Toon posts:

Foto's afdrukken: resultaat heeft nooit de exacte maat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:12

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Ik druk voornamelijk foto's af bij Profotonet.nl, maar onderstaand probleem zal bij elke drukker voorkomen.

Al ja-ren worstel ik met dit gegeven: je koopt een lijst van 40x60 of eender welk formaat, je bestelt je foto in diezelfde maat en.......HET PAST NOOIT!
Enfin, je moet dan zelf gaan snijden, en ik heb geen professionele fotosnijder van dat formaat, dus ik doe het met een stanleymes en lange, ijzeren meetlatten. Hoe scherp het mes ook is, ik hou vaker van die "rafelige" randjes eraan over.
Buiten dat, kan het zomaar zijn dat details aan de randen weggesneden worden, en de tip is natuurlijk "plaats nooit details aan de randen".

Ok, probleem duidelijk: ik wil hier dus vanaf.

Nou geeft Profotonet per maat aan wat de minimale én maximale afmetingen zijn waar je als klant rekening mee moet houden.
Voor een 40x60 print betekent dat dat je foto dus 40,6cm x 60,9cm (kunnen) worden. Dus je moet mijns inziens best veel afsnijden nog.

Als je je afbeelding dan exact in 40x60cm wilt hebben, dien je in Photoshop je canvas dus naar deze maten te extenden met wit, zodat zij het exact op 40x60 kunnen snijden.
MAAR, ze geven ook aan dat elke print met 2% uitvergroot wordt. Dus je moet je canvas dan met nóg eens 2% vergroten.
Het mooie is: de ene keer werkt het, en de andere keer niet, maar meer niet dan wel. Er is bijna geen enkele foto echt exact op het formaat zoals ik het wil, ondanks ik rekening houd met bovenstaand en dus zelf al die randen toevoeg.

Ik vind dat je als klant zijnde wel erg veel rekening moet houden met al deze dingen, en niet iedereen is tech savvy of even Photoshop behendig.
Mij stoort het dat je als klant gewoon niet kunt verwachten dat je een exacte afdruk krijgt in de maat die je wilt zonder of a) zelf bij te moeten snijden of b) dat de drukker teveel details aan de randen wegsnijdt

Ik vind dat ze als drukkerzijnde dit bij de klant moeten weghalen aangezien zij wél alle kennis bezitten om dit goed te krijgen.

Dan een stapje verder: stel je wilt een afwijkende maat, let's say 20x47cm. Dan kun je 2 dingen doen:
1: de maat selecteren die over de langste zijde heen gaat. Dát formaat wordt dan gebruikt, en de rest wat niet origineel je afbeelding is wordt wit gemaakt, en die dien je dan zelf thuis af te snijden.
2: via https://app.profotonet.com/aangepastemaatprint de exacte maat opgeven, en dan snijden zij het voor je af.

Ik heb dat dus gedaan via #2 hierboven, en ik heb alsnog een foto gekregen met afgesneden randen, die ik zelfs nog méér moest bijsnijden zelf.

Ervaren jullie ook dit issue en hoe doen jullie dat? Of accepteren jullie dat het eenmaal is zoals het is en dat je nooit een exacte maat zult krijgen?

Canon: R6 | 16-35 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP | 135 APO

Alle reacties

• LegeBoekenkast
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-03 10:00
Deathchant schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:28:
Ik druk voornamelijk foto's af bij Profotonet.nl, maar onderstaand probleem zal bij elke drukker voorkomen.

Al ja-ren worstel ik met dit gegeven: je koopt een lijst van 40x60 of eender welk formaat, je bestelt je foto in diezelfde maat en.......HET PAST NOOIT!
Enfin, je moet dan zelf gaan snijden, en ik heb geen professionele fotosnijder van dat formaat, dus ik doe het met een stanleymes en lange, ijzeren meetlatten. Hoe scherp het mes ook is, ik hou vaker van die "rafelige" randjes eraan over.
Buiten dat, kan het zomaar zijn dat details aan de randen weggesneden worden, en de tip is natuurlijk "plaats nooit details aan de randen".

Ok, probleem duidelijk: ik wil hier dus vanaf.

Nou geeft Profotonet per maat aan wat de minimale én maximale afmetingen zijn waar je als klant rekening mee moet houden.
Voor een 40x60 print betekent dat dat je foto dus 40,6cm x 60,9cm (kunnen) worden. Dus je moet mijns inziens best veel afsnijden nog.

Als je je afbeelding dan exact in 40x60cm wilt hebben, dien je in Photoshop je canvas dus naar deze maten te extenden met wit, zodat zij het exact op 40x60 kunnen snijden.
MAAR, ze geven ook aan dat elke print met 2% uitvergroot wordt. Dus je moet je canvas dan met nóg eens 2% vergroten.
Het mooie is: de ene keer werkt het, en de andere keer niet, maar meer niet dan wel. Er is bijna geen enkele foto echt exact op het formaat zoals ik het wil, ondanks ik rekening houd met bovenstaand en dus zelf al die randen toevoeg.

Ik vind dat je als klant zijnde wel erg veel rekening moet houden met al deze dingen, en niet iedereen is tech savvy of even Photoshop behendig.
Mij stoort het dat je als klant gewoon niet kunt verwachten dat je een exacte afdruk krijgt in de maat die je wilt zonder of a) zelf bij te moeten snijden of b) dat de drukker teveel details aan de randen wegsnijdt

Ik vind dat ze als drukkerzijnde dit bij de klant moeten weghalen aangezien zij wél alle kennis bezitten om dit goed te krijgen.

Dan een stapje verder: stel je wilt een afwijkende maat, let's say 20x47cm. Dan kun je 2 dingen doen:
1: de maat selecteren die over de langste zijde heen gaat. Dát formaat wordt dan gebruikt, en de rest wat niet origineel je afbeelding is wordt wit gemaakt, en die dien je dan zelf thuis af te snijden.
2: via https://app.profotonet.com/aangepastemaatprint de exacte maat opgeven, en dan snijden zij het voor je af.

Ik heb dat dus gedaan via #2 hierboven, en ik heb alsnog een foto gekregen met afgesneden randen, die ik zelfs nog méér moest bijsnijden zelf.

Ervaren jullie ook dit issue en hoe doen jullie dat? Of accepteren jullie dat het eenmaal is zoals het is en dat je nooit een exacte maat zult krijgen?
Ik heb dezelfde ervaring, over het algemeen hoef ik niet super veel af te snijden. Maar irritant blijf het wel. Ik ben erg tevreden met de kwaliteit van profotonet, echter wordt ik helemaal ziek van het uploaden en aanpassen van de bestanden zodat ze overeenkomen met het formaat. Dat is gewoon niet echt gebruiksvriendelijk. Ik ben vaak erg veel tijd kwijt om in Photoshop de foto juist te positioneren en op te zoeken welk formaat ik moet aanhouden.

Daarom ben ik sinds kort overgestapt naar Saal Digital. De tools die ze bieden zijn wel gebruiksvriendelijk en scheelt een enorme berg werk. Als je zorgt dat je bestanden de juiste aspect ratio hebben is het genoeg. De kwaliteit is ook gewoon erg goed. Ik moet nog wat andere papiersoorten proberen, maar over het algemeen ben ik dik tevreden. Ik moest een paar millimeter wegsnijden (vind ik geen probleem). Meestal doe ik dat met de rolsnijmachine van mijn vriendin (kost een paar tientjes).

Overigens zorgde ik ervoor bij Profotonet dat het canvas in Photoshop altijd de precieze afmetingen had van de foto. Dus 40x60 bijvoorbeeld. Ik vergroot dan het canvas naar 40,6 x 60,9 en maak de overige ruimte wit. Dan moet je dus 6 en 9mm afsnijden aan 2 kanten, of 2x3 en 2x 4,5mm afhankelijk van hoe je de foto positioneert. Dat werkte prima voor mij.

[Voor 4% gewijzigd door LegeBoekenkast op 10-02-2023 14:34]

Canon EOS R | EF 16-35 f/4.0 | RF 24-105 f/4.0 | RF 70-200 f/2.8 | EF 50 F/1.8 | Instagram

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Dus als ik het goed begrijp wil je iets afdrukken op maat A, maat A heeft bij de drukker een afloop van bijv. 2 mm dus je maakt je afbeelding maat A + 2mm afloop, en de afdruk die je krijgt is iets anders dan Maat A? Daar kan ik met mijn hoofd niet bij en zou vrij onacceptabel zijn. Kan de drukker daar niet meer informatie over geven zodat je naar een consistente oplossing toe kunt werken? Dit lijkt me erg frustrerend.

Overigens voor wat betreft de kartelranden bij het bijsnijden, als je een nieuw mesje pakt (laatste segment -of twee- afbreken) en het mes laag/zo horizontaal mogelijk houdt bij het snijden, dan zou de snede strak moeten blijven. Ik heb nog nooit de problemen ondervonden die je daar beschrijft.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:30

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Even los van de TLDR, klinkt alsof Profotonet een dienst levert waarbij zij dus de foto voor je bijsnijden maar dit alsnog niet klopt? Dan lijkt mij dat je bij hun moet klagen.

Bij afdrukken heb je áltijd te maken met dit soort dingen en moet je bijsnijden. Met een scalpel (van de hobby winkel) werkt dat prima.

Even afgezien van dat vind ik het zelf altijd mooier om foto's in te lijsten met passe-partout, dan is die extra ruimte juist nodig om hem netjes op te kunnen plakken.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee