sluiten

Uitnodiging online gebruikerstest

We zijn op zoek naar deelnemers voor een leuke online gebruikerstest. Voor de test zoeken we gebruikers die veel gebruik maken van Pricewatch en het forum. Het interview duurt ongeveer 45 minuten en voor je deelname krijg je €40,- vergoeding.

Heb je op vrijdag 14 april tijd om mee te doen (tussen 9:00 en 17:00)? Meld je dan aan en wellicht zien we je snel!

Aanmelden

Toon posts:

Advies welke route cinema systeem losse speakers of soundbar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

We twijfelen welke route we moeten nemen. We hopen wat suggesties te krijgen.

Aanleiding
We kijken graag films en series op onze LG 55-inch OLED televisie. We gebruiken een Yamaha- YSP-2500 soundbar. We zijn wat kritischer geworden wat betreft het geluid. Het geluid vinden we toch een beetje matig van deze soundbar. Vooral dialoog is slecht te verstaan. Onze Logitech Z906 computerspeakers klinken al veel beter/helderder/briljanter achter de computer. We willen dus graag een betere geluidservaring als we een film bekijken. Muziek beluisteren is minder belangrijk, maar zou mooi zijn. Eventueel kopen we een ander systeem voor elders in het huis voor muziek.

Budget
3000-3500 euro.

De audio expert
We hebben naar verschillende speakers geluisterd bij een high-end audiowinkel. Losse kwaliteitsspeakers zou het beste zijn. Zijn idee was om eerst te starten met 2 goede speakers en een receiver, daarna het setje eventueel uitbreiden naar een center-speaker, subwoofer en surroundspeakers. Na een eerste luistersessie van verschillende merken vonden we de KEF R3 speakers wel goed klinken. Maar we wilden nog wat vaker luisteren op een ander moment en dan ook nog andere speakers beluisteren. Na onze keuze kan dan thuis alles ingeregeld worden.

Situatie thuis
We hebben goed gekeken naar de ruimte en twijfelen zeer of deze ‘grote’ speakers goed kunnen neerzetten naast de televisie. We hebben gelezen dat de plaatsing, ook met betrekking tot de muur, veel kan uitmaken.
De televisie is dicht tegen de muur geplaatst. Het liefst plaatsen we de speakers ook dicht bij de muur, anders staat het zo 'in de kamer'.
Dit deel van de kamer is een soort uitbouw van 3.5 meter breed (waar de televisie staat tegen de achterwand) en is 3.25 meter lang, waarna het uitkomt in een grotere woonruimte. Naast de televisie is er beperkt ruimte. Naast de televisie staan enkele muziekinstrumenten in de hoek die niet weg kunnen. Dus, één speaker zal er een beetje tussen komen te staan. Ook zitten we niet recht voor de muur (achterwand), maar staat de bank aan de zijkant (de muur van 3.25 m). We draaien het scherm richting de bank met een scharnier als we gaan kijken. Optimaal voelt het allemaal niet.

Alternatief
Misschien is het toch beter een betere soundbar te nemen? Dan hoeven er geen grote speakers geplaatst te worden in een krappe ruimte. De Samsung HW-Q990B lijkt overal de beste keuze te zijn.

Vragen
Welke route moeten we nemen? Hoe kunnen we het geluid (veel) beter krijgen, zonder te moeten verhuizen of onze kamer te verbouwen?
Als we toch voor de KEF R3 speakers zouden gaan, komen ze wel tot hun recht? En belangrijker, geven deze altijd een veel beter geluid dan een soundbar, ongeachte plaatsing?

Tips zeer welkom.

Specs van pc

Alle reacties

• D vd V
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online

D vd V

Moderator Consumentenelektronica
Als je echt wil gaan voor een goede geluidservaring zou mijn eerste advies zijn om volledig het idee van een soundbar los te laten. Dergelijke producten koop je naar mijn mening voornamelijk om het geluid van de tv wat te verbeteren maar vooral zo min mogelijk wil neerzetten. Laatst nog een Ambeo in actie gehoord; een soundbar van 2,5k zie bestempeld wordt als het beste wat er zou zijn. Het geluid vond ik redelijk maar de surround ervaring was volledig afwezig.

Die Kef speakers zullen ongetwijfeld lekker geklonken hebben. Maar als je de helft van de prijs per paar uitgeeft, kun je ook makkelijk iets neerzetten dat elke soundbar wegblaast.

Je hebt een aardig budget. Ik zou niet met 2.0 beginnen maar direct voor 5.1 gaan.

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:43
Wanneer muziek luister ondergeschikt is, zijn de genoemde KEF speakers imo overkill. Ook zal het vervangen van de soundbar voor en andere soundbar niet de oplossing bieden waarnaar jullie opzoek zijn.

Het budget is meer dan toereikend om een deftige surround opstelling te plaatsen inclusief receiver, eventueel aangevuld met een subwoofer.

Er zijn legio mogelijkheden, voor films biedt bijv. onderstaande veel bang for the buck;

2 x Q Acoustics 3020i
2 x Q Acoustics 3010i
1 x Q Acoustics 3090Ci
1 x subwoofer van bijv. SVS

Denon AVR-X1700H receiver

Met het overgebleven budget kun je dan, afhankelijk van de wensen en eventueel aangevuld, een mooie paar speakers kopen om muziek te beluisteren al zal dit met de Q Acoustics in stereo modus ook meer dan prima zijn.

• Ruut88
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
Hier recent de 5.1 set de deur uit gedaan en vervangen voor Sony HT-A9, erg tevreden (wel pas na toevoeging van SW-A5 sub, laag mist anders volledig). Wij zijn er erg blij mee, ook vanwege hoge WAF :)

uitvoering: Sony HT-A9

Valt met 500 euro cashback momenteel ruim binnen budget

• kevinmastah2005
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01:47
Doe (WE) een groot plezier en met een budget van €3000,-
Ga voor een lose receiver en speakers.
Soundbar is leuk en praktisch maar het geluid wat uit een soundbar komt kan en zal nooit kunnen tippen aan losse speakers.
Zeker voor films.
Voor die €3000,- heb je al een goede receiver en 3.1 set.
(LCR) en subwoofer. Linker, Center en Rechter speaker.
Laat je oren genieten en wat @D vd V laat het idee van een soundbar los.

Sony 55x9505h, Denon x4700h, Klipsch Atmos 7.1.4, Ziggo, Windows 10 Ik weet niet alles maar ik help graag.

kevinmastah2005 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 15:51:
Doe (WE) een groot plezier en met een budget van €3000,-
Ga voor een lose receiver en speakers.
Soundbar is leuk en praktisch maar het geluid wat uit een soundbar komt kan en zal nooit kunnen tippen aan losse speakers.
Zeker voor films.
Voor die €3000,- heb je al een goede receiver en 3.1 set.
(LCR) en subwoofer. Linker, Center en Rechter speaker.
Laat je oren genieten en wat @D vd V laat het idee van een soundbar los.
en ook de anderen. Dank.

Ok, er is duidelijk consensus dat een soundbar eigenlijk niet iets is wat wel moeten willen. ;)

Dan blijven we wel zitten met de plaatsing. We hebben denk ik te weinig ruimte voor bijv. KEF R3 speakers, dus het zal wat kleiner moeten. Ik ben altijd opgegroeid met het idee dat kleine speakers altijd slecht zijn, maar misschien valt het mee. Ik zag bijv. op de website van KEF dat ze kleinere speakers hebben. Zoals de LSX II. In de winkel zagen we ook de LS50 speakers, maar deze worden alleen als paar verkocht, zonder center speaker. Dat zal voor veel speakers gelden, ben ik bang. Een center-speaker vond hij wel belangrijk.

Specs van pc

• D vd V
  • Niet online

D vd V

Volgens mij zijn de LS50 een setje actieve speakers dus daar heb je dan niets aan in combinatie met een receiver. Een center heeft wel meerwaarde ja want dan komen de dialogen in je film/serie mooi van voren.

Update: De LS50 is er blijkbaar ook zonder actieve versterking. ;)

[Voor 15% gewijzigd door D vd V op 09-02-2023 16:28]

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-03 21:42
Ook al is het natuurlijk mooier/handiger als je recht voor het scherm kan zitten en alle speakers op ideale afstand staan; vrijwel niemand woont in een dedicated bioscoop. Bij de meeste mensen is een woonkamer nu eenmaal een vast gegeven qua afmetingen en meubels én daarna pas een plek waar je ook je filmliefhebberij uitvoert. Maak je dus niet vreselijk druk als een speaker niet op de ideale centimeters van je woonkamer staan kunt. Daarvoor beschikt een receiver ook over uitgebreide instelmogelijkheden (zoals Audyssey) om je speakers zo goed mogelijk in te stellen.

Verder geheel eens met de consensus dat je voor een fijne 5.1 ervaring géén soundbar neerzet (ook geen dure) maar voor een losse receiver met 5.1 speakers gaat.

Om te weten welke receiver bij je wensen past, kijk je hier: Jorgen in "Keuze tussen receivers"

Het budget wat je hebt is meer dan ruim genoeg om daarnaast ook een stel leuke speakers uit te kiezen. Dat kunnen vloerstaande speakers zijn, maar ook boekenplankmodel. Dat blijft vooral een kwestie van luisteren. Je zou ook eens naar een andere winkel kunnen gaan en de speakers die je bij de eerste luistersessie bevielen als startpunt nemen. Vraag dan of de verkoper een setup wil neerzetten met bijv een stuk of 8 verschillende speakers die je rustig (blind! dus je weet niet welke je hoort) kunt vergelijken.

Uiteindelijk kan je de kwaliteit van speakers ook meten, maar geluidsbeleving is voor een groot gedeelte ook subjectief.
@Jorgen Dank voor je antwoord.

Fijn om te weten dat het allemaal niet zo kritisch hoeft te zijn wat betreft positionering. De winkel waar we nu zijn zit wel goed. Het is een winkel voor audiofielen en de werknemers weten wel waar ze over praten. We hebben de eerste sessie kunnen luisteren naar 14 speakers en dat was min of meer 'blind'. De KEF vonden we het mooist klinken. De LS50 Meta en de R3. De LS50 viel daarna af omdat het geen center speakers had. Helaas moeten we concluderen dat we toch wat kleinere speakers moeten nemen dan de R3. We hebben net ook gemeten, maar het is te groot. Deze kleinere speakers hebben we nog niet gehoord.

Dus, een nieuwe soundbar valt af. Nu is het kijken naar goede kleine speakers met een KEF geluid waar we alles mee kunnen opbouwen.

[Voor 3% gewijzigd door honey op 09-02-2023 19:26]

Specs van pc

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-03 21:42
honey schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 19:26:
@Jorgen Dank voor je antwoord.

Fijn om te weten dat het allemaal niet zo kritisch hoeft te zijn wat betreft positionering. De winkel waar we nu zijn zit wel goed. Het is een winkel voor audiofielen en de werknemers weten wel waar ze over praten. We hebben de eerste sessie kunnen luisteren naar 14 speakers en dat was min of meer 'blind'. De KEF vonden we het mooist klinken. De LS50 Meta en de R3. De LS50 viel daarna af omdat het geen center speakers had. Helaas moeten we concluderen dat we toch wat kleinere speakers moeten nemen dan de R3. We hebben net ook gemeten, maar het is te groot.

Dus, een nieuwe soundbar valt af. Nu is het kijken naar goede kleine speakers met een KEF geluid waar we alles mee kunnen opbouwen.
Het werkt natuurlijk wel makkelijker als alles perfect staat, maar zo zijn woonkamers nu eenmaal niet. Als voorbeeld, mijn centerspeaker staat niet recht onder de tv. Daar heb ik geen mogelijkheid voor. Hij staat er schuin onder en ik geniet er ook van.

Pas bij winkels gericht op audiofielen wel een beetje op. Vaak gaat gezond verstand en audiofiel advies niet helemaal samen en willen ze je heel dure receivers of superdure kabels aansmeren. Dat hoeft gelukkig allemaal niet.

• kevinmastah2005
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01:47
Zorg er iig voor dat je main speakers LCR zelfde merk en van dezelfde serie zijn.
Dit klinkt dan het beste en in harmonie.

Je wilt boekenplank speakers. Prima. Maar neem er dan wel een subwoofer bij.

Heb je Klipsch Reference Premiere lijn al gehoord?
Klipsch rp-500m met een rp-504c bijvoorbeeld?
Hele efficiënte speakers met veel detail. Ideaal voor films.
Blijft natuurlijk persoonlijke smaak.

[Voor 5% gewijzigd door kevinmastah2005 op 09-02-2023 23:11]

Sony 55x9505h, Denon x4700h, Klipsch Atmos 7.1.4, Ziggo, Windows 10 Ik weet niet alles maar ik help graag.

• mikkip
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:05
Ben zelf ook tevreden KEF-bezitter, dus kan je voorkeur wel volgen, maar als je wat kleiner wilt kun je ook een set in de monitor audio silver lijn overwegen. Zeker de silver 50 zijn een stuk compacter dan de r3.(https://speakerdecision.c...io-Silver-50-7G-vs-KEF-R3). Als je een hele 5.1 set incl subwoofer en center aanschaft zou het wel in je budget te onderhandelen moeten zijn.

Als je nog wat compacter zoekt kun je wellicht de Focal Dome of B&W mt-50 overwegen, beide systemen op basis van (luxe/high-end) satellietspeakers. Maar hoeveel je dan nog wint ten opzichte van een soundbar met die prijs, dat weet ik niet, denk nog wel wat, maar dat zou je echt zelf moeten beluisteren.

[Voor 12% gewijzigd door mikkip op 10-02-2023 10:44]

• Rayz25
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09:12
Nakamichi dragon soundbar 👌
Ziet er ook goed uit!

Specs van pc

• D vd V
  • Niet online

D vd V

Een setup met een soundbar met 2 rears en 2 subs. Voor € 3.500…
Dat is imho toch echt een niche-product. De gemiddelde soundbar koper gaat dat echt niet neerleggen. En een audioliefhebber zie ik zoiets ook niet kopen want voor zoveel geld is er genoeg beter te koop.
Ben benieuwd hoeveel units ze daarvan kunnen wegzetten.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:49
Misschien helpt een fotootje van de plek waar de speakers moeten komen te staan voor ons om beter mee te denken?

En iets anders; als je speakers kiest met een naar voor gerichte bass-reflex poort kan de speaker dichter bij te muur staan. Bijv de Focal Aria 906.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Marcel9970
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Bepalen welke luidspreker te kopen, via beluisteren in een winkel, blijft wel een gok.
De ruimte en de plaatsing in de ruimte zijn erg bepalend hoe de luidsprekers klinken.
Zie luisteren in een winkel meer als bepalen welke sound je aanstaat.

Ik zou me niet druk maken over kleinere monitoren.
Ik heb verschillende sets(5.2) gehad met vloerstaanders en nu met 4 monitoren, center en 2 subwoofers klinkt het beter dan met welke vloerstaanders met sub(s) die ik heb gehad.

Dicht tegen een muur gaat altijd ten koste van geluidskwaliteit, maar met een gesloten of baspoort aan de voorzijde luidspreker kun je met vrij dicht tegen de muur plaatsen toch redelijk goed geluid krijgen.
Een baspoort aan de achterzijde kan wel, maar dan de baspoort dichtmaken.

Voor een goede filmbeleving is de center het belangrijkste kanaal, die zou ik niet weglaten.
Bij lastiger plaatsen van luidsprekers zou ik zeker met een subwoofer werken.
Die kan dan tot b.v. 80hz de luidsprekers ontlasten en het laag overnemen.
Vaak kun je zo bij luidsprekers die door de plaatsing boemerig klinken, het boemerige weghalen.
Bijkomend voordeel is dat je een receiver met minder watts nodig hebt, vooral het laag vergt veel wattage en dat doet de versterking in de sub voor de luidsprekers

Idealiter zou je met 2 subwoofers gaan werken. Die kun je dan zo in de ruimte plaatsen dat je het beste geluid krijgt.
Kan dit niet dan zou ik voor een receiver gaan met een goed inregelsysteem.
Marantz/Denon hebben Audyssey XT32 als inregelsysteem, dat is redelijk goed maar het kan beter.
B.v. Arcam heeft Dirac, dat is beter dan Audyssey.
Denon en Marantz zijn wel het makkelijkste in te stellen en goedkoper.

• Rayz25
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09:12
D vd V schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:37:
Een setup met een soundbar met 2 rears en 2 subs. Voor € 3.500…
Dat is imho toch echt een niche-product. De gemiddelde soundbar koper gaat dat echt niet neerleggen. En een audioliefhebber zie ik zoiets ook niet kopen want voor zoveel geld is er genoeg beter te koop.
Ben benieuwd hoeveel units ze daarvan kunnen wegzetten.
De meeste soundsbars supporten 11 speaker kanalen

De nakamichi met DTS:X Pro 32 kanalen ondersteund nu mag je de goedkoopste receiver zoeken met DTS:X Pro en dan nog een speakersetje erbij 8)7
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee