Toon posts:

Videokaart upgrade in mijn bestaande systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-03 16:35
Ik zoek een?
Ik heb zo'n 1,5 jaar geleden een nieuwe pc gekocht omdat ik de videokaart prijzen toen nog behoorlijk hoog vond en voorlopig geen tijd had om te gamen op mijn nieuwe pc heb ik toen een goedkopere videokaart met wat minder goede specs gekocht. Deze wil ik nu upgrade zodat ik weer wat meer kan gaan gamen onder andere Kerbal Space Program 2 dat binnen kort uitkomt. Met de upgrade wil ik vloeiend kunnen gamen op 1080p.

Wat is je budget?
Ik wil voor de upgrade max €500,- uitgeven. Nog wat minder is helemaal mooi meegenomen.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen specifiek merk of product typen in mijn hoofd. In de recente Videokaart BBG lees wel de AMD Radeon's een wat betere prijs kwaliteit verhouding hebben dan de NVIDIA kaarten. Ik heb zelf dan ook gekeken naar een RX 6600 of een RX6700XT

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Dit is mijn huidige systeem waar ik de videokaart in wil bouwen.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 178,-€ 178,-
1MoederbordenMSI B550-A PRO€ 127,80€ 127,80
1VideokaartenASUS Phoenix GeForce GT 1030 OC edition 2GB GDDR5€ 109,-€ 109,-
1BehuizingenSharkoon M25-W Zwart€ 76,-€ 76,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 88,35€ 88,35
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 80,80€ 80,80
1Optische drivesLite-On IHAS124€ 16,22€ 16,22
1VoedingenMSI MPG A650GF€ 109,90€ 109,90
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 512GB€ 40,-€ 40,-
Totaal€ 954,07

Als monitor heb ik 2 ACER NITRO VG240YBMIIX in gebruik.

Ik zou graag van jullie wat voors of tegens horen om voor een RX6600 of RX6700XT te gaan, is bv het prijs verschil van een RX6700XT het waard samen met prestaties van de rest van mijn systeem? Of zijn er andere alternatieven de moeite waard om in overweging te nemen?

Alle reacties

• Boris1986
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:34
Hoeveel hz heeft je 1080p monitor?
Bij 60hz zou je de 6600 kunnen kiezen.
Bij alles hoger zou ik toch gewoon voor de 6700XT gaan. Daarmee ben je meer toekomstbestendig.

[Voor 68% gewijzigd door Boris1986 op 09-02-2023 16:47]

• Elve1984
Boris1986 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 16:38:
Hoeveel hz heeft je 1080p monitor?
Bij 60hz zou je de 6600 kunnen kiezen.
Bij alles hoger zou ik toch gewoon voor de 6700XT gaan. Daarmee ben je meer toekomstbestendig.
Monitor is 75hz.

• Boris1986
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:34
Had het inderdaad gezien.
Met de 6600 zul je nu de meeste spellen gewoon op 1080p ultra settings kunnen spelen en de 75fps halen. In de toekomst zul je bij nieuwe games misschien wat moeten toeleggen op de settings of genoeg moeten nemen met iets lagere fps.
Met de 6700 XT zul je vrijwel alle spellen de komende paar jaren op 1080p ultra settings kunnen blijven spelen op 75fps. De catch is wel dat deze dan wel 55% duurder is en 2x zoveel stroom verbruikt als de 6600 (bij volle belasting).

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:15
De gulden middenweg zal een 6700 non-XT zijn. Deze is wat minder straf geklokt en mist wat shaders ten opzichte van de 6700XT, maar is dus daarvoor wel een stuk zuiniger. Eigenlijk zijn alle XT kaarten van AMD net wat te ver boven hun optimale verbruik/prestaties curve geklokt namelijk.

Het probleem is alleen dat deze kaart wat zeldzaam is en heel af en toe eens via een goede deal voorbij komt, terwijl deze normaalgesproken vrijwel gelijk geprijst is aan de XT.

Een 6700XT zou ik overigens niet als overkill zien voor de rest van je systeem en sluit ik me bij Boris hierboven aan. En als je op een 1080p monitor speelt met 75Hz hoeft deze kaart waarschijnlijk ook niet op z'n tenen te lopen, dus als je dan een framecap op 75fps hebt staan drukt dat natuurlijk het verbruik.

Edit: En als ik bijvoorbeeld reviews zie nu van Hogwarts Legacy, dan is een beetje extra GPU power voor de komende jaren ook geen overbodige luxe meer.

[Voor 8% gewijzigd door Cid Highwind op 10-02-2023 15:03]

• Cid Highwind
En heb er eentje gevonden:
https://www.notebooksbill...90358?nbbct=4001_geizhals (let op, prijs fluctueert en kaart is ook regelmatig uitverkocht)

Een 6700 non-XT voor 350€. De XT begint dus vanaf de 400, is sneller, maar verbruikt ook meer. Dat is dus een persoonlijke afweging :) Je 650W voeding zou het echter geen probleem moeten zijn. Hier snort een 6800 met een 650W voeding namelijk en die trekt niet meer dan 400W uit het stopcontact.

Edit: Waarschuwing toegevoegd voor fluctuerende prijs. Voor een goed vergelijk voor Duitse prijzen, die in de regel lager liggen is er Geizhals: https://geizhals.de/?fs=r...e&sort=p&pg=2#productlist

Op het moment is het verschil tussen de goedkoopste 6700, de Sapphire Pulse en de PowerColor 6700 XT Fighter slechts 30 tientjes. Dan is de laatste een no brainer.

[Voor 34% gewijzigd door Cid Highwind op 13-02-2023 08:52]

• Elve1984
Thanks voor de inzichten. Neig nu toch iets meer naar de 6700XT met het oog op de toekomst. Ik neem aan dat verbruik van de kaart wel wat minder is als er niet gegamed wordt maar gewoon geinternet enz. Is niet dat ik dagelijks Uren zit te gamen meer paar uur in de week.

• SunsetSundae
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04:44
Zeker, in rust doen ze allemaal ongeveer hetzelfde. En dat de 6700 10GB zeldzaam is was niet bepaald een understatement, want die link van vanmiddag staat inmiddels alweer op €418. :')

Maar als je mazzel hebt en je komt er eentje tegen voor €300 tot max €350 dan zou ik dát doen (en ook meteen, anders is ie weer weg ;) ). Dat vind ik momenteel eigenlijk de ultieme 1080p kaart, sterker dan een 6650 XT terwijl hij iets minder stroom verbruikt, met als bonus wat extra VRAM op een bredere bus. Presteert ook aanzienlijk beter dan een 3060, trouwens, en soms komt ie in de buurt van de Ti. In uitzonderlijke gevallen erboven. En die kaart is per definitie €420+.

Als de prijs niet vlak daarbij of bij een 6700 XT zit is het een juweeltje, maar daar zit vaak het probleem.

Maar goed, zelfs een 6600 XT is voorlopig nog wel zat gezien je 75Hz monitor.

[Voor 26% gewijzigd door SunsetSundae op 11-02-2023 20:43]

• Cid Highwind
@SunsetSundae Waar had jij hem zien staan? Bij NBB, de link in mijn laatste post, is hij nog gewoon verkrijgbaar. Tevens leveren ze volgend de FAQ aan Nederland.

Woon zelf over de grens, maar heb recent een paar keer wat bij heb besteld en heb enkel goede ervaringen.

Goede video’s trouwens! Alleen hier weer jammer dat er geen direct vergelijk met de 6700 XT is. Reviews zijn echt schaars en de kaart is zelden vertegenwoordig in de staatjes. Lager verbruik dan de 6650 XT, hogere prestaties. En met 350€ tevens beter geprijsd. De 6700 XT doet er wel een goede schep bovenop. Zo’n 15%? Alleen wel tegen zo’n 25% meer verbruik.

@Elve1984 In rust klokken ze allemaal flink lager en zullen ze waarschijnlijk passief gekoeld zijn ook. Met de 650W voeding is het verbruik ook meer een gewetenskwestie dan een probleem. 50W verschil moet je 20 uur voor gamen om een kWh extra te trekken. Succes met de keuze!

• SunsetSundae
Cid Highwind schreef op zondag 12 februari 2023 @ 09:35:
@SunsetSundae Waar had jij hem zien staan? Bij NBB, de link in mijn laatste post, is hij nog gewoon verkrijgbaar. Tevens leveren ze volgend de FAQ aan Nederland.
Nou, bij mij staat jouw NBB link anders op €418 i.p.v. 350. Dat bedoelde ik eigenlijk. Wel te krijgen maar dat is te duur.

Edit: oh wacht, niet eens verkrijgbaar. Ausverkauft. :F

[Voor 7% gewijzigd door SunsetSundae op 12-02-2023 21:51]

• Cid Highwind
SunsetSundae schreef op zondag 12 februari 2023 @ 18:15:
[...]

Nou, bij mij staat jouw NBB link anders op €418 i.p.v. 350. Dat bedoelde ik eigenlijk. Wel te krijgen maar dat is te duur.

Edit: oh wacht, niet eens verkrijgbaar. Ausverkauft. :F
En nu dus uitverkocht. Vanochtend kon ik m nog voor de lage prijs bestellen namelijk, had het nog gecontroleerd.

• SunsetSundae
Cid Highwind schreef op zondag 12 februari 2023 @ 18:19:
[...]

En nu dus uitverkocht. Vanochtend kon ik m nog voor de lage prijs bestellen namelijk, had het nog gecontroleerd.
Wow, dan moet die voorraad echt constant fluctueren tussen 0 en weinig, want gisteravond stond ie zeker weten op €418 (en mogelijk ausverkauft, niet goed op gelet).

Wie weet is ie over een uur weer 350 en leverbaar. _O-

• Elve1984
Gezien de slechte beschikbaarheid van de 6700 denk ik dat ik toch voor een XT ga. Deze 2 kaarten zijn kwa prijs in mijn ogen gelijk of nog goedkoper als een 6700.

https://tweakers.net/pric...xt-challenger-d-12gb.html
https://tweakers.net/pric...deon-rx-6700-xt-12gb.html

Of zijn dit dan weer slechte voorbeelden en zouden jullie eerder een andere XT aanraden?

• SunsetSundae
Die kaarten ken ik eerlijk gezegd niet zo goed.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee