Toon posts:

Aankoopadvies 55" TV

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:14
Mijn ouders zijn op zoek naar een nieuwe kijkkast, het oude beestje (KDL-32U2520 uit 2007) begint langzaam kuren te vertonen, en ze willen sowieso al jaren naar een aanzienlijk groter paneel.

Ik zoek een?
55" TV met als hoofdeis hoog contrast, goede HDR standaard(en) is een grote pre omdat er in de avond nogal eens een film op wordt gezet.

Zolang het beestje native aan 60Hz kan doen is het prima, hogere native refreshrates zijn leuk voor desktopgebruik maar wil men absoluut niet hebben tijdens TV/films/series. Motion smoothing/frame interpolatie valt bij m'n ouders slecht.

Bij voorkeur is het geen glimding (i.v.m. stof) en zit er een mat scherm (i.v.m. reflectie) op.

Wat is je budget?
Zeg eens €1400, bij grote meerwaarde vul ik het budget eventueel wel aan met een paar 100 piek.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Films, series, streaming diensten, ouderwets TV kijken, gewoon alles waar je vroegáh en tegenwoordig een TV voor zou gebruiken. De mogelijkheid tot gamen is een bijzaak, maar m'n vader heeft aangegeven in de toekomst misschien de oude PC er naast te zetten en een stuur of joystick aan te sluiten voor wat F1 of een vliegssim.

Ding wordt aangevuld met een nog uit te zoeken soundbar, en voorziet bij voorkeur zelf van een DVC-B tuner, hoe minder externe kastjes hoe beter.

Wat heb je zelf al gevonden?
Nou zou je denken pak lekker een modern OLED paneel en je bent klaar, maar dan komt het volgende probleem de hoek om kijken:

Het beestje staat tijdens de zonnige maanden zo'n 60% van de dag in direct zonlicht. Wanneer er TV wordt gekeken gaat het gordijn uiteraard (een stuk) dicht, maar bij mijn weten is warmte en zonlicht funest voor OLED. Buiten het feit om dat er dus sowieso veel licht in de kamer komt. :)

Mijn ouders kennende zal ook deze TV gewoon vrolijk weer 10+ jaar in de woonkamer staan, nogal een termijn voor OLED.

Vandaar dat eigenlijk de enige panelen waar ik naar kijk zijn voorzien van een LCD paneel met microleds, gezien ik zelf niet zo heel bekend ben in TV land vallen mijn eigen ogen op de volgende 2 toestellen:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1TelevisiesSamsung Neo QLED 55QN95B Zilver€ 1.375,-€ 1.375,-
1TelevisiesSamsung Neo QLED QN90B 55" Zwart€ 1.148,-€ 1.148,-
Totaal€ 2.523,-

Sony heeft overigens de voorkeur gezien m'n ouders daar veel vertrouwen in hebben door de huidige TV, maar Sony lijkt nogal buiten de boot te vallen gezien de panelen die ze leveren.

Welke vragen heb je hier nog over?
Eigenlijk geen, zijn mijn aannames m.b.t. OLED accuraat? Klopt het dat ik bij de 'zonnige' situatie beter een LCD paneel kan pakken? M'n ouders overhalen dat ding in een andere hoek te parkeren gaat waarschijnlijk niet gebeuren. :')

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Alle reacties

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:16

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Hebben huidige TV's vergeleken met de TV uit 2007 niet gewoon al een voldoende contrast? Voor wat ik zo lees zou je met de helft van je budget (edit: ca 800,- ik zie dat TV's weer wat duurder zijn geworden) al een hele goede TV neer kunnen zetten.
Wat is de reden of de verwachting waarom je richting 1400,- aan het kijken bent?

[Voor 10% gewijzigd door bartvl op 09-02-2023 10:53]

Life is not about specs, it is about joy!

• D4NG3R
bartvl schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:50:
Hebben huidige TV's vergeleken met de TV uit 2007 niet gewoon al een voldoende contrast? Voor wat ik zo lees zou je met de helft van je budget al een hele goede TV neer kunnen zetten.
Wat is de reden of de verwachting waarom je richting 1400,- aan het kijken bent?
Oh ongetwijfeld, dat is simpelweg het beschikbare budget. De vorige TV was voor haar tijd aan de dure kant, maar heeft zich driedubbel terugbetaald door zo lang mee te gaan en out of the box direct (toen) "moderne" features als HDMI te ondersteunen. Er wordt dan ook liever iets meer uitgegeven dan dat er bekrompen wordt bespaard.

Een hoog contrast is de hoofdeis, dat maakt dingen bovengemiddelde kleurweergave e.d. echter niet direct iets om te negeren. :Y

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-03 15:58
[b]D4NG3R schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:46:
Eigenlijk geen, zijn mijn aannames m.b.t. OLED accuraat? Klopt het dat ik bij de 'zonnige' situatie beter een LCD paneel kan pakken? M'n ouders overhalen dat ding in een andere hoek te parkeren gaat waarschijnlijk niet gebeuren. :')
Dat is accuraat. Het gaat voornamelijk om de hoeveelheid UV. 60% van de dag direct zonlicht op het scherm in de zomermaanden is wel een no-go voor een OLED.

De Samsung QN90B is één van de betere LCD tv's. Sony zet daar een X95K tegenover als je ouders persé een Sony willen hebben. Het (enige volgens mij) verschil tussen de samsung 90 en 95 is dat de 95 een one connectbox heeft. Vooral voor een echt goede HDR weergave kom je al snel bij de duurdere tv's uit.

LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Xbox Series X |

• D4NG3R
Hulleman schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:57:
Dat is accuraat. Het gaat voornamelijk om de hoeveelheid UV. 60% van de dag direct zonlicht op het scherm in de zomermaanden is wel een no-go voor een OLED.
Dat vermoeden had ik al, de informatievoorziening is nogal tegenstrijdig; de een beweert dat UV schadelijk is, de ander beweert dat vooral de temperatuur schadelijk is. In dit geval wordt het en warm, en staat er zon op. :+
De Samsung QN90B is één van de betere LCD tv's. Sony zet daar een X95K tegenover als je ouders persé een Sony willen hebben. Het (enige volgens mij) verschil tussen de samsung 90 en 95 is dat de 95 een one connectbox heeft. Vooral voor een echt goede HDR weergave kom je al snel bij de duurdere tv's uit.
Heeft men nog eventuele alternatieve suggesties? Ik ben persoonlijk niet zo heel happig op Samsung, maar dat toestel komt tot dusver wel het beste uit de verf met de gestelde eisen en het gegeven budget.

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-03 15:58
D4NG3R schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 12:31:
[...]

Dat vermoeden had ik al, de informatievoorziening is nogal tegenstrijdig; de een beweert dat UV schadelijk is, de ander beweert dat vooral de temperatuur schadelijk is. In dit geval wordt het en warm, en staat er zon op. :+

[...]

Heeft men nog eventuele alternatieve suggesties? Ik ben persoonlijk niet zo heel happig op Samsung, maar dat toestel komt tot dusver wel het beste uit de verf met de gestelde eisen en het gegeven budget.
Ik ben ook niet zo'n Samsung man, al heb ik wel een el cheapo Q60B in de slaapkamer staan :+
Maar Samsung maakt wel top of the line LCD's. Persoonlijk ben ik niet kapot van Tizen. zit best wat reclame in, al is dat met Android TV op mijn Shield tegenwoordig ook.

Voor LCD kom je toch snel uit op Samsung of Sony. LG kun je links laten liggen voor LCD's.

LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Xbox Series X |

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:43
En wie stelt die eisen, jij of jouw ouders? Vaak is laatstgenoemde het geval ;).

Samsung ondersteunt geen Dolby Vision, meeste HDR films/ series worden in dit format gemasterd. Ook worden donkere delen in HDR scènes veel te helder weergegeven vergeleken met reference, daarnaast kiest Samsung er bewust voor om schaduwdetails op te offeren ten voordelen van contrast.

Aangezien gevoel een groot deel uitmaakt tijdens het kopen van een product en jouw ouders veel vertrouwen/ een beter gevoel bij Sony hebben zou ik voor de 55X94K kiezen (VA paneel met voldoende helderheid/ HDR impact), met dit model gaan ze er al enorm op vooruit. Wanneer een maatje groter ook tot de mogelijkheid behoort is de 65X95J de beste keuze.

De X94K heeft vergeleken met de QN90B een ~ 3 maal hogere native contrast, de QN90B biedt meer dimming zones, een betere reflectie filter en meer HDR impact. Verschil is enkel zichtbaar wanneer je ze naast elkaar hebt staan.

• D4NG3R
Freshouttheoven schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 12:50:
En wie stelt die eisen, jij of jouw ouders? Vaak is laatstgenoemde het geval ;).
Een mix van beiden, mij wordt gevraagd advies te geven - dan neem ik eigen ervaring daar natuurlijk in mee. Wat zij in de woonkamer zetten maakt mij verder niet uit, maar ik gun ze uiteraard wel het beste wat het budget te bieden heeft. :)
Samsung ondersteunt geen Dolby Vision, meeste HDR films/ series worden in dit format gemasterd. Ook worden donkere delen in HDR scènes veel te helder weergegeven vergeleken met reference, daarnaast kiest Samsung er bewust voor om schaduwdetails op te offeren ten voordelen van contrast.
Op zich dus prima, contrast is king gezien m'n ouders beiden niet de beste ogen hebben. In hoeverre is de HDR variant nog relevant wanneer media alleen maar gestreamed wordt? Ik heb eigenlijk geen idee waar de grote streamboeren gebruik van maken.
Aangezien gevoel een groot deel uitmaakt tijdens het kopen van een product en jouw ouders veel vertrouwen/ een beter gevoel bij Sony hebben zou ik voor de 55X94K kiezen (VA paneel met voldoende helderheid/ HDR impact), met dit model gaan ze er al enorm mee vooruit. Wanneer een maatje groter ook tot de mogelijkheid behoort is de 65X95J de beste keuze.

De X94K heeft vergeleken met de QN90B een ~ 3 maal hogere native contrast, de QN90B biedt meer dimming zones, een betere reflectie filter en meer HDR impact. Verschil is enkel zichtbaar wanneer je ze naast elkaar hebt staan.
Ik duik er nog even verder in en leg het m'n ouders voor, bedankt voor de info. d:)b

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee