Toon posts:

Juiste methode afdichten en dichtstorten kelder

Pagina: 1
Acties:

• topaj
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:04
Dag tweakers,

Ik wil mijn kelder dichtstorten, zonder dat ik een optrekkend vochtprobleem introduceer.
Redenen om hem dicht te gooien:

1. Tijdens de verbouw van mijn woning hebben we er voor gekozen de vloer boven de kelder te isoleren, en een broodjesvloer over de kelderbak te leggen met een RC>5.
Om deze reden is de kelder niet erg praktisch meer, hij is minder dan een meter hoog.

2. We worden geplaagd door bodemwater dat door de betonnen kelderbak heen dringt, en de kelder langzaam onderwater zet.

3. De technische ruimte met de entree wil ik gebruiken om een warmtepompboiler neer te zetten, en zo'n ding schuif je niet even aan de kant om via een luik je kelder in te gaan.

Korte noot over leidingwerk: Watermeter wordt verplaatst. We zijn momenteel bezig om alle leidingen netjes vast te zetten en in mantelbuizen te stoppen.
Momenteel is het een zooi, met name dat de gasleidingen niet vast zitten, hier hoef ik niet op gewezen te worden, hier wordt as we speak aan gewerkt.

Muurdoorvoeren zijn overigens dicht, die zijn afgekit met aquaswell, soms van binnen, soms van buiten.

Afmeting is 2.6x2.1 meter, en diepte is exact 1 meter. (5.5 kuub)

Mijn vraag is als volgt:
- Moet ik de kelder injecteren / anders behandelen voor het dichtstorten om vochtproblemen te voorkomen?
- Wat is de beste vulling? Zand lijkt me veel te zwaar. EPS parels wellicht, maar bij de ingang moet er een betonplaatje op gestort worden. Schuimbeton lijkt me zelf het beste, maar ook nog wel zwaar.

Fotos. Je kan duidelijk zien dat de buitenmuren nat zijn, en de binnenmuren niet. Tegen de binnenmuren zit schuimbeton, ik heb geen kruipruimte. Op de fotos net drooggepompt, maar water loopt in een paar weken tijd naar de bodemwaterstand toe.

[Voor 11% gewijzigd door topaj op 09-02-2023 14:28]

Groeten

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Heb je er last van dat die kelder er is dan? Ik lees nog geen reden waarom je hem dicht wilt storten. Oke, hij is onpraktisch en je kan niet goed bij de ingang. Nou en? Lekker laten zitten dan toch? Lijkt me het minste werk maar wellicht mis ik wat ;)

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:23
Ik zou als de watermeter eruit is, lekker het luik er afgekit op leggen en de kelder vergeten.

Er is totaal geen noodzaak hem op te vullen.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het vullen heeft meer nadelen dan voordelen als je een vocht probleem krijgt kan je niets meer doen als hij gevuld is, nu kan je het water eruit pompen. En lucht is een prima isolator als het stilstaat.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:07
Helemaal eens met de andere posts. Luik netjes dichtmaken en vergeten.

Wel vind ik dat je er dan bijvoorbeeld een goede fles whisky of zo in moet leggen. Of een ander leuk cadeau voor jezelf als je ooit gaat verhuizen of voor een ander mocht je het zelf echt vergeten. Bij voorkeur iets dat oneindig lang goed blijft en potentieel in waarde kan stijgen.

• topaj
Ik vind dat jullie een punt hebben dat de ruimte niet opgevuld hoeft te worden, dank voor het meedenken; MAAR dan zoek ik wel een oplossing waar ik de komende 70 jaar niet meer over na hoef te denken.

Ik vind het condens dat als druppels aan mijn vloer hangt maar niks, dus wellicht een laag chips/korrels/schelpen van 30cm voordat ik het luik dichtmaak? Of is dat een gek idee?
Een folie spannen langs de bovenkant is best wel lastig, omdat er allerlei doorvoeren zitten en het is vrij lastig wat aan piepschuim vast te maken (eerst latjes kitten aan de eps zou dan nog het makkelijkste zijn). Het is ook echt een vreselijke ruimte om in te moeten werken.

Het luik moet best wel stevig zijn en voorzien van een dik isolatiepakket. Maar dat is wel te verzinnen.

Een bak water onder mijn huis vind ik eigenlijk een no-go, dus of afdichten, of dichtstorten. Afgelopen zomer vonden steekmuggen het geweldig om zich voort te planten in dit mini-zwembad. Na het leegpompen lag de bodem vol met larven en ander organisch spul. Liever niet.

Ik heb verschillende dingen gevonden:
- Injecteren
- Kelder epoxy
- "Hydrablock" en andere vloeistoffen die zeggen diep in het beton te trekken.
- Buitenlangs dichtmaken met bitumen en isoleren
- De kelder juist "lekprikken" in de bodem zodat water ook weer kan wegzakken als het grondwaterpeil weer zakt. Anders heb je mogelijk een regenton gemaakt die niet of (te) langzaam weer wegloopt.

Buitenlangs afdichten is duur, zeker duurder dan dichtstorten. Dat lijkt me met die reden niks.
De andere opties, heeft iemand daar ervaring mee? Ik kan lastig vergelijkingen vinden online.

Groeten

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Of dat water in de kelder schadelijk is hangt erg af van de constructie van je huis. Of het een gek idee is dat je daar wat tegen wilt doen durf ik dus niet te zeggen :)

Onze kruipruimte staat ook altijd vol (grond)water. Da's al sinds de (nieuwbouw)oplevering in 2019 en het heeft geen invloed op ons woongenot dus we doen er ook niks aan. In ons geval zit er 20 a 30 cm isolatie onder het luik naar die ruimte, dat wel.
topaj schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 15:23:
- De kelder juist "lekprikken" in de bodem zodat water ook weer kan wegzakken als het grondwaterpeil weer zakt. Anders heb je mogelijk een regenton gemaakt die niet of (te) langzaam weer wegloopt.
Lijkt me alleen zinnig als het grondwaterpeil normaal een stuk onder je keldervloer ligt en af en toe stijgt met regen ofzo, maar is dit het geval? Als het grondwaterpeil eigenlijk maar 10cm onder je BG vloer ligt hebben die gaten ook weinig zin.

In onze staat is iemand ook wel eens aan het pompen geslagen om de kruipruimte leeg te krijgen maar aangezien er 10 meter verderop een brede sloot ligt liep dat vrij snel weer terug :P

[Voor 47% gewijzigd door Jheroun op 09-02-2023 16:28]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:55
topaj schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 15:23:
Ik vind dat jullie een punt hebben dat de ruimte niet opgevuld hoeft te worden, dank voor het meedenken; MAAR dan zoek ik wel een oplossing waar ik de komende 70 jaar niet meer over na hoef te denken.

Ik vind het condens dat als druppels aan mijn vloer hangt maar niks, dus wellicht een laag chips/korrels/schelpen van 30cm voordat ik het luik dichtmaak? Of is dat een gek idee?
Een folie spannen langs de bovenkant is best wel lastig, omdat er allerlei doorvoeren zitten en het is vrij lastig wat aan piepschuim vast te maken (eerst latjes kitten aan de eps zou dan nog het makkelijkste zijn). Het is ook echt een vreselijke ruimte om in te moeten werken.

Het luik moet best wel stevig zijn en voorzien van een dik isolatiepakket. Maar dat is wel te verzinnen.

Een bak water onder mijn huis vind ik eigenlijk een no-go, dus of afdichten, of dichtstorten. Afgelopen zomer vonden steekmuggen het geweldig om zich voort te planten in dit mini-zwembad. Na het leegpompen lag de bodem vol met larven en ander organisch spul. Liever niet.

Ik heb verschillende dingen gevonden:
- Injecteren
- Kelder epoxy
- "Hydrablock" en andere vloeistoffen die zeggen diep in het beton te trekken.
- Buitenlangs dichtmaken met bitumen en isoleren

Buitenlangs afdichten is duur, zeker duurder dan dichtstorten. Dat lijkt me met die reden niks.
De andere opties, heeft iemand daar ervaring mee? Ik kan lastig vergelijkingen vinden online.
er zijn honderduizenden mensen die jaarrond of een gedeelte van een jaar een laag water in hun kruipruimte hebben. Dat er druppels aan je eps hangen is geen enkel probleem.
Dit is naar mijn idee een probleem wat alleen in jouw hoofd een probleem is.
Koop een mooi geïsoleerd betonnen luikje, kit het dicht, leg je vloer en het 'probleem' is weg. Als er geen ingang is komen er ook geen muggen in.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• topaj
Jheroun schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 16:24:
Lijkt me alleen zinnig als het grondwaterpeil normaal een stuk onder je keldervloer ligt en af en toe stijgt met regen ofzo, maar is dit het geval? Als het grondwaterpeil eigenlijk maar 10cm onder je BG vloer ligt hebben die gaten ook weinig zin.

In onze staat is iemand ook wel eens aan het pompen geslagen om de kruipruimte leeg te krijgen maar aangezien er 10 meter verderop een brede sloot ligt liep dat vrij snel weer terug :P
Ja, dit is het geval. Ik woon aan een kanaal, en het waterpeil is in de zomer aanzienlijk lager dan in de winter. In de zomer staat de kelder normaal gesproken kurkdroog. Vandaar dat ik bang ben voor een regenton.

Daarom dacht ik, dan kan ik er beter een kruipruimte van maken met een harde bodem dan een gesloten bak. Anders misschien beter een keer met epoxy of ander product insmeren

Groeten

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:18
Persoonlijk zou ik het eeuwig zonde vinden om zo'n grote nette kelderruime vol te storten. Qua vocht zou ik een laag schelpen laten storten, dat drukt het vocht omlaag, maar moet het wel de "bodem" in kunnen.

Het vochtprobleem oplossen is natuurlijk netter.

Ik ben wel benieuwd wie ooit heeft bedacht dat die watermeter daar moet. Kelder zit er uit als een vrij nieuw huis, maar kan me niet voorstellen dat het waterleidingbedrijf dit een goed idee vond :?

• topaj
@Zwartoog Grootte valt reuze tegen, het is maar een meter hoog, dus handen en knieën werk nadat je onder de rode mantelbuizen door bent gekropen. Voorheen was de kelderingang een stuk ruimer, en de hoogte een 30 a 40cm hoger. Dat is een flink verschil met nu.

Huis is in 1957 gebouwd, dus niet nieuw. Wel ben ik onder de indruk van de betonnen kelderbak zelf, dik uitgevoerd en in 1 stort gemaakt van wat ik er in terugzie (je ziet plankafdrukken van de bekisting in het beton).

De watermeter is inderdaad onlogisch, maar die zit er al erg lang. Geen idee hoe dat toen gegaan is.

Ik ben nu nog voornemens om de kelder te behandelen, maar ik heb geen flauw idee welk goedje de beste keuze zou zijn. Een epoxy voelt sws wat degelijker dan een soort voorstrijk wat in het beton zou moeten trekken, maar ik heb er dan ook geen verstand van.
Mocht dit niet lukken, dan evt. een laag schelpen of korrels, en als ik hier niet tevreden mee ben kan er altijd nog een lading schuimbeton in.

Groeten

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-03 22:03
Je zou een kleine pompput kunnen maken op het laagste punt met daarin een vlottergestuurde pomp. Dan is je keldervloer droog en de kosten voor het pompen zullen wel meevallen als het om een paar kuub per week gaat.

Dichtmaken zodat je er niet meer bij kan zou persoonlijk niet mijn voorkeur hebben. Past die warmtepompinstallatie echt niet zonder de toegang vrij te houden? Als je hem ongeveer 60 cm boven de grond monteert kan je er misschien nog net door?

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:20
aatos schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:50:
Je zou een kleine pompput kunnen maken op het laagste punt met daarin een vlottergestuurde pomp. Dan is je keldervloer droog en de kosten voor het pompen zullen wel meevallen als het om een paar kuub per week gaat.

Dichtmaken zodat je er niet meer bij kan zou persoonlijk niet mijn voorkeur hebben. Past die warmtepompinstallatie echt niet zonder de toegang vrij te houden? Als je hem ongeveer 60 cm boven de grond monteert kan je er misschien nog net door?
Dat hadden wij ook in ons oude huis, werkt goed.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee