Toon posts:

Films die je aan het denken zetten

Pagina: 1
Acties:

• Amerauder
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22-03 17:51
Beste mensen,

Laten we het hebben over films die je aan het denken zetten.

Films komen natuurlijk in allerlei soorten en maten, smaken en vormen, en ik hou zoveel als een ander van de minder tot het intellect sprekende werken, die meer om de mooie beelden en gevoelens draaien – maar wat zijn nu de films die u aan het denken hebben gezet?

Films die een impact hebben gehad op uw wereldbeeld, die u anders naar dingen hebben doen laten kijken?

Want ook dat zijn mooie films.

The Matrix

Ik denk dan ten eerste – en dit is dan ook een beetje het cliché voorbeeld – aan The Matrix. Toen ik die voor het eerst zag was dat wel echt een nieuwe manier van kijken naar de wereld. Hoeveel is van onze maatschappij is er wel niet nep? Hoeveel laat zich eigenlijk wel niet betwijfelen? Vroeg ik toen in zekere zin voor het eerst.

Andere films zoals Dark City en The Truman Show beelden dezelfde idee ook heel goed uit, maar toen ik die zag was ik daar reeds bekend mee, dus had het niet meer dat effect. Het is dan een afstandelijkere, dit is ook een mooie film ja, maar niet meer die schok, niet die beleving van een nieuw perspectief op de wereld. Ik vraag me af hoe het zou zijn als ik die films als eerste zag, of ik dan ook die beleving zou hebben gehad.

★★★★☆

Dogville

Ook Dogville van Lars von Trier gaf mij zo'n soort van beleving. Een soort aha moment, er klikte iets, toen ik dat dramatische slot onder ogen kreeg, waar ik rillingen van kreeg, namelijk:

spoiler:
De gedachte dat vaak juist de grootste daders zelf ook de slachtoffers zijn, en andersom, dat we dader en slachtoffer niet zo gemakkelijk van elkaar zouden moeten scheiden in ons denken.

★★★★☆

2001: A Space Odyssey

2001: A Space Odyssey vond ik ook inspirerend. Deze film reikt op een uiterst treffende manier symbolen aan die je vervolgens naar eigen inzicht kunt interpreteren, het zijn symbolen waar je zelf iets van moet maken. Ik ben een grote liefhebber van Stanley Kubrick en zijn werken, maar deze film steekt nog boven zijn andere uit in dat het meer stof tot denken biedt, een kunstwerk is in die zin van het woord dat het pas wat waard wordt als je er zelf wat van weet te maken.

★★★★★

Bom yeoreum gaeul gyeoul geurigo bom

Bom yeoreum gaeul gyeoul geurigo bom, wat betekent: Lente, zomer, herfst, winter… en lente is een prachtige film die, zoals de naam suggereert, gaat over de wisselingen der seizoenen. Niet alleen die van het jaar, maar ook die van mensenlevens. Een jonge boeddhistische monnik krijgt les van zijn meester, en wij van deze film. Aangezien dit een Koreaans werk is, is de kans aanwezig dat u hem nog niet gezien heeft. In dat geval, en als u bereid bent de ogen te openen voor nieuwe inzichten, is het hoog tijd om daar verandering in te brengen. In heldere en simpele beeldentaal wordt hier een diepzinnige levensles voorgeschoteld.

★★★★☆

Dus kom maar op met voorbeelden van films die dit soort effecten teweeg brengen, en waarom ze dat doen, waarbij welbekende films en uiterst obscure even welkom zijn.

Wat zijn nou de films die u anders naar de wereld hebben laten kijken?

overstorm.nl

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

-Requiem for a dream; verslavingsproblematiek is helaas iets wat nog lang zal blijven bestaan. Realistisch onderwerp keihard in beeld gebracht. Film komt binnen en geeft je een naar gevoel. Zette mij toch ook wel aan het denken. Het lijkt zo simpel; “neem geen drug of indien wel stop er gewoon mee”. Echter is het natuurlijk een product van diverse sociale, maatschappelijke en ook biologische factoren.

-Gattaca; de grenzen van de maakbaarheid van het leven. Steeds actueler. Heb hem als erg onderhouden film in mijn hoofd maar ik moet hem nog een keer kijken, lang geleden, dus kan dan zomaar tegenvallen

• s0kkie
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:12

s0kkie

Follow The Fool

Joker (2019) - de manier hoe zieke mensen aan hun lot kunnen worden overgelaten, de kijk hoe de maatschappij kan zijn tegen deze mensen die er vaak ook zelf niks aan kunnen doen. Heb de film driemaal in de bios gezien, maar na de eerste keer liep ik wel met een 'wow' gevoel naar buiten en zat er dagen over te malen.

PSN: https://psnprofiles.com/s0kkie-NL

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18:57
Peppa Pig: My First Cinema Experience (2017) - fantastische samenkomst van epische fragmenten afkomstig uit de originele serie met muzikale intermezzootjes die ervoor zorgen dat de verschillende onderdelen soepel in elkaar overlopen zonder harde breaks. Het enthousiasme en optimisme van de hoofdrolspeler zorgt ervoor dat je van begin-tot-eind op sleeptouw wordt genomen in een keiharde wereld waar je naar kijkt door een roze bril. Het enige minpunt is de looptijd van slechts 72 minuten waardoor je enigszins ontsteld binnen anderhalf uur weer buiten staat.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

• Amerauder
Slappyjoez schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:32:
Peppa Pig: My First Cinema Experience (2017) - fantastische samenkomst van epische fragmenten afkomstig uit de originele serie met muzikale intermezzootjes die ervoor zorgen dat de verschillende onderdelen soepel in elkaar overlopen zonder harde breaks. Het enthousiasme en optimisme van de hoofdrolspeler zorgt ervoor dat je van begin-tot-eind op sleeptouw wordt genomen in een keiharde wereld waar je naar kijkt door een roze bril. Het enige minpunt is de looptijd van slechts 72 minuten waardoor je enigszins ontsteld binnen anderhalf uur weer buiten staat.
Is dat die aflevering waarin Peppa op confronterende wijze leert waar karbonaadjes vandaan komen?

overstorm.nl

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-03 16:02

Deathchant

Don't intend. Do!

Kep paar jaar geleden de animatiefilm Inside Out gekeken (2015). Nou, kep tranen met tuiten gehuild.

Het verhaal gaat over de emoties van een (tiener)meisje die gaat verhuizen en dat uiteindelijk helemaal niet leuk vindt. Ze wordt door haar ouders min of meer gevraagd om sterk te zijn voor ze, omdat dat zoveel goeds doet voor henzelf. Het verhaal speelt zich eigenlijk af in haar hoofd waarbij elke emotie (angst, vreugde, verdriet, boosheid) een visueel karakter is die in de controlekamer de boel besturen. Je ziet hoe die emoties reageren op de informatie van buitenaf en hoe deze in het hoofd van het meisje herinneringen aanmaken en opslaan in het korte of lange termijn geheugen. Dit wordt ook perfect gevisualiseerd met gekleurde balletjes die in zeer grote kabinetten worden opgeslagen. Zo geeft de emotie Vreugde een gele kleur aan een herinnering en je ziet hoe met name deze emotie aan het roer zit.

http://basementrejects.com/wp-content/uploads/2016/01/inside-out-2015-movie-review-emotions-joy-sadness-fear-anger-disgust-pixar-disney-300x161.jpg

Je ziet duidelijk hoe positiviteit en vreugde het controlepaneel "regeert", totdat het steeds slechter lijkt te gaan met het meisje en dus alle vreugde/positiviteitsemoties transformeren uit haar herinnering en negatiever worden gemaakt. Je ziet dan dat Verdriet (sadness) steeds een balletje (herinnering) blauw wilt kleuren en ze wordt altijd door Vreugde aan de kant gezet dat ze niet alles blauw moet maken, omdat dat betekent dat het meisje zich slechter zou gaan voelen.

Uiteindelijk raken Vreugde en Verdriet verstrikt in de long-term memory en bij het gedeelte waar de grote memory-dump is; het afvalputje waar herinneringen definitief weggaan. Ze moeten hun weg samen terugvinden naar de controlekamer en zien om zich heen alle "eilandjes" van positieve herinneringen afbrokkelen, wat staat voor dat het meisje zich steeds slechter gaat voelen nu alleen angst en boosheid aan het roer zijn. Je ziet dan ook hoe boos het meisje wordt en hoe slecht het met haar gaat.

Uiteindelijk redden Vreugde en Verdriet het terug en dan beseft Vreugde dat het juist de bedoeling is dat Verdriet ook eens aan het roer moet staan om de balletjes blauw te kleuren, omdat ook Verdriet gevoeld en erkend mag worden, en dát is de hele clue van het verhaal. Je ziet dan als laatste dat het meisje uitspreekt wat ze voelt en haar ouders erkennen haar verdriet. Ik vind het echt super dat dit zo relatief simpel maar zeer doeltreffend is uitgebeeld. Echt heel goed gedaan.

Canon: R6 | 16-35 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP | 135 APO

• Ebbie73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-03 19:48
Eternal Sunshine of the Spotless Mind. Een down-to-earth sci-fi. Tevens de best gewaardeerde film(IMDB) voor beide hoofdrolspelers Jim Carrey en Kate Winslet in hun hele carrière. Ondertussen wel 10x gekeken. Elke keer zie of hoor je weer dingen waaraan je merkt dat Michel Gondry oog voor detail had.

En waarom beoordeel ik het als een down-to-earth sci-fi?
Het is natuurlijk science fiction v.w.b. het erasen van bepaalde gedachten/herinneringen door een apparaat. Echter, mocht dat mogelijk zijn, is dit wel een hele goede vertolking van de droom(waarin Joel half bewust is) die hij heeft, terwijl zijn herinneringen aan zijn geliefde Clementine gewist worden. Emoties volgen elkaar snel op, zoals je die zelf ook zou kunnen hebben. Hij is in eerste instantie boos, daarna teleurgesteld en probeert hij zijn verstand de boventoon te laten voeren. In die droom komt hij erachter dat het toch niet goed voelt om haar te verwijderen uit zijn herinneringen. Dit alles wordt zo on-Amerikaans en natuurgetrouw weergegeven zonder overdreven opsmuk. Het is wel grotendeels melancholisch of kan je dat gevoel geven.

Daarnaast heeft het een grote 'What if'-gehalte. Wat als dit echt mogelijk was, wat als ik persoon X niet gekend had, wie zou ik uit mijn herinneringen halen? Wat zou ik al dan niet geleerd hebben als ik hem/haar niet had gekend.

Het typische wat dan ook ter illustratie weergegeven wordt is het niet (h)erkennen van het liedje "Oh my darling Clementine"

Fantastisch goed weergegeven film die in mijn absolute top 5 staat.

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 23:39
@Deathchant eet je nog Broccolli ? of denk je spontaan aan gif ? ;)

Gisteren naar Atonement zitten kijken op Prime
James Mcavoy en Keira Knightley ...
Toch 2 top casts
droevige maar oh zo mooie film waar er wel eens wat traantjes aan te pas gekomen zijn.
Gisteren naar gekeken en nu nog over aan het nadenken.

Discussie nog gehad met vrouwlief over of er genoeg atonement was (moet je de film voor gezien hebben)

[Voor 9% gewijzigd door Wolfp4ck op 10-02-2023 15:39]

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:55
Shame van Steve McQueen met Michael Fassbender in de hoofdrol. Prachtige, ontroerende film over wat sexverslaving met je kan doen. Vooral de laatste langdurige scene als hij gevochten heeft en daarna nog "troost" zoekt, grijpt me elke keer bij de keel. Prachtig verfilmd.

Wikipedia: Irréversible, een Franse film die zich achterste voren afspeelt. Begint met een gruwelijke gebeurtenis en gaat zo langzaam terug. Visueel zeer sterk (geen gore oid), unheimlich dankzij de gebruikte geluiden en zeer intens. Halverwege een verstikkende scene (meer kan ik niet zeggen zonder te spoileren). Absoluut geen film voor een romantisch avondje met z'n 2en. Je wordt er niet vrolijk van en daarom dat ik er 20 jaar nog steeds aan denk.

Wikipedia: Her (film) met Joaquin Phoenix. Heerlijke lichte, vrolijke en komische film over een AI systeem dat de PA wordt van de hoofdrolspeler en ze samen van alles beleven. In deze tijd van ChatGPT zeker een aanrader.

• Amerauder
Inside Out
Deathchant schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:06:
Het verhaal gaat over de emoties van een (tiener)meisje die gaat verhuizen en dat uiteindelijk helemaal niet leuk vindt. Ze wordt door haar ouders min of meer gevraagd om sterk te zijn voor ze, omdat dat zoveel goeds doet voor henzelf. Het verhaal speelt zich eigenlijk af in haar hoofd waarbij elke emotie (angst, vreugde, verdriet, boosheid) een visueel karakter is die in de controlekamer de boel besturen. Je ziet hoe die emoties reageren op de informatie van buitenaf en hoe deze in het hoofd van het meisje herinneringen aanmaken en opslaan in het korte of lange termijn geheugen. Dit wordt ook perfect gevisualiseerd met gekleurde balletjes die in zeer grote kabinetten worden opgeslagen. Zo geeft de emotie Vreugde een gele kleur aan een herinnering en je ziet hoe met name deze emotie aan het roer zit.
Deze film steekt goed in elkaar inderdaad.

Er wordt gevisualiseerd welke verschillende aspecten van de persoonlijkheid er in iemand huizen; en wat er gebeurd als een bepaalde emotie het overneemt. Een mens heeft niet één karakter maar meerdere, die constant met elkaar in concurrentie zijn en als het ware om heerschappij strijden, en het is mooi om daar een voorstelling van voorgeschoteld te krijgen.

Toch vond ik de manier waarop emoties strikt afgebakend worden in deze film enigszins tekortschieten, alsook het beeld van de mens die een soort cockpit heeft met bestuurders erin, alsof alleen onze hersenen écht leven en de rest een soort machine is die er aan bungelt.

Helemaal prima natuurlijk voor zo lang als de film duurt maar niet echt een manier om over de menselijke geest na te denken voor mij, het heeft wel duidelijk zijn grenzen.

★★★☆☆

Eternal Sunshine of the Spotless Mind
Ebbie73 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:30:

En waarom beoordeel ik het als een down-to-earth sci-fi?
Het is natuurlijk science fiction v.w.b. het erasen van bepaalde gedachten/herinneringen door een apparaat. Echter, mocht dat mogelijk zijn, is dit wel een hele goede vertolking van de droom(waarin Joel half bewust is) die hij heeft, terwijl zijn herinneringen aan zijn geliefde Clementine gewist worden. Emoties volgen elkaar snel op, zoals je die zelf ook zou kunnen hebben. Hij is in eerste instantie boos, daarna teleurgesteld en probeert hij zijn verstand de boventoon te laten voeren. In die droom komt hij erachter dat het toch niet goed voelt om haar te verwijderen uit zijn herinneringen. Dit alles wordt zo on-Amerikaans en natuurgetrouw weergegeven zonder overdreven opsmuk. Het is wel grotendeels melancholisch of kan je dat gevoel geven.
Ja mee eens, geweldige film, en het is inderdaad maar lichtelijk sciencefiction, het is meer een liefdesverhaal.

Ik was heel aangenaam verrast dat Jim Carrey dit kan, want ik kende hem alleen van films als The Mask en Ace Ventura, dus toen ik hem herkende in een serieuze film dacht ik eventjes: gaat dit wel goed? Hebben ze nu echt die vent uitgezocht? Maar daar moest ik snel op terugkomen. Dan ben je echt een goede acteur, als je het totaal tegenovergestelde ook goed kan.

Kirsten Dunst is ook heel erg goed in deze film. Prachtige vrouw, meesterlijke acteur, en voor zover ik weet is dit haar beste werk.

En wat een mooie titel ook: Eternal Sunshine of the Spotless Mind. En als je dan de film kijkt en op zijn plaats valt dat deze mooie combinatie van woorden nog een betekenis heeft ook, dan is ook dat een prettige ervaring.

★★★★☆

overstorm.nl

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-03 15:11
Don't Look Up.

Geeft de sfeer tijdens de coronacrisis en regering Trump perfect weer.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

What dreams may come. Deze film is naast een cinematisch meesterwerk ook iets wat je aan het denken zet wat geluk, de hemel en een goede relatie is door het gespiegelde ook weer te geven.

Al 25 jaar geleden dat ik deze in de bios zag, maar deze kwam wel binnen.

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 22:23
New Order (2020)

Mooi apocalyptische film over rijkdom, armoede en macht. Speelt zich af in een Zuid-Amerikaans land en laat mooi zien wie de uiteindelijke winnaars zullen zijn. Écht een aanrader.

• luxzenburcht
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:37
The flowers of war (2011)

IMDB: The Flowers of War (2011)

Deze film laat zien wat mensen voor een beesten kunnen zijn. Prachtige film maar niet leuk om te kijken. Heb hem één keer gezien maar hoef hem niet nogmaals te zien.

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:14

Honesty

kattenneus!

American history x, daar kwam ik wel even uit de bioscoop en was ik even ontdaan door het geweld en de haat.

Verder donnyy darko zette me toch wel aan het denken over het leven en de dood.

Joker had een beetje van beide, unheimlich uit de bioscoop gekomen(ook 4 keer gezien in de bios) maar ook over de geestelijke gezondheidszorg nog lang nagedacht.

festina lente

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:52

sh4d0wman

Long live the King!

Hotaru no Haka aka IMDB: Grave of the Fireflies (1988)
Menselijk drama ten tijde van de tweede wereld oorlog verteld vanuit een jongen die voor zijn zusje moet zorgen. Een indrukwekkend verhaal en mooi animatie stijl.

City of Life and Death aka IMDB: Nanjing! Nanjing! (2009)
Over de Japanse verovering van Nanking/Nanjing in de tweede wereld oorlog en de brute tactieken die werden toegepast. Mensen zijn beesten. Een bijpassend documentaire is Unit 731 maar kijk die alleen als je de rest van de week minder vrolijk wil zijn. De Japanese tegenhanger van de SS en even zieke expirementen.

Being a hacker does not say what side you are on. Being a hacker means you know how things actually work and can manipulate the way things actually work for good or for harm.
Come to the dark side. We've got cookies.

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
The man from Earth

Ondanks dat ik niet religieus ben, integendeel, is deze film me altijd bijgebleven. Niet enkel vanwege het verhaal, maar ook de setting. De gehele film speelt zich af in één ruimte.

Ik jan er verder niks over zeggen want alles wat je erover kunt zeggen betreffen spoilers. :)

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:32
Ex Machina.
Voorbij AI
Zou er nog een vervolg komen?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• josh-hill
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:51
IMDB: Victoria (2015)

Maar niet echt vanwege het verhaal, want dat is niet zo bijzonder, maar vanwege de manier waarop het gefilmd is. Ik had zoiets nog nooit eerder gezien, en de hoofdrolspelers spelen heel natuurlijk (waarschijnlijk omdat veel geïmproviseerd is).

Er ging in ieder geval een wereld voor mij open. Dat je een film ook zó kunt maken.

spoiler:
De film is 1 take, zonder knip- en plakwerk in het beeld.

Overigens had ik het positieve van het improviseren ook bij de film Blue Jay (2016).

IMDB: Nobody Knows (2004)

De eerste film van Hirokazu Kore-eda die ik gezien heb. In deze film laat een alleenstaande moeder haar kroost alleen, waarna de 12-jarige zoon het zootje ongeregeld moet zien te laten overleven. Prachtige film over een bijzonder gezin in een bijzondere situatie en wat er dan kan gebeuren.

Sindsdien ben ik hooked. Hirokazu Kore-eda heeft nog veel andere meesterwerken gemaakt waarin een bijzonder 'gezin' in een bijzondere situatie geportretteerd wordt. Maar dit blijft denk ik toch wel de beste. Wellicht omdat ik die het eerste gezien heb.

Al deze films zetten je aan het denken... wat zou jij in zo'n situatie doen? Een heel goed voorbeeld daarbij is ook de film Like Father, Like Son (2013), waarin twee kinderen bij de geboorte verwisseld zijn, maar de ouders dit pas jaren later krijgen te horen.

[Voor 6% gewijzigd door josh-hill op 14-02-2023 20:49]

jungletrain.net - 24/7 drum & bass radio

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
josh-hill schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 20:46:
IMDB: Victoria (2015)

De eerste film van Hirokazu Kore-eda die ik gezien heb. In deze film laat een alleenstaande moeder haar kroost alleen, waarna de 12-jarige zoon het zootje ongeregeld moet zien te laten overleven. Prachtige film over een bijzonder gezin in een bijzondere situatie en wat er dan kan gebeuren.
Wat is Kore-eda goed he, mijn favoriet is nog steeds Shoplifters, maar Nobody Knows en Still Walking volgen daar vlak achter en volgend weekend ga ik naar Broker in de bioscoop.

Andere aanraders zijn A Brighter Summer Day (1991) en Yi Yi (2000) van Edward Yang. maar eigenlijk alles van Edward Yang als ik eerlijk ben :)

GamerTag: ReVisionsX

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:57

The Eagle

I wear my sunglasses at night

The Mist
IMDB: The Mist (2007)
A freak storm unleashes a species of bloodthirsty creatures on a small town, where a small band of citizens hole up in a supermarket and fight for their lives.
Er gaat iets mis in een militair lab bij een dorpje, dat veroorzaakt een mist die insecten lifesize en bloeddorstig maakt. Zet je aan het denken omdat het zomaar zou kunnen gebeuren, en de groepsdynamiek die er plaatsvindt is fenomenaal neergezet (en ook aanstaanjagend tegelijketijd).
Enige horrorfilm waarvan ik zeg: dat zou serieus zomaar kunnen gebeuren.

Laat ik het zo zeggen: ik was blij dat corona maar een simpel virus was.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• mavaros
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:32
Ik heb geen enkele film die me serieus aan het denken heeft gezet. Films zijn nep in mijn optiek. De realliteit is vaak gruwelijker of het viel allemaal wel mee.

Aan vliegende draken of alcoholisten die op wonderbaarlijke wijze het licht zien, heb ik niks. Dat zal allemaal wel.

Zo uit de losse pols zou ik The Killing Fields kunnen aandragen, maar dan kom je nog op hetzelfde punt uit, dat films mij niet serieus laten nadenken. Het is puur vermaak.

edit: Na wat overdenken kom ik op twee films uit, waar ik wel serieus over ben gaan nadenken.

De ene heet Threads, en gaat over een atoomaanval en de naweeën ervan, kort gezegd.

De andere heet Sometimes in April. Die gaat over de genocide in Rwanda in 1994. Ik heb nog een foto rondzwerven waar ik op gefotografeerd ben, toen ik een artikel over die verschrikking las in de Nieuwe Revue. Dat was aan de vooravond van de genocide in Srebrenica.

[Voor 33% gewijzigd door mavaros op 17-02-2023 00:09]

• Amerauder
mavaros schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 23:54:
Ik heb geen enkele film die me serieus aan het denken heeft gezet. Films zijn nep in mijn optiek. De realliteit is vaak gruwelijker of het viel allemaal wel mee.

Aan vliegende draken of alcoholisten die op wonderbaarlijke wijze het licht zien, heb ik niks. Dat zal allemaal wel.

Zo uit de losse pols zou ik The Killing Fields kunnen aandragen,
...
De ene heet Threads, en gaat over een atoomaanval en de naweeën ervan, kort gezegd.
...
De andere heet Sometimes in April. Die gaat over de genocide in Rwanda in 1994.
Kunst is ook nep. Dat is in zekere zin zelfs wat het woord betekent, zoals ook terug te zien in het woord kunstmatig.

Maar het kan wel in staat zijn om bepaalde ideeën te communiceren, en soms op een aangenamere of zelfs duidelijkere manier dan directe spraak dat kan, al is dat dan uitzonderlijk. Dat is misschien wel deel van waar we naar op zoek zijn als we het hebben over 'goede' films.

Wat mij overigens opvalt is dat ik erg veel nadruk zie op gruwelijke gebeurtenissen, ook in dit bericht, maar ook in vele andere reacties. ‘Aan het denken zetten’ wordt schijnbaar veelal geassocieerd met: “Wat kunnen mensen toch gemeen zijn.”

Zo ook de opmerking: “De realiteit is vaak gruwelijker.” Maar het palet waarmee films schilderen is toch vele malen breder dan dat?

overstorm.nl

• _NooT_
  • Laatst online: 30-03 09:46
Titels die me zo gauw te binnen schieten:

Memento
Interstellar
Stranger than fiction
Her
Brazil
Minority Report

• Amerauder
Bedankt allemaal voor deze suggesties!

Van de films die ik nog niet eerder gezien had en mij aanspreken heb ik de eerste inmiddels bekeken en dat is:

The Man from Earth
dawg schreef op maandag 13 februari 2023 @ 17:54:
The man from Earth

Ondanks [...] is deze film me altijd bijgebleven. Niet enkel vanwege het verhaal, maar ook de setting. [...]

Ik jan er verder niks over zeggen want alles wat je erover kunt zeggen betreffen spoilers. :)
Het eerste dat opvalt is dat deze film de titel van dit topic recht doet. Dit is geen actiefilm, geen komedie, dit is heel erg duidelijk een film die je aan het denken zet, er wordt hier een idee gepresenteerd.

Zoveel zelfs, dat het de film uniek doet voelen. Zonder uit te wijden waarom dat zo is, want dat zou een spoiler zijn, is toch weer even wat anders, zoals dit zie je ze niet heel vaak.

Dat deze film je aan het denken zet wil niet zeggen dat het een complexe film is – helemaal niet, hij is ook prima geschikt voor kinderen, in ieder geval niet te moeilijk – maar het geeft wel een leuke nieuwe kijk op dingen. Onderwerpen als geschiedenis, antropologie, boeddhistische en mythologische invloeden op het christendom, ze worden allemaal op een aangename wijze in een nieuw perspectief geplaatst.

Het acteerwerk is niet overal even sterk. Op punten vond ik de reacties die mensen geven wanneer ze met iets vreemds worden geconfronteerd niet helemaal wat ik zou verwachten. Ik zou zeggen dat ze een beetje van hun stuk zouden zijn en zich even zouden moeten herpakken voordat ze er op zouden reageren, maar nee hoor, soms hebben ze hun antwoord direct klaar alsof het dagelijkse kost is.

Ook is het plot niet zo boeiend, beetje minimaal. Maar dat hoeft ook helemaal niet, en er zitten desondanks toch nog een paar leuke twists in.

Al met al doet deze film het beetje dat hij doet uitstekend, en kunnen we spreken van een zeer geslaagde kijkervaring. Een must-see voor iedereen die houdt van films die je aan het denken zetten.

★★★★☆

overstorm.nl

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:53
Demolition Man uit 1993

Toen der tijd een leuke actie film.

Als je nu terug kijkt en eigenlijk best akelig accuraat begint te worden heeft mij de film de laatste jaren best wel aan het denken gezet.

Paar voorbeelden:

- Handheld tablets met video bellen klonk in begin jaren 90 als onmogelijk maar het is inmiddels de realiteit.
- 24/7 alles is online
- Iris oog scanner
- Microchip bij iedereen in zijn hand geïmplementeerd
- Sigaretten, zout, alcohol etc is slecht dus verboden
- Geen fysieke seks maar via VR vanwege ziektes
- Automatisch rijden van een voertuig
- Fossielvrij rijden
- Verboden te vloeken

Met andere woorden.. een heleboel politieke 'correctness' waar iedereen maar moet zien of je daar maar blij van wordt. ;)

In dit stukje bv is realtime 'webcam' heel normaal zoals nu. 30 Jaar geleden kon je dat je eigen niet bijvoorstellen.

[Voor 20% gewijzigd door wauskoek op 10-03-2023 23:04]

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:53
Kom ik later op terug...

[Voor 93% gewijzigd door wauskoek op 10-03-2023 23:27]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kevinmastah2005
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:32
@wauskoek

Teddybear.

Alleen nog het invriezen en jaren later weer ontwaken mist nog. Wie weet over x aantal jaar :)

Sony 55x9505h, Denon x4700h, Klipsch Atmos 7.1.4, Ziggo, Windows 10 Ik weet niet alles maar ik help graag.

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Leuk topic :)

Er zijn zo veel films die me aan het denken gezet hebben. Ik zag er al eentje voorbij zien komen "Eternal Sunshine".
Alleen de enige die me al jaren bij gebleven is Into the Wild
De ultieme droom van velen om alles te laten vallen en de natuur in te trekken. Dat het uiteindelijk compleet verkeerd gaat laat toch denken of de reis het wel of niet waard was.

Een paar jaar in complete vrijheid leven. Los van alle verplichtingen die de maatschappij van ons verlangt.
En dan op een nare manier sterven van de honger.
Is dat slechter dan je hele leven werken, doen wat de rest van je verlangt, en dan op je vlak voor je pensioen aan een hartaanval overlijden?

Die film heeft mijn hoofd behoorlijk in de war gekregen nadat ik hem zag :)

[Voor 30% gewijzigd door fm77 op 11-03-2023 00:18]

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:06
Departures
Prachtige film die gaat over het beroep begrafenisondernemer in Japan. Het is een beroep met niet veel aanzien daar en de struggle daarmee door de hoofdpersonage die daar per ongeluk in rolt is prachtig verfilmd. Mooie muziek ook trouwens, gecomponeerd door Joe Hisaishi die ook wel bekend is van vele Studio Ghibli films.

[Voor 16% gewijzigd door Soepstengel op 11-03-2023 00:26]

Desktop: Ryzen 3600 | 16 GB | Radeon RX 6800 | Asus MG279Q

• BroWohsEdis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:36
Vond Joker (2019) een hele mooie film, laat in mijn idee een beetje zien hoe het gaat in de huidige maatschappij.

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:28
All Quiet on the Western Front (2022)
Tweakers: 7.2 | IMDb: 7.8 | Genre: Action, Drama, War | Runtime: 148 min | MPAA: R
Ik had dat bij deze film. Ik ben niet snel emotioneel bij films maar deze hakte er echt goed in. Heb er heel slecht van kunnen slapen. Het geeft een, voor mij goed beeld van de nutteloosheid van oorlog
7 / 10
Genereer je eigen UBB code review

Strava, Twitter

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:42
Crash

De film maakt je heel bewust dat je zelf ook vooroordelen hebt. Voor de personages waar je in het begin van de film sympathie voor hebt, ontwikkel je gaandeweg een antipathie en vice versa.

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:14

CurlyMo

www.pilight.org

Ebbie73 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:30:
Eternal Sunshine of the Spotless Mind. Een down-to-earth sci-fi. Tevens de best gewaardeerde film(IMDB) voor beide hoofdrolspelers Jim Carrey en Kate Winslet in hun hele carrière. Ondertussen wel 10x gekeken. Elke keer zie of hoor je weer dingen waaraan je merkt dat Michel Gondry oog voor detail had.
Er zijn genoeg films die ik echt geweldig vind. Zoals de Before Trilogy (Before Sunrise, Before Sunset en Before Midnight) die de conversatie als leitmotiv hoog optilt of Le premier jour du reste de ta vie die het alledaagse prachtig weet te vatten in een film. Maar films die me écht aan het nadenken hebben gezet is een stuk lastiger.

De genoemde film is wel de eerste film waar ik aan dacht bij het zien van het onderwerp van dit topic.

De manier waarop ze met de haarkleur van Kate de verschillende tijden van ontmoeting, herinnering en heden aanduiden vond ik geniaal.

De andere films waar ik aan moest denken zijn ook al genoemd zoals Dogville, Inside Out.

Mijn toevoeging: Room

Wat ik mooi vond aan deze film is hoe Brie Larson (Ma) met Jacob Tremblay (Jack) vrijwel de hele film een pracht spel weten neer te zetten in niks anders dan een kleine kamer. Die kamer is het leven van Jack. Dat is waar hij is opgegroeid en waar hij zich veilig voelt. Ondanks de onnatuurlijke situatie waar beiden inzitten spiegelt het je ook de normativiteit rond materialisme. Dat mensen in de basis niks anders nodig hebben dan liefde, eten/drinken en een dak boven je hoofd wordt hier tot in het letterlijke getrokken. Vanuit Jack is dat ook zo. Via Ma voel je wat een gruwelijke situatie ze eigenlijk in zijn beland.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
segil schreef op zondag 12 februari 2023 @ 08:57:
Shame van Steve McQueen met Michael Fassbender in de hoofdrol. Prachtige, ontroerende film over wat sexverslaving met je kan doen. Vooral de laatste langdurige scene als hij gevochten heeft en daarna nog "troost" zoekt, grijpt me elke keer bij de keel. Prachtig verfilmd.
Deze kwam inderdaad ook bij mij op.

Verder nog La Haine, ook toen al ongelijkheidsproblematiek in de Parijse banlieues. Meer dan 25 jaar verder is het nog immer la haine attire la haine. Ook Idiocracy. Fijne satire over zeker nu maatschappelijk heel relevante onderwerpen: anti-wetenschappelijke tendenzen, bedrijfsinvloeden op de samenleving, enzovoort.

Quo Vadis, Aida? is me meermaals aangeraden, maar staat nog op de kijklijst. Film die een schandvlek op ons land behandelt, de val van Srebrenica.

[Voor 14% gewijzigd door FirePuma142 op 11-03-2023 16:41]

• Amerauder
Demolition Man
wauskoek schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 22:56:
Demolition Man uit 1993

Als je nu terug kijkt en eigenlijk best akelig accuraat begint te worden heeft mij de film de laatste jaren best wel aan het denken gezet.

Paar voorbeelden:
...
Met andere woorden.. een heleboel politieke 'correctness' waar iedereen maar moet zien of je daar maar blij van wordt. ;)
Ja, prachtig inderdaad. En Taco Bell als het enige nog bestaande restaurant! Dat is een kracht van humor, die je ook wel eens bij cabaret tegenkomt: er wordt egens de draak mee gestoken, zoals hier dat hele politieke correcte en maakbare, en wie daar verder niets over wil horen die kan gewoon meelachen met de grap. Maar ondertussen zit er ook nog een maatschappijkritische laag aan, en maken de de schrijvers een punt over welke kant het op gaat met de wereld. De spiegel die ons hier met humor wordt voorgehouden is er ook een die tot denken stemt.

Zoals ook met Stormship Trooopers het geval is, hebben we hier te maken met satire waarvan niet iedereen begrijpt dat het satire is, of hoe en waarom dat grappig is, waardoor deze film een iets minder goede reputatie heeft dan hij verdient. Ik had hem ook als ‘alleen maar een domme actiefilm’ ingeschat voordat ik hem zag. Wat op zich niet onjuist is, want dat is het ook gewoon, maar het is tevens zoveel meer dan dat, waardoor ik aangenaam werd verrast.

"We're police officers! We're not trained to handle this kind of violence!"

Daarnaast is deze film gewoon ontzettend stijlvol. De setting, het decor, en wat mij met name opvalt, de kostuums, zien er allemaal fantastisch uit. Kijk nou toch die uniforms!

Stallone en zijn tegenspeler vormen een iconisch contrast – Stallone is ijs – wat wordt uitgebeeld door een kalm karakter maar ook bijvoorbeeld doordat hij wordt ingevroren, en Snipes is vuur – met een onstabiele persoonlijkheid en de behoefte om alles in de fik te zetten, en zijn karakter heet ook heel toepasselijk Phoenix.

Het is allemaal ontzettend cheesy en over-the-top Amerikaans. Maar op een of andere manier werkt dat hier goed. Alles wordt luchtig gebracht, alsof je het niet zo serieus dient te nemen, maar ondertussen is er gewoon goed werk geleverd met het maken van deze film. Dit is Stallone, en ook Snipes op hun allerbest.

★★★★☆

overstorm.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:04

Lordy79

Fundamentalist

Films die je aan het denken zetten...

Tja, de beste film in mijn ogen ooit gemaakt is La vitá e bella... een film die me tot tranen deed lachen, én deed huilen, én romantisch is én me boos maakte. Dat is verder bij mij nog geen film gelukt. En daarnaast een prachtige soundtrack.

Verder een flink aantal die hierboven genoemd zijn.

Maar recent is het de serie black mirror die me van mijn stuk heeft gebracht en waar sommige afleveringen nog enkele dagen blijven opborrelen. Mocht je netflix hebben raad ik je deze serie absoluut aan.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-03 11:04
Das Experiment.

Een gevangenen/bewakers expiriment loopt uit de hand. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal.

Mensen veranderen in beesten als je ze macht geeft.

Tacens SagittaII Tower en Tacens Ventus Ice reviews

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:39
wauskoek schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 22:56:
Demolition Man uit 1993

[YouTube: Demolition Man (1993) Official Trailer - Sylvester Stallone, Wesley Snipes Action Movie HD]

Paar voorbeelden:

- Handheld tablets met video bellen klonk in begin jaren 90 als onmogelijk maar het is inmiddels de realiteit.
- 24/7 alles is online
- Iris oog scanner
- Microchip bij iedereen in zijn hand geïmplementeerd
- Sigaretten, zout, alcohol etc is slecht dus verboden
- Geen fysieke seks maar via VR vanwege ziektes
- Automatisch rijden van een voertuig
- Fossielvrij rijden
- Verboden te vloeken

[YouTube: Demolition Man - Phoenix vs Cops [HD]]

In dit stukje bv is realtime 'webcam' heel normaal zoals nu. 30 Jaar geleden kon je dat je eigen niet bijvoorstellen.
Demolition Man is voor een groot deel gebaseerd op het boek "Brave new World" van Aldous Leonard Huxley. Het is ook niet zomaar dat het personage van Bullock Lenena Huxley heet.

Tenminste, zo zie ik het dan :P

Het boek kan je trouwens gewoon lezen, aangezien het public domain is: https://www.huxley.net/bnw.pdf

Alleen een kwaliteitspost begint met: "Let wel", "In mijn optiek", of "Je vergeet dat...". Jíj bent die kwaliteitsposter! || De Echte Hardcore Tweaker kijkt niet op Tweakers, maar verwijst naar Linus Tech Tips.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:55
FirePuma142 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 16:37:
[...]

Deze kwam inderdaad ook bij mij op.

Verder nog La Haine, ook toen al ongelijkheidsproblematiek in de Parijse banlieues. Meer dan 25 jaar verder is het nog immer la haine attire la haine. Ook Idiocracy. Fijne satire over zeker nu maatschappelijk heel relevante onderwerpen: anti-wetenschappelijke tendenzen, bedrijfsinvloeden op de samenleving, enzovoort.

Quo Vadis, Aida? is me meermaals aangeraden, maar staat nog op de kijklijst. Film die een schandvlek op ons land behandelt, de val van Srebrenica.
La Haine heb ik onlangs ook gezien. Toevallig dezelfde acteur als in Irrevisible. Geweldige film. Goed geacteerd, mooi neergezet. Ik las dat het destijds ook veel stof deed opwaaien. Kijk, dat is ook mooi dat een film aanzet tot maatschappelijke discussie.

Onlangs zag ik nog 2 goede films: Aftersun, welke me aan mijn vader deed denken. En EO, dat laat zien wat onze relatie met dieren is. Gemaakt door Jerzy Skolimowski.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Amerauder
Vrijdag schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:48:

Demolition Man is voor een groot deel gebaseerd op het boek "Brave new World" van Aldous Leonard Huxley. Het is ook niet zomaar dat het personage van Bullock Lenena Huxley heet.

Tenminste, zo zie ik het dan :P
Juist! Dat lijkt me een overduidelijke knipoog inderdaad.

Zo heet de hoofdpersoon in Demolition Man John Spartan, maar hij wordt voortdurend ‘savage’ genoemd, met name door zijn leidinggevende.

Samen maakt dat John Savage, het karakter uit Brave New World.

overstorm.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je een origineel tijdbeeld wilt van de jaren '90, met fantastische muziek op de 'achtergrond' (inclusief Hollands glorie Urban Dance Squad!!), en het een beetje luchtig wilt, kan ik je Hackers(1995) aanraden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:03

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Van het weekeinde nog eens een keer Arrival bekeken. Zo veel van Villeneuve zet je aan het denken, maar dit is wel een pareltje.

Daarnaast, films waar met de tijd geknoeid wordt vindt ik echt prachtig:
Looper
Interstellar
Boss level
Last night in Soho
Inception

Andere films die ik hier nog niet terug heb gezien:
Thelma
Only the Animals
The Menu
The Feast
Swallow
The Square
The Last Letter from your Lover
Good night, and Good Luck
Idiocracy
Whiplash
The Lighthouse
Fear and Trembling
Syriana
Perfect Strangers

Ok, ik ga even ophouden ;)

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Is er niet een regel te maken dat je tenminste wat toelichting geeft waarom je een film een nadenker vind. Ik zie vaker films voorbij komen in enkel lijstjes hier waarbij ik me dat totaal niet kan voorstellen. Daarom ben ik juist zo nieuwsgierig naar een ander inzicht.

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:12
Taart
Nu 25 jaar oud?

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• flyyy
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:45
Er zijn niet veel films die mij lang bij blijven, maar ik zag deze thread voorbij komen en moest meteen denken aan 9 uit 2009.

Duurt niet lang, maar vind het wel een mooie unieke film qua format.

[Voor 18% gewijzigd door flyyy op 14-03-2023 16:21]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bramtweakers
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:59
Primer
Heel aparte film, low budget maar prachtig plot. 4x gekeken, elke keer weer wat nieuws gezien. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Primer_(film)

The room
Hahaha. Voor een leuke avond: paar vrienden, paar pilsjes, borrelplankje en deze film. Zo slecht dat het leuk word.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Primer_(film)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Timons106
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 31-03 11:58
Wat een geweldig topic! Ik heb al aardig wat films aan mijn lijstje toegevoegd.

Een recente film die mij aan het denken gezet heeft is The Whale. Hij draait momenteel nog in de bios!

• ThAZiP
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 31-03 11:37
Wellicht wat minder bekend maar onbekend maakt onbemind. Heb een aantal jaren terug oprecht genoten van Adams æbler / Adams Apples. Een Deense comedy over een neo-nazi die zijn voorwaardelijk / laatste strafdeel bij een soort kerkelijk instituut moet uitzitten waar hij zichzelf een doel stelt / moet stellen. Dikke aanrader vanwege diverse aspecten.

IMDB: Adams æbler (2005)

[Voor 11% gewijzigd door ThAZiP op 14-03-2023 17:31]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• josh-hill
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:51
Bramtweakers schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 16:28:
Primer
Heel aparte film, low budget maar prachtig plot. 4x gekeken, elke keer weer wat nieuws gezien. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Primer_(film)

The room
Hahaha. Voor een leuke avond: paar vrienden, paar pilsjes, borrelplankje en deze film. Zo slecht dat het leuk word.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Primer_(film)
Primer inderdaad.

Dat wilde ik net posten in reactie op @ElCondor, want Primer is natuurlijk DE tijdreis film die je aan het denken zet. Wellicht niet filosofisch maar wel wtf just happened.

[Voor 4% gewijzigd door josh-hill op 14-03-2023 17:50]

jungletrain.net - 24/7 drum & bass radio

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:03

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

CurlyMo schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:54:
Is er niet een regel te maken dat je tenminste wat toelichting geeft waarom je een film een nadenker vind. Ik zie vaker films voorbij komen in enkel lijstjes hier waarbij ik me dat totaal niet kan voorstellen. Daarom ben ik juist zo nieuwsgierig naar een ander inzicht.
Sorry, sorry, ben nieuw in dit topic. Ik ga mijn best doen mijn beweegredenen op schrift te stellen:
ElCondor schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:19:
Van het weekeinde nog eens een keer Arrival bekeken. Zo veel van Villeneuve zet je aan het denken, maar dit is wel een pareltje.

Looper
Deze moet je zeker een aantal keer zien om precies te begijpen wat er nu gebeurt, maar goed acteerwerk en een goed uitgewerkt concept over tijdlussen en de gevolgen daarvan.
Interstellar
Redelijk goed onderbouwde fenomenen zoals tijdsverdunning (is dat een woord?) die een belangrijke rol spelen in het hele verhaal. Doet je nadenken over hoe wij tijd eigenlijk ervaren, net als Arrival.
Boss level
Super grappige en goed uitgewerkte Groundhog Day. Leuk om te zien dat je ook met een wat minder bekende cast een onderhoudende film neer kunt zetten.
Last night in Soho
Ik kan er niets aan doen, maar ik ben groot fan van Taylor Joy. De film zet je goed op het verkeerde been en je blijft zitten met een aardige WTF ervaring.
Inception
Vond ik een verfrissende uitwerking van het fenomeen dromen en uiteraard de vraag op welke manier wij een werkelijkheid ervaren. Ook tijdsbeleving en hoe dat in dromen soms verwarrend, maar toch heel realistisch ervaren kan worden.

Andere films die ik hier nog niet terug heb gezien:
Thelma
Ik ga graag op zoek naar pareltjes buiten de courante cinema om. Nordic films zijn wel een heel eigen genre. In deze film speelt op een gegeven moment vooral onze eigen invulling van momenten in het leven en de manier waarop wij ze herinneren een grote rol
Only the Animals
Bizar mooie film die zich afspeelt op het franse platteland. Ik vind het ook leuk om een verhaal van verschillende kanten voorgeschoteld te krijgen. Ook weer omdat ieder zijn eigen werkelijkheid heeft.
The Menu
Daar is ze weer, in een hele vreemde film die prachtig in elkaar is gezet. Precies het juiste tempo met spanningsopbouw en verassingen. Ga er niet te veel over vertellen. Als je van eten houdt is het ook een aanrader ;)
The Feast
Dit keer een film geheel in het Welsh, waarmee je mij dan al te pakken hebt. Heel langzaam krijg je al het idee dat er in het hele verhaal iets mis is. En langzaam wordt duidelijk wat er gebeurt is en wie de hoofdpersoon nu daadwerkelijk is.
Swallow
Beklemmende film over hoe iemand weg kan zakken in een moeras en tot welke extremiteiten iemand in staat is om toch een mate van controle over het eigen leven te krijgen. Met een prachtige hoofdrol.
The Square
Nordic film, maar wel met een aantal acteurs niet direct uit die omgeving. Het verhaal zit ook goed in elkaar, met de hoofdpersoon die langzaam de situatie boven het hoofd groeit.
The Last Letter from your Lover
Mooie film met een prachtig tijdsbeeld van de jaren 60 en hoe beklemd je kunt komen te zitten in een relatie, omdat de samenleving dit van je verwacht.
Good night, and Good Luck
IJzersterk tijdsbeeld van de jaren 50 en de communist witch hunt. Mooi gebruik van historisch beeldmateriaal.
Idiocracy
Waarschijnlijk wel bekend bij een groter publiek, maar de opening is echt iets wat je aan het denken zet over de hedendaagse samenleving.
Whiplash
Hoe ver ben je bereid te gaan om je doel te bereiken en hoeveel shit ben je bereid daarvoor te slikken. Met een prachtrol voor J.K. Simmons.
The Lighthouse
Dafoe op zijn best en een een hele sterke rol voor Pattinson die laat zien dat hij meer in huis heeft dan Cedric of Edward. Het verhaal is echt te bizar voor woorden.
Fear and Trembling
Culture clash tussen het Japanse bedrijfsleven en een westers meisje die zelfverzekerd de heersende mores misvat en daar bijna aan ten onder gaat.
Syriana
Hele mooie raamvertelling met verschillende verhaallijnen die uiteindelijk op een gruwelijke manier bij elkaar komen.
Perfect Strangers
Het originele Italiaanse verhaal welke inmiddels in verschillende versies uitgebracht is, maar in het Italiaans blijft hij het mooist. Grappig concept waar je toch stiekem bij jezelf te rade gaat, what if...

Ok, ik ga even ophouden ;) O-)

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

ElCondor schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 22:01:
[...]

Sorry, sorry, ben nieuw in dit topic. Ik ga mijn best doen mijn beweegredenen op schrift te stellen:

[...]
Inderdaad, dit is wat ik graag zie. Als ik dan kijk naar je motivatie voor Boss level. Is dat dat echt "aan het nadenken zetten". Is dat wat je de dagen erna nog in je gedachten had. Wat kan je toch mooie films maken met onbekende casts. Dat kan hoor. Hetzelfde bij bijv. Good night, and Good Luck.

Ik heb het gevoel dat veel films uit de lijstjes hier gewoon mooie films zijn voor degene die ze plaatst. Maar zijn het ook films die je aan het denken zetten.

• Amerauder
CurlyMo schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:54:
Ja voor mij is een beetje toelichting erbij ook zeer welkom. We hebben toch iets nodig om onze keuze op te baseren!
CurlyMo schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 22:20:

Ik heb het gevoel dat veel films uit de lijstjes hier gewoon mooie films zijn voor degene die ze plaatst. Maar zijn het ook films die je aan het denken zetten.
Klopt.

overstorm.nl

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

@tweakduke Kan je daar misschien een melding voor maken bij dit topic? Zie voorgaande reactie.

• _NooT_
Hierbij alsnog een toelichting bij de eerder genoemde titels.

Memento:
Gaat over een man genaamd Leonard, die de moordenaar van zijn vrouw zoekt.
Het probleem is dat hij zelf geen korte termijn geheugen meer heeft door een overval/ongeluk/....
Herinneringen uit het verleden heeft hij nog wel.
De film simuleert op ingenieuze wijze hoe de Leonard dit geheugenverlies ervaart.
Alles na de moord wordt in kleur getoond, waarbij de fragmenten in omgekeerde volgorde getoond worden.
Het deel uit zijn geheugen wordt in zwart wit getoond en deze fragmenten verlopen wel chronologisch
Het 'heden' en 'verleden' worden om en om getoond, waarbij deze op het eind van de film aansluiten.
De film zelf is al briljant qua concept en uitwerking en vergt het nodige denkwerk tijdens het kijken.
Wat is waar, wat niet?
Het wordt al snel duidelijk dat er misbruik gemaakt kan worden van Leonard's aandoening.
De koppeling met het ervaren en omgaan met dementie ligt dan ook voor de hand.
Evenals misbruik maken van mensen met een geestelijke aandoening.

Interstellar
Het gaat slecht met de aarde en mensheid.
Door een hoop rampsoed, zoals klimaatveranderingen, is de aarde een moeilijk leefbare omgeving geworden.
Om de mensheid te redden wordt een wanhoopspoging gedaan, waarbij een selecte groep wetenschappers de ruimte in gestuurd wordt, om een nieuwe wereld voor de mensheid te vinden.
Echter met de nodige complicaties.
Moeilijk om hier meer over te zeggen zonder iets van het plot weg te geven.
Het is een sci-fi film, maar gaat in de kern meer over menselijkheid.
Over het maken van moeilijke / onmogelijke keuzes, waarbij logica en gevoel met elkaar in conflict zijn.

Stranger than fiction
Film over een man die een stem in zijn hoofd hoort. Letterlijk alsnodf iemand een boek voorleest over alles wat hij in zijn leven doet. Op een gegeven moment krijgt de hoofdpersson dit zelf ook in de gaten en de stem geeft dan aan dat hij binnenkort dood zal gaan.
De stem is zijn hoofd, blijkt die van een echte auteur te zijn, waarbij het nieuwe boek zijn leven beschrijft.
Hij besluit de auteur op te zoeken, om deze te smeken het verhaal aan te passen.
Een heel interessant uitgewerkt concept.

Her
Een man wordt verliefd op een kunstmatige intelligentie die ontworpen is als 'maatje' voor (eenzame) mensen.
Kan dit leiden tot een echte relatie?
Laat je nadenken over wat kunstmatige intelligentie en relaties zijn.

Brazil
Speelt zich af in een fictieve dystopische toekomst.
Eigenaardig, en maatschappelijk kritische spiegel.
Qua soort film vergelijkbaar met Idiocrazy die hier eerder genoemd werd (ook aanrader).

Minority Report
In deze sci-fi kan een misdaad al opgespoord worden voordat deze is uitgevoerd.
En de daders in spé worden hier preventief voor gearresteerd en veroordeeld..
Een speciaal agent die deze toekomstige daders opspeurt wordt echter zelf als dader aangewezen.
Hoe betrouwbaar zijn eigenlijk de systeem waar je blind op vertrouwd?
Wat gebeurt er als je regels interpreteert zonder de juiste context?

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

_NooT_ schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 20:05:
[...]

Hierbij alsnog een toelichting bij de eerder genoemde titels.
Stranger than fiction
Film over een man die een stem in zijn hoofd hoort. Letterlijk alsnodf iemand een boek voorleest over alles wat hij in zijn leven doet. Op een gegeven moment krijgt de hoofdpersson dit zelf ook in de gaten en de stem geeft dan aan dat hij binnenkort dood zal gaan.
De stem is zijn hoofd, blijkt die van een echte auteur te zijn, waarbij het nieuwe boek zijn leven beschrijft.
Hij besluit de auteur op te zoeken, om deze te smeken het verhaal aan te passen.
Een heel interessant uitgewerkt concept.
Kijk hier kunnen we wat mee. Deze film wekte nu mijn interesse totdat ik de cast zag. Allemaal gevierde Hollywood acteurs. Dat schrikt me eerder af dan dat het me aantrekt. Is dat onterecht?

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik had eerder al Into the Wild gepost, maar eentje die daar ook wel bij past is Office Space.

Het lijkt gewoon een simpele comedy, maar hij zal voor veel mensen heel herkenbaar zijn (voor mij iig).
De film heeft een flinke boodschap voor mensen die in een sleur zitten.
Om op een dag in een complete fuckit modus komen, en zien dat er meer is dan die standaard saaie baan of slechte relatie is iets waar velen alleen maar op hopen (maar nooit gebeurt...)

• _NooT_
CurlyMo schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 20:15:
[...]

Kijk hier kunnen we wat mee. Deze film wekte nu mijn interesse totdat ik de cast zag. Allemaal gevierde Hollywood acteurs. Dat schrikt me eerder af dan dat het me aantrekt. Is dat onterecht?
Ja in dit geval onterecht.
Het is absoluut geen doorsnee (Hollywood) film.
Ik kan me voorstellen dat met name Will Ferel voor velen afschrikt, aangezien hoe bijna altijd komische rollen speelt, maar hier niet. Hier laar hij zien dat hij meer kan... al vind ik zijn stijl humor ovrrigens wel erg leuk.
De film hedft zeker in het begin een leuke stijl.

• Verder
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
CurlyMo schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 20:15:
[...]

Misschien is "Ober" dan iets voor je. Zelfde concept. Nederlandse film

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Verder schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 23:13:
[...]

Misschien is "Ober" dan iets voor je. Zelfde concept. Nederlandse film
Heb ik inderdaad gezien. Staat alleen niet op mijn lijstje van indrukwekkende films :)

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:44

[Voor 3% gewijzigd door SCIxX op 16-03-2023 23:35]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
ElCondor schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:19:
Tip: de serie Dark op Netflix. Is wel Duits dus evt. ondertiteling aanzetten, maar als je houd van verhalen waarin met de tijd geknoeid wordt, kun je deze eigenlijk niet overslaan.

Een mindfuck eerste klas is verder Lost highway van David Lynch. Trouwens met een eerste klas soundtrack ook. Spoiler:

spoiler:
Het verhaal is een soort nachtmerrie-achtig verhaal in film noir stijl, maakt vreemde tijdsprongen, niet chronologisch verteld, maar erger, er is sowieso geen logisch sluitend verhaal van te maken, wat natuurlijk precies is wat je in je hoofd wel zit proberen te doen.

Edit: terwijl ik dit tik, post @SCIxX hem net hierboven :)

[Voor 3% gewijzigd door Wilke op 17-03-2023 00:12]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Deruxian schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:07:
-Requiem for a dream; verslavingsproblematiek is helaas iets wat nog lang zal blijven bestaan. Realistisch onderwerp keihard in beeld gebracht. Film komt binnen en geeft je een naar gevoel. Zette mij toch ook wel aan het denken. Het lijkt zo simpel; “neem geen drug of indien wel stop er gewoon mee”. Echter is het natuurlijk een product van diverse sociale, maatschappelijke en ook biologische factoren.
In diezelfde categorie maar toch heel anders: a scanner darkly (naar het boek van Philip K. Dick).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:24
Heb je misschien een korte onderbouwing waarom je deze films post? Dat is mede waar het topic om gaat. Ik ben benieuwd. En wellicht triggert het me een goede film te kijken die ik nog niet kende :)

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Wilke schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 00:11:
[...]
Een mindfuck eerste klas is verder Lost highway van David Lynch. Trouwens met een eerste klas soundtrack ook. Spoiler:

spoiler:
Het verhaal is een soort nachtmerrie-achtig verhaal in film noir stijl, maakt vreemde tijdsprongen, niet chronologisch verteld, maar erger, er is sowieso geen logisch sluitend verhaal van te maken, wat natuurlijk precies is wat je in je hoofd wel zit proberen te doen.
Volgens mij weet David Lynch van genoeg van zijn films ook eigenlijk niet waar ze over gaan. Of dat hij elementen in zijn films verwerkt die simpelweg geen betekenis hebben juist als mindfuck. Dat je als kijker dat simpelweg niet kan voorstellen dat iemand dat zonder reden zou doen.

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:08

Punkrocker

Mostly harmless

CurlyMo schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 08:25:
[...]

Volgens mij weet David Lynch van genoeg van zijn films ook eigenlijk niet waar ze over gaan. Of dat hij elementen in zijn films verwerkt die simpelweg geen betekenis hebben juist als mindfuck. Dat je als kijker dat simpelweg niet kan voorstellen dat iemand dat zonder reden zou doen.
Zie ook serie drie van Twin Peaks. (geweldige serie! _/-\o_ )

Maar weer on topic:
Mijn vrouw nomineert Eraserhead : "Ik snap er niks van! Waar kijk ik naar?" _O-

"What do you get if you multiply six by nine..."

• Mastergo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:48
Mean Creek

Deze film meer dan 10 jaar geleden gezien en af en toe denk ik er nog steeds aan.

Gaat over een jongen die gepest wordt.
Zijn vriendengroep heeft het idee samen op een boottrip te gaan om de pester een lesje te leren maar dat loopt iets anders af.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee