Toon posts:

Specificaties auto in verkoopadvertenties

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• nlreiniernl
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-03 19:00
Het valt mij op dat de opbouw van advertenties van verschillende occasions bijna altijd hetzelfde is.
Vaak zit de opbouw zo in elkaar:

- Algemene gegevens
- Technische gegevens
- Financiële informatie
- Exterieur
- Interieur
- Infotainment
- Veiligheid
- Overige

De volgorde verschilt meestal wel iets maar in basis is het bij elke dealer/aanbieder hetzelfde.
Waar halen deze adverteerders al deze informatie vandaan? Omdat het overal nagenoeg hetzelfde is neem ik aan dat ze allemaal dezelfde tool of bron gebruiken voor deze informatie.

Wie o wie helpt mij uit mijn nieuwsgierigheid?

Beste antwoord (via nlreiniernl op 13-02-2023 17:50)

• Jaaap
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Er zijn dataleveranciers zoals JATO en Eurotax die deze data verkopen.
Die hebben van alle merk / model / types een hele rits aan gegevens beschikbaar.

Dat betekent
Het gebeurt
Dit verandert
Wat bepaalt

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4Henk 'm!

• Jaaap
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Er zijn dataleveranciers zoals JATO en Eurotax die deze data verkopen.
Die hebben van alle merk / model / types een hele rits aan gegevens beschikbaar.

Dat betekent
Het gebeurt
Dit verandert
Wat bepaalt

• nlreiniernl
Daar moet dan dus ook een Nederlandse partij van bestaan. Toch?

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Even googelen op "voertuiginformatie" en je komt genoeg tegen...

Wat is precies je vraag?

• nlreiniernl
Djordjo schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 23:43:
Even googelen op "voertuiginformatie" en je komt genoeg tegen...

Wat is precies je vraag?
Wat ik in m'n openings post vroeg hè. Voertuiginfo geeft algemene informatie.
Hier een random advertentie: https://www.marktplaats.n...rtual-keyless-carplay-led

Die opbouw is dus bij alle aanbieders nagenoeg het zelfde. Vraag hierover staat in de openingspost.

Hier nog een random advertentie: https://www.marktplaats.n...ia-exclusive-7-185-onderh

Ook hier is de opbouw van de advertentie het zelfde.
Vraag is dus hoe komen die lui aan al die informatie? Ik kom niet veel verder dan een Finnik rapport maar deze verstrekt bij lange na niet zo veel informatie.

[Voor 55% gewijzigd door nlreiniernl op 10-02-2023 00:21]

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:35
Volgens mij is dit een functionaliteit van marktplaats zelf….

• nlreiniernl
Magicw00b schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 00:22:
Volgens mij is dit een functionaliteit van marktplaats zelf….
Nee dat is het niet. Pak bijvoorbeeld deze: https://www.marktplaats.n...automaat-m-sport-harman-k

De info die marktplaats invult staat helemaal bovenaan.
Alles onder het stuk Beschrijving is tekst wat je zelf kan typen.

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:55
het is al gezegd, komt uit JATO etc. , data leveranciers voor bedrijven.

Er is naar mijn weten niet iets dat je bij een random auto zo even kan gaan zoeken naar wat er aan opties opzit als je dat bedoelt....

Vaak gaat het ook op chassisnr overigens etc.

Zo kan je wel, als je een BMW chassisnr hebt, dit zelf via internet ontcijferen en zo zien wat er allemaal op zat affabriek.

en veel dingen in die standaard opsommingen zijn ook gewoon zelf gevuld he door een bedrijf door vinkjes te zetten en zelf te vullen, dat komt niet allemaal uit een database, die dingen weet je gewoon aan de hand van de auto die je voor je hebt en/of facturen en/of boekjes etc. weet ik het wat, sommige dingen zijn modeljaar specifiek etc.

[Voor 30% gewijzigd door lord_fh op 10-02-2023 07:49]

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
nlreiniernl schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 00:01:
[...]
Wat ik in m'n openings post vroeg hè. Voertuiginfo geeft algemene informatie.
Ik bedoelde dan ook niet dat je alleen naar het eerste zoekresultaat zou kijken. Iets verderop kom je A2SP en Cartalkdata tegen, beide onderdeel van het Nederlandse bedrijf Vinacles. Dat bedrijf is een reseller van o.a. JATO-informatie.

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:00

Tomatoman

Fulltime prutser

Al die professionele gebruikers hebben een betaald abonnement op diensten die een database vol gegevens van allerlei auto’s hebben. Merkdealers hebben vanuit hun moederbedrijf vaak ook een eigen database met gegevens van alle modellen van hun eigen merk, maar als ze een auto van een ander merk als ruilauto aangeboden krijgen, grijpen ze voor de gegevens over die auto terug op de gegevens die zo’n commerciële dienstverlener aanbiedt.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• sj0ertum
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:43
Deze bedrijven hebben inderdaad abonnementen bij een tool die al die informatie bezitten en vanuit die tool kunnen ze in één keer hun advertentie publiceren op meerdere verkoop sites. Vandaar dat het zo gestandaardiseerd is.

• richard_strijke
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:15
Zoek maar eens een boek op marktplaats. Heel vaak dezelfde teksten en opbouw bij verschillende particulieren en bedrijven onder het kopje beschrijving.

• nlreiniernl
Duidelijk, bedankt voor de reacties.
Is er misschien ook nog iemand die weet of het mogelijk is om via bijv. Jato of een reseller tegen betaling de gegevens per auto te krijgen i.p.v. een echt abonnement?

• Chorro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:06
nlreiniernl schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:05:
Is er misschien ook nog iemand die weet of het mogelijk is om via bijv. Jato of een reseller tegen betaling de gegevens per auto te krijgen i.p.v. een echt abonnement?
Finnik is behoorlijk compleet zodra je betaalt. Verder gebruiken autobedrijven nagenoeg altijd een DMS (WheelerDelta, Incadea en zo heb je nog een aantal van dat soort systemen) die dit soort teksten opstellen.

• lord_fh
nlreiniernl schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:05:
maar waarom zou je dat perse willen ? je kan dat toch gewoon googlen als je een bepaalde auto en model hebt en uitvoeringsklasse, dan kan je dat zo vinden (net als de betaalde dingen)

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:29
Dit dus.
Je kunt met Google al deze info echt instant vinden.
Kenteken of merk/model intypen en klaar is kees.

ChatGPT is er ook goed in ;)

Maak een advertentie voor marktplaats om een blauwe Opel Astra uit 2005 te verkopen, voorzien van alle opties, en maak daarbij een mooie tabel met de voertuig gegevens

"Op zoek naar een betrouwbare en comfortabele auto? Kijk dan niet verder! Deze blauwe Opel Astra uit 2005 is voorzien van alle opties en in uitstekende staat. Hieronder vindt u een overzicht van de belangrijkste gegevens:

Voertuiggegevens Specificaties
Bouwjaar 2005
Kilometerstand [Kilometerstand]
Kleur Blauw
Brandstof Benzine
Transmissie Handgeschakeld
Cilinderinhoud [Cilinderinhoud]
Comfort:

Airconditioning
Audio-installatie
Elektrische ramen
Veiligheid:

Airbags
ABS
ESP
Deze auto is zowel binnen als buiten in uitstekende staat. Dankzij de zuinige motor rijdt u ook nog eens economisch. Maak een afspraak voor een bezichtiging of een proefrit en overtuig uzelf! Wij staan u graag te woord."

[Voor 132% gewijzigd door GeeEs op 10-02-2023 13:32]

• nlreiniernl
lord_fh schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:37:
[...]

maar waarom zou je dat perse willen ? je kan dat toch gewoon googlen als je een bepaalde auto en model hebt en uitvoeringsklasse, dan kan je dat zo vinden (net als de betaalde dingen)
Ja toch is dat niet waar. Als ik een auto wil verkopen zou ik het liefst gewoon de opbouw zo hebben zoals de dealers het ook doen. Via een gewone VIN-check o.i.d. krijg je gewoon een lijst zonder enige structuur en het klopt vaak ook niet helemaal.

• lord_fh
nlreiniernl schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:58:
[...]

Ja toch is dat niet waar. Als ik een auto wil verkopen zou ik het liefst gewoon de opbouw zo hebben zoals de dealers het ook doen. Via een gewone VIN-check o.i.d. krijg je gewoon een lijst zonder enige structuur en het klopt vaak ook niet helemaal.
dan pak je toch zo'n staartje en vul je het in ? :?

• nlreiniernl
lord_fh schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:03:
[...]

dan pak je toch zo'n staartje en vul je het in ? :?
Dat kan maar dat was niet de vraag. Ik vroeg hoe het kan dat de opbouw nagenoeg overal het zelfde is. Dit doen aanbieders echt niet met de hand. Dus kennelijk putten ze allemaal uit dezelfde bron.

Anyway het antwoord is al gegeven.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee