Toon posts:

Bestaande dekvloer geschikt voor vloerverwarming?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JGro
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:33
Goedemiddag,

In verband met de plaatsing van een nieuwe keuken wil ik een nieuwe vloer leggen over de gehele benedenverdieping. Idealiter laat ik eerst in de bestaande dekvloer vloerverwarming frezen, als de hele zooi toch open komt te liggen.

Nu gaat dat in grote lijnen goed komen: ik heb op de betonnen vloer een zandcement dekvloer van ruimte dikte en de kruipruimte is geïsoleerd. Gisteravond bedacht ik me echter dat de woonkamer van ons huis ooit (voordat ik er woonde) een stuk uitgebouwd is. Wat voor vloer daar gelegd was wist ik niet, dus ik heb wat laminaat eruit gehaald.

Wat ik aantrof kan ik zelf niet duiden en online vind ik ook niet helemaal vergelijkbare situaties, maar wellicht is dat omdat ik op dit gebied een leek ben en niet de juiste zoektermen gebruik. Onderstaand een korte reportage.

De vloer heeft in de hoek van het huis (het verste van de oospronkelijke bouw zeg maar) een witte laag. Het voelt aan als gips of kalk. Ik kan met een schroevendraaier ongeveer een centimeter erin porren voordat ik serieuze weerstand voel (geen idee of ik nog verder kan, ik durfde niet meer :'( )

Dit geeft een aardig beeld van de textuur: vrij korrelig. Klinkt niet perse hol verder.

Naarmate de vloer richting de oorspronkelijke bouw gaat, loopt de kleur en textuur langzaam over in wat ik meer als cement zou verwachten: grijs en een soort zanderig.

In het kort heb ik de volgende vragen:
  1. Wat is dit voor ondervloer? Is het een egalisatie-laag, een verkeerd/anders gedroogde cementdekvloer?
  2. Moet ik me zorgen maken wat betreft het infrezen van vloerverwarming en de egalisatie-laag erna?
  3. Die scheurtjes: kan dat kwaad?
Alvast heel veel dank voor jullie expertise en inzichten! O+

Alle reacties

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:46
1: het lijkt op Anhydriet maar dat lijkt mij sterk. Ik denk eerder een rommelklus van de aannemer/ vorige bewoner.
2: Frezen kan als het vast lig. Egaliseren dient aangepast te zijn aan de ondergrond, cement op cement en gips op gips.
3: krimpscheurtjes kunnen geen kwaad constructieve scheuren wel en zijn hier vandaan niet te beoordelen.

Bij grote twijfel de dekvloer van de uitbouw verwijderen en een nieuw laagje zandcement laten smeren. 2 daagjes werk en met droogtijdversneller 2 weken droogtijd.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee