vraag of dat soort beperkingen vooraf voor de koper duidelijk waren, er geen sprake was van een oneerlijke handelspraktijk etc.
Die beperkingen zijn niet duidelijk. Ik heb mails van 8 hotels ondertussen die redenenen hebben waarom we niet welkom zijn op gewenste data die niet op de website staan. Die beperkingen zijn niet vooraf inzichtelijk.

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:52
Dit is één van de redenen waarom we in de familie en vriendenkring geen cadeaubonnen meer doen maar gewoon geld geven. En laten we eerlijk zijn, geld geven is net zo dull als een cadeaubon, maar je hebt tenminste geen beperkingen (tot ze ook nergens meer cash accepteren).

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-03 21:49
Met een andere kadobon ook al eens tegenaan gelopen. Heeft uiteindelijk twee jaar geduurd voordat we hem toevallig ergens kwijt konden. Het betalen heeft toen een half uur geduurd om uit te zoeken hoe dat daadwerkelijk moest. En dat was eigenlijk alleen omdat er op dat moment verder niemand anders in de zaak zat en de eigenaar heel aardig was en meehielp. Hier ook geen kadobonnen meer, we vragen ze niet, we geven ze niet. Je kunt nog beter de dagjeuit kortingscodes van de AH geven, die doen het meteen.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:58
Real schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:49:
[...]

Je kunt pas zien waar en wanneer je kunt boeken NA dat je de voucher hebt gekocht.
Je krijgt dan namelijk een aparte URL waar je je code moet invullen.

Het is echt echt een heel fout systeem.

Je kan niet schermen met 106 locaties en er eigenlijk maar altijd 14 ofzo op woensdag plek hebben op een plek waar je helemaal niet heen wil.

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:33
Die ellende hebben wij ook meegemaakt, echt met pijn en moeite hebben we een hotel kunnen boeken door meerdere keren met ******box en het hotel te bellen.

• mrveenie
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01:58
Cadeaubonnen zoals deze hebben vaak hele slechte voorwaarden voor de hotels. 30-50 fee is geen uitzondering dus hotels willen graag adverteren maar hebbeb helemaal geen zin om jouw bon in te wisselen want het kost ze een gigantische fee.

Net als partijen als vvv die vragen ook 15% aan inwissel fee die de verkoper maar doodleuk moet ophoesten. Tijd dat dit soort praktijken worden verboden.

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:26
Anoniem: 1915870 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:31:
[...]

Ik heb hem inderdaad doorverkocht. Als mijn enige optie kantonrechter is houdt het snel op (en mag betreffende partij blijven oplichten).
Nadat je zelf al van alles geprobeerd had en hem niet kon gebruiken?

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Rukapul schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:32:
[...]

De kantonrechter.

* Rukapul dacht dat iedereen wel wist dat je hierom nooit ongebonden hotel-, restaurant-, musical-, bioscoop-, etc. bonnen moet geven
Dit?
https://radar.avrotros.nl...x-dat-is-nog-knap-lastig/

• daveytje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:03
Roos79 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 23:42:
[...]

Nadat je zelf al van alles geprobeerd had en hem niet kon gebruiken?
Via een inwisselsite.
Anoniem: 1915870 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:09:
Heb @consolefreak zijn suggestie maar in acht genomen en de boel verpatst op wissel.com voor bol.com tegoed. 230+ kwijt maar af van het gezeik. ACM maar wat correspondentie doorgestuurd. Misschien dat die binnenkort nog een keer foei tegen ze kunnen zeggen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee