Toon posts:

Nieuwe PC AM4 vs AM5

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• forodrova
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:26
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het zwaarste dat ik zal doen is gaming. Zowel zwwardere als lichtere games. Denk aan Cyberpunk, PUBG.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Normaal zoek ik altijd naar de betere prijs/kwaliteits verhoudingen. Oudere PC's lagen altijd rond de 1000 Euro (maar dat is lastig tegenwoordig).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb 2 opties gemaakt. Beide zonder videokaart. Ik zie graag nog wat er gebeurt als de "budget" modellen (7600-7800) van AMD uitkomen.

Ik heb een optie gebaseerd op AM4 platform en één op AM5.

AM5:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X Boxed€ 240,99€ 240,99
1MoederbordenGigabyte B650 AORUS ELITE AX (rev 1.0)€ 269,-€ 269,-
1BehuizingenPhanteks Eclipse P600S Zwart€ 159,90€ 159,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition Rev. B€ 62,15€ 62,15
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C36BBEK2-32€ 164,65€ 164,65
1VoedingenCorsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart€ 109,90€ 109,90
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 84,53€ 84,53
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.216,02

En AM4:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X Boxed€ 199,-€ 199,-
1MoederbordenGigabyte B550 AORUS ELITE V2€ 139,-€ 139,-
1BehuizingenPhanteks Eclipse P600S Zwart€ 159,90€ 159,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition Rev. B€ 62,15€ 62,15
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 74,49€ 74,49
1VoedingenCorsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart€ 109,90€ 109,90
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 84,53€ 84,53
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 953,87

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb ook naar Intel gekeken, ze hebben hun voordelen, maar hou graag energie verbruik iets lager. En stiekem altijd een beetje "fanboy" geweest van AMD maar wel realistisch genoeg om ij vorige builds Intel CPU te gebruiken.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liefst best bang for buck, en graag een stille PC.

Ga je overklokken?
Normaal gesproken niet, mogelijk over/onderklokken om de temperaturen omlaag te krijgen maar prestaties gelijkwaardig te houden.

Wat verwacht je van ons?
Ik wil graag Bang for Buck, dus als je onderdelen weet voor de builds die beter of gelijkwaardig zijn voor minder bucks dan hoor ik dat graag.

De grote vraag voor jullie is of ik beter uit ben met de 5800X, goedkoper systeem maar weinig upgrade opties, of toch met de AM5 7600X. De 7600X heeft weliswaar minder cores, maar hogere clock wat voor games toch fijn kan zijn. AM5 is duurder door mobo en geheugen maar wel een platform gericht op de toekomst. Normaal gaan PC's qua snelheid ongeveer 4 jaar mee bij mij, dus als de 5800X eigenlijk niet meer voldoende is over 2 jaar dan kan dat de keuze makkelijker maken

Dus mede-tweakers. Wat is jullie advies :)

Boo!

Alle reacties

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-03 18:18

M2M

medicijnman

Welke videokaart heb je nu draaien? Het is wat zonde om nieuwe hardware te halen als je je oude platform tot 90% van de CPU performance, of 95% van de in-game performance op kunt krikken met een nieuwe processor.

-_-

• kevinvlierop
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15:38
Mocht je voor AM4 kiezen zou ik zeker voor een 5800x3d gaan, je kiest er dan namelijk voor om een oud platform te gebruiken, in dat geval is het logisch om meteen een end of the line CPU te pakken.

• Razortek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:23
forodrova schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 13:23:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het zwaarste dat ik zal doen is gaming. Zowel zwwardere als lichtere games. Denk aan Cyberpunk, PUBG.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Normaal zoek ik altijd naar de betere prijs/kwaliteits verhoudingen. Oudere PC's lagen altijd rond de 1000 Euro (maar dat is lastig tegenwoordig).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb 2 opties gemaakt. Beide zonder videokaart. Ik zie graag nog wat er gebeurt als de "budget" modellen (7600-7800) van AMD uitkomen.

Dus mede-tweakers. Wat is jullie advies :)
Beste advies wat ik kan geven dan is wachten tot het daadwerkelijke moment van aankoop; de prijzen veranderen zo snel dat het nu nog niet heel zinnig is om builds op te gaan stellen.

• forodrova
M2M schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 13:26:
Welke videokaart heb je nu draaien? Het is wat zonde om nieuwe hardware te halen als je je oude platform tot 90% van de CPU performance, of 95% van de in-game performance op kunt krikken met een nieuwe processor.
Nvidia 1060. Met settings superlaag kan ik nog wat games spelen... Het kan zijn dat ik nieuwe hardware nog wel uitstel, maar kan zomaar als wat gegevens bekend zijn ik alsnog voor 6000 serie GPU ga (of 3000 Nvidia).

Zowel huidige GPU als huidige CPU draaien tegen de 100% bij een spel als PUBG die ik toch al aardig terugdraai, al ben ik wel zo eigenwijs om resolutie op 1440 te houden O-)

Boo!

• forodrova
kevinvlierop schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 13:29:
Mocht je voor AM4 kiezen zou ik zeker voor een 5800x3d gaan, je kiest er dan namelijk voor om een oud platform te gebruiken, in dat geval is het logisch om meteen een end of the line CPU te pakken.
Ik heb de 5800x3D bekeken. Persoonlijk, mijn bang for buck instelling, vond ik de meerprijs het niet waard terwijl de reviews zeggen dat het niet in alle games echt beter wordt... Alternate is de prijs op dit moment gezakt naar E200 voor de 5800X terwijl dat normaal rond de E240 hangt.

Boo!

• forodrova
Razortek schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 13:31:
[...]

Beste advies wat ik kan geven dan is wachten tot het daadwerkelijke moment van aankoop; de prijzen veranderen zo snel dat het nu nog niet heel zinnig is om builds op te gaan stellen.
Op zich een goed punt, maar mocht je alsnog een mening hebben van AM4 vs AM5 hoor ik dat graag.

Reden dat ik het nu vraag is dat de prijs van de 5800X in de pricewatch nu naar E200 is gezakt (van E240). Dus als ik voor de 5800X optie ga zou dit een goed moment kunnen zijn.

Boo!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee