Koude binnenmuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkelnl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:50
Een vraagje... er is einde zomer bij ons een uitbouw gerealiseerd. Voor zover ik het gevoel heb is de aannemer goed omgegaan met isolatiewaardes en materialen, alles is ons uitgelegd en alles voldeed aan het bouwbesluit.

Nou heb ik voor de uitbouw nooit goed gemeten, maar wij hadden wel altijd een soort-van tocht gevoel op bepaalde plekken in het huis, meestal was dat in de buurt van de glazen pui. Het huis stamt ui 2009 trouwens.

Nu met de uitbouw is dat gevoel er nog steeds een beetje, en na wat nader onderzoeken denk ik dat het komt door een soort koudeval. Denk dat koudeval in dit geval een te zware term is overigens.

Maar we hebben dus een vrij lange muur dis deels bestaat uit de bestaande bouw, en daarna nu doorloopt in de uitbouw. Deze uitbouw grenst aan een uitbouw van de buren. Daar tussen zit uiteraard het isolatiemateriaal.

Mijn vraag is: ik heb de woonkamer op 20 graden via de vloerverwarming. Als ik vervolgens mijn hand tegen de muur hou, dan 'voel' je kou 'vallen'. De binnenmuur is 18,5-19 graden als ik 'm meet met infrarood.

Is dat acceptabel? Als ik google neig ik er naar dat dit OK is, maar als je op een bank zit die tegen die muur aan staat, krijg je een koude nek...

En tot slot; het valt eigenlijk alleen op als het <5 graden buiten is.

Tips zijn welkom :-)

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Netsrek
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Als ik je bericht lees is de temperatuur van de muur best goed. Een blok beton opwarmen zal niet zomaar gaan.

Tip: zet de bank iets van de muur af, een cm of 15/20 als dat lukt. Het geeft vaak een ruimtelijker gevoel en de kou zal niet op je nek slaan als je op de bank zit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14:36
voordeel van vloerverwarming kan soms ook nadelig zijn, zeker als je zetel tegen de muur staat, op stijgende lucht komt er niet voorbij, daarom dat @Netsrek ok zegt, die bank iets van de muur weg te zetten, zodat de opgewekte warmte vanuit de vloer in je nek kan komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:31
Heb je een plattegrond / foto?

Want hebben we het over een binnenmuur, buitenmuur of een woningscheidende muur?

Tenslotte, wat is het stookregime? Permanent dezelfde temperatuur, nachtverlaging of stoken-bij-aanwezigheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkelnl
Rukapul schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:56:
Heb je een plattegrond / foto?

Want hebben we het over een binnenmuur, buitenmuur of een woningscheidende muur?

Tenslotte, wat is het stookregime? Permanent dezelfde temperatuur, nachtverlaging of stoken-bij-aanwezigheid?
Hier een snelle schets...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iOqs8ZuxEOL8gASwGcifkB-oNKs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jVjhpz36HqgsXrVMUn3IWfy3.png?f=user_large
  • Link en rechts zijn buren
  • De rode vlakken zijn waar ik kou voel, maar dit zijn dus ook de buitenmuren aan linker kant.
  • Rechts is het niet een buitenmuur, maar tussenmuur met de uitbouw van de buren
  • Maar ook het deel wat niet aanbouw is, voelt dus wat kouder aan.
  • Ik vermoed wel dat linker buren hun huis warmer hebben dan rechts. Dat zou verklaren waarom de tussenmuur met links warmer voelt.
  • Rechts staat de bank, dit was ook VOOR de aanbouw zo, en ook toen voelden we soort-van tocht, we verklaarden dit altijd door de glazen pui die naar de tuin leidt: komt noueenmaal kou vanaf.
Stookregime: overdag steady 20, en in nacht 18 (al daalt het zo ver, ik schat 19 dat het wordt), verwarming is doorgaans in ochtend eventjes aan, al snel dan 20 en dan rest van dag uit of hoogstens een extra keer bijwarmen.

De woonkamer voelt nl. niet koud, dus overall gezien is het 20 graden, maar als je dus bij die muur zit voel je kou.

/edit
Het rode deel loopt tot de trapopgang, dus ik kan niet verder dan daar testen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:31
Een woningscheidende muur kan ook kouder zijn doordat er wind doorheen waait doordat kopse- en bovenkant open is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkelnl
Rukapul schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:44:
Een woningscheidende muur kan ook kouder zijn doordat er wind doorheen waait doordat kopse- en bovenkant open is.
Dat klinkt niet goed? Of is het de ventilatie in de spouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:56
mikkelnl schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:45:
[...]

Dat klinkt niet goed? Of is het de ventilatie in de spouw?
Als je ankerloze spouwmuren hebt tussen jou en de buren kan die iets ventileren, de wind hoort er overigens niet doorheen te blazen.
Pagina: 1