Toon posts:

Eén of twee strings op omvormer?

Pagina: 1
Acties:

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:12
Vrienden willen zonnepanelen zelf gaan leggen en ik ga ze daarbij helpen. Ze hebben nu deze panelen uitgekozen:

12x JA Solar JAM54S30-410-HC Mono Black Frame Halve Cellen 410Wp
(datasheet)

Rated max Power (Pmax) 410W
Open Circuit Voltage (Voc) 37,32V
Max Power Voltage (Vmp)31,45V
Short Circuit Current (Isc) 13,95A
Maximum Power Current (Imp) 13,04A

Op een plat dak, op 10 graden, richting zuid-oost, geen schaduw

Die willen ze aansluiten op deze omvormer:

Growatt MIN 3600TL-X 1 fase Omvormer
(datasheet)

Max. recommended PV power5040W
Max DC voltage 550V
Start voltage 100V
Nominal voltage360V
MPP voltage range80V-550V
Number of MPP trackers 2
Max input current per MPP tracker13,5A
Max short-circuit current per MPP tracker16,9A

Als ik het goed begrijp:

Maximale spanning
12 x 37,32 = 447,84V
447,84 + 15% = 515,06V en dus onder de max van 550V per string en in totaal.

Opstartspanning 100V
6 x 31,45 = 188,7V
12 x 31,45 = 377,4V

Met 1 of 2 strings dus ruim boven de opstartspanning.

Maximale stroom
Met Imp van 13,04A onder 13,5A
En Isc van 13,95A onder 16,9A

Klopt dit zo? Of zijn er nog meer parameters belangrijk?

Is het met deze configuratie beter om 1 of 2 strings te maken?

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:13
Heb je het al ingevoerd in SMA Sunny Design? Die rekent min, max en typische PV spanning per string uit. De tool houdt ook rekening met lage temperatuur in de winter (hogere spanning) en hoge temperatuur in de zomer (lagere spanning).
Ik vind het lastig om zo in te schatten of die 15% die je erbij telt voldoende is.

Mijn indruk is dat je verder wel omvormer met hogere maximum output kunt nemen. 12 * 410 op zuid gaat vaak meer dan 3600 watt produceren.
Ik zou in ieder geval proberen altijd 1 string te maken en van omvormer te wisselen indien nodig.
Deze gaan bijvoorbeeld tot 600 volt. https://www.ginlong.com/solarinverter2/2,5-6k_s6_nl.html

[Voor 17% gewijzigd door schumacher op 09-02-2023 19:54]

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-03 11:31

DjVe

Hatsaflats!

1 string is beter :)

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

14400Wp Zuid-Limburg

12 x 31,45 = 377,4 volt dus zit je met 1 string precies rond de 360 nominal voltage van de omvormer wat wil zeggen dat dat een zeer goede match is. 1 string dus.

14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:22
1 string zal volgens sunny waarschijnlijk binnen de grenzen blijven, en dus de voorkeur hebben

Maar kan er niet ruim meer op het dak in O-W opstelling /\/\ (of elke andere richtingen, maakt voor opbrengst verrassend genoeg niet uit)?

[Voor 6% gewijzigd door Ronald op 09-02-2023 21:40]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:12
schumacher schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 19:50:
Heb je het al ingevoerd in SMA Sunny Design? Die rekent min, max en typische PV spanning per string uit. De tool houdt ook rekening met lage temperatuur in de winter (hogere spanning) en hoge temperatuur in de zomer (lagere spanning).
Ik vind het lastig om zo in te schatten of die 15% die je erbij telt voldoende is.

Mijn indruk is dat je verder wel omvormer met hogere maximum output kunt nemen. 12 * 410 op zuid gaat vaak meer dan 3600 watt produceren.
Ik zou in ieder geval proberen altijd 1 string te maken en van omvormer te wisselen indien nodig.
Deze gaan bijvoorbeeld tot 600 volt. https://www.ginlong.com/solarinverter2/2,5-6k_s6_nl.html
Ah, ik wist niet dat je die details zo kon zien in Sunny Design

Piekvermogen: 4,92 kWp
Typische PV-spanning: 356V
Min. PV-spanning: 333V
Max. PV-spanning: 488V
Max. PV-generatorstroom: 12,5A
Max. Kortsluitstroom PV: 13,3A

Dat blijft er allemaal netjes binnen.
Ze hebben een 3x 25A aansluiting, met de gekozen omvormer kunnen ze op 1 fase 16A leveren. Dat komt het voordeligst uit.
klump4u schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 20:07:
12 x 31,45 = 377,4 volt dus zit je met 1 string precies rond de 360 nominal voltage van de omvormer wat wil zeggen dat dat een zeer goede match is. 1 string dus.
Top!
Ronald schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 21:40:
1 string zal volgens sunny waarschijnlijk binnen de grenzen blijven, en dus de voorkeur hebben

Maar kan er niet ruim meer op het dak in O-W opstelling /\/\ (of elke andere richtingen, maakt voor opbrengst verrassend genoeg niet uit)?
Inderdaad. Dat komt mooi uit zo.

Er kan met een O-W opstelling inderdaad meer op het dak, maar dit levert al meer op dan het verbruik en ze willen ook een beetje op het budget letten. Zou jij het vol leggen en zo na salderen meer opwek gebruiken als eigen verbruik?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:22
@orf 100% vol ja. Zie sig ;)

Zelfs met warmtepomp ga ik niet gebruiken wat ik opwek. Maar!

Zonder salderen gelden heel andere regels:

Meer op je dak betekend meer direct eigen verbruik: stroom die je niet gaat betalen.

Warmtepomp is heel goed in alle winter /herfst /lente opwek te verbruiken… in de winter heb je nooit genoeg op zelfs behoorlijk bovengemiddelde woningen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee