Toon posts:

Vervanging NAS Synology DS218play 2x 2TB schijven

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• hemiparo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:38
Ik zoek een?
Vervanger voor mijn huidige NAS. Ik kwam veel externe schijven tegen met software, films, foto's enz. Zou deze data graag allemaal op één plek zetten. En deze plek in de toekomst ook kunnen blijven gebruiken, uitbreiden zonder de bestaande data te verliezen. Voor de meest belangrijke documenten maak ik uiteraard nog een externe backup maar voor het grootste gedeelte hoop ik met een aantal schijven die ik kan wisselen alles up and running te houden. Vervelend als we wat verloren zou gaan maar geen wereldramp. Maar wellicht veranderd dat nog.

Wat is je budget?
Niet echt een max... al hoop ik rond de 1.500 / 2.000 te blijven.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik werk nu met Synology en daar kan ik mee omgaan. Op dit moment is de data benaderbaar als schijf en kan ik media streamen/openen naar mijn Samsung TV. Zou in principe graag bij Synology blijven.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik zou het liefst 30 TB aan data kwijt willen kunnen. Voorlopig is dat genoeg. Denk dat ik dan minimaal een 4 bay NAS moet hebben met schijven van 10 TB.

Tot slot, ik kan er mee omgaan en wil me verdiepen maar ook niet te. Ik kan de schijven zelf monteren en de software starten maar op dit moment houdt het daar wel op. Ik heb het idee dat ik bij uitval van een schijf de defecte schijf kan vervangen en dat het systeem alles (zelf) kan herstellen. En eventueel schijven met een grote opslag vervangen. Maar wellicht denk ik te simpel? Wil in ieder geval iets hebben waar ik een paar jaar mee vooruit kan gaan.

Beste antwoord (via hemiparo op 15-02-2023 11:06)

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:41
als je synology wilt zou ik gaan voor de ds923 (ca €700) met 3x een 16T of 18T schijf (3x ca €300). dan heb je met raid5/shr 32 of 36T beschikbaar en kun je er alsnog een extra disk in zetten om naar 48 of 54T te gaan.
hier ben je totaal ca €1600 aan kwijt

Alle reacties

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Ik heb zelf een (oude) HP microserver G8 hiervoor in gebruik.
Wel een met een Xeon-E3-1265L-V2 en geheugen uitgebreid naar 8GB, Boot TrueNas van USB.
Hierin 4 8TB schijven als storage.
Als OS kan je Xpenology gebruiken (dat ken je want Synology OS) of bijv TrueNas.
Je zou ook kunnen opteren voor een nieuwere G10 microserver.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• peter-rm
als je synology wilt zou ik gaan voor de ds923 (ca €700) met 3x een 16T of 18T schijf (3x ca €300). dan heb je met raid5/shr 32 of 36T beschikbaar en kun je er alsnog een extra disk in zetten om naar 48 of 54T te gaan.
hier ben je totaal ca €1600 aan kwijt

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:54

nelizmastr

Goed wies kapot

michielRB schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 14:15:
Ik heb zelf een (oude) HP microserver G8 hiervoor in gebruik.
Wel een met een Xeon-E3-1265L-V2 en geheugen uitgebreid naar 8GB, Boot TrueNas van USB.
Hierin 4 8TB schijven als storage.
Als OS kan je Xpenology gebruiken (dat ken je want Synology OS) of bijv TrueNas.
Je zou ook kunnen opteren voor een nieuwere G10 microserver.
Wel een kanttekening. Als je niet handig bent met servers en linux troubleshooting dan zou ik toch aanbevelen de Synologytaks te betalen en hun hardware te kopen.
Xpenology en updates kunnen nog wel eens problemen geven. Niet iedereen krijgt dat hersteld zonder heel DSM opnieuw op te tuigen met een ander model, serienummer, loader etc.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:00
wat @peter-rm zegt:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
3Interne harde schijvenToshiba MG09 (SATA, Standard, 512e), 18TB€ 281,35€ 844,05
1NetwerkopslagSynology DiskStation DS923+ (zonder harde schijven)€ 619,19€ 619,19
Totaal€ 1.463,24

36TB opslag RAID 5

• hemiparo
De DS923+ ziet er goed uit. De schijven ook. Twijfel nog tussen RAID 5 of het systeem van Synology zelf. Even in verdiepen. Klopt het dat ik bij beiden schijven kan toevoegen of vervangen bij storing en dat alles zelf opgebouwd en behouden wordt?

• peter-rm
raid5 of shr maakt niets uit als je disks van gelijke grootte hebt.
bij disks van verschillende grootte is shr flexibeler om de (rest) capaciteit te kunnen gebruiken.

de raid faciliteiten als uitbreiding, replace bij disk-crash, geldt voor beide

• hemiparo
Dank weer!
Toch maar aanschaffen dan. Nog een laatste vraag:
is het verstandig nu al voor 4 schijven te gaan? Heb aan 3 schijven op dit moment genoeg. Denk dan vooral aan een eventuele prijsstijging (of juist verlaging). Hardwarematig is het toch schijf bijplaatsen en de rest gaat vanzelf?

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:08
hemiparo schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:37:
...
Toch maar aanschaffen dan. Nog een laatste vraag:
is het verstandig nu al voor 4 schijven te gaan? Heb aan 3 schijven op dit moment genoeg. Denk dan vooral aan een eventuele prijsstijging (of juist verlaging). Hardwarematig is het toch schijf bijplaatsen en de rest gaat vanzelf?
Op termijn (jaren) worden schijven altijd goedkoper per GB.
Dit jaar wil Seagate nog 22 en 24TB schijven op de markt brengen.
Eind dit jaar / begin volgend jaar wellicht 30TB (HAMR).
Dat zorgt uiteindelijk weer voor een lagere prijs per GB.

Ik zou wachten en pas kopen als je het ook werkelijk nodig hebt.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee