Toon posts:

Kingston Renegade Fury RAM niet stabiel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:54
Mijn vraag
Ik heb vorige week mijn PC een upgrade gegegeven door mijn Ryzen 3600 te vervangen door een 5800x3d en mijn 16gb 3000mhz geheugen door 32gb Kingston Renegade Fury RAM (3600mhz).

Nou heb ik de CPU en het geheugen vervangen, maar liep tegen veel issues aan. Bootloops, crashes etc. Als ik in de BIOS het geheugen op XMP 3600mhz probeerde te zetten moest ik een CMOS reset doen want dan bleef de pc draaien met een zwart scherm. Uiteindelijk kon ik opstarten op 3200mhz, maar veel crashes, stresstest in prime95 knalt er direct uit met een rounding error op alle cores. Hierop een RMA aangevraagd en het geheugen teruggestuurd naar de winkel. Ik heb nu net de vervangende set in de pc geklikt, ditmaal starte hij direct zonder issues op op 3600mhz, probleem leek opgelost. Maar nu herstarte ik net nogmaals en kreeg ineens een AMD driver error dat een QT5 library niet ingeladen kon worden, en Whatsapp Desktop start maar toonde alleen een wit scherm. PC nogmaals herstart nu werkt AMD driver wel weer, maar whatsapp desktop crashed om de 2 minuten met een melding dat er 'iets misgegaan is'. Geprobeerd even een spelletje te spelen en na 2 a 3 minuten hangt de hele pc en moest ik een cold reboot doen. Prime95 knalt er ook weer direct uit met een rounding error.

Nu begin ik te twijfelen of ik weer een kapot setje binnen heb gekregen, of dit er iets anders aan de hand is. De problemen lijken heel erg op setje 1, maar het lijkt wel iets beter te werken qua dat ik nu wel kan starten op XMP 3600mhz, waar dat eerst niet mogelijk was. Als ik mijn oude setje geheugen terugplaats werkt alles super stabiel, ook met de 5800x3d.

Wat ik kan vinden ondersteund het moederbord 3600mhz, ik zie online meerdere mensen die 3800mhz of hoger draaien op dit bord. in de QVL van het bord staat ook kingston 3600mhz geheugen. (De sticks zitten voor het moederbord in de aangeraden A2, B2 slots voor DDR).

Zou dit weer slecht geheugen zijn, slechte memory controller op de 5800x3d of een incompatibliteit met het moederbord? Ik twijfel wat ik nou richt de webshop moet communiceren, tweemaal achtereen een kapot product klinkt unlikely.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Ryzen 7 5800X3D
Kingston Renegade Fury 32gb 3600mhz
Asrock Steel Legend B450M
A2000 SSD
AMD 6700XT

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Via RMA tweede / nieuwe set ram sticks
geheugen snelheid op XMP gezet en daarna handmatig de snelheid terugzetten naar 3200
voltage van de memory controller en IF 0.1 verhoogd
latencies handmatig ingevoerd in bios
downgear mode en powersafe mode uitgeschakeld in bios
uefi update naar laatste versie P4.60

Alle reacties

• BHStar
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:43
!GN!T!ON schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 14:51:
Wat ik kan vinden ondersteund het moederbord 3600mhz, ik zie online meerdere mensen die 3800mhz of hoger draaien op dit bord. in de QVL van het bord staat ook kingston 3600mhz geheugen. (De sticks zitten voor het moederbord in de aangeraden A2, B2 slots voor DDR).
Staat er dát geheugen wat je gekocht hebt? Anders zou ik het ruilen voor een setje specifiek uit de QVL lijst.

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:34
" When using DDR4 memory, the Ryzen 7 5800X3D CPU officially supports effective memory speeds up to 3200 MHz (3200 MT/s). This maximum speed means that stock DDR4 performance will be maximized using DDR4-3200 memory."

Dus alles boven de 3200 ben je aan het overclocken, dat hoeft niet perse te werken...

We do what we must because we can.

• !GN!T!ON
ResuCigam schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 14:56:
" When using DDR4 memory, the Ryzen 7 5800X3D CPU officially supports effective memory speeds up to 3200 MHz (3200 MT/s). This maximum speed means that stock DDR4 performance will be maximized using DDR4-3200 memory."

Dus alles boven de 3200 ben je aan het overclocken, dat hoeft niet perse te werken...
Ach gut, dat heb ik echt he-le-maal gemist..... Dat zal een hoop verklaren... Ik ga het nog even weer testen. Dankjewel voor je antwoord!

Edit:

Hoewel dit de issues op 3600mhz mag verklaren, net even op 3200 gezet met de nieuwe set en ook hier niet stabiel en prime95 fouten (instant).

Is dus toch nog iets anders aan de hand.

[Voor 32% gewijzigd door !GN!T!ON op 09-02-2023 15:02]

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:09
@!GN!T!ON Dat het met je nieuwe geheugen niet goed loopt ook op logere snelheid kan zijn omdat deze niet in de QVL voorkomt (kan ook betekenen dat ze het niet getest hebben, dan is het een hit or miss).
Ofwel, ruil dat geheugen om voor geheugen wel uit die lijst. Dan zou het wel gewoon moeten werken namelijk.

Die rounding error kan te maken hebben met verkeerde voltages voor het geheugen op die snelheden:
https://www.reddit.com/r/...05_expected_less_than_04/

@Uszka Het antwoord was door TS al op nee gegeven. ;)

[Voor 29% gewijzigd door Arunia op 09-02-2023 15:14]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:00
Staat het RAM op de QVL van het moederbord?

Het is niet gezegd dat in andere 3600 MT/s modules van Kingston dezelfde geheugen IC's zitten. Het kan totaal anders zijn waar cpu en moederbord niet goed mee overweg kunnen.

Welke Fury Renegade heb je precies?

[Voor 93% gewijzigd door Uszka op 09-02-2023 15:18]

• !GN!T!ON
Arunia schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 15:12:
@!GN!T!ON Dat het met je nieuwe geheugen niet goed loopt ook op logere snelheid kan zijn omdat deze niet in de QVL voorkomt (kan ook betekenen dat ze het niet getest hebben, dan is het een hit or miss).
Ofwel, ruil dat geheugen om voor geheugen wel uit die lijst. Dan zou het wel gewoon moeten werken namelijk.

Die rounding error kan te maken hebben met verkeerde voltages voor het geheugen op die snelheden:
https://www.reddit.com/r/...05_expected_less_than_04/

@Uszka Het antwoord was door TS al op nee gegeven. ;)
Heb nog even met de voltages gespeeld in uefi maar dat leek op 3200mhz cl16 niet te baten. Net geprobeerd op 3000mhz cl15 (tweede xmp profiel) en dat werkte wel. Uit nieuwsgierigheid op 3200mhz cl15 gezet en ook dat lijkt stabiel. Daarna voltages weer naar stock gezet en het gaat nog steeds goed.

Dat het geheugen niet draait op 3600mhz is dus logisch vanwege limit van de 5800x3d, dat het niet draait op profiel 1 (cl16) 3200mhz is vreemd, dat het wel draait op 3200mhz cl15 snap ik niks van 8)7
Staat het RAM op de QVL van het moederbord?

Het is niet gezegd dat in andere 3600 MT/s modules van Kingston dezelfde geheugen IC's zitten. Het kan totaal anders zijn waar cpu en moederbord niet goed mee overweg kunnen.

Welke Fury Renegade heb je precies?
Had alleen even op de QVL gekeken wat de max snelheid van het bord is. Eigenlijk nooit eerder issues gehad met geheugen dat niet op de QVL staat (mijn vorige 16gb setje staat ook niet op de QVL bijvoorbeeld). Bij de QVL staat ook dik gedrukt dat ze lang niet alles kunnen testen en dat in principe het meeste zou moeten werken, alleen kunnen ze het niet garanderen, de lijst is ook al een hele tijd niet meer bijgewerkt.

Precieze set volgens de sticker op de doos: KF436C16RB1K2/32

Aangezien 3200mhz toch de ondersteunde max is van de cpu en het op cl15 nu op stock voltages stabiel lijkt te zijn laat ik het maar zo denk ik. Zeker gezien de x3d toch weining baat heeft bij sneller geheugen. Had het setje gekocht voor de extra 16gb niet zozeer de snelheid, en aangezien 3600 maar een paar euro meer was dan een langzamer setje deze toen maar aangeschaft.

Bedankt voor het meedenken allemaal :)

• NokiaFan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-03 07:58
Ik heb precies dezelfde ervaringen gehad, veel crashes tijdens het spelen van Callisto Protocol gehad.

Hier i.c.m. 5700x en AsRock 550m Steel Legend.

Uiteindelijk ben ik geswitcht naar Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C16 en de problemen waren verholpen.

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-03 22:11
Op wat voor DRAM voltage loopt je RAM? Staat daarnaast infinity fabric uit of aan?

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
McFastFood schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 19:43:
Op wat voor DRAM voltage loopt je RAM? Staat daarnaast infinity fabric uit of aan?
Hoe zet ik m'n infinity fabric uit? Dat wil ik namelijk wel eens proberen :) (sorry voor OT)

AMD Ryzen 7 7700X | ASUS ROG STRIX B650E-E | Kingston Fury Beast 64Gb 6000C28 | XFX Radeon RX7900XTX Merc310 Black Edition | Kingston Renegade 2TB NVMe | Kingston KC3000 2TB NVMe | Kingston NV2 1TB NVMe | Fractal Design Define 7 | EVGA SuperNova 850 G6

• McFastFood
ECP0WERS schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 21:03:
[...]

Hoe zet ik m'n infinity fabric uit? Dat wil ik namelijk wel eens proberen :) (sorry voor OT)
Bij OC Tweaker in de BIOS moet die op auto staan: YouTube: Asrock B450M Steel Legend BIOS Tour P4.30 TPM XMP Secure Boot Etc bij 2:08

En anders kan je hem eens aanzetten en kijken wat die doet op 3600 Mhz, Infinity fabric dient ingesteld te worden op de helft van je geheugensnelheid dus, 1800 Mhz voor 3600 Mhz. Maar op wat voor DRAM voltage staat je geheugen ingesteld?

• !GN!T!ON
DRAM voltage staat en stond op 1.35v. IF staat op auto, volgens CPUz nu 1:1 op 1600mhz, bij 3600mhz stond deze ook 1:1 met 1800mhz.

Heb flink wat gespeeld met met 3600mhz ook handmatig timings instellen, timings nog verder terugzetten dan wat in het xmp profile staat, core voltage van de IF controller iets verhoogd, geardown mode uitgeschakeld. Maar ik krijg het niet goed stabiel.

Toevallig in ander topic vandaag iemand die ook niet wist dat x3d tot max 3200mhz supported is, die heeft zijn geheugen wel op 3600mhz draaien, maar hij had niet getest en had wel wat crashes gehad. Hij gaat ook nog even stresstesten nu of het wel stabiel draait.

Maar ik vind het wel ok nu, draait op 3200mhz met strakkere timing nu ok.

• McFastFood
!GN!T!ON schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 22:06:
DRAM voltage staat en stond op 1.35v. IF staat op auto, volgens CPUz nu 1:1 op 1600mhz, bij 3600mhz stond deze ook 1:1 met 1800mhz.

Heb flink wat gespeeld met met 3600mhz ook handmatig timings instellen, timings nog verder terugzetten dan wat in het xmp profile staat, core voltage van de IF controller iets verhoogd, geardown mode uitgeschakeld. Maar ik krijg het niet goed stabiel.

Toevallig in ander topic vandaag iemand die ook niet wist dat x3d tot max 3200mhz supported is, die heeft zijn geheugen wel op 3600mhz draaien, maar hij had niet getest en had wel wat crashes gehad. Hij gaat ook nog even stresstesten nu of het wel stabiel draait.

Maar ik vind het wel ok nu, draait op 3200mhz met strakkere timing nu ok.
Je zou je DRAM voltage nog handmatig kunnen instellen naar max 1.5V. Ga met kleine stapjes omhoog met 0.2 dus 1.38 , dan testen, indien niet stabiel 1.40 etc. Je zou infinity fabric ook eens kunnen uitzetten dus op auto

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:32
Zie uitvoering: Kingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32 en vooral de reactie van @boTy. Probeer dat eens.

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
5800x3d gaat hier prima stabiel met 3600cl16 g.skill 2x16gb. Op een B550 elite V2.
Hiervoor een gewone 5800x, ging ook prima.

De 5800x zat eerst op een b450m steel legend met 2x8gb Corsair 3600 cl16 en dat was ook prima, echter 32gb Corsair wilde niet stabiel, alles geprobeerd. Toen de g.skill set aangeschaft en dat was ook op dat bord feilloos op 3600 cl16 xmp.

Ryzen kan wat picky zijn qua geheugen.

[Voor 5% gewijzigd door meljor op 11-02-2023 18:10]

• pvg103
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23-02 00:38
alles boven de 1600mhz infinit fabric is een oc. je kan bijvoorbeeld je infinit fabric op 1700 zetten en je ram op 3400mhz. je kan altijd je soc voltage een beetje verhogen. soc voltage kan helpen met infinit fabric oc. indien je dit stabiel hebt, kan je de timings van je ram strakker zetten.

• boTy
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-02 18:37
Bij mij draait hij nu inderdaad al wekenlang stabiel, @Djarune. Had problemen met "warm" starten, dat je nadat je je PC uit hebt gezet hem meteen weer opstart (of herstart), dan kreeg ik alleen een zwart scherm met fans op 50% ofzo. Heb er veel over opgezocht en de twee dingen die ik heb gedaan waarna het perfect werkte is de PWM kabel van m'n CPU fan over het RAM heen in plaats van tussen/langs de 2 sticks, en de sticks omgewisseld. Daarna werkte hij meteen perfect op 3600MHz.

Dat van die PWM kabel had ik gevonden in een enkele Reddit thread van iemand die daarmee zijn problemen had opgelost, zou kunnen dat je interference krijgt van het PWM signaal wat op hoge frequentie switcht naast je RAM. Tenminste, dat was zijn theorie.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee