Toon posts:

Bestanden benaderen op PC via SMB op mobiel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Skinamp
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-02 19:14
Hallo,

mijn vraag:
Hoe kan ik met mijn mobiele telefoon "Bestandsbeheer" of "ES Explorer" inloggen op mijn
thuisnetwerk?
...
Wat draait er bij mij:

KPN V12 modem
ASUS ROG laptop 19" i7 Windows 10 Pro LAN verbonden
LENOVO laptop 17" i5 Windows 10 Pro Wifi verbonden
LENOVO laptop 14" i7 Windows 10 Pro
Intel NUC miniPc i5 Windows 10 Pro (Hiermee wil ik verbinding maken)
...
Ik heb geprobeerd:
Portforwarding in te stellen (lukt me niet)
Alle gebruikersnaam en password combinaties (geen toegang)
...
Ik wil graag met de telefoon verbinding kunnen maken met 1 specifieke PC waar
alle speelfilms op staan, deze wil ik dan op de slaapkamer TV met alleen een
chromecast verbinding kunnen casten.

Alle PC's maken verbinding met de Intel NUC (zowel LAN als Wifi)
Hiervoor heb ik mijn Microsoft gebruikersnaam en password moeten
gebruiken om toegang te krijgen (op alle PC's dus)
ECHTER : Met de telefoon en het standaard programma "bestandsbeheer" SMB netwerk
wordt de betreffende Intel NUC getoond met netwerknaam, intern IP adres en poort. Geef ik
nu m'n gegevens op krijg ik de melding : Verbinding niet mogelijk, controleer het adres en alle
andere informatie !

Bij voorbaat dank voor eventuele tip's

Alle reacties

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:59

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

SMB werkt eigenlijk alleen op een lokaal netwerk.
Ik zou zelf een VPN inrichten op de NUC en dat gebruiken voor toegang tot de bestanden op je lokale netwerk. SMB is niet geschikt voor verkeer over het wereldwijde web.

Je zou kunnen kijken of je Wireguard kan instellen en dan hoef je alleen die poorten te forwarden.

[Voor 18% gewijzigd door Hann1BaL op 09-02-2023 11:51]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:55

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Even voor de duidelijkheid, want dat blijft wat vaag: hoe is je telefoon met het netwerk verboden? Hangt die ook aan hetzelfde netwerk als de NUC? Of probeer je dit vanuit een ander huis (al dan niet vanaf een mobiele verbinding)?

Als een en ander gewoon binnen één netwerk speelt, dan kan je beter gewoon eens naar andere software gaan kijken misschien dan proberen via een SMB app je NUC te benaderen. Wellicht ondersteunt die app de vereiste login methode niet of zo.

Misschien handiger om te kijken of je niet iets van multimedia streaming software kan draaien op de NUC. Plex of zo (geen idee of dat op windows draait)?

[Voor 46% gewijzigd door Orion84 op 09-02-2023 11:59]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:59

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Orion84 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:56:
Even voor de duidelijkheid, want dat blijft wat vaag: hoe is je telefoon met het netwerk verboden? Hangt die ook aan hetzelfde netwerk als de NUC? Of probeer je dit vanuit een ander huis (al dan niet vanaf een mobiele verbinding)?
Mee eens dat de TS niet specifiek genoeg is, maar opmakend uit “ik heb portforwarding geprobeerd” maak ik op dat het om toegang van buiten het eigen netwerk gaat.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Hann1BaL schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:58:
[...]

Mee eens dat de TS niet specifiek genoeg is, maar opmakend uit “ik heb portforwarding geprobeerd” maak ik op dat het om toegang van buiten het eigen netwerk gaat.
Mja, tegelijk heeft ie het over casten naar een TV in de slaapkamer, wat mij het gevoel geeft dat het gewoon binnen hetzelfde huishouden is. Dus maar even afwachten.

Vanaf buiten is VPN inderdaad de juiste route :Y

[Voor 7% gewijzigd door Orion84 op 09-02-2023 12:00]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:09
als het puur en alleen is om Films af te spelen op de telefoon, kijk dan eens naar iets als Plex,
(en dan ff uitzoeken hoe Plex zowel van binnen (geen probleem) en van buiten (iets complexer) te benaderen)

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Er even vanuit gaande dat je verbonden bent met wifi en dus al op je eigen LAN zit.

Er zijn wat wijzigingen geweest met de Windows filesharing wat betreft SMB, smbv1 is default weg tenzij je dat expliciet zelf weer hebt enabled.
Mogelijk gebruikt je telefoon niet de juiste versie en dan gaat de verbinding niet werken.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Hann1BaL schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:58:
[...]

Gevaarlijke aanname, er zijn genoeg mensen met (boven)gemiddelde IT kennis die eigenlijk helemaal niet weten wat port forwarden is, en dat het alleen betrekking heeft tot verkeer tussen een apparaat buiten de deur en je router.

Zeker als iemand een SMB share gaat forwarden kun je er vanuit gaan dat er wat kennis ontbreekt

• Skinamp
Veel reacties,

ik moet duidelijk aangeven dat ik van Plex niets begrijp!

De telefoon ALLEEN in huis verbinding hoeft te maken met hetzelfde netwerk
waar alle PC's op zijn aangesloten.
Deze werden gewoon herkend en na ingeven van gebruikersnaam en password
(Microsoft account) kon ik direct gegevens versturen en lezen...

Ook Kodi draaid op de NUC en wanneer ik die van een andere PC wil laten lezen
moet ik dit met SMB regelen (of FTP maar ook dat gaat boven m'n pet)

Portforwarding waarom: omdat ik dacht dat ik het modem moet vertellen dat er een
mobiele telefoon met een extern IP adres wil verbinden met het interne netwerk.
Zie ik dat verkeerd ?

Hetgeen ik niet snap is waarom mijn inlog gegevens niet worden geaccepteerd....

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Als je telefoon gewoon in hetzelfde huis aan wifi hangt en andere wifi verbonden apparaten er wel bij kunnen dan is het hoogstwaarschijnlijk geen netwerkprobleem.

Ik gok dat Dieks77 in "Mobiel verbinden met thuisnetwerk" dan wel eens op het goede spoor zou kunnen zitten.

• Skinamp
Gevaarlijke aanname, er zijn genoeg mensen met (boven)gemiddelde IT kennis die eigenlijk helemaal niet weten wat port forwarden is, en dat het alleen betrekking heeft tot verkeer tussen een apparaat buiten de deur en je router.

Zeker als iemand een SMB share gaat forwarden kun je er vanuit gaan dat er wat kennis ontbreekt
Ook mensen met (onder) gemiddelde kennis hebben hier last van, ik dus :)
Veel instellingen moet je idd een IT opleiding voor gevolgd hjebben om ze te begrijpen !

• Skinamp
Orion84 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 17:28:
Als je telefoon gewoon in hetzelfde huis aan wifi hangt en andere wifi verbonden apparaten er wel bij kunnen dan is het hoogstwaarschijnlijk geen netwerkprobleem.

Ik gok dat Dieks77 in "Mobiel verbinden met thuisnetwerk" dan wel eens op het goede spoor zou kunnen zitten.
Ga ik eens rustig bekijken

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:06

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb je titel even aangepast, zodat het wat duidelijker is.

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Skinamp schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 17:24:
Portforwarding waarom: omdat ik dacht dat ik het modem moet vertellen dat er een
mobiele telefoon met een extern IP adres wil verbinden met het interne netwerk.
Zie ik dat verkeerd ?
Als je telefoon niet via Wifi op je lokale netwerk zit maar via 4G/5G dan zou het extern zijn. Als je wel via Wifi op je lokale netwerk zit dan is het gewoon een intern apparaat in een standaard situatie.

Ik zou zsm die portforwards weer weghalen want dat kan gevaarlijk zijn.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:46
Zowel de vraag als de titel van het topic is nu verkeerd.
Als je chromecast wilt gebruiken heb je helemaal geen bestandbeheer of ex explorer nodig.
Je hebt iets als google home nodig op je telefoon.

zie:
https://www.seniorweb.nl/...uz6-ETHc7LgBoC5-oQAvD_BwE

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Skinamp
Als je telefoon niet via Wifi op je lokale netwerk zit maar via 4G/5G dan zou het extern zijn. Als je wel via Wifi op je lokale netwerk zit dan is het gewoon een intern apparaat in een standaard situatie.

Ik zou zsm die portforwards weer weghalen want dat kan gevaarlijk zijn.
Portforwarding heb ik weer weggehaald, werkte ook niet....
De telefoon wordt zoals aangegeven thuis ALLEEN gebruikt met het interne Wifi netwerk.
De telefoon "ziet" de Intel NUC en geeft wanneer ik probeer te verbinden met ES Explorer
de foutmelding dat aanmelding wegens verkeerde gebruikersnaam / password niet mogelijk is.

Ik gebruik de zelfde inlog gegevens die ik ook met de LAN en Wifi verbonden laptops gebruik.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Als ik google op ES Explorer en SMB dan kom ik onder meer deze draad tegen: https://android.stackexch...m-android-via-es-explorer

Misschien eens doornemen en zien of daar tips bij staan die voor jou helpen.

• Skinamp
Ben(V) schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:15:
Zowel de vraag als de titel van het topic is nu verkeerd.
Als je chromecast wilt gebruiken heb je helemaal geen bestandbeheer of ex explorer nodig.
Je hebt iets als google home nodig op je telefoon.

zie:
https://www.seniorweb.nl/...uz6-ETHc7LgBoC5-oQAvD_BwE
Chromecast dongles heb ik er 2 van, 1 beneden en 1 boven, beide werken...
Casten van netflix en webpagina's is absoluut geen probleem. Ik heb een verbinding nodig tussen
mobiele telefoon en de laptop waar m'n speelfilms op staan, dan ben ik namelijk instaat de films
op de laptop te selecteren met de telefoon en deze dan te casten naar de TV.

Het gaat dus alleen om de vraag : Waarom kan ik met de telefoon niet op de laptop inloggen !!!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:03
Wat voor username gebruik je? Die Microsoft Accounts zijn namelijk hell on earth.

Kortom:
• wat is de username (email) op de NUC?
• welk domain\username gebruik je op het Android device?

Of als je dit geneuzel wilt voorkomen: share met een simpel username ipv Microsoft Account. Punt is namelijk dat er in Windows allemaal magie plaatsvindt om zo'n email-username te mappen op domain\username, wat je mogelijk handmatig moet doen op een Android device.

[Voor 23% gewijzigd door Rukapul op 10-02-2023 13:28]

• boschhd
  • Laatst online: 18:08
Welke ES Explorer? De eerste en officiele is al jarengeleden uit de PlayStore gegooid. Die versie, als je die hebt gesideload, ondersteunt geheid alleen SMBv1, en die werkt niet meer op/met een recente Windows installatie.
Samsung telefoons kunnen met t eigen Mijn Bestanden bij SMB shares.

[Voor 3% gewijzigd door boschhd op 10-02-2023 13:34]

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:46
Skinamp schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:24:
[...]

Chromecast dongles heb ik er 2 van, 1 beneden en 1 boven, beide werken...
Casten van netflix en webpagina's is absoluut geen probleem. Ik heb een verbinding nodig tussen
mobiele telefoon en de laptop waar m'n speelfilms op staan, dan ben ik namelijk instaat de films
op de laptop te selecteren met de telefoon en deze dan te casten naar de TV.

Het gaat dus alleen om de vraag : Waarom kan ik met de telefoon niet op de laptop inloggen !!!
Inloggen op een PC is weer een heel andere vraag.
Dat gaat zeker niet met een smb client.
Daar heb je RDP voor nodig.

Maar als je bestands benadering wilt zal het probleem wel in de rechten zitten.
Je moet in die Nuc een folder sharen via het netwerk en die shre moet rechten hebben voor een gebruiker (username/password) en de smb client moet die gebruiken

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Skinamp
Versie ES explorer is : 4.2.9.14
Op alle laptops SMBv1 ingeschakeld
-------

: alle laptops werken onderling met Microsoft username en password, alleen de mob.tel. wordt geweigerd
: Op android hgebruikt hetzelfde email adres
-------
Daar heb je RDP voor nodig.
: RDP kan niet met de Intel NUC verbinden.....

• Skinamp
Bedankt voor alle tips en hulp !!

Het gaat me tever en krijg dit zelf niet gebakken.....
Ik ga een 2e minipc aanschaffen voor boven, daarmee zijn alle problemen uit de wereld
die kan ik gewoon LAN of Wifi verbinden met m'n Microsoft acount.
Alle inlog gegevens van het hele netwerk wijzigen om geen MS account te hoeven gebruiken
gaat me gwoon veel te ver.

Draadje mag dicht

• boschhd
  • Laatst online: 18:08
Als t eenvoudig moet, dan eens kijken naar dlna bestanden delen, en dan op je telefoon, bijvoorbeeld, bubbleupnp installeren om je films en muziek op een chromecast te krijgen.

---
- het is een heel goed idee om smbv1 weer uit te zetten, dat protocol is zo lek als een mandje.
- het is ook een goed idee om es file Explorer te deïnstalleren, dat programma was in 2019 niet veilig, en t is denk ik onbekend wat de status nu is. Dat t nog steeds niet weer is toegelaten in de playstore, belooft niet veel goeds.

[Voor 4% gewijzigd door boschhd op 10-02-2023 14:40]

• Skinamp
boschhd schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:40:
Als t eenvoudig moet, dan eens kijken naar dlna bestanden delen, en dan op je telefoon, bijvoorbeeld, bubbleupnp installeren om je films en muziek op een chromecast te krijgen.

---
- het is een heel goed idee om smbv1 weer uit te zetten, dat protocol is zo lek als een mandje.
- het is ook een goed idee om es file Explorer te deïnstalleren, dat programma was in 2019 niet veilig, en t is denk ik onbekend wat de status nu is. Dat t nog steeds niet weer is toegelaten in de playstore, belooft niet veel goeds.
Ga ik bekijken en deel 2 doen ;-)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:03
Skinamp schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:25:

: alle laptops werken onderling met Microsoft username en password, alleen de mob.tel. wordt geweigerd
: Op android hgebruikt hetzelfde email adres
Een email adres is geen valide SMB username (@ niet toegestaan). Het is zeer onwaarschijnlijk dat een antiek stukje software dat zelf slim gaan mappen op een domain/username combinatie. Je zult dat dus zelf moeten doen. Bijvoorbeeld door te proberen domain.com\username of door die hele microsoft account meuk terzijde te schuiven.

PS: probeer ajb de quote functie van het forum te gebruiken.

[Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 10-02-2023 14:58]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee