Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astridv
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 03-08-2023
Mijn vraag
Moet een voorheen open expansievat op de zolder een ontluchting krijgen?

Het systeem was vroegen (16 jaar geleden) open. Dus met een heel groot open expansievat op zolder met uitlaat in de dakgoot. 16 jaar geleden is met het plaatsen van een nieuwe ketel het systeem gesloten gemaakt met een klein rood expansievat bij de ketel (op de begane grond). Heeft altijd naar behoren gewerkt. 2 maanden geleden is een nieuwe ketel geplaatst van hetzelfde merk en nagenoeg dezelfde capaciteit (Remeha Quinta 45 met aparte 120 liter boiler naar Calenta Ace 40L). Op de een of andere manier gebruikt de nieuwe ketel véél meer gas dan de oude ketel. Ongeveer 45% meer! Iets wat je juist niet zou verwachten...
De oplossing wordt bedacht in een ontluchting maken in het gesloten grote expansievat op de zolder. Mijn vraag is of dat inderdaad een oplossing zou kunnen zijn? Ook al heeft het voorheen prima gewerkt en is de standleiding naar de zolder toch wel ongeveer 20/30 cm warm. En de verder doorstromende buis is ook goed warm. Of is er een andere oplossing te bedenken?

Er is zeer goed ontlucht op de hoogste verdieping maar dus inderdaad niet op zolder.
Druk is 2,2/ 2,3

Het systeem werkt met de E-twist thermostaat.
Op de verwarming brandt deze ketel nagenoeg de hele dag op een temperatuur van 30 tot 40 graden. Heel vreemd om echt altijd te branden.

Ben benieuwd of iemand raad kan geven :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Zit je wel appels met appels te vergelijken?
- Zelfde weersomstandigheden.
- Zelfde stookgedrag.

Lucht heeft niks te maken met een hoog gasverbruik, waar lucht zit is geen water dus ook geen afgifte…

Krijg je de woning moeilijk op temperatuur?
Aanvoertemperatuur gewijzigd?

Had de oude boiler een recirculatieleiding?

Ik zou beginnen met de aanvoertemperatuur te verlagen in stapjes van 5 graden.
Beginnen bij 60 graden,
Krijg je de woning nog warm > verlagen.
Krijg je de woning niet warm > verhogen.

+ een P1 meter te kopen om je gasverbruik te loggen indien je een slimme gasmeter hebt.

[ Voor 30% gewijzigd door DutchWing op 09-02-2023 14:23 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-05 09:00
Qua constant branden, het kan aan veel verschillende zaken liggen zoals @DutchWing aangeeft.

Andere opties: temperatuur afhankelijke regeling op de nieuwe ketel? Dit was bij ons het geval, nieuwe ketel dus een sensor aan de buitenkant van het huis. Ketel bleef maar stoken om zijn stooklijn te halen.

Oplossing voor ons was de weersafhankelijk schakeling uit en gewoon op de thermostaat in de woonkamer. Dit veranderde het stook gedrag van continu naar eens per X tijd. En weer normaal gasverbruik.

Qua apples met apples vergelijken met verbruik, als jullie het per dag of per maand bijgehouden hebben en voldoende data punten hebt zou je deze site kunnen gebruiken voor het aantal graad dagen te berekenen en dat dan gebruiken om het verbruik met eerdere jaren te bepalen: https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation/new

Extra uitleg hoe de ketels werken en waar je aan zou kunnen denken qua gasverbruik en het besparen er op kan je eventueel hier vinden: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2027810

[ Voor 10% gewijzigd door cossy nl op 09-02-2023 15:27 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astridv
@ Dutchwing. Super dank voor jouw reactie. Het stookverbruik is inderdaad wel gewijzigd. Van normaal 20 graden overdag en 17 in de nacht is het naar 19 overdag en 15 in de nacht gegaan. Dus lager dan voorheen. Ik heb inderdaad dezelfde weersomstandigheden met elkaar vergeleken. (de temperatuur buiten overdag en 's nachts. Alleen geen rekening kunnen houden met eventuele wind).

De woning komt wel prima op temperatuur. Of de aanvoertemperatuur is gewijzigd, dat weet ik niet. Deze ketel is niet door mij instelbaar. En ik weet eigenlijk niet wat voorheen de aanvoertemperatuur was. Dat wisselde.
Of de oude boiler een recirculatieleiding had weet ik ook niet.

Zo'n meter is een goed idee. Heb ik inderdaad ook al naar gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astridv
@cossy nl Cossy.nl Ook super bedankt voor jouw reactie.
Ik zal eens navragen of hij een temperatuur afhankelijke regeling heeft want dat zou het inderdaad ook kunnen zijn bij mij. De voorheen hangende thermostaat was wel modulerend maar vroeg niet constant om warmte. Deze lijkt dat wel te doen. Waardoor dat komt kan dus misschien die sensor of regeling zijn. Of misschien de nieuwe thermostaat?

Ik hou al heel erg lang het verbruik van zowel gas als electra bij, vandaar dat ik merk dat hij echt veel meer verbruikt. Bovendien valt gewoon op dat hij altijd brandt en dat was ook nieuw voor mij.

ik heb al veel gelezen hier en inderdaad ook al waar jij naar verwijst. Ben wel afhankelijk van de cv installateur om instellingen te wijzigen. (bij de oude ketel kon ik het wel maar deze is ingewikkeld.)

maar een ontluchting op het grote expansievat gaat het dus wellicht niet oplossen?
(misschien ga ik dan alleen de zolder juist erbij verwarmen en dat is onnodig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:53
Waarom is de nieuwe ketel niet door jou instelbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astridv
@gramser Omdat het menu voor mij (nog) te moeilijk is. Begrijp niet goed wat er moet gebeuren in dit menu van deze ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Remeha is de verkeerde kant op gegaan met de Ace-serie. Zelfs voor een installateur is het moeilijk om in te stellen. Dat het niet lukt is beslist niet de schuld van de klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astridv
@Gramser en @MarkS90 @cossy nl en @DutchWing
Allemaal dank je voor jullie reactie!
Een ontluchting boven lijkt dus niet nodig maar wel alsnog de instellingen van de ketel aan laten passen.
Als gebruiker kun en mag je niet veel met deze ketel. De handleiding staat vol met waarschuwingen voor de gebruiker... en de aanvoertemperatuur mag ik alleen veranderen bij een aan-uit thermostaat. Die heb ik niet.. Die e-twist lijkt ook een rol te spelen. Dat lijkt wel een "constant aan" thermostaat ipv modulerend of aan-uit.
Ik zal de installateur jullie tips doorgeven/vragen. Dank allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:09
@Astridv ik heb helaas ook ervaring met open vaten. eruit slopen.dat vat heeft echt geen enkele toegevoegde waarde.
ook niet als die dicht zit. je kan wel een 2x ontluchter op het hoogste punt van je huis plaatsen in aanvoer en retour,
als je bang bent dat je last hebt van luchtbellen het niet fatsoenlijk warm krijgt. en diverse andere problemen hebt.etc.
het zeg maar technisch noodzakelijk is voor je installatie. wel graag handontluchters. die met een wit plastic kapje.
leven langer en zijn voor leken eenvoudig te vervangen. (schroefbus 22*1/2 of een t stuk met een schroefbus

wat is stook progrmma ? ja je stook programma kamer temp en buiten temp ? doe is alleen kamer temp als dat kan ?
bij een grote woning met weinig isolatie kan de ketel de hele dag door branden. en die paar kw raakt ie wel kwijt.

de e twist bepaalt de aanvoer temp ik mag hopen dat deze een beetje laag is. voel eens in hoe heet je aanvoer is ?
is deze warm erg warm of kokent heet. de laatste moet je niet willen mag je de beol gaan inregelen.
(kan je nog ergens een aanvoer temp opvragen in het ketel menu ? vast wel maar 123 vinden lukt mij ook niet)

daarnaast heeft de nachtverlaging heeft niet voor iedere woning een gunstige werking.
sommige woningen verbruiken juist meer gas. omdat je zeg maar de massa niet warm stookt.
wat je snachts bespaart vliegt schotends weer je schoorsteen omdat je niet echt hr stookt
.
hoge aanvoer temp is slechter voor je rendement. lage aanvoer temp is beter voor je rendement.
ik probeer altijd te zorgen dat aanvoer maximaal 65 graden is. en de kamer thermostaat het systeem
aanstuurt rond de 40 of 50 graden. of een ketel brandt op 40 of 50 graden is een pinut verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astridv
@miciel
Dank je voor jouw reactie.
Ik heb de vraag gesteld omdat ik bang ben dat als ik op de zolder, op het hoogste punt van de installatie, een ontluchting laat plaatsen, dat dan het expansievat daar uiteraard weer volstroomt. Dan ga ik de zolder verwarmen wat juist niet de bedoeling is. (is een zolder zonder vaste trap, meer een vliering dus). Het huis wordt ook echt prima warm, dat is niet het euvel. Wel het verbruik helaas.
Omdat het prima doorstroomt en warm wordt begrijp ik niet helemaal waarom ik dus van de cv installateur een ontluchting extra zou moeten plaatsen, alsof dat dus invloed op het gebruik kan hebben.

volgens mij heeft hij geen buitensensor dus ik stook op binnentemperatuur.

De aanvoer is heel laag, komt niet hoger dan rond de 43 graden, als ik warmte vraag, en brandt dan, als de thermostaat aangeeft dat de temperatuur is bereikt, door op steeds lagere graden. Soms zelfs op 24. De retour is wel steeds nog iets lager. Maar dat lijkt mij logisch als het het hele huis doorgaat. Ik kan de aanvoertemp vinden op de ketel zelf.

Die nachtverlaging klopt. dat deed ik eerder ook niet en heb dat alweer aangepast.

Al met al lijkt het dus allemaal wel goed te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
Astridv schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 10:55:
@miciel
Dank je voor jouw reactie.
Ik heb de vraag gesteld omdat ik bang ben dat als ik op de zolder, op het hoogste punt van de installatie, een ontluchting laat plaatsen, dat dan het expansievat daar uiteraard weer volstroomt. Dan ga ik de zolder verwarmen wat juist niet de bedoeling is. (is een zolder zonder vaste trap, meer een vliering dus). Het huis wordt ook echt prima warm, dat is niet het euvel. Wel het verbruik helaas.
Omdat het prima doorstroomt en warm wordt begrijp ik niet helemaal waarom ik dus van de cv installateur een ontluchting extra zou moeten plaatsen, alsof dat dus invloed op het gebruik kan hebben.

volgens mij heeft hij geen buitensensor dus ik stook op binnentemperatuur.

De aanvoer is heel laag, komt niet hoger dan rond de 43 graden, als ik warmte vraag, en brandt dan, als de thermostaat aangeeft dat de temperatuur is bereikt, door op steeds lagere graden. Soms zelfs op 24. De retour is wel steeds nog iets lager. Maar dat lijkt mij logisch als het het hele huis doorgaat. Ik kan de aanvoertemp vinden op de ketel zelf.

Die nachtverlaging klopt. dat deed ik eerder ook niet en heb dat alweer aangepast.

Al met al lijkt het dus allemaal wel goed te staan.
je mag het oude expansie vat laten verwijderen omdat gewoon niks toevoegdt.
en daarna kan je voor de zekerheid een paar handontluchters laten plaatsen.
je moet namelijk wel op het hoogste punt van de cv installatie kunnen ontluchten.
anders wordt het niet meer warm. ketel benden vraagt om boven goede ontluchting.
er staat niet helemaal in mijn post dat beide opties bij elkaar horen/een pakket zijn.
bij redelijk wat huizen steken de leidingen over via de zolder. als de ketel benden hangt.
dan is het isoleren van de leidingen en zorgen voor goede ontluchting een pre.
(erg fijn voor de klant en voor de cv monteur die de boel moet vullen. oftewel mezelf)

kleine side note:
een luchtbel kan zorgen voor redelijk wat verbruik. maar 45% meer verbruik. nee ongeveer 10%.

verder een terecht gadachte gang dat je oude expansievat weer toe te voegen in de installatie
kan/gaat zorgen voor warmte op zolder. wat ook weer niet bevorderlijk gaat zijn voor je verbruikt.
ditzelfde verhaal geldt ook voor het plaatsen van een ontluchter in de buurt van het oude expansie vat.
hij loopt dan inderdaad weer vol wat ook gaat ook zorgen voor meer verbruik. (ik leg straks meer uit)
een expansie vat is als deze zijn gewoon een hoop ellende. en moeten er dus uit. weg met die hap.

er zou ook nog sprake kunnen zijn van een thermisch verleis door het andere expansie vat.
is het open vat afgesloten met een kogelkraan dan is die kans redelijk aanwezig.
doordat het open vat erg koud is verlies je best nog wel een berg warmte eraan.
maar erg groot schat ik deze kans niet maar hij is niet onuit gesloten. 25% kans.

is het open vat fysiek los gekoppelt van de oude installatie heb je geen thermisch verlies.
en kan je deze gewoon slopen en verwijderen. geen haan die er ooit naar zal kranen.

is bij het vervangen van je ketel wel het juiste nieuwe expansie vat geplaatst ?
dus een voorduk van 1 bar bijvoorkeur 18 liter. of 25 liter. (als je iets groter woont)
want ook dat kan een berg last geven als je expansie vat aan het kapot gaan is.

ketel fatsoenlijk laten afstellen/lekkendt gasblok. tijd voor een service montuer.
wat zegt remeha hierover bijvoorbeelt ? of wat zegt de installateur hierover ?
je kan niet na het vervangen van je ketel van een quinta naar calaneta 45% meer verbruik hebben.
(en ook nog de boiler eruit gesloopt zeker ? dan zou je alleen maar een besparing moeten hebben)

editje wat hangt er nou precies op zolder een open expansie vat of een gesloten rode expansie vat.
en wat is zeg maar voor jouw de toegevoegde waarde om daar een onluchter op te zetten ?
en of om deze weer in bedrijf te stellen. en zit deze op de aanvoer aangesloten of op de retour.

een open expansie vat heeft een aantal nadelen.
1 een open vat werkt niet echt samen met je cv ketel.
een open expansie vat heeft een te lage voordruk ongeveer 0 bar. ( ketel gaat eerder in storing.)
2 het open vat is gevoelig voor lekkages. meestal gelast handwerk.
3 een hoog verbruik je verliest zo 10 tot 20 graden water temp (maar jij wil besparen)
4 een open vat geeft zuurstof in je water dus roestvorming. (vind je nieuwe ketel echt niet fijn)
5 verdamping van lauw cv water een kledder natte zolder. (vroeger was een zolder minder gesioleert)
het lijkt mij stug dat je dit wil en hier een montuer voor kan vinden. (die mag je vriendelijk de deur wijzen. )

een normaal expansie op zolder gaat in dit geval vat gaat ook niet werken. (daar zijn regels voor.)
een normaal expansie vat moet binnen 1 meter zijn aangesloten in de retour van de cv ketel.
zit hij wel op zolder dan haal je die afstand niet. en krijgt je cv pomp het moelijker of niet rondt.

[ Voor 31% gewijzigd door miciel op 13-02-2023 01:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astridv
@miciel
Wow Miciel, wat een lang verhaal. Geweldig! Dank je!

Er zijn bij mij dus 2 expansievaten. 1 op zolder en 1 naast de ketel op de begane grond. Die op zolder is al niet meer in gebruik geweest bij de Reheha Quinta 45. Is toen gesloten gemaakt. Bij de Quinta hing een 18L rood expansievat. Verwarming wekte perfect.

Nu de Ace: verwarming werkt ok maar het verbruik klopt gewoon niet.
Ik zit met dat 45% méérverbruik zelfs nog echt laag: bij vergelijken van dezelfde dagen qua temperaturen en dezelfde warmtevraag is het m3 verbruik per te verwarmen graden gemiddeld wel 120% meer. En dat is echt super, super, super vreemd!
Als voorbeeld: met de Quinta: buiten gemiddeld 2,2 graden (met vriezen dus); binnen dag 20 en nacht 16 was 8m3 versus de Ace: buiten gemiddeld 2,2; binnen dag 18 en nacht 15, dan is nu het verbruik gemiddeld 16,5m3.. En dat dus zelfs met lagere gevraagde binnentemperatuur!

Ik heb maar één dikke leiding naar de zolder. Die zit op de hoogste verdieping, de 2e. Die zit onder het grote expansievat op de vliering. Ik noem dat de standleiding maar wss zelf verzonnen, dan weet ik waar ik het over heb). De doorstroom gaat dus niet óver de zolder heen gelukkig.
Moet eruit of in ieder geval afsluiten van de CV installatie dus. Fysiek afkoppelen dus. Eruit zal een hels karwei worden, als het al lukt.

Kan ik niet gewoon de standleiding, op een hoogte ruim bóven de verwarmingen in diezelfde ruimte op de 2e verdieping, afzagen en dáár dan een ontluchting opzetten? Lijkt mij dat dat een oplossing kan zijn? Dat is ook makkelijker ontluchten dan én dan komt er geen warm water en dus verwarming op de zolder....?!

Op dit moment zit er géén water in het expansievat boven. De standleiding is ook maar voor ongeveer 45 cm van de vloer warm en verder koel. Daar zit dus al lucht.

Bij het plaatsen van de nieuwe ketel is het rode expansievat ook vervangen. Dat hangt bij de ketel die op de begane grond staat. (Hangt ernaast). Dit is inderdaad 1 bar en 25 liter. Die is zelfs groter dan dat de Remeha Quinta ernaast had hangen. (18l).

En inderdaad is ook de boiler eruit gesloopt.
Ik had ook een besparing verwacht maar dat zal ijdele hoop zijn, schat ik in. Vooral omdat alles wel gewoon warm wordt.
De ace draait nagenoeg 24 uren. Op zeer lage temperaturen; 24 graden vaak.
Ik heb de ketel een dag overdag geheel zelf bediend: ernaast gestaan en steeds als hij de gevraagde temp had bereikt, de thermostaat 1 graad lager gezet zodat hij echt stopte met branden. en dan na zakken van temperatuur weer 1 graad omhoog gezet. en dat steeds weer. pff wat een karwei. Dat lijkt iets te helpen maar niet echt voldoende.

De installateur wil op de zolder die ontluchting maar ik wil niet een warme zolder. Dus zou het mogelijk zijn om die standleiding af te zagen? dan kan het in ieder geval geen lucht meer zijn in de leidingen. (volgens mij is het dat ook niet maar ik weet niet wat het wel is...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
Astridv schreef op maandag 13 februari 2023 @ 11:18:
@miciel
Wow Miciel, wat een lang verhaal. Geweldig! Dank je!

Er zijn bij mij dus 2 expansievaten. 1 op zolder en 1 naast de ketel op de begane grond. Die op zolder is al niet meer in gebruik geweest bij de Reheha Quinta 45. Is toen gesloten gemaakt. Bij de Quinta hing een 18L rood expansievat. Verwarming wekte perfect.

Nu de Ace: verwarming werkt ok maar het verbruik klopt gewoon niet.
Ik zit met dat 45% méérverbruik zelfs nog echt laag: bij vergelijken van dezelfde dagen qua temperaturen en dezelfde warmtevraag is het m3 verbruik per te verwarmen graden gemiddeld wel 120% meer. En dat is echt super, super, super vreemd!
Als voorbeeld: met de Quinta: buiten gemiddeld 2,2 graden (met vriezen dus); binnen dag 20 en nacht 16 was 8m3 versus de Ace: buiten gemiddeld 2,2; binnen dag 18 en nacht 15, dan is nu het verbruik gemiddeld 16,5m3.. En dat dus zelfs met lagere gevraagde binnentemperatuur!

Ik heb maar één dikke leiding naar de zolder. Die zit op de hoogste verdieping, de 2e. Die zit onder het grote expansievat op de vliering. Ik noem dat de standleiding maar wss zelf verzonnen, dan weet ik waar ik het over heb). De doorstroom gaat dus niet óver de zolder heen gelukkig.
Moet eruit of in ieder geval afsluiten van de CV installatie dus. Fysiek afkoppelen dus. Eruit zal een hels karwei worden, als het al lukt.

Kan ik niet gewoon de standleiding, op een hoogte ruim bóven de verwarmingen in diezelfde ruimte op de 2e verdieping, afzagen en dáár dan een ontluchting opzetten? Lijkt mij dat dat een oplossing kan zijn? Dat is ook makkelijker ontluchten dan én dan komt er geen warm water en dus verwarming op de zolder....?!

Op dit moment zit er géén water in het expansievat boven. De standleiding is ook maar voor ongeveer 45 cm van de vloer warm en verder koel. Daar zit dus al lucht.

Bij het plaatsen van de nieuwe ketel is het rode expansievat ook vervangen. Dat hangt bij de ketel die op de begane grond staat. (Hangt ernaast). Dit is inderdaad 1 bar en 25 liter. Die is zelfs groter dan dat de Remeha Quinta ernaast had hangen. (18l).

En inderdaad is ook de boiler eruit gesloopt.
Ik had ook een besparing verwacht maar dat zal ijdele hoop zijn, schat ik in. Vooral omdat alles wel gewoon warm wordt.
De ace draait nagenoeg 24 uren. Op zeer lage temperaturen; 24 graden vaak.
Ik heb de ketel een dag overdag geheel zelf bediend: ernaast gestaan en steeds als hij de gevraagde temp had bereikt, de thermostaat 1 graad lager gezet zodat hij echt stopte met branden. en dan na zakken van temperatuur weer 1 graad omhoog gezet. en dat steeds weer. pff wat een karwei. Dat lijkt iets te helpen maar niet echt voldoende.

De installateur wil op de zolder die ontluchting maar ik wil niet een warme zolder. Dus zou het mogelijk zijn om die standleiding af te zagen? dan kan het in ieder geval geen lucht meer zijn in de leidingen. (volgens mij is het dat ook niet maar ik weet niet wat het wel is...).
maak is een foto van de leiding ?
soms is het prima af te zagen en een draadje erop te snijden.
https://www.youtube.com/watch?v=TaspX40IXuA
is wel klote werk maar geeft wel het beste resultaat.

soms moet de hele las apparaat of autogeen lasset mee.
(en nee ik kan niet waterdicht lassen was het maar zo,n feestje)
sommige buizen moet je lassen zijn namelijk te dun om te snijden.
en dan is een voorgesneden inweindig dikere buis erop lassen het enige dat over blijft.
de grap is soms zie het pas als je de buis hebt open gezaagt.

wat betreft buis inkorten en een ontluchter plaatsen goed plan.
is dit het hele verbruik van 45% ?? lijkt me stug maar je moet iets.

plan b mischien kan je beter het hele trace vervangen. tot de eerste radiator.
en natuurlijk wel een ontluchter plaatsen in je standleiding.
te grote leidingen kunnen best wel een hoop elende geven.
maar of dit het hele verbruik van 45% meer is wha plan b zeg maar.
zeg maar bij 1,5 duims of 2 duims zo ik wel gaan omzetten. 1 duims niet.

[ Voor 9% gewijzigd door miciel op 13-02-2023 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astridv
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qGb0qSeQ99aW_ZTbBIKJRgOBeNk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5UcwOr75PsOTBpHP2DIwHAW7.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IbIpj84Enm-OS4z9Jm-HamaNy4c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cWCxB4ayc7nkLCnrOcOqcw5h.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astridv
@miciel De pijp naar boven is ongeveer 5 cm in doorsnede en het water stroomt via de dikkere pijp gewoon verder. Dus die pijp naar boven is alleen naar het expansievat toe.
Ik heb al aan de installateur gevraagd of het mogelijk is alleen die pijp te ontluchten op de een of andere manier. Ben zeer benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
eerst het praktisch uitvoerbare verhaal. want dat is zeg maar het makelijkste.
ik zie een draadfiting waarschijnlijk een links rechts sok. leiding daarboven 10 centimeter afzagen. en verwijderen. de sok warm stoken en losdraaien. vervangen voor een normale sok met verloopje naar een ontluchter. men hoeft geneens draad te snijden. en de lasapparaat is ook niet nodig. het is goed te doen.
de kast moet aan de kant. montuer heb een tang van een meter. heeft veel ruimte nodig.
misschien moet ie de muur wel een beetje inhakken. het is altijd een flinke wedstrijdt.
(andere opties zijn buis kaal slijpen. dus ook de achterkant. en dan viega megapress fiting)
(https://www.viega.nl/nl/p...niek/Dikwandig-staal.html)
na afloop muur aanvullen met stuckmiddel. en weer witten. ja zagen hakken werken geeft schade.
ik gebruik tegenwoordig action stuck uit een emmertje. echt ideal. spul.

die daimater van 5 centimeter is acceptabel/prima. daar hoef je verder niks aan te doen.
kijk ik nou naar de aanvoer of naar de retour leiding als ik vragen mag ?
oud expansie vat kan aanvoer of retour zijdig zijn. onzijdig zeg maar.

dan nu het instalatie verhaal. (dit is gebaseert op de foto/je verbruik/je verhaal)
dit is waarschijnlijk een 1 pijps systeem. check even of de ketel goed zit aangesloten.
wordt van de radiatoren wel de aanvoer warm ? of is toevallig de retour van de raditor warm.
ja het gebeurt weleens dat men dit omdraait. en helaas net even te vaak.

om te testen laat het systeem even afkoelen. kamer thermostaat omlaag dus.
en zet de kamer thermostaat vervolgens wat hoger en dan even voelen.
komt technisch gezien de aanvoer van de eerste radiator als eerste op de dikke leiding ??
of hebben we eerst de retour van de radiator. dat zou best wel wat kunnen verklaren.

heb jij niet toevallig een 1 pijps systeem ? want ik mis de tweede leiding op de foto.
zeg maar dat de cv leidingen een lus vormen en leiding dus onder de radiator doorloopt ?
de radiatoren zitten zeg maar met de aanvoer en retour op dezelfde leiding. ?
dat verklaart wel weer je verbruik. 1 pijps systemen kosten heel veel gas.
de aanvoer hangt namelijk direct aan de retour. het was ooit het begin.
maar we zijn er inmidels wel achter dat dit soort systemen niet goed werken.

je ketel kan voor een 1 pijips systeem beter wat hoger worden afgestelt.
een iets hogere kw waarde zodat de ketel wat kortere runs heeft/pauze heeft.
hoeveel kw 7 a 8 ofzo. dat de aanvoer temp rondt de 50/55 graden is.
de ketel staat iets te laag en deze brandt daardoor erg lang zonder resultaat.
en dat kost gewoon veel gas. ketel kan beter iets korter branden.
maar dat is maar het halve verhaal. je installatie is waarschijnlijk op.

het zou kunnen dat de punten die ik bespreek nog wel het verbruik verklaren.
(mogenlijk verkeerdt aangesloten/verkeerde instelingen/verouderd systeem)

ik begrijp alleen niet goed waarom je nu klachten hebt. en de quinta niet.
maar goed men moet verder. en ik heb het probleem wel gevonden.

eigenlijk moet je de ketel hergebruiken en de hele installatie vervangen voor een 2 pijps installatie
de radiatoren zouden ook mee mogen worden vervangen in dit verhaal.
en graag opnieuw uitrekeken wat je nodig hebt. de buis die warm is vervalt deels.
liefst een maatje groter met de bijgevoegde correctie tabel. dan ga je echt besparen.
https://www.henradsoftlin...rad-correctiefactoren.pdf
(je radfiatoren zijn waarschijnlijk oon nog gebaseert op 90/70 principe dus ook verouderd)

(of het ook nuttig is om in deze tijden nog een hele cv te vervangen ? dat vraag ik mij af)
(deze radiatoren zijn niet geschikt voor een warmte pomp eigenlijk moet je gelijk ltv radiatoren inzetten
die wel kunnen draaien op een wamrte pomp de cv ketel gaat er met 10 a 20 jaar uit namelijk.
en bij ltv radiatoren gelijk een grote leiding diamter toepassen 28 mm cv buis of 32mm kunststof

ik snap dat je een beetje baalt dat (ik) adviseer om je hele installatie te vervangen.
en de ketel zeg maar hergebruiken. de montuer. en wie er ook voor je neus staat.
kan eigenlijk niet binnen 15 minuten een installatie beoordelen en een goed advies geven.
en het ook nog vertalen naar een klant/leek. en dat moet allemaal binnen dat kwartiertje.
(heb je ooit de lesboeken gezien/gezien hoeveel info er online staat het past er niet in)

ik kan hier online lekker een installatie afzeiken ik verlies of verdien er niks mee.
in real life lopen klanten weg. want ja het kost gewoon veel geld een goede installatie.
niet iedereen heeft het geld om van een onzuinige installatie een goede instalatie te maken.
en het is in real life ook wat moeilijker om te zeggen waar het op staat. helaas.

tldr eerst je ketel checken of je ketel goed zit. en dan opknappen dus buis eruit .en ontluchter erin,
ketel een beetje hoger zetten. werkt het dan nog niet naar behoren dan de installatie vervangen.
want het is te oud. het is technisch afgeschreven. (ik ga het niet mooier maken dan dat in werklijkhied is)

en last but not liest laat je ketel nakijken. dat moet een servie montuer komen doen.
met zo,n speciale rookgas meter euro index meter. lek gasblok of verkeerde afsteling etc.
ook daar kan een hoop gas verbuik van dan komen. (ik snap niet dat die nog brandt maar goed)
een ketel die niet goed is afstelt in hooglast en laaglast dan verbruikt die wel meer dan een quinta.
en dat is echt alleen voorbehouden aan service monteurs en niet voor tweakers en of leken.
dit verhaaltje zeg maar. https://www.youtube.com/watch?v=o6MPeqv9m8g

en ik twijfel of dit een een pijips of 2 pijips systeem is,. misschien het hele verhaal voor niks geschreven.

[ Voor 28% gewijzigd door miciel op 14-02-2023 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astridv
@miciel dat is weer een heel verhaal.
Dit is weer een heel verhaal. Dank weer daarvoor! Ik denk dat die ontluchting daarboven het eerste werk zal moeten zijn. Volgens mij kijk je inderdaad naar een onzijdige pijp: is geen aanvoer en geen retour. Of beiden, is maar net hoe je het wilt noemen. Er loopt namelijk gewoon maar één pijp naar de zolder.

Het is een eenpijpssysteem. Dat kan niet anders want het is al heel oud. De aanvoeren van de radiatoren worden warmer dan de retouren, Dus dat klopt wel. Is goed aangesloten.

Ik laat eerst inderdaad die ontluchting doen en dan ook de ketelinstelling nog een keer nakijken. Het kan zelfs nog aan de thermostaat liggen De E-twist van Remeha. Sprong bv gisteren uit zichzelf gewoon op "tijdelijk" , terwijl ik niets deed en er gewoon een klokprogramma was ingesteld!
Daarbij geeft de app ook een totaal afwijkend gasverbruik aan. Uiteraard zijn die cijfers indicatie maar 66 m3 (inclusief warm waterverbruik opgeteld) versus 99 m3 in het echt, is niet meer indicatief lijkt mij.

Wellicht is het dus ook nog verstandig gewoon weer mijn ouder thermostaat op te hangen en de E-twist eruit te gooien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
Astridv schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:14:
@miciel dat is weer een heel verhaal.
Dit is weer een heel verhaal. Dank weer daarvoor! Ik denk dat die ontluchting daarboven het eerste werk zal moeten zijn. Volgens mij kijk je inderdaad naar een onzijdige pijp: is geen aanvoer en geen retour. Of beiden, is maar net hoe je het wilt noemen. Er loopt namelijk gewoon maar één pijp naar de zolder.

Het is een eenpijpssysteem. Dat kan niet anders want het is al heel oud. De aanvoeren van de radiatoren worden warmer dan de retouren, Dus dat klopt wel. Is goed aangesloten.

Ik laat eerst inderdaad die ontluchting doen en dan ook de ketelinstelling nog een keer nakijken. Het kan zelfs nog aan de thermostaat liggen De E-twist van Remeha. Sprong bv gisteren uit zichzelf gewoon op "tijdelijk" , terwijl ik niets deed en er gewoon een klokprogramma was ingesteld!
Daarbij geeft de app ook een totaal afwijkend gasverbruik aan. Uiteraard zijn die cijfers indicatie maar 66 m3 (inclusief warm waterverbruik opgeteld) versus 99 m3 in het echt, is niet meer indicatief lijkt mij.

Wellicht is het dus ook nog verstandig gewoon weer mijn ouder thermostaat op te hangen en de E-twist eruit te gooien...
een 1 pijps systeem is wel een energie vreter. dus als a en b niet werken weet je waar je moet zoeken.

ja een normale thermostaat kan soms beter. neem dan wel graag een modulerende thermostaat.
zoals een honnywell round. of een remeha q sense (en geen on off dat gaat niet echt helpen)

waar komt die 99 m3 vandaan van je gasmeter ? in welk tijds bestek ? een maandt ?
is de nieuwe gasmeter wel goed vraag ik me eigen af dan. 99m3 is vrij veel. en 60 ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astridv
@miciel Als ik uitga van het systeem wat er was en nog steeds is, dan was het jaarverbruik vorig jaar in totaal 1850 m3. Dus dat valt reuze mee. Dat was met de Quinta 45 en een Honeywell modulerende thermostaat. De meter is niet veranderd.

Met de Calenta én dus ook de nieuwe thermostaat (de e-twist) heb ik het nu over het verbruik per week van 99m3!!

Aangezien er verder niets is veranderd, ligt dat dus aan de ketel of aan de thermostaat denk ik. En wellicht dus ook nog aan lucht in het systeem.

echt heel erg bedankt voor jouw uitgebreide reacties, van allemaal uiteraard!!
ik heb er in ieder geval iets van opgestoken en na kunnen kijken! Top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
Astridv schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:23:
@miciel Als ik uitga van het systeem wat er was en nog steeds is, dan was het jaarverbruik vorig jaar in totaal 1850 m3. Dus dat valt reuze mee. Dat was met de Quinta 45 en een Honeywell modulerende thermostaat. De meter is niet veranderd.

Met de Calenta én dus ook de nieuwe thermostaat (de e-twist) heb ik het nu over het verbruik per week van 99m3!!

Aangezien er verder niets is veranderd, ligt dat dus aan de ketel of aan de thermostaat denk ik. En wellicht dus ook nog aan lucht in het systeem.

echt heel erg bedankt voor jouw uitgebreide reacties, van allemaal uiteraard!!
ik heb er in ieder geval iets van opgestoken en na kunnen kijken! Top!
1850 over een jaar is vrij normaal voor een huis. niks geks aan. zeker met een ouder cv systeem.

nu gaan we het hebben over 90 kub per week. huidige situatie
weet je zeker dat je niet deels weersafhankelijk stookt?

de etwist heeft drie insteling.
a enkel kamer temp. b kamer temp met buiten temp naregling. c enkel buiten temp.
waarschijnlijk staat hij op b of op c. check even in de handeling waarop die op staat.
mischien kan je zo de etwsit toch nog gebruiken zo een beetje zonde zijn als die eruit moet.
(zoals zovaak veel dingen waar het aan schort maar 1 grote pijler. die de oorzaak is. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astridv
ok, dat ga ik ook nog nakijken. Ik laat het weten!
superfijn dat jullie zo meedenken en er in ieder geval méér verstand van hebben dan ikzelf:)!
Pagina: 1