eerst het praktisch uitvoerbare verhaal. want dat is zeg maar het makelijkste.
ik zie een draadfiting waarschijnlijk een links rechts sok. leiding daarboven 10 centimeter afzagen. en verwijderen. de sok warm stoken en losdraaien. vervangen voor een normale sok met verloopje naar een ontluchter. men hoeft geneens draad te snijden. en de lasapparaat is ook niet nodig. het is goed te doen.
de kast moet aan de kant. montuer heb een tang van een meter. heeft veel ruimte nodig.
misschien moet ie de muur wel een beetje inhakken. het is altijd een flinke wedstrijdt.
(andere opties zijn buis kaal slijpen. dus ook de achterkant. en dan viega megapress fiting)
(
https://www.viega.nl/nl/p...niek/Dikwandig-staal.html)
na afloop muur aanvullen met stuckmiddel. en weer witten. ja zagen hakken werken geeft schade.
ik gebruik tegenwoordig action stuck uit een emmertje. echt ideal. spul.
die daimater van 5 centimeter is acceptabel/prima. daar hoef je verder niks aan te doen.
kijk ik nou naar de aanvoer of naar de retour leiding als ik vragen mag ?
oud expansie vat kan aanvoer of retour zijdig zijn. onzijdig zeg maar.
dan nu het instalatie verhaal. (dit is gebaseert op de foto/je verbruik/je verhaal)
dit is waarschijnlijk een 1 pijps systeem. check even of de ketel goed zit aangesloten.
wordt van de radiatoren wel de aanvoer warm ? of is toevallig de retour van de raditor warm.
ja het gebeurt weleens dat men dit omdraait. en helaas net even te vaak.
om te testen laat het systeem even afkoelen. kamer thermostaat omlaag dus.
en zet de kamer thermostaat vervolgens wat hoger en dan even voelen.
komt technisch gezien de aanvoer van de eerste radiator als eerste op de dikke leiding ??
of hebben we eerst de retour van de radiator. dat zou best wel wat kunnen verklaren.
heb jij niet toevallig een 1 pijps systeem ? want ik mis de tweede leiding op de foto.
zeg maar dat de cv leidingen een lus vormen en leiding dus onder de radiator doorloopt ?
de radiatoren zitten zeg maar met de aanvoer en retour op dezelfde leiding. ?
dat verklaart wel weer je verbruik. 1 pijps systemen kosten heel veel gas.
de aanvoer hangt namelijk direct aan de retour. het was ooit het begin.
maar we zijn er inmidels wel achter dat dit soort systemen niet goed werken.
je ketel kan voor een 1 pijips systeem beter wat hoger worden afgestelt.
een iets hogere kw waarde zodat de ketel wat kortere runs heeft/pauze heeft.
hoeveel kw 7 a 8 ofzo. dat de aanvoer temp rondt de 50/55 graden is.
de ketel staat iets te laag en deze brandt daardoor erg lang zonder resultaat.
en dat kost gewoon veel gas. ketel kan beter iets korter branden.
maar dat is maar het halve verhaal. je installatie is waarschijnlijk op.
het zou kunnen dat de punten die ik bespreek nog wel het verbruik verklaren.
(mogenlijk verkeerdt aangesloten/verkeerde instelingen/verouderd systeem)
ik begrijp alleen niet goed waarom je nu klachten hebt. en de quinta niet.
maar goed men moet verder. en ik heb het probleem wel gevonden.
eigenlijk moet je de ketel hergebruiken en de hele installatie vervangen voor een 2 pijps installatie
de radiatoren zouden ook mee mogen worden vervangen in dit verhaal.
en graag opnieuw uitrekeken wat je nodig hebt. de buis die warm is vervalt deels.
liefst een maatje groter met de bijgevoegde correctie tabel. dan ga je echt besparen.
https://www.henradsoftlin...rad-correctiefactoren.pdf
(je radfiatoren zijn waarschijnlijk oon nog gebaseert op 90/70 principe dus ook verouderd)
(of het ook nuttig is om in deze tijden nog een hele cv te vervangen ? dat vraag ik mij af)
(deze radiatoren zijn niet geschikt voor een warmte pomp eigenlijk moet je gelijk ltv radiatoren inzetten
die wel kunnen draaien op een wamrte pomp de cv ketel gaat er met 10 a 20 jaar uit namelijk.
en bij ltv radiatoren gelijk een grote leiding diamter toepassen 28 mm cv buis of 32mm kunststof
ik snap dat je een beetje baalt dat (ik) adviseer om je hele installatie te vervangen.
en de ketel zeg maar hergebruiken. de montuer. en wie er ook voor je neus staat.
kan eigenlijk niet binnen 15 minuten een installatie beoordelen en een goed advies geven.
en het ook nog vertalen naar een klant/leek. en dat moet allemaal binnen dat kwartiertje.
(heb je ooit de lesboeken gezien/gezien hoeveel info er online staat het past er niet in)
ik kan hier online lekker een installatie afzeiken ik verlies of verdien er niks mee.
in real life lopen klanten weg. want ja het kost gewoon veel geld een goede installatie.
niet iedereen heeft het geld om van een onzuinige installatie een goede instalatie te maken.
en het is in real life ook wat moeilijker om te zeggen waar het op staat. helaas.
tldr eerst je ketel checken of je ketel goed zit. en dan opknappen dus buis eruit .en ontluchter erin,
ketel een beetje hoger zetten. werkt het dan nog niet naar behoren dan de installatie vervangen.
want het is te oud. het is technisch afgeschreven. (ik ga het niet mooier maken dan dat in werklijkhied is)
en last but not liest laat je ketel nakijken. dat moet een servie montuer komen doen.
met zo,n speciale rookgas meter euro index meter. lek gasblok of verkeerde afsteling etc.
ook daar kan een hoop gas verbuik van dan komen. (ik snap niet dat die nog brandt maar goed)
een ketel die niet goed is afstelt in hooglast en laaglast dan verbruikt die wel meer dan een quinta.
en dat is echt alleen voorbehouden aan service monteurs en niet voor tweakers en of leken.
dit verhaaltje zeg maar.
https://www.youtube.com/watch?v=o6MPeqv9m8g
en ik twijfel of dit een een pijips of 2 pijips systeem is,. misschien het hele verhaal voor niks geschreven.
[Voor 28% gewijzigd door miciel op 14-02-2023 17:27]