Geen GbE (1000 Mbs) verbinding, slechts FE (100 Mbps)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eochaidh
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-04 00:07
Hoi,

Ik ben mijn thuisnetwerk aan het uitbreiden.
Voor zijn verjaardag samen met mijn zoon zijn eerste game PC gebouwd. Met een WiFi kaart want geen bekabelde verbinding naar de verdieping van zijn kamer.
Na wat klachten over lag in Fortnite en de wens om mijn thuiskantoor op dezelfde verdieping bedraad aan te sluiten een cat6 kabel getrokken door een buis waar eerst een telefoniedraad inzat. Deze komt uit in zijn kamer.

Twee USW-Flex-Mini aangeschaft.
CAT6 kabel is deze S/FTP CAT6 stug 25M 100% koper (netwerkkabel op rol)
Eerste poging deze keystones CAT6 Keystone RJ45 unshielded wit gebruikt.
Tweede poging deze keystones CAT6a keystone RJ45 STP toolless gebruikt.
Van keystone naar switch en van switch naar PC verbonden met CAT 6 UTP 100% koper

De verbinding is van de FTU (T-Mobile glas 1 Gbit) naar een Unifi USG naar een Unifi 8 poort POE switch (US-8-60W) naar de eerste nieuwe USW-Flex-Mini. Vanuit daar naar de game pc van mijn zoon en met een 20m CAT 6 UTP 100% koper naar de tweede USW-Flex-Mini. Op die is mijn werkplek en een printer verbonden.

Nu wil de verbinding van de US-8-60W naar de 1ste USW-Flex-Mini niet op GbE verbinden, alleen FE.

Er lopen vanuit de US-8-60W nog twee CAT6 verbindingen naar de woonkamer en de derde verdieping die ik eerder heb aangelegd. Deze verbindingen zijn wel GbE. De eerste naar een tweede US-8-60W in de woonkamer en de tweede naar de derde verdieping naar een UAP-FlexHD AccessPoint.

Ik heb de de eerste keystones weer van de kabel afgehaald en nog is aangesloten, nog steeds FE.
De nieuwe keystones aangesloten, FE verbinding. Ook die nog is aangesloten, FE verbinding.
Andere poort op de US-8-60W, FE verbinding.
Patchkabels vervangen aan beide kanten, FE verbinding.
Poort fixed op GbE gezet op de US-8-60W, GEEN verbinding.
1ste USW-Flex-Mini vervangen door tweede USW-Flex-Mini, FE verbinding.
Dit alles wanneer de USW-Flex-Mini POE gevoed wordt door de US-8-60W door de link van de US-8-60W op poort 1 van de USW-Flex-Mini aan te sluiten.
POE budget van de US-8-60W is "PoE Power Consumption / Budget 16.9 W/48 W"

Wanneer ik de USW-Flex-Mini voed via de USB-C adapter EN ik sluit de uplink van de US-8-60W op poort 2, 3, 4 of 5 aan dan krijg ik een GbE verbinding. Alleen ervaar ik deze ver van stabiel. Videocalls die hangen. Websites waar sommige plaatjes soms wel soms niet laden. Verbinding verloren meldingen in Fortnite. Dit was op WiFi allemaal niet.
Korte testjes op de FE manier aangesloten lijkt wel een stabiele verbinding.

Nu wil ik graag de USW-Flex-Mini op GbE aangesloten en POE gevoed.

Iemand een suggestie hoe verder?
Ben einde raad wat nog te doen buiten een nieuwe kabel trekken.

Alvast bedankt!

...

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:00

nelizmastr

Goed wies kapot

Heb je een kabeltester? Klinkt toch alsof er sprake is van een of meerdere aders die niet lekker contact maken aan een van beide kanten.

Overigens had je ook gewoon U/UTP kunnen nemen, die shielding van S/FTP kabel geeft nog wel eens problemen met aardlussen, wat weer gezeik kan geven met je PoE omdat je er wel elektriciteit doorheen duwt en andere vreemde verschijnselen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eochaidh
nelizmastr schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:21:
Heb je een kabeltester? Klinkt toch alsof er sprake is van een of meerdere aders die niet lekker contact maken aan een van beide kanten.

Overigens had je ook gewoon U/UTP kunnen nemen, die shielding van S/FTP kabel geeft nog wel eens problemen met aardlussen, wat weer gezeik kan geven met je PoE omdat je er wel elektriciteit doorheen duwt en andere vreemde verschijnselen.
Dat heb ik inderdaad gedaan, vergeten te noemen.
Kabel net nog is een keer getest, 8 groene lampjes.
[Video: https://alugha.com/videos/12f85ee0-a85f-11ed-adea-abd2e352c82a]
[Video: https://alugha.com/videos/68ccdfd0-a85f-11ed-ad1c-0f53239d1110]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:16
Goed dat je die kabeltester gebruikt. :)

Mijn volgende verdachte zou dan zijn dat je je niet aan de kleurcodering hebt gehouden. En dan niet alleen dat je aan beide kanten dezelfde volgorde van kleuren moet gebruiken, maar ook de juiste kleuren in de correcte volgorde. Kan het dat je daar iets verkeerd mee hebt gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:50
Waaruit maak je op dat de verbinding FE is? Het gaat om de kabel tussen de beide switches? Heb je al een computer aangesloten op de kabel aan de flex mini zijde? Andere poorten geprobeerd op de US-8?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eochaidh
loeberce schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:03:
Waaruit maak je op dat de verbinding FE is? Het gaat om de kabel tussen de beide switches? Heb je al een computer aangesloten op de kabel aan de flex mini zijde? Andere poorten geprobeerd op de US-8?
Hoi,

Ik maak dat op uit dat het lampje op de poort amber brand ipv groen. Dat wanneer ik een laptop ipv de usw-flex-mini aansluit ook een slechts een 100 Mbps verbinding krijg. Ook kopiëren groot bestand of een speed test komt niet verder dan bijna 100 Mbps. Ook de Unifi software geeft een FE verbinding aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NaY3bqFJtUHP9ZAjChshjwWOPH8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jLkIRuOf9u8X8Fb9wVYInwEF.png?f=fotoalbum_large
Ik heb op de US-8-60W twee van de vier POE poorten geprobeerd. Ook heb ik deze een keer een minuutje van de stroom gehaald en weer aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eochaidh
vanaalten schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:00:
Goed dat je die kabeltester gebruikt. :)

Mijn volgende verdachte zou dan zijn dat je je niet aan de kleurcodering hebt gehouden. En dan niet alleen dat je aan beide kanten dezelfde volgorde van kleuren moet gebruiken, maar ook de juiste kleuren in de correcte volgorde. Kan het dat je daar iets verkeerd mee hebt gedaan?
Sluit het "loopje" van 1 naar 8 van de kabeltesten dit niet uit? In het verleden wel is verkeerd om aangesloten bij een andere kabel. Dan zie je de kabeltester bijvoorbeeld van 1 naar 6 naar 2, 3 enzovoorts springen.
De keystones nu totaal aan beide kanten 4 maal opnieuw aangesloten. Dus ik acht die kans ondertussen klein. Of ik ben heel consequent in verkeerd aansluiten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Eochaidh schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:12:
[...]

Sluit het "loopje" van 1 naar 8 van de kabeltesten dit niet uit?
Nee, die laat alleen zien dat je netjes ader 1 op ader 1 etc hebt aangesloten, maar niet of de kleurvolgorde ook goed is.

Controleer dat, want die volgorde is belangrijk en dat verkeerd doen is een heel goede manier om precies jouw probleem te veroorzaken.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
[...]

Sluit het "loopje" van 1 naar 8 van de kabeltesten dit niet uit? In het verleden wel is verkeerd om aangesloten bij een andere kabel. Dan zie je de kabeltester bijvoorbeeld van 1 naar 6 naar 2, 3 enzovoorts springen.
De keystones nu totaal aan beide kanten 4 maal opnieuw aangesloten. Dus ik acht die kans ondertussen klein. Of ik ben heel consequent in verkeerd aansluiten :)
De kabeltester laat alleen zien dat je beide kanten op dezelfde volgorde hebt aangesloten - niet of je aan beide kanten dezelfde correcte volgorde hebt gebruikt.
Correcte volgorde: WitOrange - Orange - WitGroen - Blauw - WitBlauw - Groen - WitBruin - Bruin
Als je dan in plaats van die volgorde dit doet aan beide kanten:
Incorrecte volgorde: WitOrange - WitGroen - WitBlauw - WitBruin - Orange - Groen - Blauw - Bruin
...dan geeft je kabeltester gewoon keurig acht correcte verbindingen aan, maar zal je toch blij mogen zijn als je slechts 100MBit/s haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsvr
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-04 11:51
In theorie maakt dat dan toch niets uit? Het zijn allemaal koperdraadjes; zolang de volgorde het zelfde is maakt het niet uit qua performance. Of heb ik dat altijd verkeerd begrepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

vanaalten schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:20:
[...]
Correcte volgorde: WitOrange - Orange - WitGroen - Blauw - WitBlauw - Groen - WitBruin - Bruin
Dat geldt alleen voor een 8p8c modulaire connector (ook wel, foutief, bekend als rj45), een keystone kan z'n eigen volgorde hanteren (en doet dat nagenoeg altijd), die dan in de keystone correct uitkomt op de kabel.

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeR op 09-02-2023 11:25 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Nielsvr schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:22:
In theorie maakt dat dan toch niets uit? Het zijn allemaal koperdraadjes; zolang de volgorde het zelfde is maakt het niet uit qua performance. Of heb ik dat altijd verkeerd begrepen?
Dat heb je heel erg verkeerd begrepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:54

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

CyBeR schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:23:
[...]

Dat heb je heel erg verkeerd begrepen.
Dan heb ik dat ook, zou je de moeite willen nemen waarom dat verkeerd is? Het is toch niet zo dat de koperdraadjes anders zijn per kleur? :?

@Eochaidh Je bent niet de enige met dit probleem op de Flex Mini: https://community.ui.com/...-9a1e-d7ae1e2bdbe3?page=2

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-05 13:31

ResuCigam

BOFH

Het gaat niet exact om de kleuren maar om de twist van kabel 3-4-5-6

We do what we must because we can.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Falcon schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:25:
[...]

Dan heb ik dat ook, zou je de moeite willen nemen waarom dat verkeerd is? Het is toch niet zo dat de koperdraadjes anders zijn per kleur? :?
De draden zijn hetzelfde inderdaad, maar ze zitten per kleur (en de wit-gestreepte versie ervan) om elkaar getwist en die twist ontzettend belangrijk want dat is hoe men storing van buitenaf uit het signaal houdt. Als je de verkeerde kleurvolgorde aanhoudt en die twists dus uit elkaar haalt, komt het signaal niet meer goed aan. Het kán goed gaan (hoe korter de kabel hoe groter die kans) maar meestal niet.

Op zich kun je idd de verkeerde volgorde aanhouden zolang je de twists maar goed hebt zitten, daar merkt het signaal idd niks van. Maar doe dat ook niet want dat is meer een praktisch probleem voor jezelf later.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-05 13:27

DataGhost

iPL dev

Falcon schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:25:
[...]

@Eochaidh Je bent niet de enige met dit probleem op de Flex Mini: https://community.ui.com/...-9a1e-d7ae1e2bdbe3?page=2
Ze zijn getwist (vandaar "twisted pair") om interferentie te verminderen en elk paar heeft een verschillend aantal twists per meter. Als je daar willekeurig wat van gaat mixen doe je heel de gedachte achter het twisten teniet en gaat het erg lastig worden om een stabiele verbinding te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:56
UTP= Unshielded Twisted Pair.
STP= Shielded Twisted Pair.

Wikipedia: Twisted pair

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eochaidh
Dank voor alle reacties tot nu toe.
Nu komt werk even tussen dit veel belangrijkere project door. :)
Ik ga morgen de keystones opnieuw aansluiten en nog beter letten op de kleurcodes. Ik zal wat foto's er bij doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
@Eochaidh, nieuwsgierig: ben je hier nog uitgekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eochaidh
vanaalten schreef op maandag 13 februari 2023 @ 07:48:
@Eochaidh, nieuwsgierig: ben je hier nog uitgekomen?
Helaas nog niet. Het leven werd even druk. Hopelijk morgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-05 10:28
Mss patchkabels eens testen. Zou niet de eerste keer zijn dat daar iets mis mee is.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:29
Ik kan uit ervaring zeggen dat de kleur volgorde zeker uitmaakt. De kabel naar mijn zolder was door de oude bewoners aangesloten. Volgorde waren boven en beneden gelijk maar niet de standaard volgorde, kabeltester gaf ook gewoon alles groen.
Na het inpluggen van de kabel duurde het soms 15 seconde voordat er verbinding was op 100Mbit. Na veel twijfelen (de kabel was ontzettend kort en lastig om er een nieuwe connector op te zetten) toch nieuwe connectors geplaatst. Na inpluggen nu direct 1Gbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:42
[...]

Sluit je stug Wit-Oranje, Oranje, Wit-Groen, Blauw, Wit-Blauw, Groen, Wit-Bruin, Bruin aan? Of heb je de instructies van de keystone gevolgd?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eochaidh
Xander schreef op maandag 13 februari 2023 @ 16:33:
[...]

Sluit je stug Wit-Oranje, Oranje, Wit-Groen, Blauw, Wit-Blauw, Groen, Wit-Bruin, Bruin aan? Of heb je de instructies van de keystone gevolgd?
Volgorde op de keystone heb ik gevolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eochaidh
Dyckie schreef op maandag 13 februari 2023 @ 15:46:
Mss patchkabels eens testen. Zou niet de eerste keer zijn dat daar iets mis mee is.
Aan beide kanten al een keer vervangen. Helaas geen effect. Ik ga de keystones nog is doen. En anders vrees ik een nieuwe kabel trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eochaidh
Kant van de Meterkast net opnieuw gedaan. Helaas weer een 100 Mbps verbinding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3JWSkj-9c9dZjL9F3JOrzFXSuHk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IpBvZasINMXPrLUmqbgCUir4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FXKPY11z0JPa7LG0dhUxSbd6cUk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rd5zADqMcvvQf3bnzj7LI8mA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HSbPcANfhIkSCd1iZTISGxr0bVo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c8rbk0wZhOJzlsEZgCH04FHy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/67somxaheTH3M6z49QjydUs8URA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GbNrTUZR6oUvfBtcPZiHQvHX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D8S3JV61sQUd9Oogw4_gpZN0npA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3g1ovUS0VghROlJrqPnRty1s.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2vOvcS5dbmzUbK11ovDDZPLO-2s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3hTXtyxZprxccJ5zXK4204C4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UsTqD1nbeYEvNj-_Ake_sv33TGY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/49O3BDjD6I1rE6a7N2gOHvAV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i7W0-7eKFLOTkdXL6wf2wFGRcpA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/18GRTWFvHwh34ctKAV1DQ2CE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hmw0rePzgQdHZMVZS1ZKkNQ7cIs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/own8AECui5ViM9OHu6jyAkpm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZXhI2Dt1D1RMZdWztO5rcNhi9Hk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nzfqaxJnUVJTj8XC4QmnZcKb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yCLlaY-_3KxyFCUjOpvns1JqtXQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vwFr6n23D9MlXn8daLPlUBsT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8d9EzT0384l8dwH87M3VMEUeYhI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qi7OfGq6UZnyh5HFvUbj1V6K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XzQEuigGGZogX6g5pLG7h3sJlEI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ginNpt4QzIcodgQ2t1x43Jpk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
Het zijn mooie close-up foto's :)
Qua kleuren lijk je het inderdaad correct volgens de 'B' standaard aangebracht te hebben. Enige wat ik aan de foto's niet kan zien of alle wit-kleur kabels ook op de correcte plek is gezet, maar gezien hoe je werkt heb ik daar wel vertrouwen in.

Ik dacht nog even dat misschien het shield een kortsluiting zou veroorzaken, maar die lijk je netjes weggeknipt te hebben.

Tekst op de kabel zelf is niet te lezen op de foto's. Het zou nog kunnen dat het stiekem toch CCA materiaal is, ook al beweert je aankooplink in de TS dat het 100% koper is. Maar goed... als je ook de patchkabels hebt uitgesloten, dan lijkt de kabel zelf mij toch de meest verdachte hier.

Maar, frustrerende klus zo. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:26

skoozie

SCSI

Fijn om eens een juist hantering van hoofd en kleine letters te zien! Mensen met milibit verbindingen 8)7
Ik ga er van uit dat je aan de andere kant ook schema B aanhoud, of moet die dan schema A hebben? ik ken die keystone blokjes zelf niet, misschien dat je daar nog kan wisselen. maar dat zou je tester ook uitgewezen moeten hebben.
Als je de tools hebt zou je nog rj45 stekkers kunnen knijpen om te zien of het echt de kabel zelf is.

Andere mogelijkheid om is om met een korte patch kabel even de kleine switch aan de grote hangen om te zien of ze dan wel lekker samen werken zoals het hoort. succes er mee

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-05 13:45
Ik zou de hele chain stuk voor stuk gaan testen. Ergens loopt er iets spaak. Sluit een laptop rechtstreeks op de switch dus zonder de kabel in de muur. Kijk of daar gigabit is. Sluit daarna steeds een stukje verder aan in de chain om te kijken waar of het ergens veranderd van gigabit naar FE. Controleer of alle kabels die je aansluit op de keystone ook Gigabit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eochaidh
skoozie schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:23:
Fijn om eens een juist hantering van hoofd en kleine letters te zien! Mensen met milibit verbindingen 8)7
Ik ga er van uit dat je aan de andere kant ook schema B aanhoud, of moet die dan schema A hebben? ik ken die keystone blokjes zelf niet, misschien dat je daar nog kan wisselen. maar dat zou je tester ook uitgewezen moeten hebben.
Als je de tools hebt zou je nog rj45 stekkers kunnen knijpen om te zien of het echt de kabel zelf is.

Andere mogelijkheid om is om met een korte patch kabel even de kleine switch aan de grote hangen om te zien of ze dan wel lekker samen werken zoals het hoort. succes er mee
Laptop op de gebruikte poort op de meterkast switch geeft een 1000 Mbps verbinding.
Kleine switch aan de grote hangen met een patch kabel en dan POE gevoed geeft de gewenste 1000 Mbps verbinding (zelfde poort).
Laptop aan de aansluiting (via een patchkabel) op de slaapkamer geeft ook een 1000 Mbps. Wel meld de meterkast switch dan 103 Rx errors, 141697 Tx dropped en 17617 Rx dropped in een korte tijd. Ben aan het zoeken hoe je die counters reset om beter te kunnen troubleshooten.
Kleine switch aansluiten geeft weer de 100 Mbbs verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-04 18:01
het lijkt erop dat die ubiquiti in zijn snelheidsonderhandeling toch besluit om hem terug te zetten naar 100mbit, helaas heb ik dat zelf met een bepaald AP van ubiquiti ook en de enige oplossing was het AP omruilen in dit geval en dat heeft het probleem opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
Waarom heb je de twist in de ader paren er helemaal uitgehaald. Bij UTP moet de twist zo lang mogelijk er in blijven.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eochaidh
Dyckie schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 15:31:
Waarom heb je de twist in de ader paren er helemaal uitgehaald. Bij UTP moet de twist zo lang mogelijk er in blijven.
Anders kan je de aders niet aansluiten op de keystone. Dit is hooguit 1 cm van de kabel naar het keystone contactpunt voor elk ader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dyckie
Eochaidh schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 15:38:
[...]

Anders kan je de aders niet aansluiten op de keystone. Dit is hooguit 1 cm van de kabel naar het keystone contactpunt voor elk ader.
Deze zijn ongeveer hetzelfde alleen met een tang of LSA tool te doen. Probeer kabel langs opzij erin te leggen zodat je de twist kunt houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_-nugm4sN2zjPNAeRqAcWGL6nnY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VSiSoFRQVMndQuSIVX419dhk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eochaidh
Dyckie schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 16:00:
[...]

Deze zijn ongeveer hetzelfde alleen met een tang of LSA tool te doen. Probeer kabel langs opzij erin te leggen zodat je de twist kunt houden.

[Afbeelding]
OK. De twist gaat er pas uit van het midden van de keystone naar het LSA montage punt waar ik de ader vast "dog" (glad ijs hier voor mij met de terminologie :) ) Dus ik zie niet in hoe ik de twist langer op de ader paren houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eochaidh
Nu een tijdje mijn PC aangesloten via 20 m UTP patch kabel aan de keystone - wand kabel - switch meterkast en krijg daar nu ook slechts een 100 Mbps verbinding op. De test met de laptop eerder vandaag was met een 1 meter patch kabel en toen wel een 1000 Mbps verbinding en errors op de poort.

Iemand nog een geniale tip?

Ik denk dat ik de wand kabel als verloren beschouw en een nieuwe koop en trek samen met nieuwe keystones. Iemand gaf de tip om U/UTP te doen ipv S/FTP. Dat er nu een S/FTP kabel in de muur zit was ook niet bedoeling. Niet opgelet bij bestellen.

Kabel, Keystones en een nieuw wandcontactdoosje (oude is wat beschadigd met het veelvuldig van en op de muur doen)

Of zit hier iets tussen waarvan iemand vind niet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Koop meteen een LSA+ punchdowntool, want aan je kabel in de foto's te zien heb je die niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dyckie
CyBeR schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 18:52:
Koop meteen een LSA+ punchdowntool, want aan je kabel in de foto's te zien heb je die niet.
Kijk beter naar de foto's. Daar ligt zo een tool op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eochaidh
CyBeR schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 18:52:
Die heb ik wel en gebruikt voor het aansluiten van de keystones. Doe ik iets verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Oh, ik had 'm niet gezien inderdaad. Op deze foto: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PYTqKEFEycw92taMeKTnGOpMccU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/49O3BDjD6I1rE6a7N2gOHvAV.jpg?f=user_large

ziet 't er uit alsof je ze er met een schroevendraaier in gefrot hebt, en de resterende draad is niet afgeknipt.

Maar je hebt er al een dus prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eochaidh
CyBeR schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 18:55:
Oh, ik had 'm niet gezien inderdaad. Op deze foto: [Afbeelding]

ziet 't er uit alsof je ze er met een schroevendraaier in gefrot hebt, en de resterende draad is niet afgeknipt.

Maar je hebt er al een dus prima.
Dit is voor het "doggen". Twee handen klus dus op de foto zetten was wat lastig :)

[ Voor 4% gewijzigd door Eochaidh op 14-02-2023 18:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dyckie
Koop deze keystone dan heb je geen lsa tool nodig.

https://www.allekabels.be...bptaevp6YlnxoCQNUQAvD_BwE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Eochaidh schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 18:56:
[...]

Dit is voor het "doggen". Twee handen klus dus op de foto zetten was wat lastig :)
Ah dat verklaart. Carry on.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eochaidh
Dank voor de tip. Ik ben niet zo fan van toolless merk ik. Met het zelf plaatsen zie je beter of het goed zit. Dus ik probeer het eerst met de gereedschap nodig variant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-04 10:04
(disclaimer: ik heb niet 100% van topic doorgelezen, maar een goedbedoelde snelle tip):

Knip 5 cm van je kabel af, en haal alle 8 de draden los van elkaar, test elke draad afzonderlijk met een MAGNEETje of ze allemaal op dezelfde manier (gelijke kracht) vastplakken aan de magneet.

Dit is de makkelijkste manier om te controleren of het allemaal netjes 100% koper is en geen CCA of CCijzer want dan krijg je nooit 1gbit, zelfs niet met goed aangesloten kleurvolgorde.

(Ik heb ooit een week experimenteren verprutst met een kabel die 4x copper en 4x CCijzer had, dat wens je niemand toe).

late edit: nostalgie uit 2012 :F topic "Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels" https://gathering.tweaker...message/37697755#37697755

[ Voor 12% gewijzigd door AzertyNL op 14-02-2023 19:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dyckie
Eochaidh schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 18:59:
[...]

Dank voor de tip. Ik ben niet zo fan van toolless merk ik. Met het zelf plaatsen zie je beter of het goed zit. Dus ik probeer het eerst met de gereedschap nodig variant.
Wij gebruiken op het werk niks anders dan toolless keystones en testen dit met een fluke omdat we certificaten moeten afleveren en nog nooit geen problemen. Grote netwerk fabrikanten raden deze zelf ook aan ipv LSA stroken of keystones met LSA tool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eochaidh
Dyckie schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 19:05:
[...]

Wij gebruiken op het werk niks anders dan toolless keystones en testen dit met een fluke omdat we certificaten moeten afleveren en nog nooit geen problemen. Grote netwerk fabrikanten raden deze zelf ook aan ipv LSA stroken of keystones met LSA tool.
Aha, I stand corrected :) . Ik heb nog deze liggen dus dan probeer ik die eerst opnieuw te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eochaidh
AzertyNL schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 19:03:
(disclaimer: ik heb niet 100% van topic doorgelezen, maar een goedbedoelde snelle tip):

Knip 5 cm van je kabel af, en haal alle 8 de draden los van elkaar, test elke draad afzonderlijk met een MAGNEETje of ze allemaal op dezelfde manier (gelijke kracht) vastplakken aan de magneet.

Dit is de makkelijkste manier om te controleren of het allemaal netjes 100% koper is en geen CCA of CCijzer want dan krijg je nooit 1gbit, zelfs niet met goed aangesloten kleurvolgorde.

(Ik heb ooit een week experimenteren verprutst met een kabel die 4x copper en 4x CCijzer had, dat wens je niemand toe).
Net nieuwe kabel besteld. Als ik nog zin heb na installatie van die en het werkt dan, dan ga ik dit is doen. En als het dan zo is wordt het een boze mail naar https://www.netwerkkabel.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eochaidh
It’s the gift that keeps on giving ☹️

Eerste kabel, waarschijnlijk defect, getrokken met de trekdraad die nog in de buis zat van de bouw.
Met de vermoedelijke defecte S/FTP kabel mijn trekveer door de buis getrokken.
Vervolgens het trekken van de nieuwe U/UTP kabel met de trekveer. Breekt op dik twee derde van de lengte. 4 aders pasten door het oogje van de trekveer.
Kabel en trek veer eruit.
Geprobeerd trekveer door de buis te krijgen. Van beide kanten tot twee derde en dan kom ik niet verder.
Dus nu nylonachtig touw gehaald bij bouwmarkt. daar een boterham zakje op gebonden. Stofzuiger op de buis ge-tape-t aan de meterkast kant. Touw door de buis gezogen.
Morgen weer verder.

Wat mij wel gelijk opviel is dat de Twist van de U/UTP kabel veel vaker is per lengte-eenheid dan bij de S/FTP kabel. Nu ben ik zeker niet meer objectief dus zal morgen ook die weer is strippen en beter vergelijkend waarde onderzoek doen.

[ Voor 37% gewijzigd door Eochaidh op 15-02-2023 20:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-04 09:44
Eochaidh schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 18:48:
Geprobeerd trekveer door de buis te krijgen. Van beide kanten tot twee derde en dan kom ik niet verder.
Dus nu nylonachtig touw gehaald bij bouwmarkt.
Kabel glijmiddel geprobeerd? Misschien helpt dat bij de volgende trek activiteit. (so many puns). Weet niet of de gemiddelde bouwmarkt deze verkoopt, maar de gespecialiseerde electronica winkels wel.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Eochaidh
Nieuwe kabel mbv het nylontouw door de buis getrokken.
Keystones erop.
Aangesloten.

1000 Mbps verbinding!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :) :) :)

Thanks voor alle tips iedereen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
Dat zal een heel fijn opgelucht gevoel hebben gegeven. :)
Mooi dat je hebt doorgezet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-04 10:04
Eochaidh schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:28:
1000 Mbps verbinding!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :) :) :)
succes is een keuze 8) top dat het gelukt is.

Nu lekker een week lang speedtest.net 'test again' clicken om te zien dat het >100mbit is :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eochaidh
AzertyNL schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:13:
[...]

succes is een keuze 8) top dat het gelukt is.

Nu lekker een week lang speedtest.net 'test again' clicken om te zien dat het >100mbit is :+
Net via de Ubisoft Connect omdat het kon Watch Dogs Legions als download aangezet en naar taskmanager network view zitten kijken. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qazZGKTPiiSlMtL5H_nFJ5paVv4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YByAKiUhztWtvXxxzC73gwQz.png?f=user_large
Pagina: 1