Toon posts:

computer viel uit, enkel zwart scherm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:52

wvdburgt

MacOS all the way baby!

Topicstarter
Hallo,
Ik heb zo ver ik dat nu zie hardware failure maar ik weet niet goed wat er nu precies kapot is.

Mijn setup:
#CategoryProduct
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X Boxed
1MoederbordenASUS Prime X670-P
1VideokaartenXFX Speedster MERC 310 AMD Radeon RX 7900 XTX Black Edition
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer II 360 A-RGB
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B5200C40
1VoedingenSeasonic Focus Plus 1000 Gold
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 1TB

Hoe het gebeurde: Ik zat achter mijn computer en ineens werd het beeld zwart. De computer leek nog wel aan te staan. Ik resette mijn computer maar ik hoor de computer wel draaien maar dus zonder beeld.

Wat heb ik al geprobeerd:
- computer helemaal van stroom af en dan op starten
- scherm aangesloten op moederboard/onboard gpu ipv op de videokaart
- bios reset ( 2 a 3 min de computer zonder stroom en het batterijtje eruit)
- computer opstarten zonder GPU
- 1 ipv 2 geheugen modules

Alle pogingen resulteren in het zelfde: computer start op zonder beeld.
Ik hoor ook geen piepen van de computer maar wellicht heb ik daar een apart speakertje voor nodig?
Wat is er kapot of wat kan ik nog proberen?

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

Alle reacties

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:20

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Kabel en scherm al uitgesloten?

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

Topicstarter
Ik heb meerdere schermen en kabels geprobeerd. Net voor de zekerheid nog even een nieuwe geprobeerd maar nog steeds het zelfde: zwart beeld (no signal)

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

• vrmeulen
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-03 19:10
Ik dacht aan hetzelfde: kun je jouw monitor aansluiten via een andere kabel of aan een andere monitor?

Ik zie dat je jouw monitor ook al op het moederbord hebt aangesloten, was je GPU op dat moment nog geïnstalleerd? Ik weet niet zeker of dat verschil maakt, maar je zou kunnen proberen de GPU er even uit te halen zodat je zeker weet dat het moederbord nog de enige bron van video kan zijn.

Ik lees overigens dat jouw moederbord foutdiagnose via LEDjes aanbiedt, wellicht kan je hiermee ontdekken of en wat er eventueel mis is?

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

Topicstarter
vrmeulen schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:37:
Ik dacht aan hetzelfde: kun je jouw monitor aansluiten via een andere kabel of aan een andere monitor?

Ik zie dat je jouw monitor ook al op het moederbord hebt aangesloten, was je GPU op dat moment nog geïnstalleerd? Ik weet niet zeker of dat verschil maakt, maar je zou kunnen proberen de GPU er even uit te halen zodat je zeker weet dat het moederbord nog de enige bron van video kan zijn.

Ik lees overigens dat jouw moederbord foutdiagnose via LEDjes aanbiedt, wellicht kan je hiermee ontdekken of en wat er eventueel mis is?
Normaliter heb ik 3 schermen aangesloten. Ik heb ze alle 3 geprobeerd op het moederbord. Ook was dit na de BIOS reset. De kaart was niet geinstalleerd op dat moment. van de foutcode zal ik even kijken. volgens mij doet ie dat via de power button maar daar zag ik niets geks.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-03 17:20

DataGhost

iPL dev

vrmeulen schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:37:

Het moederbord is geen "bron van video". Er zit wel HDMI en DP op maar die doen helemaal niks zonder GPU. De CPU van TS heeft geen GPU aan boord dus een dedicated videokaart is noodzakelijk om beeld te krijgen.

• vrmeulen
De CPU van TS heeft geen GPU aan boord dus een dedicated videokaart is noodzakelijk om beeld te krijgen.
Ah ja, daar had ik overheen gelezen, goed punt! Dat maakt het wel lastig om vast te stellen wat er mis is, probleem kan nog steeds op verschillende plekken zitten, kan de GPU zijn maar hoeft niet persé.

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

Topicstarter
er zit wel degelijk een GPU op de CPU: https://www.amd.com/en/products/cpu/amd-ryzen-5-7600x
Ik verdenk momenteel of het moederbord of CPU

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-03 17:20

DataGhost

iPL dev

8)7 ik zat nog met de vorige serie in m'n hoofd en dacht dat je een 5600X had, my bad.

• vrmeulen
Wellicht ten overvloede, maar heb deze manual gevonden voor het diagnosticeren op basis van de power LED: https://www.asus.com/support/FAQ/1046157/

Er is ook een video, maar die is meer algemeen voor meerdere moederborden van ASUS: https://www.asus.com/us/support/FAQ/1042678/

Veel succes, ik hoop dat je er snel achter bent wat het probleem is!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee