Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dezelfde activiteiten als nu, alleen dan vlotter. Ik loop er nu tegen aan dat ik vooral in RAM gebruik vaak hoog zit (Taakbeheer geeft soms 20GB in gebruik aan dus heb ik een pagefile van 12 GB). Als ik game moet ik vaak achtergrond programma's afsluiten en opletten wat ik open heb staan om een maximale performance te krijgen, Ik lag bijv als ik het volgende open heb: League of Legends + Discord call + Firefox met 3 tabbladen (2 hulpsites voor league, youtube voor achtergrond muziek) valt vooral op als youtube wisselt van "filmpje".
Verder doe ik wat Photoshop met zelfgeschoten foto's, maar hier ervaar ik geen klachten mee. Wellicht dat ik pas merk bij een upgrade hoeveel sneller dit gaat
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb voor de upgrade tussen de 100 en 150 euro begroot.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Dit is mijn huidige PC:
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Mijn plan is om de PC uit te breiden met het volgende:
- 16 GB RAM, voor een totaal van 24GB
Bijv: uitvoering: Crucial CT16G4DFRA32A
- 512GB NVME SSD
Bijv: uitvoering: Kingston KC3000 512GB
Of als wenslijst:
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, zolang het maar geen troep is, ik wil gewoon dat mijn PC het doet als ik hem wil gebruiken.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee
Ga je overklokken?
Nee, wellicht DOSP aanzetten. (Kan nu niet want de module is al MAX 2400)
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb de volgende vragen:
1. Ik heb nu een stick van 2400, ik snap dat sneller geheugen dan omlaag geklokt wordt, is het beter om
A. 16 GB op 3200Mhz te hebben of
B. 24 GB op 2400Mhz te hebben? Evt wil ik ook wel upgraden naar 32GB (Max van Mobo) op 3200 Mhz Is dit het waard voor de rest van het systeem?
2. Is een 650 Watt voeding voldoende voor de NVME en extra RAM stick? Ik heb ook nog een DVD Brander en Card reader in de PC hangen die ik niet in het lijstje hierboven heb staan.
3. Is deze upgrade het waard? Of kan ik beter naar een ander systeem kijken, zijn de GPU/CPU/Mobo nog wel van deze tijd?
Dezelfde activiteiten als nu, alleen dan vlotter. Ik loop er nu tegen aan dat ik vooral in RAM gebruik vaak hoog zit (Taakbeheer geeft soms 20GB in gebruik aan dus heb ik een pagefile van 12 GB). Als ik game moet ik vaak achtergrond programma's afsluiten en opletten wat ik open heb staan om een maximale performance te krijgen, Ik lag bijv als ik het volgende open heb: League of Legends + Discord call + Firefox met 3 tabbladen (2 hulpsites voor league, youtube voor achtergrond muziek) valt vooral op als youtube wisselt van "filmpje".
Verder doe ik wat Photoshop met zelfgeschoten foto's, maar hier ervaar ik geen klachten mee. Wellicht dat ik pas merk bij een upgrade hoeveel sneller dit gaat

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb voor de upgrade tussen de 100 en 150 euro begroot.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Dit is mijn huidige PC:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler | € 0,- | € 0,- |
1 | Moederborden | ASUS Prime A320M-K | € 62,- | € 62,- |
1 | Videokaarten | Gigabyte Radeon RX 580 GAMING 8GB | € 0,- | € 0,- |
1 | Interne harde schijven | Hitachi Deskstar 7K2000, 2TB | € 0,- | € 0,- |
1 | Geheugen intern | Crucial CT8G4DFD824A | € 31,02 | € 31,02 |
1 | Voedingen | Cooler Master V650 Gold | € 118,33 | € 118,33 |
1 | Solid state drives | Crucial MX300 2,5" 275GB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 211,35 |
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Mijn plan is om de PC uit te breiden met het volgende:
- 16 GB RAM, voor een totaal van 24GB
Bijv: uitvoering: Crucial CT16G4DFRA32A
- 512GB NVME SSD
Bijv: uitvoering: Kingston KC3000 512GB
Of als wenslijst:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Geheugen intern | Crucial CT16G4DFRA32A | € 41,62 | € 41,62 |
1 | Solid state drives | Kingston KC3000 512GB | € 61,15 | € 61,15 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 102,77 |
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, zolang het maar geen troep is, ik wil gewoon dat mijn PC het doet als ik hem wil gebruiken.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee
Ga je overklokken?
Nee, wellicht DOSP aanzetten. (Kan nu niet want de module is al MAX 2400)
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb de volgende vragen:
1. Ik heb nu een stick van 2400, ik snap dat sneller geheugen dan omlaag geklokt wordt, is het beter om
A. 16 GB op 3200Mhz te hebben of
B. 24 GB op 2400Mhz te hebben? Evt wil ik ook wel upgraden naar 32GB (Max van Mobo) op 3200 Mhz Is dit het waard voor de rest van het systeem?
2. Is een 650 Watt voeding voldoende voor de NVME en extra RAM stick? Ik heb ook nog een DVD Brander en Card reader in de PC hangen die ik niet in het lijstje hierboven heb staan.
3. Is deze upgrade het waard? Of kan ik beter naar een ander systeem kijken, zijn de GPU/CPU/Mobo nog wel van deze tijd?
[Voor 44% gewijzigd door Taylor Swift op 09-02-2023 13:51]