Toon posts:

Kleine Upgrade PC Ryzen 5 1600

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Taylor Swift
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11-02 17:23
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dezelfde activiteiten als nu, alleen dan vlotter. Ik loop er nu tegen aan dat ik vooral in RAM gebruik vaak hoog zit (Taakbeheer geeft soms 20GB in gebruik aan dus heb ik een pagefile van 12 GB). Als ik game moet ik vaak achtergrond programma's afsluiten en opletten wat ik open heb staan om een maximale performance te krijgen, Ik lag bijv als ik het volgende open heb: League of Legends + Discord call + Firefox met 3 tabbladen (2 hulpsites voor league, youtube voor achtergrond muziek) valt vooral op als youtube wisselt van "filmpje".

Verder doe ik wat Photoshop met zelfgeschoten foto's, maar hier ervaar ik geen klachten mee. Wellicht dat ik pas merk bij een upgrade hoeveel sneller dit gaat :)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb voor de upgrade tussen de 100 en 150 euro begroot.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Dit is mijn huidige PC:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenASUS Prime A320M-K€ 62,-€ 62,-
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 580 GAMING 8GB€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenHitachi Deskstar 7K2000, 2TB€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCrucial CT8G4DFD824A€ 31,02€ 31,02
1VoedingenCooler Master V650 Gold€ 118,33€ 118,33
1Solid state drivesCrucial MX300 2,5" 275GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 211,35

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Mijn plan is om de PC uit te breiden met het volgende:
- 16 GB RAM, voor een totaal van 24GB
Bijv: uitvoering: Crucial CT16G4DFRA32A

- 512GB NVME SSD
Bijv: uitvoering: Kingston KC3000 512GB

Of als wenslijst:
1Geheugen internCrucial CT16G4DFRA32A€ 41,62€ 41,62
1Solid state drivesKingston KC3000 512GB€ 61,15€ 61,15
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 102,77

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, zolang het maar geen troep is, ik wil gewoon dat mijn PC het doet als ik hem wil gebruiken.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee

Ga je overklokken?
Nee, wellicht DOSP aanzetten. (Kan nu niet want de module is al MAX 2400)

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb de volgende vragen:
1. Ik heb nu een stick van 2400, ik snap dat sneller geheugen dan omlaag geklokt wordt, is het beter om
A. 16 GB op 3200Mhz te hebben of
B. 24 GB op 2400Mhz te hebben? Evt wil ik ook wel upgraden naar 32GB (Max van Mobo) op 3200 Mhz Is dit het waard voor de rest van het systeem?

2. Is een 650 Watt voeding voldoende voor de NVME en extra RAM stick? Ik heb ook nog een DVD Brander en Card reader in de PC hangen die ik niet in het lijstje hierboven heb staan.

3. Is deze upgrade het waard? Of kan ik beter naar een ander systeem kijken, zijn de GPU/CPU/Mobo nog wel van deze tijd?

[Voor 44% gewijzigd door Taylor Swift op 09-02-2023 13:51]

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Je moederbord heeft maar twee sleuven voor RAM, het mengen van verschillende setjes geheugen kan tot problemen leiden, zeker oudere Ryzens zijn best gevoelig. Plaats of nog een Crucial CT8G4DFD824A bij, of neem een nieuw setje op 2666 MT/s, dat is de maximale snelheid die deze CPU ondersteunt, bv G.Skill Aegis F4-2666C19D-32GIS.

Je hebt een vrij dure PCIe 4 SSD, met de extra snelheid kan je moederbord niets - deze ondersteunt maximaal PCIe3. Neem een WD Blue SN570 500GB

• Boris1986
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:52
Voeding is geen enkel probleem.
Als je je prestaties nog een boost wilt geven zou je ook kunnen kijken naar een CPU upgrade naar een 3600(X). Die moet je tweedehands wel voor +-€70 kunnen vinden. Die ondersteund ook sneller 3200 MT/s geheugen. Vul dit aan met de SSD die @martyw voorstelde en je hebt voor +-€175 een leuke upgrade. Als je je 1600 nog voor €25 kan verkopen ben je nog binnen je €150 budget ook.
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 74,49€ 74,49
1Solid state drivesLexar NM620 512GB€ 29,90€ 29,90
Totaal€ 104,39

[Voor 3% gewijzigd door Boris1986 op 09-02-2023 14:26]

• BHStar
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:15
Volgens je moederboard is het mogelijk met 1st gen processor 3200MT/s geheugen te draaien:

https://dlcdnets.asus.com...pdf?model=PRIME%20A320M-K

Ik zou kijken naar een van de 2x8 sets die daar staan, zoals:

uitvoering: G.Skill Trident Z RGB F4-3200C16D-16GTZR

Het kan zijn dat het nog niet lukt om op 3200 te draaien, maar dan kan je proberen het op 3133 te draaien of iets lager. Dat is niet bijster ingewikkeld en dan heb je in ieder geval een fatsoenlijke performance upgrade. Dat gecombineerd met een SSD geeft je denk ik de beste performance voor het geld.

• Taylor Swift
Heel erg bedankt voor de reacties allemaal, hier kan ik wat mee. Ik ga even nadenken over hoe en wat ;).

Edit:

Ik heb er over nagedacht, het worden de uitvoering: G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS

Ik ga hem proberen op 3200Mhz, mocht dit niet lukken reset ik het CMOS en probeer de maximale snelheid eruit te krijgen.

En de uitvoering: WD Blue SN570 500GB

En dan proberen Hogwarts Legacy te draaien op Medium/High :) Hopelijk gaat het lukken! Ik zal de resultaten laten weten voor mensen in de toekomst.

[Voor 73% gewijzigd door Taylor Swift op 09-02-2023 16:31]

• Taylor Swift
Update, ik heb de onderdelen geïnstalleerd en typ dit bericht nu vanaf de PC. DOCP profiel aangezet, maar PC bootte hierna niet meer. Verschillende snelheden geprobeerd en 3000Mhz lijkt het hoogst haalbare. Alsnog erg blij met het resultaat :) Vanaf 2400 toch nog 25% sneller. En natuurlijk 24GB RAM erbij!

De SSD doet het ook. Ik twijfel nog even of ik Windows hier opzet, of deze gewoon ga gebruiken voor Games/programma's, op de SATA SSD start Windows ook al binnen 10 seconden op. Heb de Pagefile wel op de nieuwe SSD geplaatst.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee